Készült: 2024.04.29.21:05:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

203. ülésnap (2009.04.20.), 72. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:48


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Mielőtt válaszom tételes részébe belefognék, kérem, vegye figyelembe, hogy a mai nap vettem át a megbízólevelem, így csak helyzetjelentést tudok önnek adni arról, amit a korábbi kormánynak ez a minisztériuma tett.

A korábbi kormány nemcsak hajlandó volt megfontolni a 4-es főút fejlesztésével kapcsolatos javaslatokat - érkezzenek azok a politikai paletta bármely oldaláról -, hanem azok figyelembevételével döntött a gyorsforgalmi út helyi igényekhez igazodó kiépítésének kérdéseiről. Amíg a 2001-ben hivatalban lévő kormány csak a 4. számú főút Pest megyei szakaszának négysávosra történő bővítését célozta meg, addig a 2044/2003-as kormányhatározatban meg lett hirdetve a teljes M4-es gyorsforgalmi út kiépítése 2015-ös befejezéssel. A 2006 végén indított regionális, illetve közlekedési operatív programokban a célok között a főút Pest megyei szakaszának kiépítése, illetve a Törökszentmiklós-Püspökladány közötti szakasz négysávosra bővítése, valamint a M4-es gyorsforgalmi út Berettyóújfalu-országhatár közötti szakaszának megvalósítása szerepelt.

Az M4-es gyorsforgalmi út előkészítettsége a nagy számban felmerülő nyomvonalkérdések miatt helyenként eltérő. Legjobban előkészítettek a Szolnokig terjedő Pest megyei szakasz projektjei. A forgalmi szempontból leginkább sürgető, a Monort és Pilist elkerülő szakaszon a beruházás teljesen előkészített, és még az idén is elindítható. A kétszer kétsávos út forgalomba helyezése 2011 végére várható. Albertirsa és Cegléd térségében már csupán két rövidebb, egy öt kilométeres és egy kilenc kilométeres szakaszon hiányzik a négynyomúsítás. Ezek a fejlesztések a Monor-Pilis elkerülővel együtt egy beruházásban készülhetnek el.

A gyorsforgalmi út Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszán az előkészítési munkálatok a környezetvédelmi hatásvizsgálat hatósági eljárásának fázisánál tartanak. Ezután következik az engedélyezési terv elkészítése, az építési engedélyezési eljárás, amely a terület előkészítése. Ennek az Abony-Fegyvernek közötti szakasznak a tervezési nehézségeit az új Tisza-híd adja. Az ilyen folyami hidak esetében a tényleges építést megelőző munkák még bonyolultabbak, időigényesebbek, mint egyébként. Mindezekre tekintettel ez a szakasz a legoptimálisabb becslések szerint is legkorábban 2015-re adható át majd a forgalomnak.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. óvatos ütemezési becslései valóban csak 2017-re teszik a befejezést. Ebben az is közrejátszik, hogy a környezetvédelmi hatóság a szolnoki térségszakasz esetében a közelmúltban fogalmazta meg azt az álláspontját, hogy a nyomvonalról szóló döntésről brüsszeli állásfoglalást is kér.

Ugyancsak a megyét érinti a főút Kisújszállást elkerülő szakaszának beruházása, amely még az idén megkezdhető, és 2010 harmadik negyedévére is elkészülhet.

Úgy gondolom, az általam felsoroltak mind azt bizonyítják, hogy a 4-es főút fejlesztésének ügyét a korábbi kormány előmozdította, átjutott a holtponton, és felgyorsította a kiépítést a legforgalmasabb szakaszon.

Engedje meg, hogy a szolnoki híddal kapcsolatban egy kicsit bővebben tájékozódjak, és úgy adjak önnek majd egy más alkalommal választ. Remélem, hogy 2012-ben majd együtt adhatjuk át azt a szakaszt, amit ön reklamált.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai