Készült: 2024.05.22.02:57:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

47. ülésnap (2015.02.20.), 288. felszólalás
Felszólaló Ikotity István (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:00


Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IKOTITY ISTVÁN (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Február elején komoly visszhangot kapott Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető ötlete a 9 évfolyamos általános iskoláról. Bár a javaslat részleteiről még ma sem tudunk semmit, az alapötlet alkalmas arra, hogy érdemi vitát kezdjünk róla. A 9 évfolyamosra bővített alapképzés ötlete nem új, egyáltalán nem új, legutóbb Pokorni Zoltán vetette fel a 2011-es oktatási törvényalkotás idején.

Korábban több európai ország kezdett bele sikeres oktatási reformba az alapképzés meghosszabbításával. Számunkra elsősorban a lengyel példa szolgál fontos tanulságokkal, hiszen ott érdemi eredményeket értek el a változtatással. Az LMP szerint is nagy szükség lenne az alapfokú képzés reformjára. A szocializmusból megörökölt 8 osztályos általános iskolai szerkezet teljesen elavult. Az alapképzésnek ma már nem alacsony szintű, de komplett tudást kell biztosítania, elsősorban az alapkészségeket kell megerősítenie és fejlesztenie a középfokú tanulásra.

Márpedig ebben nagyon rosszul teljesít a magyar iskolarendszer. Kutatások igazolják, hogy a diákok ötöde, negyede funkcionális analfabétaként kerül ki az iskolapadból. Az iskolai kudarcok később százszorosan bosszulják meg magukat a munkaerőpiacon a további életkilátásokat tekintve. Egyéni és társadalmi szinten egyaránt nagyon súlyos következményekkel jár az alapfokú képzés kudarca. A 9 évre bővített általános iskola egy megfelelő iskolaszerkezetben sokkal alkalmasabb lenne az alapkészségek, képességek megerősítésére.

A magyar általános iskola jelenleg túl hamar akarja megtanítani a diákokat írni, olvasni, szöveget érteni. Nem jut elég idő az alapos elmélyítésnek, begyakorlásnak, holott az alapkészségek döntő mértékben határozzák meg a későbbi iskolai pályafutást. Természetesen önmagában plusz egy évfolyam hozzábiggyesztése a 8 osztályos általános iskolához nem old meg semmit. Még egy jól kitalált iskolaszerkezet sem hozhat pozitív változtatást a kapcsolódó területek átgondolása nélkül. Itt elsősorban a tantervre, tankönyvekre, a pedagógusok autonómiájára vagy éppen az egyéni foglalkozások fejlesztésének szerepére kell gondolnunk.

Ebből is látszik, hogy milyen sok egyéb kérdés merül fel a 9 évfolyamos alapfokú képzéssel kapcsolatban. Az általános iskola meghosszabbítása még a hoffmanni reformoktól sújtott közoktatás-szerke­zetet is tovább ronthatja, amennyiben a vonatkozó területek reformjai nincsenek megvitatva, kiérlelve, bevezetve. Az iskolaszerkezetről vagy éppen a tantervi reform szükségességéről előbb már esett szó, de további fontos kérdések is előjönnek. Mi lesz a középfokú oktatással, ha egy évvel tovább tart az általános iskola? Megmaradnak-e a kapacitásai, vagy esetlegesen három évre csökken a képzési idő, ahogy ezt már a szakiskoláknál bevezették?

Egy megerősített alapképzés esetén is adódik a kérdés, hogy elég-e három év az érettségire és a továbbtanulásra való felkészülésre. Egyáltalán, hová akarja az oktatásirányítás terelni a diákokat, a felsőfokú képzés vagy a szakképzés felé? Az elmúlt időszakban többször téma volt, de az alapképzés reformja is felveti, hogy mi lesz a gimnáziumokkal, azon belül is a 8 és 6 osztályos gimnáziumokkal. Vagy mi lesz a kistelepülési iskolákkal? Hány évfolyamos képzést lesz kötelező egy kistelepülésen biztosítani? Mi lesz a 16 évre csökkentett tankötelezettséggel? Mi lesz a közoktatás állami ráfordításaival? És így tovább.

Tisztelt Ház! Rogán Antal ötletéről ma még nem tudni, hogy újabb figyelemelterelő gumicsontnak szánták, vagy tényleg újabb reform készülődik. Önmagában a 9 évfolyam bevezetése nem megoldás semmire, de több más intézkedéssel együtt sikeres eszköze lehet a pozitív változásnak. Elsősorban az alapképzés megerősítésére, a diákok alapkészségeinek fejlesztésére lenne szükség. A Lehet Más a Politika ezt nagyon támogatná. A fenntartói modell, a szabályozó rendszer és a tantervi reform tapasztalatai az elmúlt négy évből egyértelműen bebizonyítják, hogy kapkodva, előkészítetlenül nem szabad bevezetni semmit.

Ijesztő, hogy Rogán Antal már 2016-tól életbe léptetné az új iskolarendszert. Ez így nem fog menni. De ha megfelelő időt adnak a részletek kidolgozására és megvitatására, akkor egy jó megoldás nagyon sokat tudna segíteni az oktatás, a későbbiekben a munkaerőpiac, végeredményben az egész ország problémáin. Köszönöm a szót. (Kepli Lajos tapsol.)




Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai