Készült: 2024.09.24.03:36:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

25. ülésnap (1998.11.09.),  32-52. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita megkezdése
Felszólalás ideje 1:05:33


Felszólalások:   32   32-52   53-57      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem még egyszer a képviselőcsoportokat, hogy kívánnak-e élni a felszólalási lehetőséggel. (Senki sem jelentkezik.) A többi képviselőcsoport nem kíván élni a felszólalási lehetőséggel.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatal következik. Felhívom a képviselők figyelmét, hogy a Házszabálytól való eltéréshez a jelen lévő képviselők négyötödének szavazata szükséges.

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy a házbizottság imént ismertetett javaslatának megfelelően eltér-e a Házszabálytól. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm szépen, képviselőtársaim.

Az Országgyűlés 236 igen, 16 nem szavazattal és 8 tartózkodás mellett a Házszabálytól való eltérést elfogadta.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik ma kezdődő ülésünk napirendjének megállapítása. A házbizottság csütörtöki ülésén nem született megállapodás egyes napirendi pontok tárgyalását illetően. Ennek megfelelően a napirendi javaslatot elnöki jogkörömben terjesztem elő. Az Országgyűlés ülésének napirendjére, a tanácskozás időtartamára, a felszólalási időkeretekre vonatkozó ajánlást kézhez kapták.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy egyetért-e az elnöki jogkörben előterjesztett napirendi ajánlással. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirendi javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon megkezdjük a büntető jogszabályok módosítását, valamint a büntetőeljárási törvény módosítását kezdeményező törvényjavaslatok tárgyalását. Felhívom figyelmüket, hogy ma csak az együttes miniszteri expozéra és a bizottsági előadók felszólalásaira kerül sor. Az előterjesztések általános vitáját pedig holnap délelőtt a vezérszónoki felszólalásokkal folytatjuk. (A képviselők egy része elhagyja az üléstermet. - Zaj.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, hogy akik halaszthatatlan közfeladataik ellátása miatt (Derültség.) a továbbiakban nem kívánnak az ülésteremben tartózkodni, csendesen hagyják el az üléstermet, nem zavarva az ezt figyelemmel kísérő képviselőtársaimat!

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelettel arra kérem önöket... (Általános zaj.) Úgy látszik, hogy egy félperces technikai szünetet kénytelen leszek elrendelni. (Rövid szünet.)

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik tehát a büntető jogszabályok módosítását kezdeményező törvényjavaslat általános vitájának megkezdése. Az előterjesztést T/250. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/250/1-3., 8. és 9. számokon kapták kézhez.

Dávid Ibolya igazságügy-miniszter asszony előzetesen jelezte, hogy miniszteri expozéját a büntetőeljárásról szóló törvényjavaslat módosítását kezdeményező törvényjavaslattal együttesen kívánja elmondani. Megadom a szót az igazságügy-miniszter asszonynak.

 

DR. DÁVID IBOLYA igazságügy-miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Kedves Képviselőtársaim! Százhúsz esztendeje annak, hogy hazánkban hatályba lépett az akkori Európa egyik legkorszerűbb büntető törvénykönyve, a Csemegi-kódex. A jogtörténetből tudjuk, hogy ez a jogszabály mennyire időtállónak bizonyult. Ehhez nem kis mértékben hozzájárultak az úgynevezett nagy büntetőnovellák. A novellák az eredeti kódexet korszakonként és időközönként bekövetkezett változásoknak, a közösség elvárásainak megfelelően egy vagy több tárgykörben átfogóan módosították.

A mai büntető törvénykönyv megalkotása óta eltelt húsz évben 46 esetben módosult a büntető törvénykönyvünk. Az elmúlt tíz esztendőben a jogalkotó döntése alapján 37 ízben, míg az Alkotmánybíróság döntése nyomán 5 alkalommal változott meg a joganyag. Rendszeressé vált, hogy a parlament évente legalább kétszer foglalkozott büntetőjogszabály-módosítással. A tapasztalatok mindennek ellenére azt mutatják, hogy folyamatos az igény a jogalkotó, a jogalkalmazás és a közvélemény részéről a hatályos joganyag továbbfejlesztésére. Ehhez kapcsolódnak a hazánk által vállalt nemzetközi kötelezettségből adódó elvárások is. Ezek ugyancsak napirenden tartják a hazai büntetőjog folyamatos karbantartását, módosítását.

A kormány által most beterjesztett, a büntető jogszabályok módosításáról szóló törvényjavaslat több mint száz helyen kívánja módosítani a büntető törvénykönyvet. Jelentős kérdésekben alapvetően új szabályozást ajánl az Országgyűlésnek. Terjedelmét és súlyát tekintve egyaránt megkülönböztetett helyen áll a rendszerváltozás óta történt büntetőjogszabály-módosítások sorában. A kormány világos megfontolások alapján cselekedett úgy, hogy hivatalba lépésének elején tett erőteljes intézkedéseket az anyagi büntetőjog szigorítására. Ez ugyanis a bűnözés elleni állami fellépés egyik legfőbb eszközrendszere. A kormányprogram a Btk. több pontján helyez kilátásba szigorítást. Ezek között vannak azok a bűncselekmények, amelyeket a gyermekek és kiskorúak ellen követnek el, de ilyenek a kábítószerrel visszaélés és az illegális fegyverkereskedelem vagy fegyvertartás is.

A program elvárásai közé tartoznak a személyfuvarozók fokozott büntetőjogi védelmének megteremtése, a vagyonelkobzás lehetőségének kiszélesítése. Itt szerepel az életfogytig tartó szabadságvesztésre vonatkozó szabályozás olyan módosítása, amely lehetővé teszi, hogy a végrehajtás valóban az elítélt élete végéig tartson. Korunkban a kemény bűnözésnek jelen vannak olyan megnyilvánulásai, amelyekkel szemben bizony a szigorú fellépés indokolt. Ehhez pedig a büntetőjognak kell biztosítania a megfelelő eszközöket. Ilyen cselekmények elsősorban azok, amelyek szervezett elkövetése a társadalom érdekeit leginkább sérti, leginkább veszélyezteti. Ezek a társadalmi érdekek leginkább a személyek szabad önrendelkezési jogához, a vagyonbiztonsághoz, az egészséges élethez, a gazdasági és pénzügyi élet biztonságához, annak tisztaságához és a bűnös befolyásolástól való mentességéhez kapcsolódnak.

A javaslat a következőkből indul ki: a büntető törvénykönyv egyfelől biztosítson a bűnüldözés számára megfelelő lehetőséget a szigorú fellépéshez, fenyegesse mindazokat az elkövetőket és magatartásokat, amelyek a szervezett elkövetés folytán alapvetően kockáztatják a társadalmi békét; másfelől érvényesüljön a jogalkotó azon akarata, amely e magatartások esetében elsődlegesen a megtorló büntetések kiszabására irányul.

 

 

(16.20)

 

Ezzel az állami büntetőigény érvényesülése találkozzon a közvélemény, a társadalom érzületével, értékítéletével és elvárásaival. Önmagában a büntetőjogi fellépés kilátásba helyezése természetesen nem elegendő ahhoz, hogy az üldözendő magatartásokat megelőzze, illetőleg visszaszorítsa. Ehhez kapcsolódnia kell a gyakorlati eredményességnek, a hatékony bűnüldözésnek. Ez utóbbihoz is keretet kívánunk biztosítani e javaslattal.

Nem lehet célunk azonban a büntetőjog egészének szigorítása, hiszen ez egyfajta kíméletlen, differenciálatlan büntetőjog kialakulását segítené. Ennek pedig társadalmilag igen kedvezőtlen hatása lenne az úgynevezett átlagbűnözésre. A kisebb vétségek elkövetőivel szembeni kemény fellépés vélhetően ellenkezne a társadalom értékítéletével is, ráadásul ezeket az elkövetőket valószínűleg a kemény, az életvitelszerű bűnözés felé terelné. A jelenlegi szigorító rendelkezésekkel egyidejűleg a jogalkotás nem veszi és nem is veheti le a jogalkalmazás válláról azt a terhet, amelyet az ügyek egyedi elbírálása jelent. Valóban kialakulni látszik egy, a jelenleginél szigorúbb anyagi büntetőjog. Ugyanakkor nem lehet elfelejteni, hogy már ma is, de az új büntetőeljárási törvény életbe lépésével van és lesz hazánkban egy igen tág mozgásteret biztosító eljárási szabály is. Ez lehetőséget ad a jogalkalmazónak, az ügyésznek, majd vele együtt a bírónak, hogy büntető hatalmát a közjó érdekében egyedesítve tudja gyakorolni. A joggyakorlás tisztessége egyben valamennyi jogalkalmazó felelőssége is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az említett elvi büntetőpolitikai megfontolások után a javaslat egyes tételes rendelkezéseiről szeretnék szólni.

A javaslat rendelkezései a szervezett bűnözés visszaszorítása érdekében erősítik az állam reagálási képességét. E körben találjuk azokat a rendelkezéseket, amelyek jelentősen szigorítják a robbanóanyaggal, a robbanószerrel visszaélés, a lőfegyverrel, a lőszerrel visszaélés, a fegyvercsempészet, a kábítószerrel visszaélés, a közveszélyokozás, az embercsempészés büntetési tételeit, valamint kiterjesztik a pénzmosás tényállásának alkalmazhatóságát. A javaslat által megalkotott új tényállások közül idetartoznak a súlyosan fenyegetett emberkereskedelem bűncselekménye és a prekurzorok vagy kábítószer elő-, illetve alapanyagok készítését fenyegető bűncselekmény is.

A szervezett bűnözés profitéhsége ismeretében egyértelmű, hogy vele szemben a leghatékonyabb fellépést anyagi, vagyoni alapjainak az elvonása jelentheti. A javaslat a vagyonelkobzás új szabályozásával biztosítja, hogy az állam a bűnös eredetű vagyont kivétel nélkül minden esetben vonja el.

Külön említeném a kábítószerrel visszaélésre vonatkozó jelenlegi szabályozás megváltoztatását, ami a közvélemény előtt már most is viták kereszttüzében áll. Tény az, hogy ha csak a legutóbbi, az 1993-as vonatkozó módosítást követő időszakot tekintjük, nőtt a kábítószerrel visszaélés miatt ismertté vált bűncselekmények száma, három év alatt 256-ról 946-ra. Nőtt a kábítószerrel visszaélés miatt ismertté vált elkövetők száma, három év alatt 258-ról 903-ra. Növekszik az egyéb bűncselekmények körében a kábítószeres elkövetők által elkövetett bűncselekmények száma, két év alatt több mint 50 százalékkal nőtt a kábítószerrel összefüggő halálozások száma, folyamatosan nő a nyilvántartott kábítószer-fogyasztók száma, és itt az emelkedés különösen súlyos, három év alatt több mint háromszorosára nőtt. Végül: évről évre nő a lefoglalt kábítószerek tonnányi mennyisége.

Minden drogstratégia az olyan társadalmi környezet kialakítását célozza, amelyben nem csupán az állami intézmények köteléke, hálója szolgálja a kábítószerkérdés megoldását. A társadalom teljes egészének felelőssége az e téren való összefogás, az a puszta és elkoptatott kijelentés azonban, hogy mindez össztársadalmi feladat, így túl általános és semmitmondó.

A tényleges gyakorlati megvalósítás három nagy területre osztható. Az első az állam által hozott törvények, rendeletek, szabályok. A második egy erre a célra kialakított intézményrendszer, amely a pszichológiai tanácsadást, orvosi tennivalók körét is magában foglalja. A harmadik a széles körű felvilágosítás, a nevelés és a kommunikáció. Mindez egy szorosan egymásra épülő rendszer kell hogy legyen. A rendszer elemei pedig - minden intézkedés - egymást kell hogy segítsék. Az egyes feladatoknak nem a másik ellenében, azt kioltva, hanem egymás mellett, a kábítószer-ellenes fellépés közös célja jegyében kell megvalósulniuk.

Egy ország drogpolitikájának tehát soha nem a büntetőjogi szabályozás az egyetlen eleme. Az viszont, hogy a büntetőjognak meghatározó szerepe van-e, attól függ, hogy az állam egyéb intézményrendszerei, ideértve a megelőzéstől kezdve az egészségügyi szférán át az oktatást, a nevelést, de a kommunikációt is, mennyiben képesek a probléma megoldásához hozzájárulni. Magyarországon ezért ma számos ismert ok miatt a drogpolitika központja - egyáltalán nem örvendetes módon, de - a büntetőjog. De bármi - és bármi is lenne - a helyzet, bizonyos kérdésekben akkor is világos állami értékrendet kell tükrözni. Így a büntetőjog számára még inkább elengedhetetlen, hogy egyértelmű kiindulópontokat határozzon meg.

A legnagyobb baj, és ezt az eddigi viták és sajtóviták is mutatják, hogy az egész állami intézményrendszer eddig nem közölt egyértelmű értékítéletet a társadalommal. Ennek pedig az a következménye, hogy a társadalom egy része már elkezdett szocializálódni a kábítószerrel. Ezért a közvélemény egy sajátos, folyamatosan növekvő hányada csak most kérdez rá vagy ébred rá először, hogy tényleg nem szabad a kábítószerhez nyúlni. Miközben tehát egyik oldalon nő a kábítószer-fogyasztás, az emberek egy tömege úgy gondolja, hogy a kábítószer-fogyasztás ma bocsánatos bűn. Ez viszont már a politikai felelősség kérdése és világos értékrend kérdése is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ezen a téren a jövő útja, hogy a fiatal és a fiatal középgeneráció felfogását pozitív irányba tudjuk befolyásolni, de ami talán még ennél is fontosabb, hogy a felnövekvő nemzedék egy tisztább értékrend mellett nőhessen fel. A javaslat céljai egyértelműek: megállítani a kábítószer-fogyasztás terjedését, szűkíteni a kábítószerhez hozzáférés lehetőségét, megtorolni a kábítószer-terjesztést és megkülönböztetett módon bánni a már függő helyzetbe jutottakkal.

Végső elvi célunk, amely természetesen csak törekvés lehet, hogy a kábítószer semmilyen kábítószer formájában ne kapjon helyet társadalmunkban. Ennek érdekében kell elzárni a kábítószerhez jutás lehetőségét az egészséges emberek számára. Ennek érdekében kell a legszigorúbban fellépni a terjesztőkkel szemben, és ennek érdekében kell a már kábítószerfüggő embereket a gyógyulás irányába terelni. Ezért az úgynevezett elterelést, ami a büntetés helyett biztosítja a gyógyítást, csak a kábítószerfüggő számára kívánjuk biztosítani. Az a fogyasztó ezért, aki még nem függ a kábítószertől, bizony büntetendő a javaslat szerint. Egyes helyszíneken, különösen a közösségi élet színterein, a gyerekek életszínterein a kábítószerhez kapcsolódó magatartások szigorúbban büntetendők. Ebben minden értelmiséginek egyforma a mintaadó felelőssége, akár a politikában, akár az oktatásban, akár az igazságszolgáltatásban, az egészségügyben vagy a kommunikációban tevékenykedik.

A büntetőjog-alkotásnak itt az a felelőssége, hogy szabályozzon egyértelműen, ugyanakkor kellőképpen differenciált legyen. Nyilván lesznek vesztesei ennek a javasolt szabályozásnak. Ugyanakkor mindig fennáll a választási lehetőségük arról, hogy vesztesek kívánnak-e lenni, vagy vesztesek kívánnak-e maradni.

A javaslatban a jogalkotó a büntetőjog egésze felé irányuló elvárásait a jelenleginél hatékonyabban kívánja érvényesíteni. 1994 és '98 között megválaszolatlan maradt a büntető törvényhozás és a büntetőítélkezési gyakorlat viszonyának kérdése. Ugyanakkor az elmúlt években a Btk.-nak a büntetésekre és az intézkedésekre, valamint a büntetés kiszabására vonatkozó általános szabályai körében lényegi, koncepcionális és kimutatható változást eredményező módosítás nem történt.

 

 

(16.30)

 

A szankciórendszerrel kapcsolatos változtatások csupán az életfogytig tartó szabadságvesztést, a közérdekű munkát, valamint egyes mellékbüntetéseket és intézkedéseket érintették. A különös rész tényállásai, illetőleg azok büntetési tételei sem változtak oly mértékben, amely a büntetéskiszabási gyakorlatra hatással lehetett volna.

Tény, hogy általában a büntetéskiszabási gyakorlat konkrét szankciói jelentősen alatta maradnak a törvény szerint kiszabható felső határnak. Még a középmérték sem tekinthető tipikusnak. Ennek igazolására néhány adatot szeretnék ismertetni. 1991 és '97 között például a szándékos súlyos testi sértés miatt elítéltek száma megkétszereződött, 2436 főről 4452 főre emelkedett, és nőtt - ugyanilyen arányban - a halmazati elítélések száma. Ennek ellenére a végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek aránya 17 százalékról 10 százalék alá csökkent. A nemi erkölcs elleni erőszakos bűncselekmények, az erőszakos közösülés, a szemérem elleni erőszak, a természet elleni erőszakos fajtalanság eseteiben a középmértéknek tekinthető ötévi szabadságvesztésnél súlyosabb büntetésre az elkövetők alig 20-25 százalékát ítélték. A hivatalos személy elleni erőszak miatt elítéltek esetében a 6 hónapi vagy annál rövidebb tartamú szabadságvesztésre ítéltek aránya 9 százalékról 30 százalékra nőtt, az 1 és 2 évi büntetéseké 35 százalékról 24 százalékra csökkent. A 3 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő alapeset miatt elítéltek háromnegyedénél a kiszabott büntetés nem lépte túl az 1 évet. A rablás miatt elítéltek száma viszonylag állandó, ugyanakkor a végrehajtandó szabadságvesztés alkalmazási aránya 95 százalékról 89 százalékra csökkent.

A büntetéskiszabási gyakorlat ilyen alakulása és a bűnözési helyzet rosszabbodása együttesen azt eredményezte, hogy a büntetőjogi fellépés kezdett eltávolodni a társadalom érzületétől. Az elmúlt időszakot alapvetően az jellemezte, hogy az egyes bűncselekményekre kiszabható büntetések érezhetően nem emelkedtek, ugyanakkor a Btk. általános részének rendelkezései kifejezetten enyhültek. Világossá vált: ez az elgondolás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezért a mostani javaslat más szemlélettel közelít a növekvő bűnözéshez.

A büntetéskiszabási gyakorlatot erősítő módosítások a javaslat több rendelkezésében találhatók. A feltételes szabadságra bocsátás lehetősége szigorodik; a pénzbüntetés összege háromszorosára, 10 millió forint fölé emelkedik. Általában válnak erőteljesebbé a büntetéskiszabás elveire, a próbára bocsátásra, a halmazati büntetésre, a büntetés enyhítésére, illetve a büntetés végrehajtásának felfüggesztésére vonatkozó rendelkezések.

A szankciórendszeren belül külön helyet foglal el az életfogytig tartó szabadságvesztés. A javaslat szerint az életfogytigra ítélt feltételes szabadságra bocsátásának kérdésében az ítélkező bíró a meghatározó. A bíró az ítéletben dönthet úgy, hogy a vádlott feltételes szabadságra bocsátható. Ennek legkorábbi időpontjaként a tervezet a 20. év elteltét határozza meg, és az ítélő bíróra bízza, hogy milyen - 20 évnyi vagy annál hosszabb - konkrét időtartamot állapít meg. Ugyanakkor az ítélő bíró határozhat úgy is, hogy a terhelt soha nem bocsátható feltételes szabadságra. Ebben az esetben az életfogytig tartó szabadságvesztés végrehajtása valóban az elítélt élete végéig tart.

A javaslat több rendelkezésének hátterében nemzetközi elvárások állnak. Ilyen az 1997. december 17-én hazánk által aláírt OECD-egyezmény, egyezmény a külföldi hivatalos személyek megvesztegetéséről és a nemzetközi üzleti tranzakciókban. Erre azért van szükség, mivel a nemzetközi korrupció súlyos erkölcsi és politikai következményekkel jár, károsan hat a gazdaság fejlődésére, és zavarja a nemzetközi verseny feltételeit.

A hatékony fellépéshez elengedhetetlen, hogy az ilyen jellegű vesztegetést összehangoltan, minden tagállamban, így a Magyar Köztársaságban is megfelelően büntessék. Hazánk az elmúlt időszakban több olyan nemzetközi egyezményhez is csatlakozott, amely valamely fegyverfajta kifejlesztését, gyártását, felhasználását tiltja, és előírja, hogy az egyezmény által tiltott tevékenység büntetőjogilag üldözendő. A javaslat ezeknek tesz eleget a nemzetközi szerződés által tiltott fegyver alkalmazása bűncselekménye és a visszaélés nemzetközi szerződés által tiltott fegyverrel bűncselekmény tényállásainak megfogalmazásával.

A javaslat több, terjedelmében kisebb, de igen fontos módosítást tartalmaz. A büntetőjog által közfeladatot ellátó személyekként fokozott védettséget élvező személyek körét kitágítja. A közfeladatot ellátó személy fogalmát a Btk. általános részének értelmező rendelkezései közé építi, valamint az emberölés, a testi sértés, a rablás új, súlyosabban minősülő eseteit határozza meg, a közfeladatot ellátó személy sérelmére elkövetett ilyen cselekményeket. Ezzel összefüggésben módosítja a közfeladatot ellátó személy elleni erőszak tényállását is.

A javaslat kiegészíti a Btk.-nak a gazdálkodással összefüggő bűncselekményekre vonatkozó szabályait. Ezek körébe tartoznak az áru hamis megjelölésének, a fogyasztó megtévesztésének, a gazdasági társaságok vezető tisztségviselői visszaéléseinek, a valótlan értékmegjelölésnek az új büntetőjogi szabályozásai.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő másik törvényjavaslat a büntetőeljárásról szóló törvényt kívánja módosítani. Ez a jogszabály egyrészt olyan kérdésekre ad választ, amelyek napjaink szakmai és közérdeklődésének központjában állnak, másrészt pedig az Alkotmánybíróság határozataiból adódó parlamenti kötelezettségünknek tesz eleget.

Az Országgyűlés az elmúlt ciklus egyik utolsó nagy törvényhozási munkájaként megalkotta az 1998. évi XIX. törvényt, amely 2000-től felváltja a jelenleg hatályos, 25 éve alkalmazott büntetőeljárási kódexet. Ez a törvény néhány olyan rendelkezést tartalmaz, amelynek bevezetésével nem érdemes megvárni 2000 januárját.

A javaslat lényegében az új eljárási kódexnek azokat a rendelkezéseit emeli át a még hatályos törvénybe, amelyek a tanúk védelméhez, a nyomozás eredményességét elősegítő fedett nyomozó intézményének bevezetéséhez kapcsolódnak. A javaslat által a hatályos büntetőeljárás-jogba bevezetni javasolt változások közül vannak olyanok is, amelyek az eljárások gyorsaságát, hatékonyságát, valamint a büntető ítéletek végrehajtását kívánják szolgálni.

A javaslat e rendelkezéseken túl két olyan, alkotmányos alapjogokat is érintő kérdéskört szabályoz, amely méltán érdemel külön figyelmet. Az egyik a büntetőeljárásban részt vevő személyek azon joga, hogy az eljárás során keletkezett hatósági iratokból másolatot kapjanak. A másik pedig a büntetőeljárás keretében elkobzott tulajdon kérdése.

A javaslat gerincét azonban a tanúk védelmével összefüggő rendelkezések alkotják. Ezt egészíti ki a fedett nyomozók alkalmazásának eljárási szabálya.

A szervezett bűnözés és a szervezett jellegű bűnözői csoportok megjelenésével új bűnelkövetési magatartások kialakulása miatt először az észak-amerikai és nyugat-európai országokban, majd a rendszerváltást követően a közép-európai országokban és így hazánkban is egyre inkább előtérbe kerültek a tanúk védelmének jogszabályi igényei. A hagyományos magyar és a kontinentális eljárási jogokban általában is a tanú az eljárás során a bizonyítási eszköz forrása.

A tanúvallomás perrendszerűen felhasználható bizonyíték, így ebben a hagyományos felfogásban a tanú vallomástételi kötelezettsége igazságszolgáltatási érdek. A hatályos magyar büntetőeljárási törvényben a tanúk személyi adatainak zártan történő kezelését a hatóságok mind kérelemre, mind hivatalból az eljárás bármely szakaszában elrendelhetik. E szabályon kívül a mostani Be. csak áttételesen védi a tanút, így például a nyilvánosságot a tárgyalási szakaszban kizárja, ha az erkölcsi okokból indokolt.

Tartalmazza továbbá azt is, hogy a gyermekkorút csak akkor lehet tanúként kihallgatni, ha vallomása olyan bizonyítékot tartalmazhat, amely előreláthatólag más módon nem biztosítható.

 

 

(16.40)

 

Javaslatunk ezzel szemben már számos olyan eljárásjogi intézményt vezet be, amelyek a tanúk tényleges, valóságos védelmére hivatottak. Az új törvény bevezeti a tanúk névtelenségének lehetőségét. Biztosítja azt, hogy így az úgynevezett különösen védett tanú vallomása a bírósági eljárásban felhasználható legyen. Megengedi, hogy kivételesen a tanú nevének zártan kezelése is elrendelhető, rendelkezik arról, hogyha a tanú védelme szükségessé teszi, a tanú szembesítését is mellőzni kell. Szabályozza a felismerésre bemutatás lefolytatását akkor, ha nem kívánatos, hogy a tanút a felismerésre bemutatott személy felismerje.

A törvényjavaslat ezenfelül a hatályos eljárási törvény kereteibe illeszti a különösen védett tanúk intézményét. A különösen védett tanú bíróság általi kihallgatásán a bírón és a tanún kívül csak az ügyész lehet jelen. A tanú különösen védetté nyilvánításáról szóló határozat és a meghallgatásról készült jegyzőkönyv, amely a tanú vallomását tartalmazza, a nyomozás szempontjából olyan fontos bizonyítékok, amelyeknek a gyanúsított és a védő általi megismerésére a nyomozás során nem lesz vagy nincs lehetőség. Ha az ügyész a vád bizonyítására a különösen védett tanú vallomását tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot kívánja felhasználni, akkor a vádemeléskor azt a vádirathoz csatolva nyújtja be a bíróságnak. A vádlottnak és védőjének csak ezt követően nyílik lehetősége arra, hogy az ilyen tanú vallomását tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot megtekintse. Ekkor írásban a különösen védett tanúhoz kérdés felvetését indítványozhatják.

A javaslat további, a tanúkat védeni kívánó rendelkezése, hogy az új büntetőeljárási törvény felhatalmazást ad a kormánynak arra, hogy a tanúk fizikai, személyi védelmére vonatkozó szabályokat dolgozza ki.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nemcsak a tanúvédelem az, amelynek átvételét javasolja a törvényjavaslatunk, hanem egyéb más szabályokat is, így fontosnak tartja a zár alá vételre és a biztosítási intézkedésre vonatkozó szabályozások átvételét, amikor az értékpapírokra is kiterjeszti az alkalmazását.

Ezt meghaladóan egyéb büntetőeljárási törvényalkotási feladataink a csomagban az alábbiak:

Az Alkotmánybíróság egy 1998. évi határozatában megállapította, hogy a büntetőeljárási törvény 114. §-ának (4) bekezdése a terhelt, a védő és a védő jogait élvező törvényes képviselő, illetve a törvényes képviselő helyébe lépő eseti gondnok vonatkozásában alkotmányellenes. Ezért a rendelkezést 1998. december 31. napjával megsemmisíteni rendelte. Az Alkotmánybíróságnak ez a határozata másról is rendelkezett, és emiatt szükséges az államtitkot, a szolgálati titkot tartalmazó iratok kézbesítésére vonatkozó eljárás módosítása is.

A büntető jogszabályok módosításáról szóló törvényjavaslat szerint megváltozna az elkobzás büntetőjogi intézkedésének szabályozása. Az elkobzást jelenleg, de a jövőben is el lehet rendelni arra a dologra, amely nem az elkövető tulajdona. Ez a rendelkezés büntetőjogi szempontból ugyan feltétlenül indokolt, egyúttal sértheti a nem elkövető tulajdonos tulajdonához fűződő alkotmányos jogát. Ezért a javaslat új szabályt épít a büntetőeljárásba, ez a tulajdonos számára tulajdoni igényének érvényesítésére lehetővé teszi a büntetőeljáráson kívüli perlés lehetőségét.

Végül szólnom kell a büntetés végrehajtásával kapcsolatos új szabályozásról. A büntetés végrehajtása ugyanis az a pont, ahol a büntetés célja megvalósul. Ha az elkövető a végrehajtást annak ellenére el tudja kerülni, hogy a bíróság azt számára előírta, végső soron az egész megelőző büntetőeljárás válik teljesen feleslegessé. A jogállamiság és az állampolgári jogegyenlőség elve megköveteli, hogy amikor a bíróság a jövőben dönt a büntetés végrehajtásának elhalasztásáról, mindenkire egyforma mércét alkalmazzon. Ezért a döntés nem személyes elemek, hanem mérhető, objektív tények alapján kell hogy történjék. A javaslat ezért az eljárási törvénybe emeli a büntetések és intézkedések elhalasztásának részletes szabályait, melyet eddig igazságügy-miniszteri utasítás, illetőleg rövid idő óta igazságügy-miniszteri rendelet tartalmaz.

A szabadságvesztés és a közérdekű munka végrehajtásának elhalasztását a jövőben az életveszélyes állapot fenntartása, illetőleg a negyedik hónapot meghaladó terhesség alapozzák meg. Ennek igazolására azonban kizárólag igazságügyi orvos szakértő véleménye szolgálhat. Ezt követően még a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának egészségügyi szolgálatától is be kell szerezni egy nyilatkozatot arra nézve, hogy fennáll-e az esetleges kezelés lehetősége a büntetés-végrehajtási intézetben, vagy tud-e gondoskodni a büntetés-végrehajtás esetleg polgári kórházba történő kiszállításról.

Mindezzel együtt a bíróság elutasítja a kérelmet akkor, ha a halasztás súlyosan veszélyeztetné a közbiztonságot, a közrendet, illetve az elítélt szökésétől, elrejtőzésétől kell tartani. A korábbi szabályozásban a mostanival ellentétben nem volt az elutasító határozat ellen fellebbezésre lehetőség. A javaslat elfogadásával minden elítélt számára egyformán megnyílik a jogorvoslat útja, ám megnyílik az ügyészség számára is a fellebbezés lehetősége. Ez a fellebbezés azonban nem lesz halasztó hatályú.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az önök előtt lévő törvényjavaslatok csak arra vállalkozhatnak, hogy a büntetőjoggal szembeni társadalmi igényeknek eleget tegyenek, és ezekre a büntetőjog-alkotás eszközeivel válaszoljanak. Természetesen ennek a válasznak minden más jogi eszköznél nagyobb a súlya, hiszen a büntetőjog az állam legerősebb eszköze arra, hogy beavatkozzon a polgárok életébe. Ezért a vitában a kormány minden olyan észrevételt megfontol, amely a javasolt beavatkozások arányosságát vagy szükségességét, azaz célravezető voltát megalapozottan vitatja.

Ugyanakkor kérem, fogadják el: a kormányzat felelőssége az is, hogy a jogkövető társadalom békés életének biztonságához szükséges büntető anyagi és büntető eljárásjogi intézkedéseket időben és kellő hatékonysággal az állampolgárok védelme érdekében megtegye.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok és a MIÉP soraiban.)

 

ELNÖK: Megköszönöm miniszter asszony expozéját. Tisztelt Képviselőtársaim! Most pedig a bizottsági előadók felszólalására kerül sor. Az emberi jogi, az önkormányzati és az egészségügyi bizottság ülésén kisebbségi vélemény is megfogalmazódott. A házbizottság állásfoglalása szerint a bizottsági és a kisebbségi vélemények ismertetésére öt-öt perc áll rendelkezésre.

Elsőként megadom a szót Hargitai János képviselő úrnak, az emberi jogi bizottság előadójának. Képviselő úr, öné a szó.

 

DR. HARGITAI JÁNOS, az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság két alkalommal is foglalkozott az előttünk lévő törvényekkel. Először koncepcionálisan hallgatott meg egy értékelést, egy előterjesztést azzal kapcsolatban, hogy hogyan fognak szabályozni ezek a törvények, majd egy második alkalommal - a bizottság utolsó ülésén - a konkrét törvénymódosításokkal foglalkozott.

A vita két kérdéskör köré csoportosítható. Elsősorban szocialista képviselők, egyébként színvonalas és szenvedélyes felszólalásaikkal, azon véleményüknek adtak hangot, hogy a Btk. módosításában azzal a szigorral, amelyet ez a törvénymódosítás megfogalmaz - látva más beterjesztett törvénymódosításokat is, ott is felfedezni vélték ezt a szigort, sőt, összekapcsolták az ügyészség kormány alá rendelésével ezeket a kérdésköröket -, itt a rend filozófiájának valamifajta törvényi megvalósulása kerül elénk, és ezt együtt látva, gyakorlatilag aggályosnak tartják ezeket a kérdéseket.

Egy másik kérdéskör, amelyet szabaddemokrata képviselőtársunk, Fodor Gábor fogalmazott meg, egy konkrét ponton vitatta és támadta a Btk. módosításának törvénytervezetét. Elsősorban a kábítószerrel kapcsolatos szabályozásokról szólt, és kritikájának megfogalmazása kapcsán odáig elment, hogy azt mondta, hogy egyfajta fiatalságellenesnek tartja ezt a szabályozást, és ebből a logikából levezetve vélte általános vitára alkalmatlannak ezt a törvénytervezetet.

 

 

(16.50)

 

A kormánypárti képviselők, mérlegelve azt, amit - még egyszer mondom - az ellenzékiek színvonalasan megfogalmaztak, mégis arra a következtetésre jutottak, jogos az, hogy ezek összefüggő törvénycsomagok, jogos az a megfogalmazás, hogy ezekben a törvényekben egyfajta szigor kétségtelenül megnyilvánul, mi azonban azt gondoljuk, hogy ez a szigor kívánatos. Kívánatos azért, mert olyan új jelenségekkel találkozunk szembe, amivel még öt-tíz évvel ezelőtt esetleg kevésbé találkozott a társadalom, és ez a bűnelkövetés szervezetszerű formája, ami veszélyezteti az emberek szabad önrendelkezését, az egészséges élethez való jogot, sőt a gazdasági és pénzügyi élet tisztaságát, és még más területet is felsorolhatnék; és ezek olyan új jelenségek, amelyek újfajta megközelítést is kívánnak a büntetőjogban és a büntetőjoggal szervesen összefüggő más jogterületeken.

A bizottság 11 igen szavazattal, 4 nemmel és 4 tartózkodással támogatta ezt a törvényjavaslatot, és általános vitára alkalmasnak tartotta.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kisebbségi véleményt, amely a bizottsági ülésen megfogalmazódott, Fodor Gábor képviselő úr ismerteti. Képviselő úr!

 

DR. FODOR GÁBOR, az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Hargitai János képviselőtársam már korrekten ismertette a fő vonalait a vitának, ami a bizottsági ülésen lezajlott, így én mint a kisebbségi vélemény képviselője csak néhány pontra szeretnék kitérni.

A bizottsági ülésen valóban különböző szempontok merültek fel a törvényjavaslattal kapcsolatban, és ahogy az előzőekben is hallottuk, a vita igazából egy téma körül csúcsosodott ki, ez pedig a kábítószer-probléma, a kábítószer-fogyasztás és a kábítószerrel való kereskedés ügyének kérdése a törvényjavaslatban. Szeretném leszögezni azt is, hogy egyetértés volt köztünk, képviselők között, hogy a kábítószer-terjesztés és a kábítószerrel való kereskedelem ügyét a legszigorúbban kell megítélnünk.

Az igazi vita tulajdonképpen ott állt és azon bontakozott ki, hogy a kábítószer-fogyasztással kapcsolatban milyen magatartást kell követnünk. Mi, akik végül is a kisebbséget képviseltük, azon az állásponton voltunk, hogy helytelen dolog és téves politika a fogyasztót büntetni, ez pontosan az ellenkező hatást fogja kiváltani, és a törvényjavaslatnak ezt a részét, ezt a célját olyan elhibázottnak tartottuk, hogy emiatt a véleményünk - sokaknak - az volt a bizottsági ülésen, hogy nem is alkalmas általános vitára a törvényjavaslat.

Hadd mondjak néhány pontot, ami itt a vitával kapcsolatban a kisebbségi vélemény oldaláról megfogalmazódott. Először is voltak általános vélemények általában a törvényjavaslat szándékával kapcsolatban. Az egyik általános vélemény az volt, hogy egy kriminalizálási szándék húzódik meg a törvényjavaslat mögött: a rendteremtés érdekében próbáljunk bizonyos cselekményeket bűncselekménnyé minősíteni abban a hitben - meggyőződésünk szerint tévhitben -, hogy ezzel vissza lehet tartani embereket bizonyos cselekmények elkövetésétől.

A másik általános észrevétel, amely kritikaként megfogalmazódott a bizottsági ülésen, az az volt, hogy a törvényjavaslat mögött sajnos felsejlik egy olyan tendencia, amely bizonyos magatartásokat először morálisan kritizál, aztán a morális kritikából egyfajta jogi kriminalizálás következik. A bizottsági ülésen felszólalók közül ezt is többen nem tartották elfogadhatónak.

Harmadszor - itt már a konkrét kábítószerkérdéssel kapcsolatban - a vitában kiderült az, hogy itt a törvényjavaslat előkészítői nem vették figyelembe a szakma javaslatait, és nem figyeltek arra, amit orvosok és pszichológusok mondanak már évek óta a kábítószer-megelőzéssel kapcsolatban, nevezetesen, hogy a prevencióra, a megelőzésre és a felvilágosításra kell helyezni a hangsúlyt, és a büntetőpolitikával, a büntetőjog eszközeivel nem lehet eredményeket elérni, ellenkezőleg, kontraproduktív ez a magatartás, a kábítószer-fogyasztás növekedését fogja maga után vonni, mint ahogy a nemzetközi példák is ezt mutatják.

Ez rögtön a negyedik észrevételem is, a nemzetközi példák figyelembe nem vétele. Szerte a világon az elmúlt évtizedekben valóban volt egy olyan hullám, amely a büntetési tételek szigorításával próbálta visszafogni, vagy gondolta azt, hogy tudja majd csökkenteni a kábítószer-fogyasztást, de ez szinte a világban mindenütt megbukott. Ma már Európa országai és Észak-Amerika is kénytelen szembe nézni azzal a ténnyel, hogy - ahogy az előbb említettem - az ellenkező tendenciák következtek be, megnövekedett a kábítószer-fogyasztás, és súlyos problémák alakultak ki a szervezett bűnözéssel, az alvilággal való összefonódásban. Tehát nem sikerült megoldani ezt a gondot.

Ezért évek óta ma már mindenütt a nemzetközi szervezetek és az európai országok is egyre inkább abba az irányba fordulnak, hogy a megelőzésre, ahogy az előbb mondtam, a felvilágosításra kell helyezni a hangsúlyt. Ezt mutatja az Európa Tanácsnak az idevonatkozó irányelve, amit az európa tanácsi tagországok irányába fogalmazott meg, ami szöges ellentétben áll azzal a javaslattal, amellyel most jelen pillanatban a kormány előállt, mintha nem is ismerné ezt az európa tanácsi megfogalmazást és ajánlást. Egyúttal ellentétben áll a mostani javaslat az ENSZ idevonatkozó ajánlásaival és kutatásaival is. Tehát a nemzetközi tendenciákat sem sikerült figyelembe venni a törvényjavaslat kialakításánál.

Nem beszélve arról, amit ötödik elemként említenék, hogy jó néhány olyan konkrét pont van a javaslatban, például az elterelés jogi formájának a szűkítése - tehát a fogyasztók számára ennek a lezárása - vagy pedig a büntetési tételek emelése, a csekély mennyiség leszállítása, ezek mind-mind olyan változtatások, olyan büntetőpolitikai szándék húzódik meg mögötte, amellyel nem hogy egyetérteni nem tudtunk, hanem úgy gondoljuk - nem győzöm elégszer hangsúlyozni -, hogy pontosan az ellenkező hatást fogja ezzel a törvényjavaslat elérni.

Ezért az volt a véleményünk jó néhányunknak a bizottságban, hogy a törvényjavaslat ebben a formájában nem alkalmas az általános vitára, mert sajnos fiatalok tíz- és százezreit fogja a börtönbe vagy a börtön közelébe juttatni, családok életét fogja tönkretenni, tizen- és huszonéves fiatalok életét fogja drámai módon kettébe törni, és úgy gondolom, hogy egy józan kormány nem vállalhatja magára ezt a súlyos ódiumot.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az SZDSZ soraiból.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megadom a szót Bernáth Varga Balázs úrnak, az önkormányzati bizottság elnökének, a bizottság előadójának. Öné a szó, elnök úr.

 

DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS, az önkormányzati és rendészeti bizottság elnöke, a bizottság előadója: Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A napirendi ponton szereplő törvényjavaslatot korábban az önkormányzati és rendészeti bizottság megtárgyalta. A bizottságban elhangzott érveket, ellenérveket röviden akként fogalmaznám meg, figyelemmel arra is, hogy a törvény jogalkotói szándékát az ott lévő kormányképviselők abban foglalták össze: szigorítani kell a büntető jogszabályokat, annál is inkább, mert a közbiztonság is megkívánja, noha nem csupán büntetőjogi eszközök alkalmasak a közbiztonság biztosítására.

A jogalkotói szándék két okot jelölt meg a szigorításra: a súlyosabb bűnözési fajták, a szervezett bűnözés elleni hatékonyabb fellépés motiválása - lényegében ez a kormányzati szándék egyrészről; másrészről pedig figyelemmel arra - az eljárásjogi kodifikációt is tekintve -, hogy évente mintegy 80 milliárd forintos kár keletkezik bűnözésből eredően, és ennek mintegy 6 százaléka térül meg, valóban indokolt ennek a bűnözésnek a visszaszorítása. Ezzel támasztották alá a kormány képviselői - egyébként helyesen - a törvényjavaslatot.

A képviselők közötti okkifejtés során kétféle álláspont alakult ki: nagyobb részben a képviselőtársaim egyetértettek azzal, hogy ez a törvényjavaslat alkalmas parlamenti vitára, valóban szükségszerű; egyes képviselőtársaim azt is megfogalmazták: aggályos, hogy későn került ez a törvényjavaslat még ily formában is a magyar parlament elé.

Vita alakult ki a középmérték lehetővé tételének ügyében, arra hivatkozással, hogy a bírói mérlegelés jogkörét csorbítja. Megnyugtató megállapodás nem született sem az egyik, sem a másik oldalon.

Különös vitát váltott ki a bizottságban a börtönök, a börtönviszonyok helyzete, a börtönellátás, netalán új börtönök építése, ha valóban sikeresebb bűnüldözésre kerül sor.

 

 

(17.00)

 

A bizottság külön foglalkozott azzal a veszélyeztetettséggel, azzal a veszélyeztetett réteggel, amely éppen a taxisokat érintené. Pro és kontra érvek egyaránt elhangzottak; itt fogalmazódott meg, hogy a büntetési tételek túl szigorúak, nincs szükség kódexváltoztatásra, másrészt nincs előkészítve általános vitára ez az egész jogi szabályozástervezet vagy javaslat.

Végül is a bizottság arra a többségi álláspontra helyezkedett, hogy a javaslat alkalmas a parlament előtti megtárgyalásra, figyelemmel a nemzetközi szerződésekre és az alkotmányra is tekintettel.

Végül is a bizottság 17 igen szavazattal, 8 nem szavazattal és 1 tartózkodás mellett alkalmasnak tartotta a törvényjavaslat megvitatását.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, bizottsági elnök úr. A bizottsági ülésen megfogalmazódott kisebbségi véleményt Mécs Imre képviselő úr ismerteti a tisztelt Házzal. Képviselő úr, öné a szó.

 

MÉCS IMRE, az önkormányzati és rendészeti bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Sajnálom, hogy Dávid Ibolya miniszter asszony elment, és így nem tudja meghallgatni, amit mondok. (Dr. Hende Csabához fordulva.) Csaba, látlak! Remélem, majd elolvassa a jegyzőkönyvet.

Teljes mértékben egyetértünk azzal a szándékkal, hogy a bűnözést vissza kell szorítani, meg kell fogni, és el kell kerülni azt, hogy egyre nagyobb mértéket öltsön. Tökéletesen egyetértünk ezzel a szándékkal, és mi támogatunk minden olyan intézkedést, minden olyan törvényhozási intézkedést, minden olyan végrehajtási intézkedést, ami ezt elősegíti. Sajnos, a T/250. szám alatt beterjesztett törvényjavaslat a büntető törvénykönyv módosításáról, annak novelloidja nem felel meg ennek.

Ezért hosszas vita után az önkormányzati bizottság kilenc tagja, nem értve egyet az egyetértéssel, külön véleményt alakított ki, amelyet én most nagyjából ismertetek, az idő rövidsége miatt nem tudom teljes terjedelemben.

Úgy gondoljuk, hogy a törvények betartását, a bűnözés visszaszorítását elsősorban a gyors és hatékony bűnüldözés segíti elő. Ha a rendőrség azonnal elfogja a tettest, azonnal a bíróság elé állítja, ha az ügyészség a vádat másnap, gyorsított eljárás keretében a bíróság elé állítja, és délután már Pálhalmán vagy Baracskán találja magát az elítélt, akkor a három hónap vagy a hat hónap büntetés eléri a célját, és megakadályozza, hogy nagyobb bűncselekményeket kövessenek el. Ma nem ez a gyakorlat. Ma az a gyakorlat, hogy nem állítják kellő időben bíróság elé, halmozódnak a bűncselekmények.

Úgy gondoljuk, hogy a rendnek a félelem által történő megteremtése és fenntartása nem lehet cél. Egy kisgazdapárti felszólalásból idézek: "Sajnos, ebben a törvényben a megtorlás, a szelektív megtorlás előtérbe helyezése történik a megelőzés, a visszatartás és a nevelés helyett." Tökéletesen egyetértünk ezzel. Meg kell előzni a bűncselekményeket, és ezt fokozatosan kell tenni!

Nehezményezzük a bíróságok korlátozását a kötelező középmértéknek a meghatározásával, ami lehetetlenné teszi, hogy az ügyet legjobban értő eljáró bírák megfelelő módon artikulálják az ítéletüket. Hiszen emiatt történhet az, hogy minimum hat hónapot kell kiszabniuk adott esetben egy marihuánás cigaretta elszívása miatt, vagy halmozott büntetést eredményez, hogyha valaki továbbadja ezt a cigarettát, és megkínálja a szomszédját, mert ez már a bűncselekmény minősített esete.

Ezenkívül az önkormányzati bizottság a rendvédelmi szervek felügyeletével foglalkozik, és igen aggályosnak tartja ezeknek a drasztikus törvényszigorításoknak a végrehajtását. A sajtóban, a szakszimpóziumokon megjelentek a rendőrségi és a büntetés-végrehajtási szakemberek aggályai, jelentős aggályai. Sajnos, a tárgyalás során nem állt rendelkezésünkre ezeknek a szerveknek a véleménye, és nem is láttuk azt, hogy a tárca ezzel rendelkezett volna.

Igen aggályosnak találjuk az életfogytiglani büntetéssel kapcsolatos papírszigorításokat. Magam is életfogytiglani börtönre voltam ítélve, ismertem nagyon sok köztörvényes életfogytiglanost, és állítom, hogy életidegen ez a szabályozás, embertelen, és hallatlan módon megnehezíti a büntetés-végrehajtási munkatársaknak a munkáját.

Érthetetlen, hogy például a katonai és polgári szolgálatnak a megtagadása vagy kibúvás esetén hogyan lehet öt évig terjedő büntetéssel fenyegetni, amikor valamennyi magyar politikai erő - egy kivételével - célul tűzte ki, hogy belátható időn belül önkéntessé fogja tenni a katonai szolgálatot, és most egy kilenc hónapos katonai szolgálatnak a megtagadásáért öt év börtönnel fenyeget ez a klauzula.

Ezenkívül kérte a bizottság, hogy az igazságügyi tárca terjessze be a bizottsághoz az egyeztetéseknek (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a jegyzőkönyveit - fél mondat, ezt be kell fejeznem -, valamint a Belügyminisztériummal történő levélváltást. Ezt október 28-án kértük, ma (Az elnök ismét csenget.) november 9-e van, és nem kaptuk meg.

Mindezek alapján nem tudjuk elfogadni, javasoljuk, hogy a kormány vonja vissza a beterjesztett törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Sajnos, az ötperces időkeret lejárt. Megadom a szót Frajna Imre bizottsági elnök úrnak, az egészségügyi bizottság előadójának. Öné a szó, bizottsági elnök úr.

 

DR. FRAJNA IMRE, az egészségügyi és szociális bizottság alelnöke, a bizottság előadója: Csak alelnök vagyok, de köszönöm szépen a szót.

 

ELNÖK: Alelnök, bocsánat!

 

DR. FRAJNA IMRE, az egészségügyi és szociális bizottság alelnöke, a bizottság előadója: Tisztelt Képviselőtársaim! A szociális és egészségügyi bizottság megtárgyalta a büntető törvénykönyv illetékességi körébe tartozó passzusait, ezek a büntető törvénykönyvnek kizárólag a kábítószerrel összefüggő bűncselekményeket szabályozó passzusai.

A bizottság többsége a változtatás mindkét elvi irányát támogatta, miszerint mondja ki a büntető törvénykönyv azt, hogy a fogyasztás büntetendő cselekmény, és azt is, hogy a gyógykezelés lehetőségét csak a kábítószerfüggők esetében tartsa fenn.

A bizottság többségi álláspontja szerint a jelenlegi szabályozás ugyanis kifejezetten kétarcú szabályozási jellegre utal. A fogyasztás jelenleg is büntetendő cselekménynek számít, mármint abból a szempontból, hogy csak az a fogyasztás nem számítana büntetendőnek, ha valami módon valaki a szervezetébe teleportálná (Sic!) a kábítószert, hiszen minden egyéb megelőző aktus büntetendő a hatályos büntető törvénykönyv szerint, a kábítószer megszerzése és tartása is. Ebből a szempontból az, hogy egy kábítószerfüggőnél a fogyasztást mint utolsó lépést kivesszük ebből a rendszerből, igazából csak a büntető törvénykönyv egységes elvi üzenetét jelenti, mint ahogy a kábítószert fogyasztani bűn.

A másik része hasonló volt ehhez, hiszen az elterelés lehetősége, miszerint az a kábítószer-fogyasztó, aki egy hat hónapos orvosi gyógykezelést választ a büntetés helyett, az mentesülhetett a büntetés alól, önmagában orvosi képtelenséget tételezett fel. Egy alkalmi kábítószer-fogyasztó ugyanis makkegészségesnek tekinthető, mármint kábítószer-függőség szempontjából, azaz hat hónapig orvosilag gyógykezelni rajta nincs mit. Magyarán az a vállalása, hogy ő hat hónapig orvosilag gyógykezelteti magát eme betegségéből kifolyólag, nem más, mint egy jogilag szentesített képmutatás, az ő esetében a kábítószerfüggésről való leszoktatás szerencsére nem jön szóba. Ebből a szempontból tehát a bizottság többsége támogatta azt, hogy az elterelés lehetőségét a kábítószerfüggők esetében tartsuk fenn.

A bizottság többségében is felmerültek azok a kérdések, hogy a kábítószer-fogyasztásnál a társadalmi veszélyesség kérdése igen különböző magatartási formákat foglal magában, egészen az alkalmi kábítószer-fogyasztástól kezdve a kipróbálóig, illetve a rendszeresen kábítószert fogyasztó egyénekig, akik egyébként kábítószer-szükségletüket különféle bűncselekmények útján fedezik.

A bizottság többsége is úgy gondolta, hogy ebben a kérdésben valószínűleg van lehetőség arra, hogy az egyes kábítószer-fogyasztási formáknál a cselekmény társadalmi veszélyességéhez kapcsolódóan módosítsuk a szabályokat. De összességében, egyetértve a szabályozás két jelentős elvi irányával, általános vitára alkalmasnak találta a büntető törvénykönyvet.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

 

(17.10)

 

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, bizottsági alelnök úr. Az ugyanezen bizottságban megfogalmazott kisebbségi véleményt Koleszár Lajos képviselő úr ismerteti, a Szocialista Párt frakciójából. Öné a szó, képviselő úr.

 

DR. KOLESZÁR LAJOS, az egészségügyi és szociális bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! A bizottság mint szakmai bizottság jegyzőkönyvéből kiderül, hogy ennél azért árnyaltabb volt az ott véleményt mondó képviselők hozzáállása a törvényjavaslathoz - még a kormánypárti képviselőké is -, mint amit Frajna alelnök úr itt elmondott; az ellenzéki képviselőké pedig egészen más volt.

Mi úgy ítéljük meg, hogy ma a kábítószerrel kapcsolatos büntető törvényhozás nemzetközi gyakorlatában két tendencia figyelhető meg. Egyrészt az, hogy a kábítószerekkel kapcsolatos illegális tevékenységek többségére egyre szigorúbb szankciókat állapítanak meg, míg másrészt az, hogy a kábítószer-fogyasztás és a -kereskedelem, -előállítás büntetőjogi megítélésében alapvetően eltér a jogalkotók értékítélete.

Véleményünk szerint azt a fejlődési irányt kellene követni, hogy a kábítószer-probléma büntetőjogi és egyáltalán a jogi megközelítése mellett a megelőzésben, valamint a már bekövetkezett egyéni és társadalmi károk csökkentésében egyre inkább az egészségügyi és szociális módszereket kellene előtérbe állítani. Az ilyen módszereket alkalmazó intézmények és hálózatok működtetése, a drogok elleni küzdelem a nyugat-európai, általunk követendőnek tartott országok gyakorlatának logikájában a fogyasztók vonatkozásában megelőzi, illetve sokszor helyettesíti is a büntetőjogi eszközök igénybevételét.

A kábítószer-fogyasztókkal kapcsolatosan kialakított türelmi zóna az ezt alkalmazó államok esetében a problémával kapcsolatos tolerancia mellett a tehetetlenség elismerését is jelenti, de ami ennél sokkal fontosabb, annak beismerését is, hogy mindaddig, amíg a drogfogyasztás alapvetően társadalmi probléma, addig a megoldásban is a társadalmi és nem a közhatalmi büntetőjogi eszközöket kell keresni. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kábítószer fogyasztásának, okainak és a visszaszorításra alkalmas eszközök megtalálásában elfogadhatatlan, rossz útját választjuk, ha a fogyasztói magatartást ilyen módon kriminalizáljuk. Véleményünk szerint nem büntethető az, aki kábítószert fogyaszt - nem büntetendő -, sokkal inkább segítségre szorul, beteg emberként kezelendő, és sokkal inkább kezelést javaslunk és ajánlunk mint büntetést.

Érthetetlen számunkra, hogy a törvényjavaslat miért nem tesz határozottabb különbséget az egyes kábítószerrel kapcsolatos magatartások között. Magunk sem tartjuk elfogadhatónak a kábítószer-fogyasztás terjedését. A differenciálás megtörténte azonban azt eredményezhetné, hogy lévén a fogyasztás társadalmi veszélyessége relatíve a legkisebb, a csekély mennyiségű kábítószer fogyasztása esetén akár büntetőjogilag értékelhetetlen szintű is lehetne. Véleményünk szerint a fogyasztás ellen ható társadalmi, szociális és egészségügyi intézmények kialakítását, működésének támogatását, hatékonyságát kellene inkább fokozni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat fiatalok ezreinek bebörtönzését jelentheti. Elfogadhatatlan számunkra, hogy a törvényjavaslat előterjesztői csaknem minden szakmai szervezet, egyesület véleményével, ajánlásával és kérésével szemben terjeszti ezt a javaslatot a tisztelt Ház elé. Ezért mi, ellenzéki képviselők úgy gondoljuk, hogy ezt a törvényjavaslatot ebben a formában nem tudjuk támogatni. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A honvédelmi bizottságban megfogalmazódott vélemény ismertetésére megadom a szót Vidoven Árpád képviselő úrnak. Képviselő Úr!

VIDOVEN ÁRPÁD, a honvédelmi bizottság előadója: Köszönöm a szót. Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A honvédelmi bizottság november 3-ai ülésén az előttünk fekvő T/250. számú törvényjavaslatot a feladat- és hatáskörébe tartozó részeiben megvitatta.

Felmerül a kérdés, hogy miért szükséges a katonai büntetőjog módosítása. Mik azok a problémák, jogszabályi változások, illetve elvárások, amelyek ezt indokolttá teszik?

Mindenekelőtt és elsősorban hazánknak a NATO-hoz való közelgő csatlakozását említeném. Napjainkban is van példa arra, hogy katonáink külföldön teljesítenek szolgálatot. Ez a közeljövőben valószínűleg egyre gyakrabban fog előfordulni. Ennek kapcsán szükségessé válik a büntető törvénykönyvben egy olyan értelmező rendelkezés beiktatása, amely egyértelműen rendezi a külföldön szolgálatot teljesítő magyar katona cselekményének büntetőjogi megítélését, ugyanis a jelenleg hatályos Btk. ezt a kérdést - finoman szólva - nem rendezi egyértelműen. Ugyanakkor e kérdéskör kapcsán problémaként merül fel még az is, hogy mi van akkor, ha a magyar katona a szövetséges fegyveres erők keretein belül követ el olyan bűncselekményt, amely a szolgálati rendet sérti.

Másodsorban említeném a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálybalépését követően e törvény és a hatályos Btk. között fellépő koherenciazavarokat.

Harmadsorban szükségessé teszi a katonai büntetőjog módosítását a jelenleg hatályos Btk. VIII. fejezetében található, katonákra vonatkozó, egy különleges büntethetőséget megszüntető ok, amely az ítélkezési gyakorlat folyamán vált problémássá.

A bizottság úgy ítélte meg, hogy ezekre a kihívásokra, ezekre a problémákra az előttünk fekvő törvényjavaslat szakmailag alapos és megfelelő válaszokat ad. Mindezek alapján a bizottság ellenszavazat és tartózkodás nélkül egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta a törvényjavaslatot. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát elnapolom, folytatására a holnapi napon kerül sor.

Tisztelt Képviselőtársaim! Most pedig jegyzői bejelentésre kerül sor.

 

NÉMETH ZSOLT jegyző: Tisztelt Országgyűlés! Az alkotmányügyi bizottság a jövedéki törvény módosításával kapcsolatban a most kezdődő kisszünetben a szokott helyen ülést tart. (Dr. Avarkeszi Dezső: Már nem, mert vége van!) Bejelentem továbbá, hogy szintén a kisszünetben a Parlament üléstermében IPU baráti tagozatok alakulnak.

 

ELNÖK: Megköszönöm jegyző úr bejelentését.

Tisztelt Képviselőtársaim! 17 óra 30 percig szünetet rendelek el, és akkor folytatjuk a munkánkat. Köszönöm szépen az együttműködésüket.

(Szünet: 17.17 - 17.32

Elnök: dr. Szili Katalin

Jegyzők: Juhászné Lévai Katalin és Németh Zsolt)

 




Felszólalások:   32   32-52   53-57      Ülésnap adatai