Készült: 2024.09.22.23:10:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Józsa István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:43


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JÓZSA ISTVÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az, hogy egy kormánypárt vitanapot kezdeményez valamiről a kormányzati ciklusa második felében, azt jelenti, hogy nagyon nagy bajban van, nem ért el eredményt ezen a területen. Ez a mai politikai vitanap egy újabb politikai kármentési kísérlet arra, hogy elmismásolják, elkenjék az eredménytelenségüket.

Azt mondta a vezérszónok, hogy önök mindent megtesznek a fogyasztókért. Be fogom mutatni, hogy az önök ideje alatt többszörösére nőtt a díjhátralékosok száma, többszörösére nőtt azoknak a száma, akik nem tudják befizetni a közműdíjaikat.

Rétvári Bence államtitkár úrnak mondom, hogy ön ugyan jogász, úgyhogy nem nagyon ért a diagramokhoz, de én matematikus vagyok, és ezek a diagramok azt mutatják (Felmutat egy iratot.), hogy a díjhátralékos fogyasztóknak a száma 2003 és 2012 között - mert az egész tíz évet próbáljuk meg vizsgálni, ön csak nyolc évet próbált meg vizsgálni - azt mutatja, hogy az önök munkássága meglehetősen eredménytelen. Ezt a diagramoknak a második két oszlopa jelenti, ez a nagyon alacsony a 2003-as, a még mindig alacsony a 2009-es, és ez a nagyon magas mutatja 2012-ben azoknak a számát, akik nem tudják fizetni a közműdíjaikat. Tehát ezt sikerült önöknek elérni a fogyasztók megvédése tekintetében. (Dr. Rétvári Bence: Gyenge!)

Mielőtt elhamarkodottan azt a következtetést próbálnák levonni, hogy önök eredményt értek el, tekintsük át, hogy ténylegesen mit is tettek. A fogyasztókat ugyanis a közműellátásokkal kapcsolatban leginkább két dolog érdekli: az, hogy biztonságosan megkapják a szolgáltatást, tehát ne legyen kimaradás az energia- és közműszolgáltatásokban, korrekt ellátást kapjanak, és az, hogy ki tudják fizetni a számláikat. Nos, önök egyikben sem tudtak segíteni.

2010 előtt a közműellátások folyamatos és biztonságos rendelkezésre állása javult, egyre több fogyasztó számára vált elérhetővé, tehát az ellátottak száma nőtt; az önök idejében a lekapcsolások révén viszont az ellátottak száma csökkent. Tehát a szolgáltatás összértéke az önök két és fél éve alatt romlott. A számlát pedig szinte mindenki ki tudta fizetni, annak ellenére, hogy az energiahordozók ára emelkedett a világpiacon a 2002-es 20 dollárról a 2009-es 100 dollár körüli értékre, tehát amire ön hivatkozni akar, hogy mennyivel emelkedtek az árak, azok nagyrészt a világpiac eredményeként emelkedtek. Erre az áremelkedésre működött egy szociális ellátórendszer, ezt is szeretném majd bemutatni önöknek.

Orbán Viktor kormánya 2010-ben azt ígérte, hogy senkit sem hagynak az út szélén, ezzel szemben befagyasztották a panelfelújítási programot. Azt ígérték, hogy százezer lakás energetikai korszerűsítését végzik el - ebből semmi nem történt meg, képviselő úr. Az elmúlt két és fél évben megháromszorozódott, összességében 140 ezer fölé nőtt azoknak a díjhátralékkal küzdő fogyasztóknak a száma, akiket kikapcsoltak az áram-, gáz- és távhőellátásból. A rezsiköltségek, amiről azt mondták, hogy befagytak, átlagosan 15-20 százalékkal emelkedtek, csak nem feltétlenül önök emelték meg, hanem egy részét az önök által vezetett önkormányzatok.

Az áram-, gáz- vagy távhőellátásból kizártaknak a száma azt mutatja, hogy míg 2003 decemberében a lejárt, be nem fizetett gázszámlák, amik önök szerint viselhetetlenül magasak voltak, összértéke - tehát tíz évet tekintek át önöknek, hogy világosan lássák - 2 milliárd forintot tett ki, tehát aminek nem tudtak eleget tenni, 2009-ben 16 milliárd forintot, ez már azért számottevő, viszont ehhez képest 2012-re 71 milliárd forint volt azoknak a ki nem fizetett számláknak az összege, amelyeket az önök áldásos működése következtében - hogy csökkentek 5,5 százalékkal a reálkeresetek, és 27 százalék lett az áfa - nem tudnak megfizetni az emberek. Tehát tíz év alatt 35-szörösére nőtt a be nem fizetett számlák száma. Ezt hasonlítsa össze, képviselő úr, amikor a saját eredményeiket nézi! Ugyanakkor, ha a kizárt fogyasztók számát nézzük, 2003-ban 4 ezer fogyasztót zártak ki a gázszolgáltatásból, 2009-ben ez 30 ezer volt, és most kapaszkodjanak meg: 2012-ben 116 ezer embert zártak ki. Na, ez az önök munkájának az eredménye, hogy a 30 ezerről 116 ezerre nőtt a gázszolgáltatásból kizártaknak a száma! Erre azért olyan nagyon nem kellene büszkének lenni, mert ez azt mutatja, hogy nagyon sok családot juttattak a csőd szélére.

Az áramszolgáltatás tekintetében némiképp tompább, de hasonló folyamatok figyelhetők meg. Az összesített áramtartozás 2003-ban 4 milliárd forint volt, 2009-ben 18 milliárd, és - ez azért több mint a duplája - 47 milliárdra nőtt 2012 májusára. A kikapcsolt áramfogyasztóknak a száma 2003-ban is meglehetősen magas volt, 44 ezer, 2009-ig ez csökkenő trendet mutatott, és mostanra, ha összehasonlítjuk a 2003-as szinttel, szintén egy 30-szoros értéket kapunk. 2003-ban 30 napnál régebben tartoztak 335 ezren, az idén más szabályok közepette 837 ezren, az összlétszám 15-ször annyi, mint amennyit korábban ki lehetett mutatni.

A távhőszektorban volt a legmagasabb a kifizetetlen számlák összértéke 2003-ban a három energiaszolgáltatás - gáz, áram, távhő - közül. 2003-ban a távhő volt a legmagasabb, ott 5 milliárd forint kifizetetlen számla volt. Itt volt a növekedés 2012-re viszonylag a legmérsékeltebb: 26 milliárd forint, de ez is az ötszörösére nőtt. Ebben mondjuk, benne van az, hogy a szocialista kormány bevezette az 5 százalékos áfát a távhőszolgáltatásra, és nagyon örülünk, hogy ezt önök nem szüntették meg.

2011-ben a fogyasztókat önök egyszer már "megvédték", ennek köszönhető, hogy 2011. június 1-jétől csökkent az ügyfélszolgálatok elérhetősége és ezeknek a száma is. (Zsigó Róbert: Ez nektek köszönhető!) Nem, 2011-ben jött ez a törvény... (Zsigó Róbert: Ti csináltátok ezt! - Dr. Józsa István nevetve:) Nem kellett volna bevezetni, ha a fiókban ilyesmit találtak. Egyszerűsödött a tartozás miatti kikapcsolás lehetősége, tehát nem a fogyasztót védték, hanem a kikapcsolás lehetőségét tették könnyebbé, és csökkentek a védendő fogyasztók jogai is. Több tízezer családnál ma már nincs fűtés, gáz vagy villany, ez részben az önök tevékenységének az eredménye.

Szintén enyhítették, korábban három hónap díjtartozás után kerülhetett szóba a kikapcsolás, most elég egyetlen hónap díjtartozás, ami 60 napon túlivá válik, akkor már kikapcsolhatják. Tehát önök a fizetési haladékkal, részletfizetéssel kapcsolatos egyeztetési kötelezettségeket áthelyezték a szolgáltatóról a fogyasztókra. (A Fidesz padsoraiban beszélgető képviselők felé:) Figyeljenek egy picit! Tehát úgy védték meg a fogyasztót, hogy korábban a szolgáltatónak kellett az egyeztetést lefolytatni, ha ki akarta kapcsolni, most nem - most a fogyasztónak kell egyeztetni, ha neki számlareklamációja van, vagy meg akarja védeni a saját szolgáltatási lehetőségét. Mi úgy gondoljuk, hogy ez nem azt jelenti, hogy védenék a fogyasztókat. Az árstop ellenére folyamatosan emelkednek az energiaköltségek, különösen reálértéken, mert a reálkeresetek csökkennek.

(9.40)

Az inflációról már beszéltem. Az infláció nemcsak az energiaszektorban működik, hanem a többi fogyasztási termékek esetén is, tehát ha magasabb áron kénytelen a szolgáltatásait valaki kielégíteni, kevesebb pénze marad energiafogyasztókra is; ezt mutatja az elmaradások száma.

Negyedszer: Orbán Viktor kormányának figyelmét és energiáját kizárólag az árak emelkedésének úgymond megállítása kötötte le, ahelyett, hogy egy energiahatékonysági központú, tudatos fogyasztói magatartás kialakulását és egy olyan, szociális alapú ártámogatási rendszert dolgozott volna ki, amely korábban működött. 2009-ben is 81 milliárd forinttal támogatta a kormányzat a szociálisan rászorulókat egy ártámogatási rendszeren keresztül, ami mára 0,3 milliárdra csökkent, tehát gyakorlatilag megszüntették ezt a rendszert. Azt tudom tehát mondani, hogy ha önök valóban a fogyasztók érdekeit néznék, akkor már kialakították volna a rászorultsági alapú szociális ellátórendszert, érdemi forrásokat biztosítottak volna energiahatékonysági beruházásokra, és nem verték volna szét a KÁT-rendszert, ami a távfűtésben sokaknak nyújtotta egy alacsonyabb távfűtési díj lehetőségét.

Önök most nem követnek mást, mint ami a régi mesében van: ha nem érsz el eredményt, fogj mindent az elődeidre, aztán ha ez se segít, keress külső okokat, és van egy harmadik boríték, képviselőtársaim, amit önöknek meg kellene írni, ami már az utódoknak szól. Tehát ez a lemez lejárt; önök nem értek el eredményt sem az energia-, a rezsiszolgáltatások könnyítése területén, sem a fogyasztóvédelem területén. Nagyon sajnáljuk, de ez egy elkésett kísérlet; jobb lenne, ha tényleges, a fogyasztókat segítő kormányzati lépéseket tennének az ilyen politikai viták helyett.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai