Készült: 2024.09.22.19:20:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2012.05.22.),  1-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:17


Felszólalások:   1   1-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretettel köszöntöm önöket, és mindenkit köszöntök, aki figyelemmel kíséri mai munkánkat.

Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának 32. ülésnapját megnyitom. Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Földesi Gyula és Nyakó István jegyző urak lesznek a segítségemre.

A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Dorosz Dávid képviselő úr, az LMP képviselőcsoportjából: "Közbiztonság, avagy a Btk. margójára" címmel. Megadom a szót. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. DOROSZ DÁVID (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A hetekben zajlik az új büntető törvénykönyv vitája itt a Házban. Negyven év után először alkotunk büntető törvénykönyvet, egy teljesen újat, ami teljesen aktuális volt, hiszen az elmúlt évtizedekben, sajnos az elmúlt két évben önök, fideszes többség is rojtosra módosították a büntető törvénykönyvet. Lényegében nem telt el úgy két-három hét, hogy valamilyen PR-akció keretében ne hoztak volna be egy büntetőtörvénykönyv-módosítást, vagy a szélsőséges szavazóknak tett gesztusok miatt, vagy pedig azért, mert Matolcsy miniszter úr kétségtelenül unortodox munkásságáról valamivel el kellett terelni a szót.

Mi ezzel szemben olyan javaslatot terjesztünk elő, aminek alapján a büntető törvénykönyvet évente egyszer lehetne módosítani, akkor átfogóan, átgondoltan, szakmai érvek és szakmai viták alapján. Azt gondoljuk, hogy a közbiztonság megerősítését egy ilyen átgondolt, szakmai érveken nyugvó munka biztosíthatná a legjobban.

Pintér Sándor miniszter úr elhíresült, és gondolom, azóta többször megbánt mondata alapján önök két hét alatt rendet ígértek. Sajnos, ezt az ígéretüket önök nem tudták beváltani. Főleg a vidéki Magyarország falvaiban és városaiban a közbiztonság helyzete sajnos nem javult az elmúlt két évben, sőt vannak olyan régiók, kifejezetten Északkelet-Magyarországon, ahol a közbiztonság helyzete katasztrofális. Olyan helyek ezek, ahol az emberek nem tudják nyugodtan álomra hajtani a fejüket, hiszen nem lehetnek abban biztosak, hogy reggelre a kemény munkával megszerzett értékeik ugyanúgy meglesznek, mint este.

A helyzeten az sem javított, hogy önök nekiestek a rendőrség átszervezésének, ahogy önök hívják, valójában bizonyos értelemben vett szétverésének. Létrehozták a Terrorelhárítási Központot, ami 12 milliárd forinttal, lényegében Orbán Viktor kedvenc testőrének a vezetésével a legfontosabb feladatát abban látja, hogy Brad Pitt zombifegyverei után nyomozgasson a Ferihegyi repülőtéren. Úgy gondoljuk, hogy a TEK-et meg kell szüntetni, az erre fordított 12 milliárd forintot pedig a rendőrség munkájának megerősítésére kell fordítani, arra kell fordítani, hogy több rendőr több időt tudjon a terepen tölteni, több erőforrást tudjunk arra biztosítani, hogy ezekben a városokban és falvakban a rendőrök valóban jelen legyenek, mert ezzel sajnos jelen pillanatban minden kormányzati ígéret és minden szép szó ellenére problémák vannak.

Szintén problémás az, hogy a rendőrség állományát érintően olyan negatív változtatásokat hoztak be, mint például a rendvédelmi szakszervezetek egyértelmű szétverése. A rendvédelmi szakszervezetek voltak azok, amelyek legelőször és legkeményebben felléptek az önök népnyúzó, megszorító politikája ellen még a múlt év elején. Ennek következtében önök meg is adták ennek a jutalmát. 2011 decemberében egy olyan törvényt hoztak a Ház elé, amivel lényegében egy az egyben selyemzsinórt nyújtottak át a rendvédelmi szakszervezeteknek, egy az egyben lefejezték őket, és kivéreztették őket, mind az anyagi, mind a jogi lehetőségeiket megszüntették, és egy korporativista modellre hajazó magyar rendvédelmi kart hoztak létre, ami fölülről, a kormányon keresztül irányítottan próbálja a szakszervezeti működést irányítani, és így próbálja meg a rendvédelmi dolgozókat ellehetetleníteni és kontroll alatt tartani. Szintén ezt a kontrollt segíti az önök által bevezetett ellenőrzési intézkedések egész sora, a Nemzeti Védelmi Szolgálat felállítása.

A tanulság ebből az, hogy az önök elnyomó társadalompolitikájához elnyomott rendőrökre és elnyomott rendvédelmi dolgozókra van szükség. Önök politikai bosszút követtek el ezek ellen az emberek ellen, pontosan azért, mert ahogy említettem, ők voltak, akik legelőször és legerőteljesebben kiálltak az önök megszorító politikái ellen. Önök nem szeretik, hogyha valaki tiltakozik, meg is próbálták a rendőrségen keresztül betiltani ezt a tüntetést, de végül a független magyar bíróság jogerősen felülbírálta ezt a döntést, és engedélyezte azt a tüntetést, ahol több tízezer rendvédelmi dolgozó itt a Parlament előtt mondta el azt, hogy elég legyen, eddig, és ne tovább. Önök ezért megbüntették őket.

Én azt gondolom, hogy a közbiztonság egyik legfontosabb pillére, ha mind anyagilag, mind erkölcsileg megbecsült rendőrökkel egy olyan rendőrségi állományt állítunk össze, amit nem hitegetünk a választási kampányban azzal, hogy 30 százalékos béremelésre kerül sor, aminek jelen pillanatban semmilyen jelét nem látjuk, és úgy látjuk, hogy a következő két évben sem lesz semmilyen béremelés. (Az elnök csenget.) Ennek a legfontosabb tanulsága az, hogy megbízhatóan jól teljesítő és megbecsült rendőrökkel lehet a közbiztonságot a legjobban megerősíteni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem, a kormány képviseletében kíván-e valaki felszólalni. Rétvári Bence államtitkár úr jelezte, hogy él a felszólalás lehetőségével. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Ha egy olyan frakciótól hangzott volna el ez a napirend előtti felszólalás, amely mondjuk, belügyminisztert adott 2002-2010 között, akkor ezt valamelyest megértettem volna, hiszen másról sem szólt, csak annak az időszaknak a visszasírásáról. Semmifajta jövőbe mutató, semmifajta jövőképet felvillantó része nem volt, csak és kizárólag arról szólt, hogy mennyire jó volt ez a kormányváltás előtt, 2010 előtt, és azóta mennyire rossz. Úgyhogy mintha nem is az LMP-t hallottam volna, hanem valami régi időszakot visszasíró, ókonzervatív pártot, amely szerint csak 2010 előtt lehetett jó.

Ugyanakkor 2010-ben a nemzeti ügyek kormányának egyértelmű volt az értékválasztása. Öt érték van lefektetve a kormányprogramban: munka, otthon, család, egészség és rend. Ezek közül a rend azért fontos, mert a rendezett társadalmi viszonyok az alapjai a fejlődésnek, az emberek egyéni szabadságát is csak a rend alapozhatja meg, ezért van szükség Magyarországon egy újfajta, sokkal hatékonyabb rendfenntartó szervezetre.

Pár dolgot hadd cáfoljak meg, pontosabban mindent hadd cáfoljak meg, amennyi az időkeretembe belefér, azzal kapcsolatban, amit a képviselő úr az imént mondott. Azt mondta, hogy ad hoc módosításokkal tűzdeltük a Btk.-t, bár lehet, hogy ezt mind a húsz évre mondta, ami a rendszerváltás óta bekövetkezett, vagy lehet, hogy már 1978 óta gondolja így a Btk. módosítását.

Azért itt fontos módosítások voltak: a három csapás bevezetése, amely kifejezetten az erőszakos és élet elleni bűncselekmények elkövetőit hivatott elrettenteni; a dizájnerdrogoknak, ha nem is a Btk.-ba, de a büntető jogszabályokba való beépítése, hogy ne lehessen kicselezni a bűnüldöző hatóságokat; a közpénzügyi csalás kibővítése, hogy a közpénzek nagyobb biztonságban legyenek, hatékonyabban tudjon a bíróság fellépni; vagy amit ön is többször említett, a vidéki óriási probléma, az uzsorázással szemben az uzsora-bűncselekmények tényállásainak az egyszerűsítése, üzletszerűség kivétele, a többszöri elkövetés kivétele az alaptényállásból, pontosan azért, hogy föl lehessen lépni.

Ön azt mondta, hogy a Btk.-t szélsőséges szavazóknak tett gesztusok szerint módosítottuk. Hát nem tudom, hogy az egyenruhás bűnözés elleni fellépés melyik szélsőséges csoportnak tett gesztus ön szerint, de hát én úgy gondolom, hogy pontosan ezeknek a csoportoknak, akár a kommunizmus bűneinek a tagadása, vagy az egyenruhás bűnözés elleni fellépés pont a biztonságot és kiszámíthatóságot szolgálja.

Ön azt mondta, hogy lehetőség szerint egy Btk.-módosítás legyen évente. Ezzel az iránnyal még egyet is tudnánk érte, hiszen mi magunk is az új büntető törvénykönyv koncepcióját, amely egy tettarányos büntető törvénykönyv, nagyon hosszú konzultációnak vetettük alá. Ön is ismerheti, hogy mióta van kint, január óta van kint az interneten, mindenki véleményezheti, ezeket a véleményeket összegyűjtöttük, előtte is szakmai szervezetekkel hosszan konzultáltunk.

(9.10)

A vidéki közbiztonsággal kapcsolatban hadd említsem meg önnek, hogy gazdasági világválságban élünk. Amikor az embereknek egyre kevesebb pénzük van, akkor nagyon sokszor elszaporodnak a bűncselekmények, ehhez képest ez Magyarországra nem lett jellemző. Nem a gazdasági világválság volt az, amelyik meghozta az utóbbi 2-3 évben a bűncselekmények elszaporodását, sőt bizonyos esetekben - bár ön cinikusan említette a bűncselekmények változását - csökkenés is tapasztalható volt, hiszen a tavalyi bűncselekményi statisztikák alapján 431 935 darab bűncselekményt követtek el. A személy elleni bűncselekmények száma az előző évihez képest 1 százalékkal csökkent, a vagyoniak aránya, pontosabban száma 7,8 százalékkal, az elmúlt öt év legalacsonyabb számát regisztráltuk a vagyon elleni bűncselekményekben úgy, hogy - ön is tudja - most már az értékhatárokat lejjebb szállítottuk. Ennek ellenére nem azzal kozmetikáztuk a statisztikáinkat, mint korábban, hogy például az értékhatárokat 10 ezerről 20 ezerre emelték, hanem mi már mindent megjelenítünk a bűncselekményi statisztikákban. Szintén a közlekedési bűncselekmények száma három év alatt 20 százalékkal mérséklődött egy következetes büntetőpolitika következtében.

Tehát itt érezhető, hogy valamiféle pozitív elmozdulás van, de az új büntető törvénykönyv is az ön által említett vidéki kiszolgáltatott emberek kezéből legalább nem veszi el a fegyvert akkor, amikor a jogos védelem kereteit kitágítja, jogállami garanciák mellett természetesen, büntetőjogi garanciákkal megtűzdelve, de akkor is, aki a saját életét meg kívánja védeni, annak nem támaszt olyan feltételeket az új büntető törvénykönyv, hogy ebben bármiféle jogi nehézsége adódjon, hanem valóban, mondjuk, ha valaki a kertjében fegyveresen megjelenik, akkor azt élet elleni támadásnak veheti.

Szintén a rendőrség szétverésével szemben mi 3200 új rendőrt állítottunk szolgálatba. Ön a Terrorelhárítási Központ felállítását azzal utasította el, hogy Orbán Viktor egyik korábbi, közeli munkatársa vezeti. Ez az összes szakmai érvük önöknek a TEK ellen (Az elnök csenget.), hogy olyan ember irányítja, akit Orbán Viktor korábban is ismert, úgyhogy én úgy gondolom, tisztelt képviselő úr, hogy az új büntető törvénykönyvvel, a 3200 új rendőrrel igenis sokat fogunk tenni a rendért Magyarországon belül.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)




Felszólalások:   1   1-4   5-8      Ülésnap adatai