Készült: 2024.05.18.04:34:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

60. ülésnap (2007.03.27.), 10. felszólalás
Felszólaló Hock Zoltán (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:27


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOCK ZOLTÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Ház! Alig másfél hónap múlva ismételten a magyar polgárok, állampolgárok a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján rendelkeznek az adójukról, és rendelkeznek arról a kétszer 1 százalékról is, amelyeket egyházaknak, illetve társadalmi civil szervezeteknek tudnak felajánlani. 1996 óta van lehetőség arra, hogy a polgár adójának egy részéről rendelkezhessen, megnevezhessen egy kedvezményezettet, olyan szervezetet, amely számára fontos valamiért az életében, vagy egyáltalán csak a céljaival egyetért.

Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy kedvezőtlen tendenciák kezdenek kialakulni, hiszen nem növekszik kellő mértékben, sőt inkább csökken azok száma, akik az 1 százalékukról rendelkeznek, illetve meglehetősen nagy azoknak a száma és aránya, akik tévesen töltik ki az űrlapot, ennek megfelelően az ő rendelkezésük kárba vész, és a központi költségvetést támogatja. Ezért mi azt kezdeményezzük és indítványozzuk a kormánynál, hogy módosítsa a személyi jövedelemadó-törvényt, ennek megfelelően még törvénymódosítást is benyújtottunk a parlamenthez, amely azt reményeink szerint mielőbb napirendre fogja tűzni, és ennek megfelelően támogatni is fogja.

De miről is szól ez a törvénymódosítás? Nagyon fontosnak tartanánk azt, hogy a kormány, illetve az adóhivatal szakítson azzal a gyakorlattal, miszerint a polgár egy fekete lyukba dobja be a zárt borítékját, amelyben rendelkezik azok köréről, akik kedvezményezettként megjelennek, és erről csak abban az esetben kap némi visszajelzést, ha az valamiért nem tud teljesülni, valamiért nem tud megvalósulni, mert rossz a cím vagy rossz az adószám, vagy éppen az a civil szervezet, amelyet támogatni szeretett volna, nem jogosult arra, hogy ezt igénybe vegye. Azt szeretnénk elérni, hogy az adóhivatal annak rendje és módja szerint pozitív elbírálás esetén is értesítse az adózó polgárt arról, hogy az ő 1 százalékának - pontosabban kétszer 1 százalékának - mi lett a sorsa, mikor, mely számlákra és mekkora összeget utalt. Azt gondolom, ez a visszacsatolás már csak azért is fontos, mert a pénzügyi kormányzat az összes őstermelőtől, piacon, boltban, taxiban, minden szolgáltatótól megköveteli azt, hogy nyugtát adjon annak a szolgáltatásnak az ellenértékéről, amelyet adott esetben nála igénybe vettek.

Úgy gondolom, hogy a bizalom nagyon fontos az adóhivatallal szemben, de ennél már csak az ellenőrzés a fontosabb, hiszen az adóhivatal is éppen ettől az évtől kezdve szignifikánsan növelte azoknak a körét, akiket különböző adórevízió alá fog venni, s ő sem fogadja el azt a jognyilatkozatot, amit a polgár tesz, hogy abban az évben mennyit keresett. Úgy gondolom, hogy az adóhivatalnak is kötelessége ezt a visszacsatolást a polgárral szemben megtenni.

A másik ilyen kérdés a zárt boríték, amely olyan, mint egy fekete lyuk, hogy az ember berakja egy kis borítékba, megnyálazza, leragasztja, berakja az adóbevallásába, és attól kezdődően fogalma sincs arról, hogy ki bontja ki, miért bontja ki, melyik fachba fogja tenni, mi annak a sorsa, adott esetben átírták-e a számot, vagy éppen nem írták át a számot. Én nem feltételezem azt, hogy bárki ezzel visszaél, de azt gondolom, az teljesen képtelen eljárás, hogy valaki adott esetben ezer forintról, 10 ezer forintról vagy éppen 100 ezer forintról rendelkezik, és fogalma sincs, hogy milyen úton-módon valósul meg az ő szándéka.

Ezért azt kezdeményezzük, hogy ezt a zárt borítékos rendszert szüntesse meg az adóhivatal, és a jövőben az adóbevallás egy megfelelő rovatának a kitöltésével rendelkezhessen az állampolgár arról, hogy mit kíván tenni az 1 százalékával, mert ettől a másodperctől kezdve birtokában van egy olyan dokumentum, amellyel igazolhatja, hogy az adóbevallásával egy időben rendelkezett arról a kétszer 1 százalékról, amelyet fontosnak tartott.

(9.30)

Ez a transzparens eljárás sokkal nagyobb bizalmat, közbizalmat jelentene ezen kontraktussal szemben, amely kívánatos lenne, hiszen a civil társadalomnak nagyon jelentős forrásteremtési lehetőségek ezek az 1 százalékos támogatások. Ez tavaly mintegy 7 milliárd forint volt, de így is csak mintegy 45-50 százaléka az adózóknak rendelkezik az 1 százalékáról. Azt gondolom, a politikának kutya kötelessége motiválnia, serkentenie, biztatnia az adózókat arra, hogy rendelkezzenek erről, hiszen nekünk magunknak is érdekünk az, hogy a civil társadalom erősödjön, egyre izmosabb legyen a politika határain túl, hiszen ez is mindenképpen a demokráciafejlődésünknek egy fontos záloga.

Nagyon sajnáljuk azt, hogy ebben az esztendőben a kormány szűkítette az NCA lehetőségeit, hiszen fölülről zárttá nyilvánította az alapot, ennek megfelelően ez sem motiválja igazán a civileket. Azt javasoljuk, hogy ezt a kormány, illetve a pénzügyi kormányzat fontolja meg.

Ugyanilyen sajnálatosnak tartjuk, hogy 2007-ben a kormány nevetségesen alacsony mértékben állapította meg azt a kedvezményezetti kört, 6,4 millióról 3,4 millióra, amely adott esetben a kedvezmény igénybevételére jogosulttá teszi az adózót. Itt is azt kezdeményezzük, hogy fontolja meg, sőt azt szeretnénk, hogy mintegy 6 millió forintra emelje föl, ezzel is serkentve azt a lehetőséget, hogy a polgárok ezt támogassák.

Arra kérem a tisztelt Házat, hogy amennyiben majd a törvényjavaslatot megismerik, támogassák azt, hiszen közös érdekünk, hogy a civil társadalom erősödjön.

Köszönöm. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai