Készült: 2024.04.29.13:19:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

54. ülésnap (1999.03.04.), 228. felszólalás
Felszólaló Dr. Takács Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:58


Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): Elnök Úr! Miniszter Úr! Képviselőtársaim! Jó a nemdohányzó teremben lenni, különösen akkor, ha körülbelül húszan szívjuk ezt a jó levegőt. (Közbeszólás: 24-en!) - vagy 24-en, nem számoltam meg pontosan. Három ajánlási ponthoz szeretnék szólni, a 48., a 49. és a 65. ajánlási ponthoz. Tudom, furcsa dolog, hogy a 48. és a 49. ajánlási ponthoz szólok, mert azt nem én adtam be. A 48. pontban lévő javaslatot dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária adta be. Ezzel nem akarok jó pontot szerezni a miniszter úr előtt, de nagyon fontosnak tartom a kedves felesége által beadott javaslatot, már csak azért is, mert az általános vitában elmondtam, hogy személyszállító vasúti járművön nem dohányzásra alkalmas helyet kijelölni, hanem dohányzásra alkalmas kocsikat kell kijelölni.

Kökény Mihály úrnak is és Torgyán Józsefné Cseh Máriának is igaza van abban, hogy valóban kocsikat kell kijelölni. Én van biciklin vagy buszon, vagy vasúti járművön közlekedem, és tudom, hogy ha kinyitják a fülke ajtaját, akkor a másik fülke úgy tele lesz bagóval és füsttel, hogy alig látjuk egymást. Ha valóban a nemdohányozók védelméről szóló törvényről van szó, akkor ezt nem elfogadni - mert úgy látom, hogy nem támogatta az előterjesztő ezeket a pontokat - egyszerűen a törvény tagadását és a törvény címének lefitymálását jelenti. Nem is értem, hogy miért van ez.

A másik, amiről többet szeretnék szólni, az a saját ajánlási pontom, a 65. ajánlási pont, amely a törvényjavaslat 6. §-ának 1. pontjához kapcsolódik, és kimondja, hogy dohányterméket kiskereskedelmi forgalomba hozni csak abban az esetben lehet, ha a forgalomba kerülő csomagolási egység felirata mindkét fő oldalán egyenként legalább 10 százalékot kitevő felületen szembetűnően, tartósan, jól olvashatóan, magyar nyelven tartalmazza a dohányzás káros hatására utaló, külön jogszabályban meghatározott figyelmeztetést, továbbá a dohánytermék megjelölt egységnyi mennyiségében lévő kátrány-, nikotintartalmat, valamint az egyéb károsanyag-tartalmat.

Ez a 10 százalék is lassan már ugyanolyan szent szabály, képviselőtársaim, mint ez a 200 méter. Emlékszem rá és tudom, hogy amikor a reklámtörvény kapcsán más országokba is elmentem, és tanulmányoztam azon országok reklámtörvényeit, és amikor itt a reklámtörvényt előterjesztettük, a dohánylobbyval szemben mit kellett tennünk azért, hogy ez a 10 százalék bekerüljön a reklámtörvénybe - de most gondolkoznunk kell! Tudjuk, hogy a reklámtörvény mit mond ki: azt mondja ki, hogy ezen a 10 százalékon azt kell feltüntetni, hogy "a dohányzás súlyosan károsítja az ön és környezete egészségét". Ha még ezen kívül ebbe a 10 százalékba be kell suszterolni, be kell nyomni azt is, hogy a dohányterméknek mennyi a kátrány-, nikotin- és egyéb károsanyag-tartalma, akkor megkérdezem, hogy nem rúg-e öngólt ez a törvény, amikor kimondja, hogy jól olvashatóan kell tartalmaznia ezt a két pontot.

Ha egyrészt leírom azt, hogy a dohányzás káros az egészségre, és még odaírom azt is, hogy mennyi a kátrány-, a nikotin- és az egyéb károsanyag-tartalom, akkor úgy összezsugorítom ebbe a 10 százalékba a szöveget, hogy a jól olvashatóság eleve megkérdőjelezhető. Itt nem szabad ellenzéki vagy kormánypárti szempontból megközelíteni ezt a dolgot. Ha a 10 százalék megmarad, ez ugyanúgy a törvény alapvető szellemét sérti, mint az, amit a személyszállító kocsikkal kapcsolatban elmondtam. Tulajdonképpen arról van szó, hogy én a módosító javaslatomban 15 százalékot mondtam, nem akartam 20 százalékig elmenni. Legalább 15 százalék legyen az a rész, amelyen ez a pozitív felhívás megjelenik.

A másik, a jól olvashatósággal kapcsolatban: Preston és Tinker még 1932-ben kontraszthatás-vizsgálatot végzett, és bebizonyították, hogy a színtan szempontjából milyen sorrendet kell alkalmazni a különböző esetekben. Ők leírják, hogy a kék szín a fehér háttéren olvasható a legjobban és a többi. Ha én jól olvashatóságot alkalmazok, ezt a pozitív felhívást feltüntetem, de ugyanakkor még jobban olvasható a dohánytermék felirata, akkor a jól olvashatóság eleve megkérdőjelezhető. Arról van szó, hogy a színtan szempontjából legalább olyan helyen kell lennie ennek a pozitív felhívásnak, mint a dohánytermék nevének. Nagyon szeretném, ha a törvényjavaslat végleges elfogadásakor a 10 százalék helyett legalább 15 százalékig terjedne ez a felület, mert legalább akkor a jól olvashatóság biztosítva lenne.

Kérem az előterjesztőt, hogy úgy a vasúti kocsikkal kapcsolatban, mint a dohánytermék negatív kérdéseivel kapcsolatban a 48., a 49. és a 65. ajánlási pontot fogadják már el. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai