Készült: 2024.05.18.05:31:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

59. ülésnap (2023.04.12.), 96. felszólalás
Felszólaló Dr. Pesti Imre (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:20


Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PESTI IMRE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Ház! Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota, az ehhez való jog alkotmányos alapjog. A kormányzatnak változó környezetben kell ennek megfelelnie, változó gazdasági, tudományos, szociológiai környezetben, változó népesedési környezetben, változó divat közepette is meg kell ennek felelnie. A magyar kormány szándéka, magának kijelölt elvárása a kor igényeihez igazodó, gazdaságilag teljesíthető és mindenki számára elérhető egészségügyi szolgáltatás, az egészségben eltöltött évek számának növelése, a megelőzés rendszerének szélesítése, a családtámogatás megerősítése; tekintsük úgy a családot, mint az egészségmegőrzés egyik fontos tényezőjét.

A most meghozott, több részletre kiterjedő szabályozás, a salátatörvény, amely itt előttünk fekszik, az elmúlt évek változásainak, a törvénynek egyfajta jogi utánkövetése, az inkoherencia megszüntetése. Mintegy 155 módosítás szerepel ebben a törvényben, nyilvánvaló, mindegyikre nem kívánok kitérni, de a legfontosabbakról ejtenék néhány szót.

Mi is történt az elmúlt időszakban? Nagyon komoly változás történt: a hálapénzrendszer kivezetését soha nem látott béremelés követte, a praxisrendszer átalakítása, az ügyeleti rendszer újraszabályozása ismételten nagy változás a magyar egészségügyben, illetve az irányítási rendszer átalakítása, a megyei szintű irányítás, amely korábban már szerepelt  2009-ben  a Fidesz egészségügyi programjában, csak sajnos akkor a csődben lévő magyar gazdaságban mindezt nem lehetett megvalósítani. Örülünk, hogy ez most ismét szerepet kapott. Sokkal inkább lehet majd együttműködni 15-20-30 orvossal vagy kórházi vezetővel, mint akár egyszerre 150-160-170 kórházi vezetővel.

Nagyon jelentős változás történt az egészségügyben, hiszen míg 2010-ig évente 4 százalékos finanszírozáscsökkenés volt tapasztalható, 2010-2018 között a hetedik legmagasabb növekedés volt tapasztalható a magyar egészségügy finanszírozásában. 2010-ben 1198 milliárd forintot költöttünk egészségügyre, 2023-bban 2800 milliárd forint az előirányzat. Jelentős orvosibér-emelés történt. Ennek az egyik eredménye az, hogy a kezdő orvosok fizetése ötszörösére, a 40 éves szolgálattal rendelkező orvosok fizetése pedig a nyolcszorosára emelkedett.

Akkor konkrétan a részletekről, a humán reprodukciós háttérről. Tekintettel arra, hogy minden nemzet jövője annak demográfiai helyzetén múlik, ezért a kormány jelentős mértékben támogatja a meddőségkezelés helyzetének javítását. A 2020. évtől átalakult a meddőségi ellátások rendszere, Magyarországon 100 százalékos támogatottságúvá váltak az ellátásban használatos gyógyszeres kezelések. Mivel az állam megvásárolta a korábban magántulajdonban lévő és jelentős fizetős ellátást nyújtó meddőségi ellátórendszert, az ott dolgozókat is ez a törvény igyekszik olyan helyzetbe hozni  éppen államtitkár úr szavaiból következik  , hogy ott maradjanak, ne legyenek financiális problémák, ne legyenek olyan fizetésbeli különbségek, amelyek ellehetetlenítik ezen intézményeknek a működését.

Fontos szempont még a nemzeti humán reprodukciós regiszter felélesztése. Ez 2014-ben már tervezve volt, de most, hogy egységes állami irányítás alatt áll, ez tartalommal is meg fog töltődni. Célja a reprodukciós eljárás szerepének és társadalomra gyakorolt hatásának a vizsgálata. Illetve ebből jó néhány tudományos eredmény is születhet, annak a szakmai tudományos követése, ami a humán reprodukciós eljárások során keletkezik, illetve megtudható.

A keresőképtelenség igazolásával kapcsolatos módosításokban jelentős változást jelentett az EESZT megjelenése. Nyilvánvaló, bizonyos korlátozást is jelentett sokak számára az EESZT megjelenése, ugyanakkor ez a korlátozás néha problémákat is okozott. A keresőképtelenség ellenőrzését és felülvizsgálati feladatait ellátó kormányhivatali főorvosok részére most megnyitjuk ezt a lehetőséget a visszaélések visszaszorítása érdekében.

Fontos szempont, hogy a külföldön lévő betegekre vonatkozik a külföldön létrejött biztosításbejelentés szabályozása. Itt tulajdonképpen a lényeg annyi, ha valaki külföldön valamilyen egészségügyi ellátásra szorul, akkor lehetőség van eldönteni, hogy az állam ott finanszírozza a betegellátást, vagy akár arra is lehetőség nyílik, hogy hazaszállítsa, a hazaszállítást finanszírozza, és a további kezelés itt történik, elsősorban a beteg érdekeit figyelembe véve.

(Gelencsér Attilát a jegyzői székben dr. Tiba István váltja fel.)

A várólistákkal kapcsolatos szabályozás is jelentős változáson esik át, hiszen azért volt ebben egy durva anomália, és a politikai vitáknak itt gyakran célpontja volt. Ugyanis egy kórházban valamilyen hosszúságú volt ez a várólista, de ebben szerepelt egy olyan közkedvelt és jó hírű orvos, akire aztán rengetegen vártak, miközben a mellette dolgozó, hasonló tudású orvos sokkal hamarabb vállalhatta volna ezt a vizsgálatot, de mégiscsak ahhoz ragaszkodtak a betegek, és a várólista csak ennél az orvosnál volt ilyen hosszú, másoknál pedig könnyebben elérhető volt. Így aztán a várólistákkal kapcsolatos szabályozás is annyiban változik, hogy a várakozási lista és az előjegyzési lista közötti különbséget egyértelműsítik, és hogy milyen irányban van ezen mozgás, az is világossá válik.

Az adatszolgáltatással kapcsolatban, ami az EESZT-ben tapasztalható, ennek érdekében az állam az állami és a magánellátás között olyan választóvonalat akart húzni, amely alapján a visszaélések elkerülhetők. Tehát egyszerű, teljesen világos, hogy az állam számára az állami ellátás, illetve a magánellátás összemosása, összekeverése nem kívánatos. Nyilvánvaló, további feladatokat igényel majd, hogy milyen módon tud együttműködni a két rendszer egymás mellett.

Államtitkár úr említette a lőfegyvertartási engedélyhez előírt egészségi alkalmassági vizsgálat során történő adatkezelést; itt is az EESZT-nek van jelentősége. Korábban is említettem, hogy jelentett már az EESZT megnyitása lehetőséget például a kormányhivatali orvosok számára. Itt minden olyan orvos számára, aki a lőfegyvertartási engedélyt megadja, hozzáférhetővé teszi az EESZT-t. Ha körülnézünk a világban, akkor azt látjuk, hogy nagyon sokan, különösen az Egyesült Államokban nagyon sokan jutnak fegyverhez, és a fegyvertartási orvosi vizsgálatok nagyon-nagyon lazák.

(13.50)

Idehaza, hála istennek, kevesebb ilyen van, de azt látjuk, hogy a veszély itt is fokozódik; és nagyon-nagyon fontos, hogy az egészségügyi vizsgálatot végző orvos minden adathoz hozzájusson, különösen a pszichiátriai témájú adatokhoz, ami szükséges ahhoz, hogy fegyvert tartani vagy fegyvert hordozni, vásárolni kívánó személy valamennyi egészségügyi adata rendelkezésre álljon annak, aki a lőfegyvertartáshoz engedélyt ad.

Nagyon komoly kérdés a halottvizsgálat kérdése. Az elmúlt időszakban az volt a gyakorlat, hogy ha közterületen történt a halálozás, kiment a mentő, a mentőorvos megállapította a halált. De ő ezt igazándiból nem nagyon tehette meg, ezért a halottat óvta, védte, vagy legalábbis a közterületen felügyelte. Kijött a rendőrség. Megvárta, míg kijön egy orvos, az orvos igazolta a halált, majd utána a halottat el lehetett szállítani. 48 500 ilyen eset történt az elmúlt évben. Tehát ez egy teljesen felesleges pluszfeladat volt, miközben a mentőtisztek képezhetők arra, hogy megállapítsák a halált, és a halál beálltával tudjanak intézkedni, hogy a halál tényének megállapítása után, ha a későbbiekben a rendkívüli halál gyanúja merül fel, akkor más vizsgálatra kerül sor, akár speciálisan, megfelelő díjazásban erre képzett orvosok végezzék a további vizsgálatot, illetőleg bűncselekmény gyanúja esetén igazságügyi orvosszakértő részvételével végzett halottszemle és helyszíni halottvizsgálat lehet majd kívánatos.

Az alapellátás terén óriási változás történt. A praxisok között nagyon nagy különbség volt, nem volt egyenszilárdságú a rendszer. Nyilvánvaló két fontos tényező: a lakosság vándorol, bizonyos praxisok lecsökkentek, mások száma durván megnőtt. És az önkormányzatok által felügyelt alapellátásban a háziorvos és az önkormányzat között többféle viszony létezett, volt, hogy az önkormányzat uralta a háziorvost vagy a háziorvos az önkormányzatot, teljesen kaotikus helyzet alakult ki. Azt gondoljuk, hogy egységes állami irányítás alá került, ez mindenféleképpen üdvözlendő.

Nyilvánvaló, hogy állami feladattá válva egy csomó pluszfeladat került az állam kezébe, az alapellátási körzetek kialakítása, háziorvosi, házi gyermekorvosi ügyeleti ellátás, illetve annak szervezése  Budapest most éppen kivétel , a védőnői szolgáltatás biztosítása az önkormányzattal együttműködésben, aminek előnye, hogy a védőnők a vármegyei irányító kórház alkalmazottai lesznek, ezzel egységesen az Eszjtv. hatálya alá tartoznak, amivel a bérkülönbségek okozta problémák is megoldódnak. Nem szűnik meg teljesen a kapcsolatuk az önkormányzattal, olyannyira, hogy a rendszer lehetőséget ad, sőt támogatja is, hogy bizonyos önkormányzatok, illetve a védőnők által közösen szervezett programok, mint a baba-mama program és egyebek, megmaradjanak, és ezek a továbbiakban támogatva is lesznek.

Érdekes kérdés az orvosi esztétikai probléma és ennek háttere. Megdöbbentő, hogy az elmúlt időszakban nagy keletje, divatja lett a szépészeti beavatkozásoknak, aminek persze az lett a következménye, hogy mindenki megfelelő szakképesítéssel végezte ezt, nagyon sok szövődmény lett, amely szövődmények majd az állami egészségügyben csapódtak le, és ennek brutális költségei voltak az állami egészségügy számára. Azt gondolom, hogy az úgynevezett invazív vagy minimálinvazív beavatkozásokat arra megfelelő képesítéssel rendelkező orvosok végezhetik el, erre vonatkozik itt a szabályozás is.

Az átalakításnak, ahogyan említettem, másik része a megyei rendszer kialakítása, és ennek eredményeként 15 vármegyében az úgynevezett vezető vármegyei intézményi feladatokat vármegyei kórházak kapták meg, amelyek alá csatlakoztak kisebb kórházak. De van három olyan megye, ahol komoly klinikák működnek, most ezek a klinikák lesznek azok, amelyek vezetik, irányítják, szervezik az egészségügyi ellátást. Államtitkár úr említette az egyiket, ez egy állami intézmény, a másik pedig alapítványi modellváltó egyetemek, és ezek fenntartásába kerülnek majd az intézmények. Nyilvánvaló, hogy itt is a rendszerben az összhangot kívánja megoldani az újfajta szabályozás.

Az önkormányzati fenntartású járóbeteg-szakellátó intézményekben a szakmai fenntartói jogköröket a vármegyei intézmény és annak vezetősége gyakorolja.

Kémiai biztonsággal és a dohányzással kapcsolatos kérdések merültek fel, különösen a vízipipa megjelenése. Csak jelezni szeretném, hogy a világban évente mintegy 8 millió ember hal meg a dohányzás következtében, illetve Európában 700 ezer ember, és a dohányzók 50 százaléka 14 évvel kevesebb ideig él, mint élhetett volna dohányzás nélkül.

Új változata is megjelent a vízipipának, nemcsak faszenes változatban, hanem elektronikus formában is. Egy szomorú adat: 2012-es felmérés szerint a 13-15 éves korosztályban a fiúk 24, a lányok 15 százaléka használ vízipipát. A cigaretta után a vízipipa a fiatalok körében a második legkedveltebb dohánytermék.

Összehasonlítva a cigarettával, a vízipipadohány több mutagént és karcinogént tartalmaz. Manapság a vízipipa-készítmény hevítésére hagyományosan használt faszén helyett terjedőben van az elektromos fűtés, amely esetében a faszénhevítés során képződő szén-dioxid és PAH, policiklusos vegyületek mértéke csökken. Ugyanakkor bizonyos karcinogén anyagok, mint az akrolein mennyisége többszörösére, mintegy 21-szeresére nő.

Mindezek figyelembevételével azt mondhatom, hogy a célok nem vitathatók ezzel a törvénytervezettel kapcsolatban. Abban bízunk, hogy a célokat vala-mennyien támogatni fogják. Kérem is a frakciót, hogy támogassa a Belügyminisztérium által tett előterjesztést. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai