Készült: 2024.04.26.05:35:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

254. ülésnap (2010.02.15.), 183. felszólalás
Felszólaló Dr. Oláh Lajos (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 2:47


Felszólalások:  Előző  183  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő légiközlekedési megállapodások közül a T/11652. és a T/11653. számú törvényjavaslatok az Európai Közösség és az Amerikai Egyesült Államok között már meglevő bilaterális jellegű egyezményt terjesztik ki a Norvég Királyságra és Izlandra. A kétoldalú megállapodás ugyanis lehetőséget biztosít arra, hogy harmadik országok is e megállapodás részeseivé váljanak, és élhessenek az abban biztosított jogokkal. Erre hivatkozással kérte Norvégia és Izland a megállapodáshoz való csatlakozását, a lefolytatott tárgyalásokat követően a közlekedési miniszterek 2009. december 17-ei tanácsülésén mind a megállapodást, mind a kiegészítő megállapodást aláírták.

Mindkét dokumentum jelentős kereskedelmi előnyökkel jár a közösségi légi fuvarozók számára, ily módon ugyanis lehetőséget kapnak arra, hogy éljenek az Amerikai Egyesült Államok által a közösségi légi fuvarozók számára biztosított jogokkal, és utasszállító járatot üzemeltessenek az Amerikai Egyesült Államok és Izland, illetve Norvégia között. Emellett a megállapodások kiváló alapot teremtenek az Európai Unió és tagállamai, az Egyesült Államok, valamint a skandináv országok közötti légiközlekedési kapcsolatok fejlesztésére is.

A T/11687. számú törvényjavaslattal beterjesztett légiközlekedési megállapodásra pedig - amely az Európai Közösség és Kanada között jött létre - azért volt szükség, mert az Európai Bíróság 2002 novemberében hozott ítélete szerint az Európai Unió és Kanada között korábban kötött kétoldalú légi megállapodás számos ponton nem egyeztethető össze a közösségi joggal. Ezért az Európai Unió 2007 októberében tárgyalásokat kezdeményezett Kanadával egy új, átfogó légiközlekedési megállapodás megkötéséről. Ennek eredményeként a közlekedési miniszterek a 2009. december 17-ei tanácsülésen aláírták a megállapodást, amely egyértelmű menetrendet ad a piacnyitásra vonatkozóan.

A megvalósítás utolsó szakaszában már biztosított lesz a teljes piacnyitás a két fél között, így a légi szabadságjogok és befektetések tekintetében fennmaradt akadályok végleg megszűnnek. Olyan korlátozásoktól mentes kereskedelmi környezet jött létre, amelyben a légi fuvarozók önállóan hozzák meg döntéseiket, megfelelnek a legmagasabb repülésbiztonsági, légi közlekedésvédelmi, versenyjogi, valamint környezet- és fogyasztóvédelmi előírásoknak.

(17.30)

Mindezekre tekintettel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a fent említett három törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  183  Következő    Ülésnap adatai