Készült: 2024.09.19.00:28:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

27. ülésnap (2002.10.24.),  180-182. felszólalás
Felszólalás oka Határozathozatal módosítókról
Felszólalás ideje 21:01


Felszólalások:   178-180   180-182   182-186      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Kedves Képviselőtársaim! Bejelentem, hogy az ajánlás 1. és 5. pontjait az előterjesztő visszavonta. Az előterjesztő az alapajánlás 2., 3., 6., 9., 10., 11., 12. és 13. pontjait, valamint a kiegészítő ajánlás 2. pontját támogatja.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a támogatott módosító javaslatokat. Kérem képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a támogatott módosító javaslatokat 190 igen szavazattal, 134 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Kedves Képviselőtársaim! Most azokról az indítványokról határozunk, amelyekről a Házszabály értelmében még dönteni lehet.

A kiegészítő ajánlás 1. pontjában Mátrai Márta a törvényjavaslat 1. §-ának elhagyását javasolja. Az alaprendelkezés szerint a családtámogatási törvény 5. § a) pontja alapján a családi pótlék a családtámogatási ellátás egyik eleme. A bizottságok e javaslatot nem támogatják. Kérem képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a módosító javaslatot 137 igen szavazattal, 192 nem ellenében, tartózkodás nélkül elutasította.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az ajánlás 1. pontját előterjesztője visszavonta, így erről nem kell határoznunk.

Az ajánlás 4. pontjában Harrach Péter képviselő úr és Mátrai Márta képviselő asszony az 5. §-ban a törvény 11. §-át új bekezdésekkel egészítették ki. Ezekben az általános iskolás, illetve középiskolás gyermekek után járó családi pótlék havi összegének emelésére tesznek javaslatot. A bizottságok e javaslatot nem támogatják. Kérdezem képviselőtársaimat, támogatják-e. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a módosító javaslatot 137 igen szavazattal, 190 nem ellenében, 3 tartózkodás mellett elutasította.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 7. pontban Sisák Imre képviselő úr és más képviselők a 8. §-ban a törvény 26. §-ának módosítását javasolják, amelyben a gyermekgondozási támogatás havi összegére tesznek indítványt. A szociális bizottság támogatja a módosítást, a többi bizottság nem támogatja. Kérem képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a módosító javaslatot 44 igen szavazattal, 285 nem ellenében, 3 tartózkodás mellett elutasította.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 8. pontban Harrach Péter képviselő úr és Mátrai Márta képviselő asszony a 8. §-ban a törvény 26. § (2) bekezdésének módosításával az ikergyermekek esetén járó gyermekgondozási segély havi összegét módosítják. (Nagy zaj.) Kérem képviselőtársaim megértését és csendet kérek. A szociális bizottság támogatja, a többi bizottság nem támogatja ezt a módosító javaslatot. Kérem képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a módosító javaslatot 141 igen szavazattal, 188 nem ellenében, 4 tartózkodás mellett elutasította.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatal végére értünk, a zárószavazásra a következő ülésen kerül sor.

 

Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik a Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetésének 2001. évi végrehajtásáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak határozathozatala. Az előterjesztést T/762. számon, a bizottságok együttes ajánlásait pedig T/762/38., 43. és 44. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót László Csaba pénzügyminiszter úrnak - akit Burány Sándor államtitkár úr helyettesít, aki válaszolni kíván a vitában elhangzottakra. Államtitkár úr, öné a szó.

 

BURÁNY SÁNDOR pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! A 2001. év költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat elfogadása előtt már csak nagyon röviden reagálnék a vitában érintett néhány kérdésre. Kitérnék egy-két gazdaságpolitikai vetületre, szólnék néhány szót a vita során is hangsúllyal kezelt 2001. és 2002. évi költségvetési törvény 2002-re vonatkozó egyes előirányzatainak módosításairól, és ismertetném a kormány által is támogatásra javasolt módosító indítványokat.

Az általános vitában felszólalók több esetben érintették a gazdasági folyamatok alakulását. A legnagyobb vita az előző kormány gazdaságpolitikájának értékelésében, de főként a következő évekre kivetített hatásának megítélésében volt. Engedjék meg, hogy magam is néhány gondolat erejéig visszatérjek ide, mert e folyamatok értékelése alapvető fontosságú, elsősorban a további évekre alkalmazható gazdaságpolitika alakításában.

Mint korábban is kiemeltem, egyes gazdasági folyamatok előzetes feltételezettől való eltérése külső, de sajnálatos módon igen hangsúlyosan belső okokra is visszavezethető. Ilyen volt többek között a sávszélesítés utáni forintfelértékelődés is, ami pontosan olyan időszakban következett be, amikor fő kereskedelmi partnereink importkereslete egyébként is gyengülő volt. Ez akkor is így van, ha az árfolyamrendszer megváltoztatása önmagában helyes lépésnek tekinthető.

További fontos és elgondolkodtató tény, hogy a beruházások szerény növekedésén belül az igazi vállalkozói beruházások visszaestek. Sajnos, nem valósult meg tehát az az elképzelés, hogy az állami finanszírozás növelése majd a magántőke jelentősebb bevonását fogja eredményezni.

Pontosan a beruházások ilyen alakulása miatt fontos annak egyértelmű tisztázása is, hogyan alakult valójában az államháztartás egyensúlya. Ugyanis egy várhatóan megkezdődő fellendüléshez a magyar gazdaság csak úgy tud csatlakozni, ha a vállalkozói beruházások növekvő hiteligényei jórészt belföldről biztosíthatók. A megtakarítási hajlandóság tapasztalt csökkenése mellett ez csak akkor következhet be, ha az állam nem növeli, hanem csökkenti saját finanszírozási szükségletét. Ezért jelentené önmagunk becsapását, ha a folyamatok elemzésekor nem vennénk figyelembe azokat az elemeket, amelyeket most kifejtettem, az államháztartás helyzetét illetően pedig azt hangoztatnánk - mint tette azt több ellenzéki képviselő is -, hogy 2001-ben az államháztartás hiánya a GDP-hez mérten csökkent, sőt a csökkenés még a tervezettnél is nagyobb volt.

A valóság ennek pont az ellenkezője. Tudjuk, hogy valójában az EU-ban alkalmazott metodika szerint a hiány már 2001-ben is növekvő volt. Továbbá figyelembe kell venni, hogy az előző kormány 2001 végén jelentős összegű költségvetési előirányzatot osztott fel, amelynek elköltésére 2002-ben került sor, vagyis az ez évi törvényi előirányzaton felüli kiadásokat növeli. Azaz ha a hiány számításánál figyelembe vesszük a 2000 végén letéti számlára kihelyezett 94,5 milliárd forintot, továbbá az előző kormány év végi kötelezettségvállalásaként hátrahagyott mintegy 160 milliárd forintnyi összeget, a GDP-arányos államháztartási hiány a bemutatott 3,1 százalék helyett 1,7 százalékponttal növekedve 4,8 százalékra teljesült volna. Itt meg kell jegyeznem, hogy ideje áttérnünk a korrekt számolási módszerekre.

 

(14.30)

 

Nemcsak azért, mert az EU-ban ez így szokásos, hanem amikor a magyar költségvetés hiányáról beszélünk, akkor valamennyi állami kiadást közvetve vagy közvetlenül figyelembe kell venni. Ezzel számolva a helyes módszertan alapján az államháztartás hiánya valójában a GDP 5,6 százaléka.

Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Mint ismert önök előtt, a zárszámadási törvénytervezetben módosításra került a 2001. és a 2002. évi költségvetési törvény 2002. évi előirányzatainak egy része is. A törvényjavaslatnak a kétéves költségvetési törvényt módosító részei közül a legjelentősebb és a legtöbb kritikát ért paragrafusai az agrárgazdaságra vonatkoznak. Ellentétben számos ellenzéki képviselő véleményével, a módosítás az uniós felkészülésünket szolgálja, ugyanis a jövedelmi, jövedelmezőségi hátrányokat hivatott mérsékelni. Az adósságrendezési program nem tulajdoni formák szerint szelektál, hanem a tartozásállomány megléte, nagysága, vagy az egyéb vállalások szerint, tehát minden agrártermelő részt vehet benne.

Tisztelt Országgyűlés! Szeretném megköszönni még egyszer az Állami Számvevőszék zárszámadási ellenőrző munkáját. Nagyon fontosnak tartom, hogy megállapításaikat tárgyszerűen, szakszerűen úgy fogalmazták meg, hogy rávilágítottak mindazon fontos tennivalóra is, amelyek nagyban hozzájárulnak a pénzügyi munka hitelességének, átláthatóságának javításához, a közpénzek hatékonyabb felhasználásához, az elszámolási fegyelem szigorításához. Kiemelt figyelmet érdemel a zárszámadások már évek óta feltárt azon hiányossága, hogy még mindig nem teljes az államháztartásnak, az állami vagyonnak a mérlege. Ez vitathatatlanul probléma.

Hölgyeim és Uraim! A 2001. évi zárszámadási törvényjavaslat módosító indítványainak szavazásra bocsátása előtt végezetül engedjék meg, hogy a törvényjavaslat szerkezetét követve kiemeljek néhány fontosabb módosító indítványt. A támogatásra javasolt indítványok egyik köre az Állami Számvevőszék vizsgálata során megállapított elszámolási adatokat illeszti be a törvényjavaslatba, illetve jogtechnikai és elszámolási pontosításokat tartalmaz. Támogatjuk ennek megfelelően azt a képviselői indítványt, mely a közfeladatokat ellátó egyházak kiegészítő hozzájárulásainak pontos összegét tartalmazza. A számvevőszéki ellenőrzés eredményeként támogatjuk továbbá a számvevőszéki bizottság módosító indítványát, mely a helyi önkormányzatok elszámolásaival kapcsolatos visszafizetési kötelezettségeket és pótlólagos támogatási igényeket határozza meg.

Az elfogadásra javasolt másik kör a 2002. évi költségvetési törvény módosítását kezdeményezi az Országgyűlés hatáskörébe tartozó előirányzat-átcsoportosításokkal. Ennek megfelelően elfogadásra javasoljuk azt a képviselői módosító indítványt, amely a megnövekedett méltányossági nyugdíjigények kielégítéséhez szükséges forrást biztosítja.

Végezetül támogatjuk a költségvetési és pénzügyi bizottság azon kapcsolódó módosító javaslatát, mely a közalkalmazottak 2002. szeptember 1-jétől megvalósult 50 százalékos mértékű alapilletmény-növelését kiterjeszti a hitoktatást végzők körére is.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy ezek alapján a kormány részéről támogatni javasolt módosításokkal együtt a 2001. évi zárszámadási törvényt elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiból.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Bejelentem, hogy az ajánlás 13., 23. és 26. pontjait az előterjesztői visszavonták. Az előterjesztő az alapajánlás 1., 4., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 14., 15., 16., 17., 19., 20., 22., 24., 25., 28., 29. és 30. pontjait, valamint a kiegészítő ajánlás 1., 2., 3. és 5. pontjait támogatja. A kiegészítő ajánlás 5. pontja megjegyzést tartalmaz, az előterjesztő értelemszerűen ezzel együtt támogatja a módosító javaslatot. A támogatott módosító javaslatok elfogadása kizárja az ajánlás 3., 5., 21. és 27. pontjait. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a támogatott módosító javaslatokat. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés 191 igen, 139 nem szavazattal, tartózkodás nélkül a módosító javaslatot elfogadta.

Most azokról a javaslatokról döntünk, amelyekről a Házszabály értelmében még szavazni lehet. Az ajánlás 2. pontjában Jauernik István és más képviselők a törvényjavaslatot új rendelkezésekkel kívánják kiegészíteni. Ebben a 2001. évi gazdasági folyamatok számvevőszéki vizsgálatait értékelik. A bizottságok nem támogatják. Kérem a képviselőtársaimat, szavazzanak! (Jauernik István jelentkezik. - Kovács Kálmán: A képviselő úr szólni kíván!) Bocsánat! (Jauernik István: Visszavonjuk az indítványt!) Köszönöm szépen. Jauernik István, mint előterjesztő visszavonta a javaslatát.

A 12. pontban Gyapay Zoltán a törvényjavaslat 20. §-át új bekezdéssel egészíti ki. A rendelkezés Várpalota és térsége környezetvédelmi rehabilitációs programjában részt vevő önkormányzatok részére adósságelengedést tartalmaz. A bizottságok e javaslatot nem támogatják. Kérem a képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 142 igen, 190 nem és tartózkodó szavazat nélkül nem fogadta el.

A 18. pontban Balogh Gyula képviselő úr és más képviselők a 32. § (3) bekezdésében a költségvetési törvény 109. §-a (14) bekezdésének módosítását javasolják. Ebben az elemi kár enyhítésére fordítható összeget és ennek felosztását kívánják meghatározni. A bizottságok e módosító javaslatot nem támogatják. Kérem a képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 91 igen, 233 nem szavazattal, tartózkodás nélkül nem fogadta el.

A kiegészítő ajánlás 4. pontjában Gráf József képviselő úr és más képviselők a 32. § (3) bekezdésében a költségvetési törvény 109. §-át felvezető szövegrész módosítását, illetve új rendelkezéssel történő kiegészítését javasolják. Ebben átcsoportosítási lehetőséget kívánnak biztosítani a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezetén belül a mezőgazdasági alaptevékenységek beruházásainak támogatása javára. A környezetvédelmi bizottság támogatja, a többi bizottság nem támogatja a javaslatot. Kérem a képviselőtársaimat, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 209 igen, 113 nem szavazattal, 3 tartózkodó szavazat mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalunk végére értünk. Tájékoztatom önöket, hogy zárószavazásra a következő ülésünkön kerül sor.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar Köztársaság és Kuvait állam között a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és vagyonadók területén, a gazdasági kapcsolataik előmozdítására Kuvaitban, 1994. január 17-én aláírt egyezményt módosító, Kuvaitban 2001. december 19-én aláírt jegyzőkönyv megerősítéséről szóló országgyűlési határozati javaslat általános vitája és a határozathozatal.

 

 

(14.40)

 

 

Az előterjesztést képviselőtársaim H/1027. számon kapták kézhez. Megadom a szót Burány Sándor államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának. Államtitkár úr, öné a szó.

 




Felszólalások:   178-180   180-182   182-186      Ülésnap adatai