Készült: 2024.09.23.11:51:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

160. ülésnap (2011.12.28.), 20. felszólalás
Felszólaló Dr. Ángyán József (Fidesz)
Beosztás vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:18


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÁNGYÁN JÓZSEF vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Örülök, hogy azzal kezdte a felszólalását, hogy azért volt olyan intézkedése is a kormánynak, ami az önök megítélése szerint pozitívnak minősíthető. Azt hiszem, hogy sok ilyen intézkedése volt, és ezt a magyar gazdatársadalom tudja leginkább igazolni.

Én is kiemelném a piacépítéssel és a piactisztítással, az élelmiszerpiac építésével és tisztításával kapcsolatos lépéseinket. Szeretném megemlíteni, hogy a közétkeztetést kivettük a közbeszerzési kötelezettség alól. Egy több száz milliárdos piac a közétkeztetési piac, és mindenekelőtt a piaci oldalról kell megteremteni a magyar mezőgazdaság jövőjét, ennek az előkészületei folynak a továbbiakban is. "Egészséges helyi élelmiszert a közétkeztetésbe" címen egy program kapcsolódik a vidékstratégiához, amelyet közösen dolgozunk ki a többi tárcával.

Itt szeretném megemlíteni a másodlatos élelmiszer-vizsgálatot, amit a képviselő úr nem említett, vagyis megvizsgáljuk, Magyarországon milyen élelmiszereket is hoznak forgalomba, hogy tudjuk, hol milyen élelmiszerek landolnak ebben az országban, és ha olyan élelmiszerről van szó, amely nem felel meg a hazai szabványoknak, visszafordítjuk ezeket a tételeket. Azt hiszem, ez is nagyon fontos egy olyan helyzetben, amikor élelmiszerpiacunkat az elmúlt időszakban mindenféle élelmiszernek nem nevezhető hulladék öntötte el.

Ugyanebbe a kategóriába tartozik egy közgazdasági eszköz is talán, ez pedig az egészségügyi termékdíj, ami azt célozza, hogy ha egészségtelen élelmiszerek kerülnek forgalomba, akkor az azt előállítók járuljanak hozzá az emberek gyógyításához. Ez egyúttal tisztítja a piacainkat is, és jöhetünk például a faforgácsból készült, ízesítőkkel készített, eperízű szörp helyett a saját gyümölcsszörpjeinkkel, és ez húzza igazán a magyar gyümölcstermesztést, a magyar kertészetet. Tehát olyan intézkedések történtek, azt hiszem, amelyek piaci oldalról megalapozzák a fejlődést.

Ha az eredményeit nézzük a mezőgazdaságnak, azt hiszem, nem kell szégyenkeznünk. Az elmúlt évben is 10,1 százalékkal nőtt a GDP-hez való hozzájárulása, és ez a harmadik negyedévben 28,5 százalék ebben az évben. Tehát az 1,4 százalékos GDP-növekedésből 1,3 százalékot a mezőgazdaság produkált, az a mezőgazdaság, amelyet ezek szerint a kormány nem segített kellőképpen.

Ugyanígy a külkereskedelmi mérlegünk is, nemcsak a hazai piacról van itt szó, hanem a magyar mezőgazdaság bizony sokkal többet képes előállítani, mint amennyit mi fölhasználunk. Ez 50 százalékkal is meghaladhatja a hazai fogyasztást. Kérem szépen, 38 százalékos többletet mutatott a 2010-es évben ez a mezőgazdasági külkereskedelem, és az idei harmadik negyedévben is 22 százalék ez a többlet. Tehát azt gondolom, hogy az eredmények igazolják azokat a lépéseket, amelyeket tettünk.

Nos, ami a vidékstratégiát illeti, a nyitott kormányzás jegyében azzal álltunk neki a vidékstratégia elkészítésének, hogy valóban, miután Magyarországnak nem volt az elmúlt időszakban, hosszú évtizedekre visszamenőleg sem volt vidékstratégiája, mezőgazdasági stratégiája, ezért csak úgy lehet elfogadni egy stratégiát, ha azt a legszélesebb társadalmi közegben megvitatjuk, egy nemzeti konzultációt indítunk. Ennek jegyében került áprilisban nemzeti konzultációra az az anyag, amely a hosszú távú vidékstratégiánkat jelöli ki.

(10.50)

Az eredetileg tervezett 3 hónapos vitát 6 hónapra meghosszabbítottuk, merthogy igen nagy volt az érdeklődés. Valóban, a magyar társadalomban és a magyar vidéken egy nagy várakozás van a vidékstratégiával kapcsolatban, s úgy láttuk, megjáratva ezt a vidékstratégiát különböző fórumokon, országos fórumokat is tartva, és természetesen különféle közösségekben is megvitatva ezt a stratégiát, hogy egy széles körű támogatottság szerezhető ehhez a stratégiához.

Nos, ennek a társadalmi vitának a tanulságait dolgoztuk föl, októberben zárult ez a vita, és november hónap folyamán földolgoztuk a több száz beérkezett tartalmi, valóban nagyon alapos elemzést, és ez alapján most decemberben dolgoztuk át a stratégiát, véglegesítettük, és tettük alkalmassá valóban, minden tekintetben arra, hogy ez a magyarság, a magyar vidék alkotmánya - ahogy mondjuk: a magyar vidék alkotmánya - lehessen.

A tervek szerint januárban szeretnénk a kormány elé vinni, és azt reméljük, hogy amennyiben a kormány ezt a stratégiát elfogadja egy, két, három olvasatban, attól függ, merthogy hosszú időszakra szól ez a történet, és össze kell hangolni az egyéb stratégiákkal is, azt reméljük, hogy február folyamán, a parlament tavaszi ülésszakán idehozhatjuk a parlament elé is vitára, hogy a politikai vitáját is lefolytathassuk ennek a vidékstratégiának. Úgy gondolom az előzetes egyeztetések alapján, hogy akár (Az elnök csenget.) egy négyötödös többséggel is a parlamentben megalkotható vagy létrehozható a nemzeti vidékstratégiával kapcsolatban. Azt gondolom, ezek igazolják azt, hogy valóban (Az elnök csenget.) a vidék érdekében tett a kormány az elmúlt időszakban.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai