Készült: 2024.04.26.03:41:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

251. ülésnap (2013.02.11.),  50-55. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 10:01


Felszólalások:   44-50   50-55   56-62      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Szilágyi képviselő úr, aki a választ nem fogadta el. Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e az államtitkári választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 206 igen szavazattal, 43 ellenében, 2 tartózkodással elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Zsigó Róbert, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a nemzetgazdasági miniszterhez: "Milyen intézkedéseket tesz a kormányzat a fogyasztóvédelem területén a leginkább kiszolgáltatott fogyasztók, a fiatalkorúak és az időskorúak érdekeinek védelmében?" címmel. Zsigó Róbert képviselő urat illeti a szó.

ZSIGÓ RÓBERT (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt években a kormány sok területen ért el pozitív változást, ilyen volt a fogyasztóvédelem területe is. Napjainkban egyre fontosabb, hogy odafigyeljünk a fogyasztókat megillető alapvető jogok betartatására. A fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványok, tanácsadói telefonszám működtetése akár hétvégén is, személyes ügyfélszolgálat és még lehetne sorolni azokat a pozitív lépéseket, amelyeket a 2010-ben megalakult kormány vezetett be.

Módosításra került a fogyasztóvédelmi törvény is, ami a korábbinál hatékonyabban képes megvédeni a fogyasztói érdekeket. Az is egyértelműen kiderült, hogy a kormány a fogyasztók oldalán áll, s mindent megtesz annak érdekében, hogy megóvja őket a szándékos vagy akár csak a véletlen átverésektől is.

A fogyasztók számára mindenekelőtt A közműszolgáltatók helyzete címmel megrendezett politikai vitanapon sok mindenre fény derült, ami egy nagy és átfogó problémára világított rá, a közműszolgáltatások helyzetére. Itt külön kiemelem a főbb témákat, amelyeknek megoldása folyamatban van, ilyen a mérőóra-leolvasások gyakorisága, a könnyebben értelmezhető számlakép vagy a havi bediktálások egyesítése.

(15.10)

A számos pozitív változás mellett, amelyek a fogyasztók érdekeit védik, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a kormány eddig példa nélküli intézkedést tett, amelyek következtében 2013. január 1-jétől átlagosan 10 százalékkal marad több pénz a családoknál a gáz- és villanyszámláik tekintetében. Erre nagyon nagy szükség volt, hiszen a havi munkabérek igen jelentős része megy el a számlák kifizetésére. Arról nem is beszélve, hogy Magyarország a csúcstartók között van az energiaárak tekintetében. A korábbi szocialista kormányok 2002-2010 között nemhogy az árakat csökkentették vagy szinten tartották volna, hanem drasztikusan emelték. A jelenlegi kormány kilátásba helyezte, hogy újabb rezsiárcsökkentések következhetnek más közműágazatokban is. Különösen nagy segítség ez a családoknak és a szűkebb anyagi körülmények között élő időseknek is.

Tisztelt Államtitkár Úr! Emellett fontos viszont, hogy megfelelően védjük-e a két legkiszolgáltatottabb társadalmi csoportot, az időseket és a fiatalokat. Ők azok, akiket a lehető legkönnyebben meg lehet téveszteni, hiszen fiatalos naivitásuknak vagy időskori túlzott bizalmuknak köszönhetően sokszor áldozattá válhatnak. Elég csupán megemlíteni a különböző termékbemutatókat, a félreérthető, apróbetűs részeket tartalmazó reklámkampányokat.

Interpellációm előkészítését megelőzően több, az előzőekhez hasonló esettel is találkoztam, ahol idős vagy fiatal fogyasztókat csaptak be. Így merült fel bennem a kérdés, hogy milyen lépéseket tud tenni a kormány a két legkiszolgáltatottabb célcsoport hatékony és eredményes érdekvédelme érdekében.

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Válaszadásra megadom a szót Szatmáry Kristóf államtitkár úrnak.

SZATMÁRY KRISTÓF nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam! Úgy is fogalmazhatnék, hogy annak a gazdasági változásnak, annak a társadalomszemléleti változásnak, ami 2010-ben a mai kormányt jellemezte, és annak a küzdelemnek, amit folytatott az elmúlt 2,5-3 évben, egyik megtestesülése a fogyasztóvédelmi politikában jelenik meg az emberek mindennapjai számára. Hiszen, ahogy egy magabiztos, erős, tudatos Magyarországot szeretnénk mindannyian építeni, ez a magabiztosság, ez az erő és ez a tudatosság a mindennapi fogyasztásban is meg kell hogy jelenjen.

Ezért a kormányzat kiemelten kezelte ezt a területet, és kiemelten kezeli továbbra is, pontosan azért, hogy ne csak sodródó fogyasztóvá váljanak a magyar emberek, hanem tudatos, a jogaikkal tisztában lévő polgárokként viszonyuljanak a mindennapi életben eléjük tárt termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban. Ahogy ön is említette, valóban ennek a fogyasztóvédelmi politikának van két területe, amely különösen nagy hangsúlyt kell hogy kapjon, az egyik a fiatalok, a másik az idősek ez irányú védelme, ahogy a 2014-ig szóló középtávú fogyasztóvédelmi politika ezt egyébként deklarálja is, és kiemelt célként határozza meg.

A fogyasztóvédelmi hatóságok már 2013-ban is számos vizsgálatot indítottak ennek jegyében, különösen a fiatalkorúak és az idősek védelmének szolgálatában. A dohánytermékek, az alkoholtartalmú italok 18 éven aluliaknak történő kiszolgálására vonatkozó tilalmat a hivatal munkatársai sokszor és látható módon viszonylagos eredménnyel tudták vizsgálni. További példaként említhetők, ahogy ön is említette, a különösen kiszolgáltatott fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra fókuszáló témavizsgálatok. Ilyen például az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység fokozott ellenőrzése, amiről tudjuk, hogy elsősorban időskorúak látogatják.

Egyébként ez a szemléletváltozás megjelenik a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kommunikációjában is, hiszen a tavalyi év végén elindult az NFH Okoskosár nevű honlapja, amely játékos megközelítéssel próbálja a legkisebbek és szüleik figyelmét fölhívni a fogyasztóvédelmi kultúra, a fogyasztóvédelmi tudatosság lépéseire. Ugyancsak az idősekre fókuszálva próbálják az NFH munkatársai a nyugdíjasotthonokat, -klubokat látogatva is ezekre fokozottan felhívni az idősek és egyesületeik figyelmét. 2013 januárjától egyébként már a kereskedelmi és a közszolgálati adókon láthatók lesznek azok az állami támogatással készülő tévéspotok, amelyek az időskorúakat érintő fogyasztóvédelmi kérdésekre is felhívják a figyelmet. A fogyasztóvédelmi egyesületeknek is itt köszönetet kell mondani, hiszen az ő segítségükkel tud a kormányzat egyébként a leghatékonyabban eljutni a fogyasztókhoz, emellett ők általános és középiskolások számára többkörös országos vetélkedőket is szerveznek, elektronikus fogyasztóvédelmi játékokat dolgoznak ki, hogy minél fiatalabb korban ezeket a leglényegesebb tudnivalókat elsajátítsák.

Valóban többször módosult egyébként a fogyasztóvédelmi törvény is a jogok és a lehetőségek megerősítése érdekében. Összességében itt szeretném megköszönni, hiszen az elmúlt időszakban a parlamentben jó néhányszor a fogyasztóvédelmi törvény módosításánál képviselőtársaim nagy segítségére voltak a kormányzatnak ahhoz, hogy a most hatályban lévő, reményeink szerint folyamatosan felülvizsgálatra kerülő, a lehető leghatékonyabb fogyasztóvédelmi törvény legyen mindenkor hatályban. Én köszönöm az eddigi segítséget, és biztosíthatom képviselő urat, hogy a kormányzat továbbra is eltökélt ezen rétegek támogatásában és védelmében.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Szatmáry Kristóf államtitkár úr. Kérdezem Zsigó Róbert képviselő urat, elfogadja-e az államtitkár úr válaszát.

ZSIGÓ RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Köszönöm a válaszát, tisztelettel elfogadom. Azt szokták mondani, hogy minél több információval rendelkezik egy ember, annál kevésbé kiszolgáltatott, illetve annál inkább ki tud állni az érdekei mellett. 2010 óta az állami fogyasztóvédelmi intézményrendszert úgy alakítottuk át, hogy sokkal többen juthatnak hasznos információhoz sokkal több csatornán keresztül. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság valóban itt rugalmas partnere az embereknek, a vállalkozásoknak is. Olyan akciókat indított, amelyekkel megpróbálja a legkiszolgáltatottabb rétegeket is megvédeni, hogy ők is érezhessék, nincsenek magukra hagyva, nincsenek egyedül. Emellett pedig, mondhatok egy példát, például a pénzügyi békéltető rendszer kialakításával mindent megteszünk azért, hogy mindenki könnyebben védhesse meg fogyasztói jogait. Ebből is kiderül, hogy a jelenlegi kormány valóban a fogyasztók, a magyar emberek oldalára állt.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   44-50   50-55   56-62      Ülésnap adatai