Készült: 2024.09.22.13:22:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

107. ülésnap (2003.11.17.), 22. felszólalás
Felszólaló Pettkó András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:59


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Tisztelt Országgyűlés! A 2003. évet megelőző években a Széchenyi-terv keretében az állami költségvetés meghatározott célnak tekintette a gyógyturizmus és a hozzá kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések támogatását. Az Országos Idegenforgalmi Bizottságnak az előző kormányzati ciklusban tett javaslata alapján a Magyar Turizmus Rt. pedig a 2003. évet az egészségturizmus éveként jelölte meg, médiakommunikációs kampányt is rendelve e nemzetgazdasági stratégiai célhoz.

Elődeink kiemelkedő fontosságot tulajdonítottak a kérdésnek, hiszen a közegészségügy rendezéséről szóló 1876. évi XIV. törvénycikk külön fejezetet szentel a gyógyfürdőknek. A hazánk területének közel 80 százaléka alatt fekvő termálvízkészlet nemzetgazdasági jelentőségű. Nemrégiben egy, a Magyar Demokrata Fórum által szervezett szakmai konferencián is hangsúlyoztuk ennek fontosságát. A jelen lévő 176 szakember mind egyetértett abban, hogy elődeinktől eltérően a jelen kormányzat döntéseivel nem segíti elő a szakma versenyképességét. Hazánk Japán, Olaszország, Izland és Németország után a termálvízkészlet tekintetében az ötödik helyet foglalja el a világ országai között. 1289 hasznosított termálforrással, 39 gyógyfürdővel, 5 gyógybarlanggal, 48 elismert ásványvízzel, illetve 136 gyógyvízforrással, 4 gyógyiszaplelőhellyel és 1 mofettával rendelkezünk.

Az egészségturizmus - figyelembe véve Magyarország természetföldrajzi adottságait - ezért prioritást kell hogy élvezzen, hiszen a turizmus hagyományos ágazataival összehasonlítva számos speciális előnnyel rendelkezik. Így nem érvényesül a szezonalitás negatív hatása. A világméretű recesszió ellenére a gyógyszállókban magasabb a foglaltsági mutató. Az átlagos tartózkodási idő a turizmus hagyományos ágainál tapasztalható 3-5 nappal szemben 10 napnál is hosszabb, és a fajlagos költés a gyógyászati szolgáltatások igénybevétele miatt magasabb.

A szakma meghatározó képviselői egybehangzóan állítják, hogy Magyarország a gyógyturizmus területén lehet igazán versenyképes a nemzetközi turisztikai piacon. Úgy látjuk azonban, hogy a széles szakmai körökben csalódást keltő kormányzati döntések alátámasztották azt, hogy aggodalmaink megalapozottak voltak. A gyógyturizmust egyszerűen kihagyták a nemzeti fejlesztési tervből, és nem szerepel az EU-források lehívása szempontjából meghatározó regionális operatív programban sem. A kormányzat az egészségturisztikai szakma, a gyógyulni vágyók és az egyszerű logika ellenében is elérte, hogy az uniós strukturális alapokból évente megszerezhető, több milliárd forintnyi pótlólagos forrástól essen el az ágazat és a nemzetgazdaság. Elérte, hogy ennyivel költhessünk kevesebbet egészségturisztikai fejlesztésekre. A kormányzat elérte, hogy ne éljünk e természet adta nagyszerű lehetőségünkkel, amit a Magyar Demokrata Fórum véleménye szerint nem engedhetünk meg magunknak. Mára azt állapíthatjuk meg, hogy a kormányzat nem kezeli prioritásként és stratégiai kérdésként a gyógyturizmust. Aggodalomra ad továbbá okot az a tény, hogy a hatályos adótörvények nem segítik, hanem inkább nehezítik az ágazat versenyképességét azzal, hogy az európai átlag kétszeresével terhelik meg az egészségturizmushoz kapcsolódó tevékenységek közterheit.

Egy tapolcai hotel átadásán, idén júliusban a miniszterelnök úr is kijelentette, hogy Magyarország lehet Európa gyógy- és egészségturisztikai központja. A Magyar Demokrata Fórum véleménye az, hogy a kormány politikája ezt nem segíti elő. Egy korábbi, a mostani felszólalásomhoz hasonló tárgyú interpellációra adott válaszában az egészségügyi miniszter kijelentette, hogy “mi azonban már az önök sürgetése nélkül is változásra határoztuk el magunkat, és meg is tesszük ezeket a változtatásokatö. Most már pontosan látjuk, hogy mit értett valójában a kormányzat ezen változások alatt. A kormányzat azzal, hogy például Ausztriával és Csehországgal szemben, ahol az ottani tervekben benne van az egészségturizmus fejlesztése, a nemzeti fejlesztési tervből kihagyta e stratégiai célt, engedett annak a nyomásnak, hogy a kevesebb többet ér. Azonban önfeladó politikát folytatva ártott hazánk e téren való versenyképességének.

Bízom abban, hogy az Európai Unió tagjaként Magyarország valóban Európa gyógyszanatóriumává fog válni. Úgy tűnik azonban, hogy ennek alapjai nem ebben a kormányzati ciklusban rakatnak le.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MDF soraiban. - Szórványos taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai