Készült: 2024.05.16.22:43:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2023.09.25.), 302. felszólalás
Felszólaló Herczeg Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:23


Felszólalások:  Előző  302  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERCZEG TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Mint a térség egyik országgyűlési képviselője és mint a Nemzeti Összetartozás Bizottságának alelnöke lobbiztam is érte, ennélfogva nagyon örülök az elénk kerülő törvényjavaslatnak, a Békés megyeiek által nagyon várt döntésnek, miszerint az M44-es gyorsforgalmi út tovább épül, így tehát nyomvonalának megépítése nem áll meg Békéscsabánál.

Régen megfogalmazott vágyunk és célunk volt ugyanis, hogy az M44-es út folytatásával közvetlen gyorsforgalmiút-kapcsolata létesülhessen Békés megyének a Partiummal és más határon túli területekkel. Ez az út jelenti azt is, hogy Magyarország fővárosa közelebb kerül a Partiumhoz, és jelenti azt, hogy Közép- és Délkelet-Magyarországról is könnyebb lesz elérni a keleti határainkon túli területeket. Nekünk, Békés megyeieknek, a közép-békési térség lakóinak, Békéscsabának pedig ennél is többet jelent: a békési megyeszékhely megközelíthetőségének javítása fontos stratégiai szempont, a térség fejlődésének nélkülözhetetlen feltétele. Az út megépítése középtávon minden reményünk szerint növeli a külföldi és hazai befektetni szándékozók érdeklődését Békés megye iránt, gyarapítja a turizmussal kapcsolatos esélyeinket, a lakott települések forgalmának átterelésével javítani fogja a közlekedésbiztonságot és a települések élhetőségét, és ami szintén öröm: a magyar-román és a magyar-magyar kapcsolatok intenzitását is növelheti.

Ennélfogva Békés megye Arad és Bihar megyével való kapcsolatára is, az itt élők és a civil világ kapcsolatrendszerére is minden bizonnyal jótékony hatással lesz. Ezért a megközelíthetőség és a személy- és áruszállítás körülményei, lehetőségei miatt fontos számunkra a 120-as vasúti korridor most zajló kétvágányúsítása is, hiszen ezzel a nyugati határtól Lőkösházáig végre az utolsó szakasz is elkészül, és jobb, gyorsabb közlekedési, szállítási útvonalunk lesz Arad felé. Ezért lényeges számunkra a békéscsabai reptér ügye is, amely az önkormányzat és a kormányzat kiemelt reptérfejlesztési projektje, és a személyszállítás, a teherszállítás és a sportrepülés terén is dinamizálhatja a helyi életet, a gazdaságot.

Természetesen mint minden nagy beruházásnál, itt is fontosak a környezetvédelmi, természetvédelmi szempontok, ezek mérlegelése után kezdődhet bármilyen munka. A Békés megyében maradás, a fejlődés szempontjából fontos az M44-es országhatár felé történő megépítése, hiszen számos olyan, a gazdasági és demográfiai viszonyokat vizsgáló adat van, amely mutatja, hogy égetően szüksége van Békés megyének az országos átlaghoz történő felzárkózásra.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Közlönyben idén március 14-én jelent meg az a miniszterelnöki határozat, amely a Magyarország és Románia közötti gyorsforgalmi út létesítéséről szóló megállapodás előkészítésére ad felhatalmazást. Sikeres előzménye a történetnek, hogy tavaly év végén a román oldalon is zöld lámpát kapott az M44-es folytatásaként épülő gyorsforgalmi út. Folytatva a sort: április 4-én, Bukarestben írta alá az előttünk fekvő megállapodást Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, valamint Sorin Grindeanu román miniszterelnök-helyettes, közlekedési és infrastruktúraügyi miniszter. Így tehát a magyar oldalon Békéscsabától az országhatárig, a szomszédunknál pedig a határmetszési ponttól Nagyszalontáig épül ki a gyorsforgalmi út, bekapcsolódva ezzel a majd létesülő Arad-Nagyvárad autópályába.

Mint ismert, 2010-ben egyetlen gyorsforgalmiút-kapcsolat sem volt Magyarország és Románia között, ahogy államtitkár úr is elmondta, ma kettő működik az M4-es és az M43-as jóvoltából; a Szatmárnémeti felé épülő M49-es a csengeri határátlépési ponttal és az M44-es lesz a következő kettő. Az M44-esen jelenleg 88 kilométernyi négysávos út járható Békéscsaba és Lakitelek között. Lakitelek és Szentkirály, valamint Szentkirály és Kecskemét között ugyanakkor még folynak a munkálatok, de most már elmondhatjuk, hogy egy szakasz néhány hónap múlva, az utolsó, a bács-kiskuni megyeszékhely mellett futó 5-ös főút M5-ös kapcsolatának közvetlen közeléből induló pályaszakasz, amely az M44-es legnyugatibb és egyben utolsó része, 2025 elején kerül átadásra várhatóan, így végre közvetlen gyorsforgalmi utunk lesz Budapest és Békéscsaba, illetve Békéscsaba és Budapest között, Békéscsabáról pedig az előttünk fekvő javaslat alapján tovább épül az út.

(21.20)

Lényeges körülmény, hogy a schengeni egyezményhez való román csatlakozásig a Szalonta-államhatár és a Békéscsaba-Méhkerék-államhatár közötti gyorsforgalmi úton a nemzetközi közúti forgalmat a hatályos szerződéseknek megfelelően román-magyar határátkelőhely megnyitásával kell biztosítani.

A határátkelőhely Románia területén létesül. Ha megépül az országhatártól a Nagyvárad-Arad közötti útig a gyorsforgalmi út, akkor majd egy észak-déli irányú, a Partiumon áthaladó, 119 kilométer hosszúságú úthoz csatlakozik a mi 44-esünk. Ez az út egyébként a nagyváradi körgyűrű és a leendő észak-erdélyi autópálya közötti csomóponttól indul majd, és innen halad Arad és Temesvár felé.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az M44-es kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Békéscsaba és a magyar-román államhatár közötti szakaszának tervezési feladatainak végrehajtása megkezdődött. Az országhatár irányába a már meglévő gyorsforgalmi út paramétereivel egyező műszaki tartalommal épül majd tovább az M44-es Doboz, Sarkad és Méhkerék térségében, azokat természetesen elkerülve, és elkerülve az ökológiai folyosókat és a Natura 2000-es területeket is.

A Kettős-Körös fölött épül majd egy híd, és ahogy halad tovább az út, beköti majd a gyorsforgalmi úthálózatba a sarkadi ipari parkot is. A gyorsforgalmi út megépítése a 44-es főút szintén tervezett négynyomsávosításával együtt szükségessé teszi a közútkezelő békéscsabai mérnökségének bővítését, ami foglalkoztatási szempontból sem utolsó tényező. Bízom benne, hogy az érintett útszakasz mihamarabb megépül, bekapcsolva az anyaországot a Partiummal, majd Erdéllyel összekötő úthálózatba és a nemzetközi gyorsforgalmi úthálózat részévé téve Békés megyét.

A törvényjavaslatot a Fidesz-frakció természetesen támogatja. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  302  Következő    Ülésnap adatai