Készült: 2024.09.26.13:29:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

229. ülésnap (2017.05.30.), 146. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 4:27


Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az áruk TIR-iga­zolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó 1975. november 14-i vámegyezményt ‑ a továbbiakban: TIR-egyezményt ‑ Magyarország 1978-tól alkalmazza a gyakorlatban.

A TIR-egyezmény lehetővé teszi, hogy a vám- és adófelfüggesztés hatálya alatt levő áruk ‑ legalább egy szakaszon, közúton történő ‑ szállításuk közben a vámhatóságok minimális beavatkozása mellett jussanak át az országhatárokon. A TIR-rendszer a nemzetközi árumozgás hagyományosan meglévő akadályainak mérséklésével elősegíti a nemzetközi kereskedelem fejlődését, a forgalomban elszenvedett késések csökkentését. A rendszer legfontosabb előnye, hogy a TIR-egyezmény a nemzetközi garanciavállalási láncon keresztül viszonylag egyszerű hozzáférést biztosít az áruszállításhoz előírt garanciákhoz, abban az esetben, ha az egyik szerződő fél vámhatósága által elindított árukat nem mutatnák be a másik szerződő fél vámhatóságánál.

A jelenleg egyetlen nemzetközi garanciavállalási láncot a genfi székhelyű nem-kormányzati, érdekképviseleti szervezet, a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete, az IRU igazgatja, a nagy nemzetközi biztosítótársaságok támogatják, illetve a szintén Genfben ülésező TIR végrehajtó testülete felügyeli.

A TIR-egyezményt 1978 óta különböző szakaszokban, összesen 31 alkalommal módosították. Hasonlóan más vámtranzit eljárásokhoz a TIR-rendszer is a visszaélések és csalárd magatartás célpontjává vált. Az utóbbi években ezért a megtévesztésre irányuló magatartás okozta problémákra figyelemmel a felülvizsgálati folyamat intenzívebben irányult az érintett felek jogaira és kötelességeire, hogy a rendszer eljárásainak és alakiságának hatékonyságát javítani lehessen. Ennek okán az ENSZ Európai Gaz­dasági Bizottsága kidolgozta az áruk TIR-iga­zol­vánnyal való nemzetközi fuvarozását szabályozó genfi vámegyezmény jelen módosítását.

E módosítás jogi alapot teremt egyrészt arra, hogy a TIR-egyezmény szerződő feleinek vámhatósága által kezdeményezett, árutovábbítási eljárást ellenőrző nemzeti jellegű kiegészítő intézkedéseket az egyezmény végrehajtását felügyelő TIR végrehajtó testületnek kötelező jelleggel bejelentsék. Erre azért volt szükség, mert egyes szerződő felek önkényesen és egyoldalúan vezettek be olyan intézkedéseket a saját országuk vámhatárán, amelyekkel késéseket és indokolatlan költségeket okoztak az árufuvarozással foglalkozó gazdasági szereplőknek, megnehezítve ezzel az adott országba irányuló exportfolyamatokat.

A módosítás másik célja, hogy az eltolható tetőponyvával vagy csúszóponyvával ellátott közúti járművek és konténerek új kialakítását bevezesse a TIR-egyezménybe. A meglevő lehetőségek mellett ez szintén maximális garanciát kínál a vámigazgatási szervek számára, mivel a TIR-igazolvánnyal fuvarozott árukat vámügyi szempontból biztonságos járművekben vagy konténerekben kell szállítani. Ez a szállítási technika fokozni fogja a közúti szállítás eredményességét és hatékonyságát.

A törvényjavaslat alapjául szolgáló nemzetközi egyezménynek Magyarország aktív szerződő fele. A magyar garanciavállaló egyesület által éves szinten kibocsájtott TIR-igazolványok száma körülbelül 20 ezer darab, amely mennyiséggel Magyarország nemzetközi viszonylatban a középmezőnybe tartozik. A magyar garanciavállaló egyesület által elismert TIR-igazolvány használatára felhatalmazott személyek száma pedig 1500-es nagyságrendre tehető, amely továbbra is azt mutatja, hogy a TIR-rendszer kínálta lehetőségeket a magyar gazdálkodók aktívan alkalmazzák.

A szóban forgó módosítások technikai jellegűek, azonban hozzájárulnak ahhoz, hogy a TIR-rendszer egységesebben és harmonikusabban működjön. Ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, a tisztelt képviselőket, hogy támogassák a törvényjavaslatot.




Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai