Készült: 2024.09.18.23:42:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

211. ülésnap (2009.05.18.), 208. felszólalás
Felszólaló Kósa Lajos (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:00


Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÓSA LAJOS (Fidesz), a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Botka polgármester úrral, képviselőtársammal adtuk be közösen ezt a javaslatot. A nagyvárosokat érinti elsősorban, de az összes önkormányzati adóhatóságot is, amit mi javasolunk a Háznak.

2003-ban a parlament elfogadta az adózás rendjéről szóló törvényt, és ennek egy paragrafusát szeretnénk módosítani az általunk beadott irományszámon. Ennek az az oka, hogy tavaly december 1-jén a parlament elfogadott egy módosítást az egyes adó-és járuléktörvények módosításáról, ez a 2008. évi LXXXI. törvény volt, és a 125. § (1) bekezdésének k) pontja módosította az adófizetés rendjéről szóló törvény egy paragrafusát, nevezetesen a 175. § (2) bekezdését oly módon, hogy lényegében az önkormányzati adóhatóságokat kizárta az elektronikus ügyintézés lehetőségéből.

Ezt nemcsak azért gondoltuk aggályosnak, mert ma már a helyi adók ügyintézése is sokkal egyszerűbb elektronikus úton, és ezt egyébként az adózók kifejezetten igénylik, de kifejezetten érthetetlen ez a módosítás abból a nézőpontból is, hogy korábban a kormány jelentős milliárdokkal, több mint 40 milliárd forinttal támogatta az önkormányzatokat az elektronikus közigazgatás kiépítésében, és különös tekintettel szorgalmazta a kormány az elektronikus közigazgatás általánossá tételét az adóigazgatás területén.

Ez az ominózus, az adózás rendjéről szóló paragrafus, a 175. § (2) bekezdése a tavalyi év végéig úgy rendelkezett, hogy a bejelentés, a bevallás, az adatszolgáltatás lehetséges az adóhatóság által közzétett módon, gépi adathordozón is. Ez alól egyébként az önkormányzati adóhatóság és az illetékügyben eljáró állami hatóság kivétel volt, mert ott nem lehetett gépi adathordozón ezt a szolgáltatást megtenni, ott elektronikus úton volt rá lehetőség.

Tehát az elektronikus ügyintézés volt az általános szabály, azonban a tavaly december 1-jén elfogadott adócsomaghoz fűzött miniszteri indokolás kifejtette, hogy mit is akart tulajdonképpen az akkori előterjesztő, amikor az elektronikus bevallást kizárta az önkormányzati adók esetében. Akkor az indokolás az volt, hogy az elektronikus adathordozó ma már nyilvánvalóan elavult, senkit nem képzelünk el, amint pendrive-on, flopin vagy diszken hordja az adatait és a bevallásait az adóhatósághoz, és az elektronikus úton való teljesítés a helyes. Ezért azt a szövegrészt törölték a törvényből, ami az elektronikus ügyintézésre vonatkozott, illetőleg az adatszolgáltatásra, nevezetesen: kivették azt a szöveget, ami a gépi adathordozókra utalt. Ugyanakkor az a probléma, hogy ezzel sajnos az önkormányzati adóhatóság felé történő elektronikus ügyintézés is ellehetetlenült.

A vitában, a pénzügyi bizottság vitájában arra hivatkozott a kormány képviselője, hogy amennyiben az önkormányzat rendeletben szabályozza a helyi adóbevallás rendjét és az elektronikus adóbevallást szabályozza, akkor egyébként a törvény elvileg arra felhatalmazást ad, hogy az önkormányzati adóhatósághoz is elektronikus úton lehessen az adót bevallani. Ugyanakkor ezzel meg az a probléma, hogy akárhogy is nézegetjük, jelenleg nincs olyan jogszabály a mi értelmezésünk szerint, ami az önkormányzatnak a rendeletalkotáshoz felhatalmazást adna. Éppen ezért azt képviseljük - egyeztetvén azokkal a polgármester kollégákkal, illetőleg a jegyzői kollégiummal, akik ezt az ügyet átvizsgálták, tehát meglehetősen széles körű egyeztetést folytattunk a javaslat benyújtása előtt -, hogy az általunk javasolt módosítást amennyiben elfogadja a parlament, akkor ez a kérdés rendeződik.

Hozzáteszem, hogy ezt azért is rendezni kell világos módon, mert egyébként a GVOP pályázati forrásaiból az önkormányzatok által megvalósított és bevezetett elektronikus közigazgatás kapcsán az adóhatósági területnek is működni kell. Ezt annak idején a pályázatokban vállalta számos önkormányzat. Ha ezt nem tudjuk működtetni, adott esetben azért, mert bár a kormány azt mondja, hogy van erre lehetőség - mert a kormány értelmezésében az önkormányzat rendeletet alkothat erről a kérdésről, ez a PM álláspontja -, gyengíti ezt az értelmezést, hogy más, nevezetesen az államigazgatási hivatalok képviseletében eljáró szintén kormányzati képviselők ezt pedig vitatják.

Nem lesz majd könnyű elmagyarázni a beruházások megvalósulását és működését ellenőrző embereknek, hogy itt valamifajta jogvita és értelmezési probléma okán nem tudjuk hasznosítani azokat a milliárdokat, amiből egyébként az elektronikus közigazgatást, és még egyszer mondom, az adóigazgatást is kiépítették az önkormányzatok számos esetben.

Tehát igazából a mi értelmezésünkben ez egy jogtechnikai probléma. Ha a parlament akceptálja a mi álláspontunkat, akkor egészen egyszerűen ez a kérdés megoldódik. Szeretném, ha a tisztelt parlament ezt támogatná.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai