Készült: 2024.09.19.09:19:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2015.10.12.),  21-42. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 37:39


Felszólalások:   21   21-42   43-56      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! A mai napirend előtti felszólalások végére értünk.

A mai napon napirend utáni felszólalásra jelentkezett: Sallai R. Benedek, LMP; Witzmann Mihály, Fidesz; Kész Zoltán, független; Teleki László, MSZP; Varju László, független; Kulcsár Gergely, Jobbik; Ander Balázs, Jobbik; Z. Kárpát Dániel, Jobbik; Nagy István, Fidesz.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik ma kezdődő ülésünk napirendjének megállapítása. A napirendre, az ülés időtartamára, a felszólalási időkeretekre vonatkozóan az elnöki jogkörben előterjesztett javaslat alapján döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! A Házbizottság múlt heti ülésén konszenzus született arról, hogy a frakciók kezdeményezik az új változatban benyújtott T/6569. számú előterjesztés házszabálytól való eltéréssel történő tárgyalását. A Házbizottság a házszabálytól való eltérésben azt kezdeményezi, hogy az Országgyűlés az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény módosításáról szóló T/6569. számú előterjesztés tárgyalása során úgy térjen el a házszabálytól, hogy a mai napon már a zárószavazásra is sor kerülhessen. A házszabálytól eltérésre tett javaslatot T/6569/1. számon a honlapon megismerhetik. Tisztelt Országgyűlés! Felhívom figyelmüket, hogy a házszabálytól való eltéréshez a jelen lévő képviselők négyötödének igen szavazata szükséges.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hozzájárul-e a házszabálytól való eltéréshez. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a házszabálytól való eltérést 144 igen, 5 nem szavazattal, tartózkodás nélkül elfogadta.

A módosító javaslatok benyújtására 12 óra 30 percig van lehetőség. Az összevont vitára a mai napon, a T/6290. számú előterjesztés bizottsági jelentésének vitája után, a határozathozatalra pedig a mai szavazások körében kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! A napirend elfogadása előtt bejelentem, hogy a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény módosításáról szóló T/6290. számú törvényjavaslathoz nem érkezett részletes vitát lezáró módosító javaslat. Továbbá az előterjesztő nem kezdeményezte a Költségvetési bizottság eljárását, ezért a mai napon a törvényjavaslat bizottsági jelentésének vitájára, majd a zárószavazására kerül sor.

(12.10)

Tisztelt Országgyűlés! Most az elnöki jogkörben előterjesztett napirendi javaslatról döntünk. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e a napirendi ajánlást az előbbiekben elfogadott módosítással. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Személyi javaslatról való döntésre a mai napon nem kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar­­országminisztériumainak felsorolásáról szóló 2014. évi XX. törvény és a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentés és az összegző módosító javaslat vitája. A T/6291. számú előterjesztés és az érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők. (Zaj. - Több képviselő távozik a teremből.)

Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt megadnám a szót felszólaló képviselőtársaimnak, tisztelettel arra kérem távozó képviselőtársaimat, szíveskedjenek az üléstermet, amennyiben halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt távozniuk kell, csendben elhagyni, hogy tudjuk a munkánkat közben folytatni.

Köszönöm.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának, valamint a megfogalmazódott kisebbségi vélemény ismertetésére kerül sor. Ezekre összesen 15 perc áll rendelkezésre. Megadom a szót Vas Imre képviselő úrnak, a bizottság előadójának, legfeljebb 8 perces időkeretben. Öné a szó.

DR. VAS IMRE, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ezúton tájékoztatom az Országgyűlést, hogy a Törvényalkotási bizottság október 8-án megtárgyalta a Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló 2014. évi XX. törvény és a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. XLIII. törvény módosításáról szóló T/6291. számú törvényjavaslatot.

A javaslathoz a bizottság 23 igen szavazattal, 7 nem szavazat mellett összegző jelentést és összegző módosító javaslatot nyújtott be. Az elfogadott módosítás nyilvánvalóvá teszi, hogy a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető személy, azaz a miniszterelnök kabinetfőnöke miniszter. Emellett rögzíti, hogy a miniszterelnök által közvetlenül irányított szervezeti egység elnevezése Miniszterelnöki Kabinetiroda. A Miniszterelnöki Kabinetirodát államtitkár vezeti.

Ahogy a javaslat általános vitájában és a Törvényalkotási bizottság előtt is elhangzott, az előttünk fekvő jogszabály elfogadásával az Országgyűlés biztosítja a kormánynak, hogy saját struktúráját saját maga módosítsa, illetve belátása szerinti struktúrában lássa el feladatait. A rendszerváltozás utáni gyakorlat, hogy az Országgyűlés nem gördít akadályt az ilyen kezdeményezések elé, és a kormány szabadon eldöntheti, hogy milyen szerkezetben kívánja feladatait ellátni.

Az Igazságügyi bizottság és a Törvényalkotási bizottság kormánypárti tagjai sem láttak az imént említett hagyomány megváltoztatására okot, ezért a törvényjavaslatot támogatták. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A bizottságban megfogalmazódott kisebbségi véleményt két felszólaló ismerteti, összesen hétperces időkeretben. Elsőként megadom a szót Szilágyi György képviselő úrnak. Parancsoljon!

SZILÁGYI GYÖRGY, a Törvényalkotási bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Látszólag csak a kormányzati struktúra átalakításáról van szó, és valóban kizárólag a kormány felelőssége kellene hogy legyen, hogy mennyire szolgálja ez az átalakítás a kormány céljait, az ő felelőssége, hogy milyen szervezeti keretek között kíván dolgozni. Nem is lenne dolgunk igazából ezzel a törvényjavaslattal, hiszen normális esetben erről kellene hogy szóljon a törvényjavaslat. De Magyarországon már nagyon régen nem a normális mederben történnek a dolgok.

A mostani javaslatuk kapcsán is mindenképpen eszünkbe kell hogy jussanak a második Orbán-kormány indulásakor a miniszterelnök úr által elmondott ígéretek. A miniszterelnök úr akkor egy olcsóbb, kisebb apparátussal dolgozó kormányzás ígéretét jelentette be, azt mondta, hogy sokkal olcsóbb és kisebb államot képzel el. Miképpen illeszkedik ez a helyzet, a mostani újabb minisztérium ehhez a kijelentéshez? Nyugodtan elmondhatjuk, hogy sehogy. Lesz egy újabb miniszter, és a számtalan államtitkár, a számtalan helyettes államtitkár mellé lesz egy újabb államtitkár. Mindez miért lesz, milyen célból? Hogy jobb legyen Magyarországnak és a magyar embereknek, ami normális esetben egy kormány fő célja kellene hogy legyen? Nem! Hanem azért, hogy ismét személyre szabottan, kizárólag egy ember érdekében változtassanak, mert valakiből minisztert kell csinálni. Ezért alakítanak egy új minisztériumot. És miért kell ennek az embernek miniszteri pozíció? Mert a Fideszen belüli belső feszültségeket, az egymásnak feszülő belső ellentéteket önök így kívánják kezelni.

Ellenzéki politikusként hátradőlve figyelhetnénk ezt a Fideszen belüli csatát, és szurkolhatnánk annak, hogy a jó és a rossz csatájában a jó győzzön, ha lenne ebben a csatában jó oldal. De hogy egy Star Wars-példával éljek, az önök oldala az, ahol önök folyamatosan rosszul veszik a levegőt. De ez sajnos nem egy film, ami, ha nem tetszik, kikapcsoljuk, hanem a valóság, és éppen ezért eléggé elszomorító ez a helyzet. Abszolút elszomorító, hogy az önök kormányzását kizárólag egy dolog motiválja, egy dolog határozza meg, a 2010-es választási szlogenjük: csak a Fidesz. Egy dologhoz hűek valóban, ehhez a szlogenhez.

Ezért nem tudjuk támogatni ezt a javaslatot, ezért van ekkora szakadék a Fidesz és a Jobbik között más kérdésekben is, mert a mi egyik fő szlogenünk hasonló ehhez, de tartalmában teljesen más: csak a nemzet. És mi ehhez tartjuk magunkat. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Harangozó Tamás képviselő úrnak, a bizottság másik kisebbségi előadójának. Parancsoljon!

DR. HARANGOZÓ TAMÁS, a Törvényalkotási bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Az MSZP véleménye is világos az első perctől kezdve: ez a törvényjavaslat ismét megmutatja a Fidesz igazi arcát. Miközben az ország számos problémával küzd mind egzisztenciálisan, mind egyéb más kérdésekben, milliók a hónap végén a csekket nem tudják kifizetni, százezrek hagyják el az országot, mert nem találnak munkahelyet és megélhetést, miközben éppen a menekültválság közepén vagyunk, önöknek egyetlenegy fontos van, hogy marakodjanak a koncon.

Világosan látszik, hogy a törvényjavaslat nem szól másról, mint hogy Rogán Antal miniszterré léphessen elő. A törvényjavaslatból még az sem derül ki, hogy mivel fog foglalkozni. Ennek a cinikus és nevetséges helyzetnek a bemutatására mi sem szolgál jobban, mint hogy a magyar Országgyűlésnek, Házbizottságának még azzal is külön foglalkoznia kellett, hogy vajon melyik bizottság hallgassa meg Rogán Antalt, hiszen ez a minisztérium, legalábbis a beterjesztett törvényjavaslat szerint nem foglalkozik semmivel Orbán Viktor személyes teendői és jóléte kivételével. Ilyennel foglalkozó bizottság az Országgyűlésben pedig még jelenleg legalábbis nincs.

Ami a konkrét módosító javaslatot illeti, az MSZP a törvény benyújtásakor ismét egy módosító javaslattal élt, hiszen be kell látnunk, hogy ott tart ma a kormány jogalkotási színvonala, hogy egy egyoldalas törvényjavaslatot sem képesek önök úgy megírni, hogy abban ne legyen szarvashiba. Az eredeti törvényjavaslat szerint önök két egyenrangú kabinetfőnököt neveztek volna ki e minisztérium tevékenységének ellátására. Ezt letagadták. Az Igazságügyi bizottságban Bárándy Gergely képviselőtársamat különböző helyettes államtitkárok győzködték arról, hogy nincs igaza, majd láss csodát, a Törvényalkotási bizottságban maga a Fidesz benyújtott újra egy módosító javaslatot, amely ezt a kérdést rendbe tette. Mégpedig úgy tette rendbe, hogy immár a miniszter és a három államtitkár mellé még egy negyedik államtitkárt is ki fognak nevezni, ha jól értjük a kormányzati megnyilatkozásokat. Így az az új minisztérium, amely önök szerint egy fillérbe nem kerül az adófizetők számára, egy új minisztert és négy államtitkárt, számtalan helyettes államtitkárt, főosztályvezetőt fog majd a jövőben Rogán Antal rendelkezésére bocsátani.

Vérlázító ez a megoldás, vérlázító, hogy önök ezzel foglalkoznak és az ország szeme láttára marakodnak a koncon ahelyett, hogy az emberek ügyeivel, az emberek problémáival foglalkoznának.

(12.20)

Persze, mondhatják önök, és van is igazság abban, hogy a magyar kormánynak a saját működése és a saját feladatai végrehajtása tekintetében szabad keze van, hogy kialakítsa ezt a rendszert, de azért az sokat elmond, hogy a Miniszterelnökség sok száz fős apparátusát most még újabb miniszterrel és államtitkárokkal egészítik ki, miközben az egészségügynek, miközben a szociális ellátórendszernek, miközben az oktatásnak összesen nem adnak ekkora szerepet, és beszuszakolják egy olyan minisztériumba, ahol valószínűleg a miniszter a feljegyzéseket nem tudja elolvasni az üggyel kapcsolatban, nem azt, hogy valóban milyen problémák vannak és arra milyen megoldást kéne adni.

Ezért ezt a törvényjavaslatot támogatni nem lehet. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem Kovács Zoltán államtitkár urat, hogy most kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Hegedűs Lorántné jelentkezik.) Bocsánat, képviselőtársaim, nem figyeltem a képernyőt, elnézését kérem, képviselő asszony.

Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra jelentkezett Hegedűs Lorántné képviselő asszony, Jobbik-képvi­selőcsoport. Parancsoljon, öné a szó.

HEGEDŰS LORÁNTNÉ (Jobbik): Köszönöm szépen. Azt szeretném megkérdezni, hogy pontosan mennyi az időkeretem most. Kilenc percet beszélhetek, ugye?

ELNÖK: Kilenc perc az időkerete.

HEGEDŰS LORÁNTNÉ (Jobbik): Jó, köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az általános vitában elmondottakat most is szeretném megerősíteni és továbbra is szeretném fenntartani. Nagy szomorúságomra épp az imént ment ki újra Rogán Antal, akiről ez a törvényjavaslat szól, akinek az érdekében szeretnénk a költségvetési törvényt újra módosítani. Nem értem, hogy mi az a más, rendkívül fontos elfoglaltsága, ami min­dig éppen akkor szólítja őt ki a plenáris ülésteremből, amikor az ő személyére terelődik a szó, amikor éppen az ő minisztériumáról beszélünk, éppen arról a feladatról, amit majd neki el kell látni. Én nagyon rossz üzenetnek tartom az Országgyűlés felé is, illetve mindenki számára, aki ezt a közvetítést esetleg nézi, hogy pont akkor távozik a leendő miniszter úr, akinek a személyéről ma fogunk dönteni, amikor egyébként pedig őneki itt dolga lenne, felelőssége lenne, akár hozzá is szólhatna ehhez a vitához.

A továbbiakban magáról a törvénytervezetről szeretnék egy-két szót szólni, illetve a két törvénytervezetről, mert ami a TAB-ülésen elhangzott, azt már részben elmondta képviselőtársam, de az általános vitában megfogalmazottakat szeretném újra megerősíteni, nevezetesen azt, hogy a 2015-ös költségvetési törvényt módosítja az előttünk fekvő törvényjavaslat, azt, amit egyébként a Ház nem is olyan régen tárgyalt egy másik törvényjavaslat, másik törvénymódosítás kapcsán. Érdekes módon abból is, csakúgy, mint ebből is hiányzik a konkrét összeg, hogy tulajdonképpen mennyiből is fog ez a bizonyos új minisztérium működni. Az a bizonyos törvénymódosítás szól a migrációs válság kapcsán további 60 milliárd forint sorsáról, amit az Országvédelmi Alapba kíván helyeztetni a kormányzat, szól arról a 47 milliárd forintnyi kötelezettségvállalásról, amit az MTVA egy hiteléből átvállal a magyar állam, de megint csak nem szól arról, hogy mennyiből fog működni Rogán Antal minisztériuma, csakúgy, mint ahogy ez a törvényjavaslat sem.

Továbbra is hiányoljuk, mint ahogy az általános vitában is hiányoltuk a 2016-os költségvetési törvényt, mert azt gondoljuk, hogy nem lehet úgy komolyan venni egyetlenegy minisztériumot sem, ha idén sem szánunk rá egyetlenegy fillért sem, viszont a következő évi költségvetési törvényben nemcsak maga az összeg nem szerepel, tehát az hiányzik, hanem maga a sor is hiányzik. Tehát a XXI. fejezet a 2016-os költségvetési törvényből hiányzik. Kérdezni szeretném az államtitkár urat, hogy vajon ezt a hibát mikor kívánják pótolni. Megmondom, hogy miért: ha itt munkatársak lesznek, nem lehet majd velük szerződést kötni, pláne nem olyat, ami hosszú távú, maximum két hónapra lehet, hiszen december 31-től már nem lehet mire föl velük szerződést kötni.

Azonkívül a feladat kapcsán is szeretnék egy-két szót szólni. Általános politikai koordináció: ez lenne ennek a mondvacsinált minisztériumnak a feladata a jövőben akkor, amikor nincs külön minisztériuma az oktatásnak, nincs külön minisztériuma az egészségügynek, ezen utóbbinak még államtitkára sincsen, nincsen külön minisztériuma a környezetvédelemnek, az építésügynek és így tovább. Nagyon sok olyan szakfeladatot tudnék felsorolni, amely mögött érdemi munka van, érdemi feladatellátás van, de önök, úgy látszik, a propagandát fontosabbnak tartják és külön minisztériumot szánnak neki.

Igen, magával a személyi javaslattal sem tudunk egyetérteni, mert úgy gondoljuk, hogy egyértelműen köthető az illető offshore-cégekhez, egyértelműen köthető a neve botrányos vagyongazdálkodási lépésekhez, és egyértelműen köthető a neve európai uniós pénzek botrányos elköltéséhez. Az a kérdés, ami a TAB-ülésen is felvetődött, mint ahogy az általános vitában is, hogy az ellenzéknek joga van-e egyáltalában ebben a kérdésben kifejteni a véleményét, vagy pedig kötelezően, motorikusan csak megszavazhatjuk azt, amit a kormányzat elénk tesz, úgy gondoljuk, hogy igen, jogunk van nemcsak a vitában elmondani, de még jogunk van nem szavazni erről a kérdésről. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Szilágyi György képviselő úrnak, Jobbik-képviselőcsoport.

SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Két nagyon lényeges dologról szeretnék még beszélni. Az egyik az, hogy a képviselőtársam, Hegedűs Lorántné beadott egy módosító javaslatot, és nagyon-nagyon sajnálom, hogy egyébként ezt a módosító javaslatot az Igazságügyi bizottság leszavazta, hiszen ez a módosító javaslat jobbá tette volna ezt a törvényt.

Hegedűs Lorántné módosító javaslata koherensen kapcsolódik ahhoz, amit Orbán Viktor mondott, hogy kisebb és olcsóbb állam legyen, hiszen ő azt javasolta, hogy ennek az új minisztériumnak teljesen felesleges, hogy legyen főosztálya meg osztálya, és itt főosztályvezetők meg osztályvezetők legyenek, hiszen egy olyan géniusz lesz a miniszter minden valószínűség szerint, aki egyedül is el tudná látni ezt a feladatot. Hegedűs Lorántné azt javasolta, hogy a minisztérium egy személyből álljon, a miniszterből. Önök ezt leszavazták, pedig mi hiszünk abban, hogy az új miniszter el tudná látni ezt a feladatot, és így olcsóbb is lehetne a kormány részéről.

A másik dolog, ami felmerült a Törvényalkotási bizottságnál, az pedig az, hogy nem olyan régen, pár hónappal ezelőtt tárgyaltunk egy olyan törvényt, amely törvény a letelepedési kötvényekről szólt, és a letelepedési kötvényekkel kapcsolatos bármilyen prob­lémát a Gazdasági bizottsághoz utalta. Tehát a törvény a Gazdasági bizottsághoz utalta a letelepedési kötvényekkel kapcsolatos problémákat. Akkor sem értettük, hogy teljesen hogy is kapcsolódik a Gazdasági bizottsághoz a letelepedési kötvény, aztán rájöttünk, hogy minden valószínűség szerint a Gazdasági bizottság vezetőjének a személye az, ami miatt idekerült, ez pedig akkor Rogán Antal volt. Éppen ezért most valószínűsíthető, hogy a letelepedési kötvények­kel kapcsolatos dolgokat önök valamikor be fogják hozni a Ház elé, és át fogják tenni a Miniszterelnöki kabinetirodához, mert Rogán Antal ott intézi innentől kezdve ezekkel a letelepedési kötvényekkel kapcsolatos dolgokat. Erre felhívom a figyelmüket, hogy itt lesz egy kis hézag, ha nem fogják behozni ezt a törvényt. Egy szó mint száz, mi megpróbáltuk jobbá tenni ezt a törvényt, megpróbáltunk az olcsó államnak megfelelni, hogy a miniszter úr el tudja látni ezt a feladatát - nem sikerült.

Ahogy a képviselőtársam már említette, felháborítónak tartottuk a Törvényalkotási bizottság ülésén azt a kormánypárti hozzászólást, amely azt mondta, hogy itt az ellenzéknek joga sincs megszólalni ebben a kérdésben, megkérdőjelezték, hogy egyáltalán mi miért szólunk hozzá ehhez a dologhoz, főként hogy merünk olyan skandalumot véghezvinni, hogy beadunk törvénymódosító javaslatot egy törvényjavaslathoz. Azt mondták, ez kizárólagosan a kormány joga, hogy a struktúrát hogy határozza meg, pedig a törvény nem ezt mondja ki.

Bármennyire is önök alakítják a törvényeket, arra szeretném felhívni a figyelmüket, hogy önöknek ugyanúgy kötelességük betartani a hatályos magyar törvényeket, a hatályos magyar törvények szerint pedig azért van itt, a Ház előtt, hogy mi ezt jóváhagyjuk, tehát az egész parlament hagyja jóvá ezt a strukturális átalakítást, és ha ezt jóvá kívánják hagyatni a parlamenttel, akkor engedjék meg, hogy legyen jogunk legalább hozzászólni ehhez a kérdéshez és elmondani az ellenvéleményeinket ezzel kapcsolatban. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Ország­gyűlés! Felszólalásra jelentkezett Bárándy Gergely képviselő úr, MSZP-képviselőcsoport. Parancsoljon!

DR. BÁRÁNDY GERGELY (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Már az általános vitában elmondtuk azt, hogy egy kicsit drága ajándéknak tartjuk Orbán Viktortól a hűsége jutalmául Rogán Antal felé azt, hogy egy külön minisztériumot kap, sőt mi több, azt is kifogásoltuk, hogy azért, mert Lázár és Rogán képtelenek egymással kijönni, ezért muszáj egymástól szervezetileg is elkülönült szisztémában dolgozniuk.

(12.30)

Aztán most már látjuk azt is a módosító javaslatok kapcsán, hogy úgy tűnik, lesz egy olyan államtitkár is, aki valójában ennek a minisztériumnak a keretein belül dolgozik, de közvetlenül a miniszterelnök felügyelete alatt. Gondolom, itt megint egy olyan államtitkárról lesz szó, aki meg Rogán Antallal képtelen együttműködni, és ezért kellett kivonni őt ebből a hierarchiából. Szóval, ez már valóban a groteszk kategóriája, államtitkár úr - csak egy kicsit drága a magyar adófizetőknek. Szóval, lehetett volna Rogán Antalnak ennél egy picit olcsóbb ajándékot is adni, meghálálva a hűségét.

Egyébként mi ezért támogatjuk többek között a Jobbik javaslatát, mely szerint is csak egy miniszter legyen, és kapjon miniszteri fizetést - szerintem az is elég szép ajándék -, és ne kelljen egy teljes apparátust fizetnie mindezért a magyar állampolgároknak, ugyanis teljesen szükségtelen. Ha már valóban, és ezt mi is elmondtuk az általános vitában, kormányátalakításra volna szükség, akkor például egy önálló egészségügyi minisztériumnak a létrehozása vagy egy önálló oktatási tárcának a létrehozása, na, az indokolt lenne. Az, hogy egy propagandaminisztériumot állítsanak fel, az viszont tökéletesen indokolatlan. Mondom még egyszer: olcsóbban is meg lehet hálálni harcostársaknak a hűségét.

A másik, amiről szeretnék még szólni, hogy e vonatkozásban még mindig nem lenne túl késő átgondolni azt, hogy legalább, ha már miniszteri tárcát hoznak létre, tehát a sarzsi is kell Rogán úrnak, akkor lehessen például tárca nélküli miniszter. Van ez az intézmény, mi ezt például sokkal szívesebben látnánk. Sokkal olcsóbb egy tárca nélküli miniszter eltartása - ha már egyébként úgyis fölösleges -, mint egy apparátussal rendelkezőé.

És végül szeretném arra kérni a Miniszterelnökséget, hogy ha mód van rá, akkor legközelebb az Igazságügyi bizottság ülésére egy olyan államtitkárt és helyettes államtitkárt küldjön el, aki legalább érti, hogy miről van szó, aki legalább képes felfogni azt a két-három soros módosító javaslatot, amit az ellenzéki pártok benyújtanak. Ugyanis sem az államtitkár asszony, sem a helyettes államtitkár úr nem értette meg. Nem azzal volt a probléma, hogy nem támogatta, hanem hogy nem volt képes megérteni azt, hogy mi a jogalkotási, a kodifikációs probléma.

Aztán, ahogy Harangozó képviselőtársam elmondta, utána haza vitték ezt, és önök benyújtottak egy gyakorlatilag, jelentőségét tekintve ugyanolyan módosítást, amit mi tettünk akkor, úgy tűnik, hogy egyébként az apparátus képes megérteni azt, hogy hol van a kodifikációs probléma. Azaz államtitkár úr, én arra kérném, hogy legközelebb olyan kollégákat küldjenek a szakbizottságba, akik minimálisan tisztában vannak a szakma alapvető szabályaival, és nem feltétlenül, akik politikai kinevezettek és fogalmuk sincs arról, amit csinálnak.

Éppen ezért, tisztelt képviselőtársaim, mi ezt a javaslatot, még egyszer mondom, nem fogjuk tudni támogatni. Alapvetően elhibázottnak tartjuk. Egy mondattal én is kitérnék arra, amit jobbikos képvi­selő­társam elmondott arról, hogy az ellenzéknek van-e lehetősége vagy joga vitatni egy ilyen jogszabályt, mármint ami a kormányzati struktúra átalakítását illeti. Formálisan, én azt gondolom, hogy nincs köztünk vita, talán még önökkel sem, hogy a törvény ezt lehetővé teszi, tehát meg is tesszük. A másik, amit mondanék ehhez képest, hogy azt a struktúraátalakítást, ami számunkra elfogadható vagy nem elfogadható, de valóban struktúraátalakításról szól, azt mi meg szoktuk támogatni, pont azért, mert egyetértünk azzal, hogy alapvetően a kormány felelőssége az, hogy milyen struktúrában dolgozik. De amikor a napnál is világosabb, hogy itt nem a struktúra átalakítása motiválta ezt a módosító javaslatot, hanem az, hogy - még egyszer mondom - egy hű emberüknek egy miniszteri széket tudjanak adni, akkor igenis az ellenzéknek kötelessége ennek a javaslatnak az elfogadását megkísérelni meggátolni és megkísérelni önöket is jobb belátásra bírni.

És a harmadik megjegyzés ezzel kapcsolatban, hogy én arra kérném önöket, hogy azok után, hogy önök elfogadtak egy egypárti alkotmányt, amit csak önök támogattak, azok után, hogy önök minimális egyeztetések nélkül kétharmados törvényeket alkottak, azután ezt az érvet még egyszer legyenek szívesen nem felhozni. Mert önöknek meglett volna a lehetősége az alkotmányozáskor, meglett volna a lehetősége a kétharmados törvényekkor egyedül arra, hogy ha önök úgy szerették volna, akkor ezt a tárgykört kiveszik a törvényalkotási hatáskörből és kormányzati feladatkörré teszik. Önök nem ezt tették, úgyhogy innentől kezdve ezt az érvet legyenek szívesek hanyagolni. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra következik Szilágyi György képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport. Parancsoljon!

SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Egy lényeges kérdés még maradt, sportnyelven szólva, kölcsönvenném Palik László klasszikus mondatát: de hová tűnt Rogán Antal? Hiszen Rogán Antal sem az általános vita során, sem most nem tisztelt meg minket azzal, hogy megjelenjen itt. 17 perce lenne, hogy esetleg hozzászóljon és elmondja, hogy mik az ő tervei ezzel az új minisztériummal, megpróbálja meggyőzni az ellenzéket arról, hogy esetleg támogassák ezt a törvényt, de Rogán Antal nem volt itt, sőt látványosan távozott, amikor ennek a törvénynek a vitája elkezdődött, úgy az általános vitánál, mint most is. Gondolom, majd azért szavazni be fog jönni, és meg fogja szavazni saját magát arra, hogy miniszter legyen.

Ebből látszik egyébként, és lemérhető az az arrogancia, hogy mi mindent megtehetünk, és mondhattok bármit, akármit csinálhattok, mi akkor is megszavazzuk azt, amit mi szeretnénk; az az arrogancia, ami az önök kormányzását jellemzi az elmúlt időszakban is. Ennyire érdekli önöket egyébként az ellenzék véleménye, és ennyire konstruktívak önök, ennyire lehetett önökkel együtt dolgozni az elmúlt öt évben is, mint ahogy most itt ez tapasztalható Rogán Antal eltűnésével kapcsolatosan. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra jelentkezett Gúr Nándor képviselő úr, MSZP-képviselőcsoport. Öné a szó.

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Arcpirítónak tartom azt, amit önök csinálnak. Nem vitatom el azt, hogy a kormánynak joga, lehetősége és felelőssége is nyilván a saját maga strukturális rendszerét kialakítani. Ezt nem elvitatva, mégis azt kell hogy mondjam, hogy arcpirító. Arcpirító azért, mert nem arról szól a történet, hogy egy stratégiai, az emberek érdekét szolgáló cél alapján megrajzolva születik valami a kormányzat berkein belül, hanem arról szól a történet, hogy van két ember, aki nem ért szót egymással, jelesül ugye, tudjuk nagyon jól: Lázár Jánosról és Rogán Antalról van szó, nem értenek szót egymással, hát akkor mit tegyünk, csináljunk mind a kettőnek egy-egy minisztériumot. Ráadásul, amit Bárándy Gergely képviselőtársam elmondott, hogy azon belül még a szabályozás rendszerét sem tudják normálisan előkészíteni, mert gyakorlatilag a majdani újdonsült kinevezendő új miniszternek a hatókörébe tartozó államtitkárát, az egyik államtitkárát közvetlenül nem is ő felügyeli; a miniszterelnökhöz rendelik.

Gyakorlatilag egyrészt megemelik, másrészt porba tiporják. A legnagyobb problémát én ott látom ennek a történetnek a kapcsán, hogy - mondom - míg a szabadságfok megvan önöknek abban, hogy hogyan és miképpen rendezik strukturálisan a történetet, addig bármilyen, a saját frakciójukon belül lévő ellentétek feloldására használják azt, hogy minisztériumokat hívjanak életre, bársonyszéket tegyenek bárki alá. Ez szerintem nem Magyarország érdekét szolgálja, és arroganciát is mutat. Arroganciát is mutat, mert ezzel azt üzenik mindenkinek, nemcsak a parlamenti pártoknak, hanem az egész országnak, hogy mondhattok ti bármit, csinálhattok ti bármit, mi úgyis azt csinálunk, amit mi akarunk.

Ebben a kérdéskörben az ellenzék védekezését meg sem akarták hallani, meg sem akarták hallgatni. Ha volt véleménye az ellenzéknek, azokat csípőből utasították el, vagy még arra sem vették a fáradságot, hogy érdemi elutasítási okokat, indokokat sorakoztassanak fel. Nem kell túlragozni ezt a történetet. Ha megnézzük azt, hogy mondjuk, költségvetési oldalról hogyan támasztották meg ezt a gondolkodást, amit életre akarnak hívni, akkor teljesen világosan és tisztán látszik, hogy sehogyan. A törvényhez illesztetten a költségvetésben egy négy és fél soros általános indoklást meg egy másik négy és fél soros részletes indoklást tettek. Mind a két négy és fél sor szó szerint megegyező egymással egyébként, az általános és a részletes indoklás is, amelyben kifejtik, hogy majd a költségvetési hátterét, a forrását - persze joguk van hozzá - majd a kormány el fogja dönteni.

Még esélyt sem adnak arra, hogy a Parlament falai között láthatóvá tegyék, megmutassák, megvitassák azt, hogy ezen feladat ellátására milyen forrásokat összpontosítanak; miközben más feladatokra pedig létező forrásokat, szükségszerűen létező forrásokat nem telepítenek. Hát ez az arrogancia, amit önök csinálnak! Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)

(12.40)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra jelentkezett Szabó Szabolcs képviselő úr, független.

Megadom a szót, képviselő úr.

SZABÓ SZABOLCS (független): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Természetesen a kormánypártoknak meg a kormánynak joga van olyan minisztériumi struktúrát felállítani a parlamenti többségével, amit szeretne, az ellenzéki pártoknak pedig joga van ahhoz, hogy ezt kritizálják. Mi a magunk részéről ezt eddig is megtettük, meg a jövőben is meg fogjuk tenni. Azt viszont nagyon határozottan gondoljuk, hogy azért, mert két ember nem képes, nem hajlandó egymással dolgozni, nem képesek együttműködni, akkor azt nem az adófizetők pénzéből kell rendezni, nem kell külön minisztériumokat létrehozni, hanem ezt beszéljék meg egymással, lehetőleg egy kávé vagy egy sör mellett. Nem hinném, hogy az adófizetők pénzét arra kellene pazarolni, hogy az ilyen feloldatlan problémákkal még elvigyük a pénzt olyan területekről, amik sokkal fontosabbak lennének - oktatás, egészségügy, hosszasan lehetne ezt sorolni -, úgyhogy összességében csak azt tudom mondani erre a javaslatra, hogy értelemszerűen az Együtt képviselői nem fogják támogatni ezt a törvénymódosítást. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem képviselőtársaimat, hogy kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok.

A vitát lezárom, és megadom a szót Kovács Zoltán államtitkár úrnak, aki az előterjesztők képviseletében kíván válaszolni a vitában elhangzottakra. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. KOVÁCS ZOLTÁN, a Miniszterelnökség államtitkára: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Az imént, amikor felszólított az elnök úr, akkor elmondtam volna a kormány nevében, hogy a Törvényalkotási bizottság egységes javaslatát a kormány támogatja. Gyakorlatilag most néhány dolgot szeretnék még hozzáfűzni itt zárszóként az ismételten lefolytatott általános vita jegyében, hiszen megismételték a tisztelt képviselőtársak, amit az általános vitában elmondtak.

Soha nem vitattuk azt, hogy a kormányszerkezet átalakításának a szabadsága révén az ellenzék ne mondhatná el erről a véleményét; aki ilyet tett, az szerintem helytelenül tette. A kormány álláspontja az, hogy minden szervezetátalakítási szabadság jegyében történő kritikus észrevételt meg kell hallgatni, aztán a kormány majd eldönti, hogy a hatékony kormányzás érdekében mit szeretne tenni.

Ami a költségvetési kérdést illeti, az államháztartási törvény alapján lehetősége van egyébként a kormánynak az átcsoportosításra, tehát ilyen szempontból a költségvetés miatt aggódni felesleges.

Amit még szeretnék elmondani, amikor az merül fel, hogy milyen tárcákat kellene még létrehozni, emlékszem én titkosszolgálati miniszterre a szocialista kormányzás idejéből, sőt emlékszem egészségügyi miniszterre is, gondoljunk Horváth Ágnes áldásos tevékenységére, aki megvette a széfeket, aztán ki tudja, hova kerültek utána, az OPNI bezárására, ahol a szerencsétlen sorsú embereket kitették az utcára, és még sorolhatnám. Tehát nem azon múlik egy kormányzás hatékonysága, hogy van-e valamely ága­zatnak minisztériuma, hanem miként végzi a munkáját; úgyhogy volt példa arra, hogy volt egészségügyi minisztérium, és miként végezte a munkáját.

Tisztelt Képviselőtársak! Végezetül azt szeretném elmondani, hogy a kormány álláspontja az, és itt cáfolnám azokat a feltételezéseket, amelyeket önök itt számtalanszor elmondtak, hogy Rogán Antal - és vissza is utasítanám a személyével kapcsolatos valótlan állításokat - és Lázár János nem beszélnek egymással.

Néhány képviselő itt volt a múltkor, amikor a bürokráciacsökkentő programról beszéltek, közel egy órát beszéltek egymással itt s egymás mellett is ültek. (Bangóné Borbély Ildikó: Az nem jelent semmit.) Tehát az önmagában megcáfolta az önök érveit, úgy gondolom, hogy ezeket felhozni teljesen felesleges. (Hegedűs Lorántné közbeszól.) A kormány célja… - önök már elmondhatták a véleményüket, kedves Hegedűs képviselő asszony -, a kormány célja a hatékony kormányzás, és ennek jegyében hozta létre ezt a minisztériumot.

Kérem, hogy mégis gondolják meg az eddig elmondottak alapján, s támogassák ezt a szervezet­átalakítást.




Felszólalások:   21   21-42   43-56      Ülésnap adatai