Készült: 2024.04.27.09:09:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

322. ülésnap (2013.11.11.), 240. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:34


Felszólalások:  Előző  240  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Jobbik már a parlamentbe kerülése előtt sem csinált titkot abból, hogy alapvetően támogatja azt, hogy a takarékszövetkezeti rendszer feltőkésítését, rendbetételét követően egy valódi versenyhelyzetet lehessen kialakítani Magyarországon a tekintetben, hogy a kereskedelmi bankrendszer tulajdonképpen sok esetben kartellszerűen működő módozatait először fellazítani lehessen, aztán pedig olyan ellenerőt támasztani ezekkel szemben, amelyek által ez a kartellszerű működés lényegében lebontható, szakaszosan, hosszú idő alatt, de lebontható. Hagyjuk most annak a körülményeit, hogy milyen úton kezdett a kormányzat a takarékszövetkezeti rendszer átalakításához, hiszen itt a korábbi érdekellentétekből kifolyólag pró és kontra is fel lehetne sorolni olyan lépéseket, amelyek szerencsések vagy szerencsétlenek voltak. A lényegre szorítkozva az a kérdés adódik, hogy látja-e a kormányzat jelenlegi struktúrájában a takarékszövetkezeti hálózatot illetően azt a feltőkésítési és kapacitásbéli hiányt, amely ahhoz kellene, hogy valódi ellenerőt tudjon támasztani és valódi alternatívát tudjon nyújtani a jelenlegi kereskedelmi bankrendszerrel szemben ez a hálózat.

Mire gondolok konkrétan? A Jobbik mintegy két éve állt elő azzal a koncepciójával, ami egyébként egy sokkal teljesebb körű megoldást nyújtana arra a problémára, amire mostanában reagált Rogán Antal az úgynevezett ingyenes készpénzfelvétellel. A Jobbik korábbi koncepciójának lényege szerint úgynevezett szociális bankszámla nyitásával, indításával a bruttó fizetésig mindenki tehermentesíthető lenne a bankolási költségek alól. Fejlettebb pénzügyi kultúrájú országokban bőven elfogadható az érintett bankok számára az, hogy jellemzően a prémiumügyfeleikből élnek, és jellemzően abból, hogy forgathatják a betétesek pénzét, és ez összességében a tisztes profit, a tisztes nyereség elérésére predesztinálja őket, de semmiféle indokolatlan áthárításra, luxusprofitra nem tesznek szert. Nyilván ez lenne a cél Magyarországon is.

A kérdés az, hogy a jelenlegi eszközellátottsága, kapacitása és feltőkésített volta mellett mikor várható ez a takarékszövetkezeti rendszertől, hálózattól. Még egyszer mondom, egy szociális bankszámlaszerű konstrukció, amelynek értelmében vállalná Magyarország azt, hogy állami háttérrel a bruttó átlagbér szintjéig lényegében ingyenes bankolást tesz lehetővé a kiskeresetűek, a kispénzűek számára, egyrészt hosszú távú befektetés, amely bár ciklusokon átívelő módon, de visszahozza az árát, másrészt az ügyben is hasznot hozna Magyarország számára, sőt közvetlenül a polgárok számára, hogy belekényszerítené a kereskedelmi bankrendszer bizonyos tagjait egy olyan már-már versenyhez közelítő szituációba, amelynek értelmében kénytelenek lennének hasonló kedvezményeket, prémiumszolgáltatásokat nyújtani, mint ahogy - sokadszorra megjegyezzük - például Angliában történik, ahol olyanról, mint számlavezetési díj, jellemzően nem hallottak, ahol ugyanazért a bankszámláért, amiért Magyarországon 11 500 forintot fizetünk, ott nem fizetnek semmit, és ismerjük a fizetésbeli színvonalkülönbségeket, és ahol egy 30 ezer forintos rezsiszámlának az érintett bankon keresztül történő utalásáért 600 forintnak megfelelő jóváírást "szenved el" az ügyfél. Tehát bőven van még hova továbbfejlesztenünk ezt a rendszert.

Amerre én igazából az általános vita kereteit kihasználva akár kérdésfeltevés szintjén is vinném ezt az egészet, az az, hogy a kormányzat jelenlegi elképzelései szerint mikor, hogyan és milyen formában lesz képes a takarékszövetkezeti hálózat ugyanezen említett ellenerő támasztására, hiszen minden egyes magyar állampolgár érdeke az, hogy a jelenlegi típusú kereskedelmi bankrendszer már-már kartellszerű és bizonyos ágazatokban bizonyíthatóan kartellszerű működését lazítsuk fel, tartsuk kordában a későbbiekben, és érjük el azt, hogy Magyarországon a korábban bizalmi állásnak számító bankár ne foszthasson ki egyetlen állampolgárt sem, egyetlen olyan magyar állampolgárt sem, aki teljes mértékben kiszolgáltatott ezzel a rendszerrel szemben. Éppen ezért a törvényhozás dolga biztonságot szavatolni számukra.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  240  Következő    Ülésnap adatai