Készült: 2024.09.19.03:45:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2000.11.09.), 311. felszólalás
Felszólaló Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:57


Felszólalások:  Előző  311  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A költségvetés azon részéhez kívánok hozzászólni, amely az öt leghátrányosabb helyzetű megye kiegészítő támogatását jelenti, a 61. §-ban megfogalmazottak szerint.

Ennek a rendszernek a működésével először Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megye küszködött, hiszen a legnagyobb gondok itt jelentkeztek. Az általános elv az volt, hogy az országos GDP-hez viszonyítottan a megyei átlag nem érte el a 75 százalékot, és menet közben sajnos bővült ez a keret Nógrád megyével. A sajnost arra mondom, hogy az ő helyzetük miatt az ilyen gondokkal küszködő megyék közé sorolták őket. Az Országgyűlés elmúlt évi költségvetési szavazásával még két megye, Békés megye és Somogy megye került ebbe a rendszerbe.

Ennek a rendszernek a működésével kapcsolatosan el kell mondani, hogy a megyei területfejlesztési tanács mellett munkaszervezetek léteznek. Lenártek András és Mádi képviselőtársammal módosító javaslatot adtunk be a rendszert működtető munkaszervezetek kiegészítő támogatására vonatkozóan, hiszen úgy gondoljuk, fontos, hogy ezeknek a forrásoknak a szakszerű felhasználását - egyáltalán a pályázat kiírásánál, illetve a döntés-előkészítő rendszernél - jól képzett szakemberek tudják végezni. Ez volt a módosító javaslatunk lényege, ezért kívánjuk, hogy ezt támogassák a tisztelt képviselőtársak.

A rendszer működésével kapcsolatosan az országban sajnos több helyen - nem megyei, de kistérségi szinten - megjelenik ugyanez a mutató, amikor annak a területnek a helyzete az országos GDP-hez viszonyítottan vélelmezhetően 75 százalék alá esik. Ezért vannak bent módosító javaslatok; ezek a módosító javaslatok a kistérségekre vonatkoznak. Elképzelhető, sőt azt hiszem, törekednünk kell arra, hogy a jövőbeni felosztásnál ne a megye legyen a megcélzott, és ilyen értelemben ne a megye legyen a legkisebb statisztikai egység, amelynek a GDP-jét a KSH képes meghatározni. Ezért vannak ilyen módosítások, de ezek jelenleg még nem foghatók meg, ilyen számokkal jelenleg még nem rendelkezünk. Ezért gondolom, hogy jelenleg a megye lehet a megcélzott, és a megyén belüli felosztásoknál a területfejlesztési tanácsoknak van lehetősége arra és felelőssége abban, hogy a felhasználásra adott pénz, a megyei területfejlesztési tanács döntési kompetenciájába adott pénz olyan helyre jusson, ahol a legjobban szolgálhatja az ipar szerkezetátalakítását, a legjobban szolgálhatja a munkahelyek teremtését.

Ezért ezek a módosító javaslatok szerintem jövőbe mutatóak, de egy következő költségvetési tárgyalásnál támogatható javaslatok, amelyek kistérségi szintre viszik a támogatás területének a körbeírását. Ezért javaslom az eredeti előterjesztés támogatásának a fenntartását.

A pályázatok összege kapcsán látható, hogy általánosan körülbelül a kétszeres igény jelenik meg a megyékben, tehát mindazok a költségvetési módosító javaslatok, amelyek arra vonatkoznak, hogy ezekben a megyékben emeljék a támogatás lehetőségének a nagyságát, támogathatók lennének. Azt gondolom, egy költségvetésen belül meghatározott összegek kapcsán nemcsak a megyei területfejlesztési tanácsok döntése során kerülhet a megyékhez pénz, hanem a központi költségvetési, illetve a miniszteriális kezelésű célelőirányzatoknak és ezek döntési kompetenciájába tartozó pénzeknek a megyébe juttatásával. Ezért fontos és hasznos, ha a megyei területfejlesztési tanács és a központi pályázati rendszer közösen tudja támogatni a pályázókat.

 

(17.10)

 

Tehát úgy gondolom, ezt eddig is és a jövőben is tudja kezelni a rendszer, ezzel a forrással és ez a forrás mindenképen hasznos és arra elegendő, hogy ezekben a megyékben egy induktív hatást tudjon kifejteni. Kerüljenek elő pályázatok, kerüljenek elő olyan pályázók, akik akár a megyén belül, akár külső forrásként megjelennek, és ott teremtenek munkahelyet, ott teremtenek befektetéseket. Ennek a következő években jöhet meg a pozitív hatása. Borsod-Abaúj-Zemplén megye vezetőjeként, ahol most már évek óta folyik, el tudom mondani, hogy az alapcélját elérte, azt, hogy a foglalkoztatási helyzet nem romlik tovább, illetve egy olyan munkahelyteremtést, amely az elmúlt négy évben megszűnő munkahelyeket tudta körülbelül kiegyenlíteni. Tízezer fős új munkahelyet teremtő, de tulajdonképpen stagnáló állapot, ha az összmegyei munkanélküliségi állapotot nézzük. Ebbe betudható az, hogy még az elmúlt években is voltak tömeges, nagy létszámú alkalmazók, akik befejezték a tevékenységüket, általában az ipar, illetve a bányászat területén belül.

Tehát mindezekért mondom, hogy ez egy hasznos rendszer, mindezekért mondom, hogy jelen állapotában a megye az a szint, amelyet meg tudunk célozni a statisztikai mutatók alapján, és mondom azt, hogy ez az öt megye, amely jelenleg a kedvezményezettséget élvezi, és a költségvetési javaslat alapján az elkövetkezendőkben is fogja. Az elkövetkezendő két év munkája során törekedni kell majd arra, hogy ezt a kistérségi szintre tudja eljuttatni. Tehát e rendszer fenntartását jónak tartom. A bővítését remélhetőleg az indokoltsága is megszünteti, tehát majd 2002-re nem kerülnek újabb megyék ilyen helyzetbe, hiszen a gazdaság fejlődése az ez évi mutatók alapján is most már olyan szintet ér el, hogy ezeknek a megyéknek, amelyek a GDP-sorrendben előttünk vannak, nem kell további süllyedéstől tartani.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  311  Következő    Ülésnap adatai