Készült: 2024.04.29.18:57:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2019.11.21.), 88. felszólalás
Felszólaló Ritter Imre (nemzetiségi képviselő)
Beosztás  
Bizottsági előadó Magyarországi nemzetiségek bizottsága
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 7:38


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RITTER IMRE, a Magyarországi nemzetiségek bizottságának előadója: Köszönöm, elnök úr. Először is szeretném mindenkinek megköszönni a támogatást az előterjesztéshez.Potocskáné Kőrösi Anita képviselőtársamnak: valószínűleg nem hangsúlyoztam eléggé: a 10 és 25 százalékos két új pótlékkategória kizárólag azokat a nemzetiségi pedagógusokat érinti, akik eddig nem voltak jogosultak nemzetiségi pótlékra, tehát egyáltalán nem kaptak pótlékot, sem amikor az 10, 15 vagy 30 százalékos volt.

Sokat beszéltünk a jogosultsági körök esetleges megváltoztatásáról, mert többek között a nemzetiségi tanítóknál, tanároknál nagyon sok olyan nemzetiségi nyelvű, nemzetiségi munkát végeznek  például a nemzetiségi nyelvi táborokat, a nemzetiségi nemzetközi kapcsolattartásokat, a nemzetiségi ifjúsági versenyekre a nemzetiségi gyerekek felkészítését, versenyeken való részvételt, a helyi, regionális, országosokon és a többi , és ezek a tevékenységek az úgynevezett nem lekötött idejükben vannak.

Ha viszont változtattuk volna a jogosultság alapját és eltértünk volna az eddigi lekötött időtől, ami némi módosítással alapvetően az órarend szerinti tevékenységüket jelenti, akkor valóban egyrészt nagyobb teret adtunk volna az intézményvezetők szubjektív megítélésének, nehezebb lett volna objektíven összehasonlítani és mérni a nem lekötött időben nemzetiségi nyelven folytatott tevékenységet. Ez azzal járhatott volna, hogy különböző fenntartóknál, különböző vezetőknél adott esetben nem ugyanolyan elbírálás lett volna és nem ugyanolyan mértékű pótlék, illetve az eddig 10-15-30 százalékot kapó pedagógusok közül előfordulhatott volna, hogy az alacsonyabb pótlékkategóriába esnek vissza.

Pont ezért, hogy ez ne fordulhasson elő, nem nyúltunk hozzá a pótlékjogosultság alaprendszeréhez, csak bevezettünk még két új kategóriát. Ezzel együtt, természetesen ha a későbbiekben találunk erre egy olyan jó szakmai megoldást, ami objektíven, egységesen biztosítja, hogy fenntartótól, nemzetiségtől, intézménytől függetlenül, vezetőtől függetlenül mindenhol azonos elbírálásban ugyanannyi pótlékot kapjon ugyanazt a nemzetiségi munkát végző pedagógus, akkor erre fogunk tenni majd javaslatot. Most tudatosan nem akartunk ehhez hozzányúlni.

A másik kérdés, ami felmerült, hogy minden  azért hangsúlyoztam  fenntartó részt vett ebben a munkában. Nagyon jó a kapcsolatunk a Klebelsberg elnök asszonyával, elnökhelyettesével; a munkatársaik is részt vesznek. (Közbeszólásra:) A Klebelsberg Központtal, igen. De ettől még jó néhány tankerületi központ vezetőjével nem feltétlenül; nem azt mondom, hogy nem a legjobb a kapcsolat, hanem sokan nincsenek tisztában a nemzetiségi oktatás-nevelés fontosságával, esetenként törvényi szabályozásával.

(19.40)

Nem érezni rajtuk azt a pozitív változást, amit hál’ istennek a magyar politikában az utolsó 5-6 évben egyértelműen érzünk, és amelynek ilyen szinten a magyarországi nemzetiségek a kedvezményezettjei. De azt kell mondjam, hogy a pótlék vonatkozásában két-három helyről kaptam olyan észrevételt, hogy nem annyi pótlékot kaptak, nem úgy kapják. Ezeket megnéztem a Klebelsberg vezetőivel, és minden esetben kiderült, hogy téves volt az információ.

Tehát a pótlék vonatkozásában biztos, hogy ma Magyarországon fenntartótól és intézményvezetőtől függetlenül a jogosultak megkapják a törvény által előírt nemzetiségi pótlékot. A többiről majd egy másik alkalommal lehet majd részletesebben beszélni, ami a nemzetiségi osztályok indítását és ezek fenntartását elősegítené.

Köszönöm mindenkinek a támogatását, és talán még egyetlen dolgot hadd tegyek hozzá, amit nagyon fontosnak tartok. Ahogy említettem, nyilvánvalóan fenntartás nélkül köszönetet kell mondani azért a pénzügyi, jogi, törvényoldali támogatásért, amit a magyarországi nemzetiségek kaptak, a nemzetiségi pótléknál, a nemzetiségipedagógus-hallgatói ösztöndíj bevezetésénél, egyáltalában az egész rendszer támogatására, de szeretném azt nagyon világosan és egyértelműen kijelenteni, hogy ez nemcsak nemzetiségi érdek, hanem ez elemi nemzeti érdek is. Hiszen azzal, hogy mi a saját jól felfogott érdekünkben ezt a munkát megcsináltuk, felvállaljuk az egész ösztöndíjpályázatot is az Országos Német Önkormányzattal mint rendszergazdával és a többi hat nemzetiségi országos önkormányzattal megcsináljuk, ezzel reményeink szerint rövid időn belül 200-zal, 500-zal, 1000-rel több nemzetiségi pedagógust tudunk magas szinten képezni és munkába állítani Magyarországon, amivel pont 200-500-1000 jól képzett pedagógussal csökkenni fog az egész magyar oktatásügy pedagógushiánya.

Tehát ez nemcsak nemzetiségi, hanem azt gondolom, hogy egy elemi nemzeti érdeke minden kormánynak, minden pártnak, minden parlamenti képviselőnek, és ez ad a magyar kormánynak és Magyarországnak is abszolút objektív, reális alapot és erkölcsi jogot is arra, hogy jobb kapcsolatot tudjon alakítani a környező országokkal, és jobb lehetőséget tudjon biztosítani egy, a saját maga által csinált jó példával a határon túli magyarság részére is.

Ha tehát úgy tetszik, az a határon innen, Magyarországon élő nemzetiségek és a határon túli magyarságnak ugyanúgy fontos kérdés. Én nem véletlenül tettem bele, hogy pont 215 német nemzetiségi óvoda van, mint ahány 215 határon túli magyar nemzetiségi óvoda van. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai