Készült: 2024.09.22.21:31:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

256. ülésnap (2013.02.26.), 173. felszólalás
Felszólaló Varga Gábor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:10


Felszólalások:  Előző  173  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA GÁBOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Sok minden elhangzott már a vitában ezzel a T/10094. számú törvényjavaslattal kapcsolatban, azonban kistelepülési polgármesterként két fontos dolgot szeretnék megemlíteni.

Az egyik és egyben legfontosabb az ügyfélszolgálatokra vonatkozó rész, tehát a fogyasztói jogok és lehetőségek körének a bővítése. Azon kistelepüléseken, amelyek közelében nincs járási szintű nagyváros vagy megyeszékhely, az állampolgároknak igen sokat kellett utazniuk ahhoz, hogy a közszolgáltatásokkal kapcsolatos ügyeiket intézhessék. Ez esetenként több ezer forintos útiköltségtöbblettel jelentkezett az állampolgár számára.

A problémát felismerve került bele a törvényjavaslatba, hogy minden ötezer főnél nagyobb településen az ügyfélforgalom számára munkanapokon nyitva álló helyiségben az alapvető szolgáltatásokat kötelezően biztosítsa a közműszolgáltató. Ilyen a panaszfelvétel lehetősége, a tájékoztató anyagok és formanyomtatványok hozzáférhetősége, valamint az üzleti szabályzat elérhetősége. Fontos az is, hogy nem kell, hogy minden szolgáltató külön helyiséget fenntartson. Hiszen akár több szolgáltató is közösen üzemeltethet egy ilyen típusú, ügyfélforgalom előtt nyitva álló területet. Ezen kölcsönös együttműködésben egyébként akár a Magyar Posta vagy a települési önkormányzatok is érintettek lehetnek.

A törvény azt is szabályozni kívánja, hogy a járási kormányrendeletben felsorolt járásonként legalább egy ügyfélszolgálati irodát működtessen minden szolgáltató. A lakosság megközelíthetősége szempontjából ez is egy nagyon fontos része a törvénynek.

A másik kiemelendő jelentőségű szakasza a javaslatnak a mérőóra-leolvasások problémájának a megoldása. Sokszor hallottam - most is - az elmúlt időszakban azokat a téves kritikákat, hogy innentől mindig kötelezően jönni fog negyedévente a leolvasó, és az órákat ellenőrzi. Ezt sokan problémásnak találták, többen interneten is megkerestek engem ezzel kapcsolatban, hiszen még az évi egyszeri leolvasás időpontját is nehezen tudja összeegyeztetni a fogyasztó és a szolgáltató.

Az elhangzott kritikák azonban tévesek, ugyanis senki sem kötelezi arra a fogyasztót, hogy a törvény adta lehetőséggel, tehát a negyedéves leolvasási joggal éljen. A törvényjavaslat 2. és 9. oldalán található, leolvasásra vonatkozó bekezdések egyértelműen fogalmaznak. A fogyasztásmérő berendezést legalább évente egyszer, profilalapú elszámolás esetén az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználó arra irányuló kérelme esetén negyedévente le kell olvasni. A lényeg tehát itt található: a felhasználó arra irányuló kérelme esetén. Így a megjelent állításokkal ellentétben nem fognak háromhavonta megjelenni a mérőóra-leolvasók.

A törvényjavaslat arról is gondoskodik, hogy ha valaki netán pénzügyi vagy bármilyen megfontolásból a negyedéves leolvasást szeretné választani, de azt nem meri igényelni, hivatkozva arra, hogy napközben dolgozik és nem tudna otthon lenni a megfelelő időpontban, az bátran válassza a negyedéves leolvasást. Ugyanis az első sikertelen megkeresést követően a szolgáltató köteles a levélszekrényben üzenetet elhelyezni a sikertelen leolvasásról, és felhívni a figyelmet a második alkalomra, ahol a fogyasztónak már lehetősége van időpontot egyeztetni, akár munkanapokon este nyolc óráig is.

Úgy gondolom, hogy a felsorolt módosítások kimondottan fontosak, amelyek a rezsiárak folyamatos csökkentése mellett a fogyasztói jogok kiszélesítését is szolgálják. Bízom abban, hogy a törvény elfogadásra kerül, és az állampolgárok minél hamarabb érezni fogják ennek pozitív hatását.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  173  Következő    Ülésnap adatai