Készült: 2024.04.29.02:46:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2011.06.28.),  1-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:02


Felszólalások:   1   1-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszöntöm a jelen lévő képviselőket és mindenkit, aki figyelemmel kíséri munkánkat.

Az Országgyűlés nyári rendkívüli ülésszakának 6. ülésnapját megnyitom. Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Földesi Gyula és Nyakó István jegyzők lesznek a segítségemre.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Vágó Gábor képviselő, az LMP képviselőcsoportjából: "Új nemzedék - új fejetlenség" címmel. Megadom a szót, képviselő úr.

VÁGÓ GÁBOR (LMP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Napirend előttim címe: "Új nemzedék - régi fejetlenség". Bár az ifjúságügy eddig minden kormánynak kiemelt fontosságú volt - vagy legalábbis ezt mondta -, a politikai felelősökből a legfelső szinten hiányzott eddig a hozzáértés, vagy afféle parkolópályán voltak inkább, míg megszerzik a diplomájukat, vagy ugródeszkának használták a pozíciójukat a miniszterelnöki székbe.

Most viszont egy fura helyzet alakult ki: túlkínálat van a kormányban az ifjúságügyhöz értő szakpolitikusokban. Egyszerre tartozik a szektor a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főosztályához, és közben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium miniszteri biztost rendelt a területhez. A népnyelv szerint sok bába közt elvész a gyermek, s valóban, itt sem tudni, ki vezeti a szektort. Kétfejűség vagy éppen fejetlenség látszik. Ki az igazi felelőse a területnek? Az NFM főosztálya vagy a KIM miniszteri biztosa? Mindkét részfelelőstől felvilágosítást várunk.

Egy évvel a kormányzás megkezdése után Új nemzedék címmel már két vitairatot is készített a Navracsics Tibor által megbízott ifjúsági miniszteri biztos. Az LMP értetlenül áll a vitairatok előtt. Nem értjük, hogy mi célt szolgálnak, hiszen vitairatot stratégiaalkotás előtt szokás írni, viszont a kormánypárt 2009-ben már megszavazta a nemzeti ifjúsági stratégiát, ami alapján már cselekvési tervet lehetett volna készíteni a kormány által kiemelni kívánt területekre fokuszálva. Ehhez nem kell újranyitni a stratégiai vitát. Úgy kell értenünk tehát ezt a vitairatot, hogy a kormány máris átértékeli álláspontját, sutba dobja a nemzeti ifjúsági stratégiát, és nekivág egy új stratégiakészítésnek, szokása szerint a szakma bevonása vagy bármiféle egyeztetés nélkül? Vagy csak időhúzásról van szó, mert forrásokra továbbra sem számíthat a szektor, ezért kell lufihámozással eltölteni a kormányzati ciklust?

Mi nem tudunk másra gondolni, csak hogy vagy szándékos időhúzás zajlik, hogy minél később kelljen pénzt költeni, vagy, ami még rosszabb, valóban mindenféle koncepció nélkül kezdték el a szektor politikai felelősei a munkát. Az csak hab a tortán, hogy már a második vitairatot látjuk, az első a hírek szerint olyan alacsony szakmai tartalommal bírt, hogy nem kerülhetett a nyilvánosság elé. A miniszteri biztos úr előre borítékolható válasza, miszerint most őszre lesz kész a koncepció, elfogadhatatlan, hiszen akkor közel a ciklus feléhez kerül sor a valódi intézkedésekre, miközben a cselekvéshez szükséges összes információ rendelkezésre állt már a kormányzati ciklus kezdetekor.

Kik és mennyiért készítették a vitairatot? Hogyan aránylanak ezek a költségek a szektor teljes költségvetéséhez? Az ifjúságügyre szánt rendkívül csekély forrásokat valóban ilyen kiadványokra kell elkölteni, amit Rétvári államtitkár úr is forgat a kezében? Milyen egyéb tevékenységeket fejt ki a miniszteri biztos úr? Hogyan képviseli az ifjúságot, ha egy szava sem volt az ellen, hogy az ifjúsági korosztály kikerült az alkotmányból?

De a Nemzeti Erőforrás Minisztérium is adós néhány válasszal. Miért nem kapott egyetlen ifjúsági szakmai rendezvény egyetlen forint támogatást sem, mégpedig utolsó pillanatban bevonva a beígért támogatást? Meglehetősen éles a kontraszt például a Regeneráció Táborral összehasonlítva, ami ingyenes az ideológiailag megfelelő résztvevőknek.

Február 15-e óta adós az NFM a költségvetési rendeletével. Ennek mi az oka? Szándékoznak egyáltalán pályázatokat kiírni ifjúsági területeken? Mikor számíthat a látványpolitizálás után a magyar ifjúság végre érdemi lépésekre a felelős kormánytól? Lesz-e ebben a kormányzati ciklusban ifjúsági törvény? Ha tervezik ezt, akkor kívánnak-e bevonni az előkészítésbe valódi szakembereket?

A Lehet Más a Politika szerint ideje lenne az ifjúságügyet méltó helyén kezelni, első lépésként a kormányban folyó belső hatalmi harcok alól kellene pacifikálni, és egyértelmű felelősségi helyzetet teremteni. Aztán be kellene látni, hogy hangzatos szavakkal nem lehet hosszú távon érdemi hatást elérni, s kiszámítható, ha nem is bőséges, de legalább kielégítő finanszírozást kellene nyújtani a szektor szereplőinek. Az elgettósodó lakótelepeken, a néptelenedő kisvárosokban nem kellene megszüntetni az ifjúsági irodákat, közösségi tereket, hanem meg- és újranyitni őket, hogy a települések megtartóereje ne csupán a templom-kocsma-hivatal szentháromságra korlátozódjon.

Az elkeseredésükben emigráló fiataljainkat nem Túró Rudival kellene hazahívni, hanem ígéretes vállalkozói programmal.

Várnám akkor államtitkár úr válaszát arra, hogy miért újabb vitairatokat készítenek, és miért nem cselekednek, miért megint csak beszélnek és roadshow-znak, s miért nem érdemi forrásokat mozgósítanak (Az elnök csenget.) az ifjúság érdekében.

Köszönöm a szót. (Mile Lajos tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr kíván reagálni. Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A mondás is úgy van, hogy jó pap is holtig tanul. A felszólalása után én is önnek három ajánlott irodalmat fogok javasolni.

Az első mindenképpen a Házszabály, hiszen ön úgy írta meg a napirend előtti felszólalását, hogy a miniszteri biztos úrnak szól, de hát a Házszabály szerint miniszteri biztoshoz nem lehet intézni sem napirend előtti felszólalást, sem interpellációt, sem kérdést. Úgyhogy ez lenne az első ajánlott olvasmányom.

A második az alaptörvény szövege. Bizonyára önök azért nincsenek ezzel annyira tisztában, hiszen nem vettek részt az alkotmányozásban. Ön azt említette, hogy kimaradtak a fiatalok az alkotmányból. Itt legalább 10-12 helyet tudnék önnek fölsorolni, ahol benne vannak, de engedje meg, hogy csak ez első hármat mondjam; "felelősséget viselünk utódainkért", és ezért nyilván anyagi természetű erőforrásainkkal így gazdálkodunk. A következő bekezdésekben: bízunk a közösen alakított jövőben, a fiatal nemzedékek elhivatottságában, hiszünk, hogy gyermekeink és utódaink tehetségükkel, kitartásukkal és lelki erejükkel ismét naggyá teszik Magyarországot. Vagy megint tovább: alaptörvényünk jogrendünk alapja: szerződés a múlt, a jelen és a jövő magyarjai között. Tehát több helyen - még itt a gyermekvállalás támogatása: L) cikk, 16. cikk, 18. cikk, 20. cikk, 22. cikk. Tehát ön szerint kimaradtak az alkotmányból a fiatalok. Csupán ennyi helyen szerepelnek benne. Ez volt a második ajánlott olvasmányom.

A harmadik ajánlott olvasmányom ön számára az a vitairat, amivel, bízom benne, hogy ön is rendelkezik. Javaslom, hogy akkor fordítsa el 90 fokkal, és kezdje el úgy olvasni, ugyanis a tartalomjegyzékéből is kiderül, hogy a fiatalok számára milyen sok fontos területtel foglalkozik: Budapesttel, vidékkel, nők helyzetével, kultúrával, tehetséggondozással, karriertervezéssel, sporttal, szórakozással, családalapítással és állampolgári ismeretekkel.

(8.10)

Ami a múlt és a mostani idő összehasonlítását illeti, az előző kormányzati ciklusban, mint ön is tudja, talán egy hatfős osztály foglalkozott ifjúságpolitikával az egész kormányzat számára. Ehhez képest - mint ahogy ön is említette - most egyrészt a Nemzeti Erőforrás Minisztériumon belül az egyik államtitkárságnak ez a részterülete, másrészt pedig a KIM-ben dolgozik Mihalovics Péter miniszteri biztos úr, akinek pontosan ezen program kidolgozása és az ifjúságpolitika ilyetén való vezetése a feladata.

Ugyanakkor a kormánypolitika nem elégedett meg azzal, hogy van egy-két osztály, aki foglalkozik a fiatalokkal, és ha valamit akarunk a fiatalokkal tenni, akkor majd őket megkérdezzük, hogy mit kell csinálni, hanem az egész politikánkat igyekeztünk úgy alakítani, hogy az a fiatalok érdekeit szolgálja. Most nemcsak az adósságfékről beszélek, ami az ő cselekvési szabadságukat jelenti majd tíz vagy húsz év múlva, hogy ha nem egy eladósodott országgal kell hogy törődjenek, hanem azért itt voltak komoly törvények és kormányrendeletek, amelyek születtek.

A fiatalok biztonságos szórakozásának érdekében például a West Balkán, amit ön is ismer, ön is tanulmányozott, és a fiataloknak pontosan azt az igényét szolgálja, hogy a hétvégéjüket biztos körülmények között tudják szórakozással eltölteni. Az egész Regeneráció Program, egy olyan nyílt karrierexpóval, amin közel tízezer fiatal vett részt, és érdeklődött a közigazgatás iránt, ahogy ön is mondta, lesz nyári tábora, ahová természetesen mindenfajta előzetes, ön által említett szűrő nélkül, elkötelezettség és tehetség alapján igyekszünk fiatalokat meghívni, akik érdeklődnek a közigazgatás iránt.

Lehet, hogy önnek fáj, hogy a fiatal diplomások közül 300 helyre többszörös túljelentkezés volt a magyar közigazgatási ösztöndíjprogramban, ami sikeresen zárult, az első fele, pont a múlt héten pénteken volt szinte az összes ösztöndíjban részt vevő részvételével egy esemény, ahol ki-ki elindul a külföldi állomáshelyére jó pár hónapra, ahol tanulmányokat vagy tapasztalatokat fognak gyűjteni szeptembertől kezdve. De volt nyílt nap is a minisztériumunkban, szintén elsősorban fiatalok számára meghirdetve.

Pont a napokban fog megnyílni a Gödör mellett a Design Terminál, ami például a budapesti fiatalok igényes szórakozását, igényes kulturális igényeit kívánja kielégíteni, fiatal tehetséges divattervezők számára hirdettük meg a "Gombold újra" magyar divatbemutatót. A Volt Fesztivál, ami, ha jól emlékszem, holnap nyílik, az pontosan az EU-elnökségi programsorozatunk zárórendezvénye, és még sorolhatnám, hogy mennyi helyen - a Szigeten is az EU-elnökséggel megjelent a magyar kormányzat is - próbáltunk a fiatalok számára valamilyen bepillantást engedni a kormányzat ügyeibe, és mennyi helyen próbáltuk az ő igényeiknek megfelelően alakítani a politikánkat.

Szerintem továbbra is az a jó irány, bármennyire is ön ezzel nem ért egyet, hogy nem egy-egy osztálynak, 6-8 vagy 30 embernek kell foglalkoznia a fiatalok ügyével, hanem a kormányzati politikát kell áthatnia a fiatalok iránt érzett felelősségnek, ami nemcsak azt a háromszöget jelenti, amit ön mondott, hanem az igényes szórakozástól kezdve a bármilyen más kulturális vagy jövőépítő, családtervező, karrierépítő segítséget, amit az állam nyújthat, ezt is magában foglalja.

Bízom benne, hogy így sikerül sikeresen Mihalovics miniszteri biztos úrnak is ezt a programot megvalósítani. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   1   1-4   5-8      Ülésnap adatai