Készült: 2024.09.23.13:47:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

39. ülésnap (2006.11.28.), 80. felszólalás
Felszólaló Csizmár Gábor (MSZP)
Beosztás szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 8:33


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSIZMÁR GÁBOR szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A munkavégzés egészségügyi és műszaki biztonsági követelményeknek megfelelő szabályozása és a szabályok érvényre juttatása a foglalkoztatás biztonságának legfontosabb eleme. A munkavédelmi törvény a műszaki fejlődéssel összhangban a nemzetközi jogharmonizációs előírások és a hazai tapasztalatok alapján időről időre kiegészítésre, módosításra szorul azért, hogy egyre hatékonyabban szolgálhassa a munkavállalók életének, egészségének és testi épségének védelmét.

(11.20)

A most benyújtott törvényjavaslatot is ezek az igények indokolják. A javaslat azokra a kérdésekre kínál szakszerű választ, hogy hogyan lehet javítani a munkavédelem területén az ellenőrző felügyeleti hatóságok munkáját, a szervezeti kereteket, lehet-e új, hatékonyabb megoldásokkal kiegészíteni az eddigi gyakorlatot

A szabályozásnak egyrészt figyelembe kell vennie azt az Országgyűlés által most tárgyalt törvényben megfogalmazott igényt, miszerint az állami szervek jogállására, hatáskörére, illetékességére, hierarchiájára vonatkozó konkrét szabályokat a jövőben nem törvényeknek, hanem kormányrendeleteknek kell meghatározniuk. Másrészt figyelembe kell venni a kormány idén júniusban határozatba foglalt konkrét szervezeti döntését is, amely a munkavédelem területén egységes munkavédelmi hatóság létrehozását irányozza elő. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a munka-egészségügyi hatáskör az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálattól átkerül a munkabiztonsági hatáskört gyakorló munkavédelmi hatósághoz, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőséghez. Ezzel párhuzamosan a munka-egészségügyi rendeleti szabályozás a szociális és munkaügyi miniszter hatáskörébe kerül, megvalósítva az Európai Unió legtöbb országának gyakorlatával összhangban a munkavédelmi kormányzati funkciók egy tárca alá rendezését.

Tisztelt Képviselőtársaim! A munkavédelmi törvény önök előtt fekvő módosítási javaslata egyrészt kialakítja az egységes munkavédelmi felügyelet integrált szervezeti kereteit, másrészt törvényi alapot teremt a munkavédelmi bírságszankciók nyilvánosságra hozásához. Ezen túlmenően korszerűbb munkavédelmi fogalmakat határoz meg, és az ellenőrzési tapasztalatokra építve néhány feladatot, eljárást pontosít. A javaslat elsődleges célja az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat megyei, városi, fővárosi, kerületi intézeteinél gyakorolt munka-egészségügyi, munkahigiénés elsőfokú és másodfokú hatósági feladatoknak, a módszertani, szakmai irányító, szabály-előkészítési funkcióknak az egységes munkavédelmi hatóság, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség szervezetébe történő integrálása. A javaslat megalapozza a munkavédelem két szakmailag egybetartozó ágának, a munkabiztonságnak és a munkaegészségügynek a szervezeti integrációját, meghatározza az egységes munkavédelmi hatóságra vonatkozó, törvényi szinten szabályozandó jogosultságokat és kötelezettségeket.

A törvényjavaslat a munkavédelem feladatainak egy szervezetbe történő ellátásának szabályozásával biztosítja azt, hogy a munkavédelmi hatósági tevékenység, kiemelten a munkavállalók egészségének védelmét és munkahelyi biztonságának megvalósítását szolgáló megelőzési tevékenység még hatékonyabbá váljék, a tevékenység ellátásához szükséges létszám- és eszközigény a feladatokkal összhangba kerüljön. A megvalósuló szakmai integráció eredményeként kialakult az egységes munkavédelmi hatóság, ezáltal a munkáltatókkal szemben támasztott elvárások, a lefolytatott eljárások is egységes formában, szakmailag hatékonyabban jelenhetnek meg.

A törvényjavaslat figyelembe veszi a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény szabályozását, amely szerint a központi hivatalokat kormányrendelet hozza létre. Ennek megfelelően a javaslat az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség megnevezése nélkül határozza meg a munkavédelmi hatóság státusát és feladatait. A jövőben egységes munkavédelmi hatóságként működő OMMF új elnevezését, jogállását, illetékességét, feladat- és hatáskörét, azaz a törvényben leírt feladatokra történő kijelölését kormányrendelet fogja szabályozni.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat a szakmai integrációs célú változtatások mellett néhány jogszabály változását követő, pontosító szabályt is tartalmaz. Ezek a munkaeszközök üzembe helyezésével, használatba vételével, az egyéni védőeszközök megfelelőségének tanúsításával, a használatukra történő kioktatással kapcsolatosak, illetve a szükséges műszaki dokumentációk, elnevezések harmonizált változatát írják elő.

A törvényjavaslat a munkavállalók munkahelyi biztonságának növelése érdekében a legveszélyesebb tevékenységet folytató munkáltatók tekintetében tovább szigorítja a kockázatértékelésre vonatkozó szabályokat. E munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell a gyorsabb reagálást igénylő helyzetekhez, rövidebb idő, egy év helyett fél év alatt kell a kockázatokat felmérniük és a szükséges megelőző intézkedéseket megtenniük. A javaslat szerint beépül a törvény rendelkezései közé a munkavédelmi bírság kiszabásának alapjául szolgáló, a munkavállalók életét, testi épségét vagy egészségét súlyosan veszélyeztető tényállások körébe a munkavégzés munkáltatókat terhelő összehangolási kötelezettségének elmulasztása. Tudjuk nagyon jól, hogy milyen magas kockázati tényező a különböző munkáltatók egyidejű munkavégzésének összehangolatlansága, szervezetlensége, ezért szükség van a szabályok és a szankciók szigorítására.

A benyújtott javaslat nyomán lehetővé válik a munkavédelmi bírságok adatvédelmi szabályoknak megfelelő nyilvánosságra hozatala. A jogerős és végrehajtandó bírsághatározatok ténye alapul szolgálhat más jogszabályokban biztosított támogatások feltételeinek vizsgálatához, támogatást kizáró tény lehet a meghatározott időn belül jogerősen kiszabott munkavédelmi bírság.

Tisztelt Képviselőtársaim! A munkavédelmi törvény módosításával olyan, a hatékony munkavédelem elvárásainak megfelelő és hosszú távon alkalmazható törvényi szabályozás léphet hatályba, amely egyrészt megteremti a munkavédelmi feladatok szervezeti integrációjának jogszabályi feltételeit, másrészt a jogi szabályozásnak, a gyakorlatban felmerült hazai igényeknek, illetőleg az Európai Unió munkavédelmi normáinak megfelelő, azokat teljes mértékben kielégítő korszerűsítést valósít meg. Az integrált felügyeleti rendszer kialakításával, a hatósági munkamódszerek egységessé tételével lehetővé válik egy átfogó megelőzési politika kialakítása, megvalósítása és ellenőrzése. A munkabiztonsági és munka-egészségügyi ellenőrzéseket végző szervezetek összevonásával a munkavédelem területén működő hatóságok száma csökken, ezáltal a munkáltatók kevesebb, de hatékonyabb hatósági ellenőrzésnek lesznek kitéve.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kötelességem tájékoztatni arról az Országgyűlést, hogy a tervezetet az Országos Érdekegyeztető Tanács munkavédelmi bizottsága és plenáris ülése megtárgyalta és támogatta. Kérem, hogy a törvényjavaslatot önök is vitassák meg, és javaslataikkal járuljanak hozzá a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének további javításához.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai