Készült: 2024.09.23.01:08:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 126. felszólalás
Felszólaló Zsigó Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:32


Felszólalások:  Előző  126  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZSIGÓ RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy itt a vitanap vége felé közeledve valóban a vitanap kezdeményezőjeként néhány gondolatot elmondjak talán a vita lezárásaként önöknek.

(13.20)

Az egész vitanapot azért kezdeményeztük, azért kezdeményeztem, hogy szó essen a Magyar Országgyűlésben a fogyasztókat érintő kérdésekről, felvessek olyan problémákat, és megoldásokat próbáljunk találni az ő gondjaikra, problémáikra.

Világosan kiderült egyébként a mai vitanapon, hogy az a különbség az MSZP és köztünk, hogy ők leginkább saját magukkal foglalkoztak a mai vitanapon, és pártpolitikai ügyekben próbáltak vitázni. Mi pedig azokra az ügyekre kerestünk megoldást, amelyek a fogyasztókat érintik.

Szóba került ma - teljesen természetesen - az az elmúlt két és fél esztendős munka, amellyel megváltozott a fogyasztóvédelem területe Magyarországon, azokkal a kezdeményezésekkel, amelyek elhangoztak a mai vitanapon több felszólaló kapcsán. És teljesen természetes, elhangzottak a mai vitanapon azok az ügyek is, amelyek azt a problémát, amit többen felvetettek, okozták. Egyrészt a kilencvenes években a teljes körű és felelőtlen privatizáció, amely külföldi cégek kezébe adta a közműcégeket, és amely gyakorlatilag megszüntette azt a lehetőséget, hogy a magyar államnak nagyobb befolyása lehessen a közműárakra. És szóba került a mai vitanapon az is, hogy milyen módon emelkedett a Bajnai-Gyurcsány-kormányok időszaka alatt a gázár, illetve villanyáram ára: a gázár több mint 200 százalékkal, a villany ára pedig majdnem 100 százalékkal.

Mind-mind oda vezettek ezek a felelőtlen lépések, hogy ilyen helyzet alakult ki ma. Nekünk szerintem nem ezzel kell elsősorban foglalkozni, hanem azzal, hogy milyen megoldásokat tudunk kínálni ezekre a problémákra. És ezeken volt a hangsúly, hála istennek, így azt gondolom, hogy a mai politikai vitanap mindenképpen elérte a célját, mert több olyan ügyről beszéltünk, amely a fogyasztókat érdekli és érinti. Hogy csak néhányat ragadjak ki belőle: a mérőóra-leolvasások ügye, amelyből sok probléma van, sok jelzés érkezett, és amit mindenképpen meg kell oldanunk az elkövetkező időszakban, egyrészt azt, hogy ne évente legyen köteles a közműszolgáltató a mérőórát leolvasni, hanem legalább negyedévente, és köteles legyen arra is, hogy a fogyasztóval egyeztessen az ügyben, hogy le tudja olvasni, tehát hogy meg tudja ezt oldani, ne csak nem igazolható módon azt tudja mondani, hogy ő megpróbálta leolvasni, de nem sikerült. Erre a problémára mindenképpen megoldást kell találnunk.

Ugyanígy szóba került ma az ügyfélszolgálatok ügye. Mindenképpen meg kell oldani, hogy a települések többségén legyen olyan helyiség, ahol a szolgáltatók biztosítják a panaszfelvételt, biztosítanak információkat az ügyfelek, a fogyasztók számára, és biztosítanak olyan anyagokat, amiből valóban információhoz juthatnak az ügyeik intézéséhez.

Szóba került talán az egyik legfontosabb és legrégebb óta húzódó ügy, ez a számlaképek ügye. Mindent el kell követnünk, és mindenféle törvényi lehetőséget meg kell ragadnunk ahhoz, hogy a fogyasztók olyan számlát kaphassanak, amit értenek, amelyen világosan látszik, hogy melyik időszakban mennyit fogyasztottak, és ezért mennyit és mikor kell fizetniük, és csak annyit kelljen fizetniük, amennyi valóban a fogyasztásuk volt. Erre is megpróbálunk megoldást találni, és meg is kell ezt tudnunk oldani.

Szóba került az is, hogy ugyanúgy, ahogyan eddig, ezután is partnerei leszünk a kormánynak, hogy megakadályozzuk a közmű-szolgáltatási díjak mértéktelen emelkedését, amely egyébként az elmúlt két és fél esztendőben is megtörtént, hiszen a kormány első intézkedései között vezetett be moratóriumot a közműszolgáltató-díjak emelése ellen.

Szóba került az is, hogy a fogyasztói jogokat mindenképpen meg kell erősíteni az egyébként erőfölényben lévő és profitéhes multinacionális cégekkel szemben; olyan dolgokat kell előírni, olyan dolgokat kell megkövetelni tőlük, ami valóban segíti a fogyasztókat, hogy ingyen juthassanak információhoz, és sokkal kevesebb adminisztrációs teher legyen rajtuk. Én azt gondolom, hogy ilyen tekintetben a mai vitanap elérte a célját.

Az is kiderült, hogy a Fidesz és a KDNP képviselőcsoportja partnere a kormánynak abban, hogy ha ilyen irányú törvényjavaslatokat beterjeszt, akkor azt meg fogjuk vitatni és támogatni fogjuk, hiszen mindannyian azért vagyunk a Magyar Országgyűlésben - és remélem, erről azokat is meg tudtuk győzni, akik az elmúlt ciklusokban a közműszolgáltató cégek pártján álltak, nem a fogyasztók pártján -, azért ülünk itt, hogy mindent el tudjunk követni azért, hogy a fogyasztói jogokat tudjuk megerősíteni, a magyar fogyasztók, a magyar emberek és a magyar családok pártján álljunk. Ezért kezdeményeztem ezt a vitanapot, köszönöm mindannyiuknak, hogy ezen részt vettek, és kérem a támogatásukat majd a konkrét ügyek megszavazásában is, hogy előrébb is tudjunk lépni.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  126  Következő    Ülésnap adatai