Készült: 2019.11.12.14:42:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

316. ülésnap (2013.10.25.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Seszták Miklós (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:27


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SESZTÁK MIKLÓS (KDNP): Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, nekünk nem kell megmagyarázni a költségvetést, elég, ha csak elmeséljük és elmondjuk a hallgatóságnak, a magyar választóknak és a magyar állampolgároknak, hogy mit is akarunk ezzel a 2014-es költségvetéssel.

Csak egy megjegyzés, ha már megszólaltattunk mint most majd felszólaló képviselőtársak. Azt gondolom, a demagógia mindig egy veszélyes üzem. Amit az előbb hallottunk, az a demagógia tipikus példája. Egyetlenegy dolgot hadd emeljek ki, illetve kettőt. Az egyik ez az ominózus, hogy több adót fizetünk, mint 2010-ben. Mi ennek örülünk, mert nem azért fizetünk több adót, mert nagyobbak lettek az adóterhek, hanem azért fizetünk több adót, mert kifehérítettük a gazdaságot, és a fehérebb gazdaságban sokkal több adó folyik be az államkasszába. Azt gondolom, hogy ez dicséretes, és ezt kell követnünk a következetes adópolitika mellett.

A másik a nyugdíj kérdése. Azt gondolom, hogy ha 2010-ben nem történt volna változás, ma már arról kellene beszélnünk, hogy mennyi adót fizetünk a nyugdíjunkból a csökkentett nyugdíj mellett. Azt gondolom, az ellenzék dolga az, hogy demagogizáljon, a mienk meg az, hogy csak következetesen mondjuk az elért eredményeinket, hiszen tudjuk és érezzük, remélem, mindannyian, hogy Magyarország jobban teljesít. Azt is éreznünk kell, hogy a 2014. éves költségvetés egy kiszámítható költségvetés, amely mind a magyarországi, mind a külföldi befektetők számára egy jelentős stabilitást jelent.

Azt is érezni kell a költségvetés benyújtásakor és elolvasásakor, hogy ez nem egy választási költségvetés, ellentétben a korábbi szocialista és liberális kormányok választási éveket megelőző költségvetéseivel. A kormány már 2010-ben célul tűzte ki az államadósság csökkentését. Ezek a célkitűzések továbbra is fennmaradnak, és a 2014-es költségvetés továbbra is ezt próbálja segíteni. De természetesen, ha egy szóval - és több képviselőtársam is jelezte már - szeretnénk jellemezni ezt a költségvetést, akkor azt kell mondani, hogy ez nem más, mint egy családbarát költségvetés, hiszen ez a költségkövetés a mindennapi életünk megélhetését teszi könnyebbé.

Majd részletesebben az adóvonatkozásokat is kiemelném, és egypár számmal is érzékeltetni fogom azt, hogy miért gondoljuk mi azt, és miért hisszük azt, hogy ez a költségvetés egy igazi családbarát költségvetés. Ha egy mondatot akarok itt most elmondani, talán a legfontosabb a családi adókedvezmény kiterjesztése. Csak megjegyzem, ha már a demagógiáról beszéltünk, hogy korábban azt mondta az ellenzék, hogy milyen rossz dolog ez a családi adókedvezmény, milyen rossz dolog az egykulcsos adó, és ezzel szemben a tények teljesen mást mutatnak. Természetesen a családi adókedvezménynek többek között, hogy minél több maradjon az adózó polgárnál, a másik igen jelentős előnye lenne a gyermekvállalás ösztönzése, hiszen a demográfiai adatok alapján mindenképpen szükséges, hogy erre is komoly figyelmet fordítson a kormányzat. Természetesen 2014-ben a rezsicsökkentést is tovább kell folytatni, hiszen ezt is érezni és tudni kell, hogy közel százezer forintot tudnak megspórolni a magyar családok, még ha sokan megpróbálják elhazudni, a tény akkor is tény, és mint tudjuk, a tények makacs dolgok.

Engedjék meg nekem, hogy pár dolgot az adó- és pénzügyi vonatkozásáról is beszéljek a költségvetés kapcsán. Nagyon fontos, hogy jelentős adóváltozás nem történik a 2014-es évben. Ez fontos, hiszen ez adja meg a gazdasági élet stabilitását. Ami kisebb változások vannak, azok a nagy adószerkezeti átalakításokat már nem érintik, tehát megmarad az eva, a kata, a kiva és minden olyan adószerkezeti átalakítás, amelyet korábban már bevezettünk. Tehát elmondhatjuk, hogy a gazdaságpolitikai alapelveink változatlanok, az új családi adórendszer bevezetése és a vállalkozások adórendszere változatlan marad. Nem kell új adóra vagy járulékemelésre készülni a gazdasági szereplőknek. Ezt szeretnénk egyértelműen és hangsúlyosan kifejezni. Mint ahogy korábban már jeleztem, szeretném most hangsúlyozni és még egyszer kiemelni, hogy a törvényjavaslat egyik legfontosabb eleme a gyermekvállalást támogató családi adókedvezmény bevezetése.

(8.30)

Az ellenzéktől megkaptuk, amikor a családi kedvezményt bevezettük, hogy jó, jó, de ha nincs annyi jövedelem, nem tudnak annyi adókedvezményt igénybe venni, és akkor valójában ez nem ér semmit. Én azt gondolom, hogy most jött el az idő, hiszen Magyarország jobban teljesít... (Közbeszólások a Jobbik soraiból.) Igen, valakinek ez nem tetszik (Közbeszólások a Jobbik soraiból: Ez hülyeség! - Mert nem így van! - Dr. Budai Gyula: Felállsz, és elmondod a véleményedet! Kérjél időt! Intelligensek vagytok! - Az elnök csenget.), de a tény, az tény. Azt, hogy ki hogyan minősíti, természetesen majd, azt gondolom, 2014. április 6-án meglátjuk, hogy ki mit mond és ki mit gondol, és reméljük, hogy a választópolgárok is ezt megfelelő módon fogják tudni figyelembe venni és értékelni.

Visszatérve: nagyon fontos, hogy a gyermekvállalást támogató családi járulékkedvezmény bevezetése is még hangsúlyosabb elemeket kap a költségvetésben és az adórendszerünkben, azaz a legalacsonyabb jövedelmű családok a meglévő adókedvezményt az egészségügyi és nyugdíj-biztosítási járulék után is igénybe vehetik. Ez azt jelenti - példával mondva -, hogy az egy minimálbért kereső, de két gyermeket nevelő szülő havonta több mint 4 ezer forinttal kereshet többet. Havonta 4 ezer forinttal kereshet többet, mint az idén! És ami még hangsúlyosabb és még látványosabb, az az, hogy ez három gyerek után már 16 ezer forintos keresetnövekedést jelent - szeretném még egyszer kihangsúlyozni -, egy minimálbért kereső, két vagy három gyermeket nevelő családnál. Azt gondolom, hogy ezt mindenki érezni fogja, mindenki kell hogy érezze.

Az nagyon fontos, ami szintén stabilitást jelent, hogy a 2014. június 30-ával lejáró, mezőgazdasági termékekre alkalmazott, úgynevezett fordított adózás vonatkozásában ezek a rendelkezések 2018. december 31-éig meghosszabbításra kerülnek, tehát értelemszerűen a bevezetett, hitünk szerint jól működő fordított adózás vonatkozásában egészen 2018-ig kiszámítható adózás vár a gazdasági szereplőkre. Természetesen nem elég egy jó adópolitikát bevezetni, hanem nagyon fontos az, hogy ezt az adót befizessék. Értelemszerűen a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy a többletbevételek az áfából és a jövedéki adóból befolyjanak.

Engedjenek meg nekem itt egyetlenegy konkrétumot, ez az online pénztárgépek bekötésének a kötelezettsége. Azt gondolom, hogy igenis ezek a gazdaság fehérítését szolgáló intézkedések, amelyekkel el tudjuk érni, hogy a versenyhelyzetet stabilizáljuk, azaz ne legyen olyan, hogy akik feketén dolgoznak, azok versenyelőnyhöz jutnak azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek az alkalmazottakat legálisan foglalkoztatják, és emellett mindenhol az áfát befizetik. Hiszen látjuk és tudjuk, hogy a szürkegazdaságnak vagy a feketegazdaságnak nemcsak az a problémája, hogy nem folyik be az az adó, amit be kellene fizetnie egy normális gazdasági tevékenység során, hanem ezzel egyenlő veszély az, hogy azokat a gazdaságokat és azokat a gazdálkodókat is tönkreteszi, akik viszont legálisan és a jogszabályi keretek között próbálnak úgymond a gazdasági életben részt venni. Természetesen ezt nem lehet hagyni, és azt gondolom, hogy ha egy kicsi lépés is, de mégis nagy lépés az, hogy az online pénztárgépek bekötésével, ha mást nem, a statisztikai adatok figyelembevételével igenis ki lehet számolni, hogy ki az, aki nem tisztán és nem normál módon dolgozik.

Természetesen mindenképp hangsúlyoznunk kell a 2014-től új elemként az édesanyákra vonatkozó diákhitel-tartozások részleges elengedésével kapcsolatos lehetőséget. Azt gondolom, hogy ez is egy olyan lépés, amely mind arra ösztönzi az érintetteket, hogy amennyiben úgy érzik, hogy elég érettek az anyaságra, akkor anyagi okok miatt ettől ne tartózkodjanak, hiszen sokan azt kiáltják, hogy emiatt nem kívánják az anyaságot előnyben részesíteni.

A következő nagyon fontos dolog, ami további kedvezmények figyelembevételével mindenképp jelentős lépés, az első lakáshoz jutás elősegítése érdekében a hiteltartozások adómentességének a biztosítása a 2014. évben. Természetesen itt kell kiemelnünk az illetékmentesség vonatkozásában, ha már erről szóltunk, a házastársak közötti vagyonátadás és -átruházás, valamint a házastársi vagyonközösség megszüntetésével bekövetkező vagyonszerzés illetékmentességét. Nem is tudom, hogy hány és hány száz családot érinthetnek ezek a jelentős illetékkedvezmények, hiszen gyakorló jogászként nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy a vagyonközösséget azért nem osztják meg a volt házastársak, mert nem volt pénzük arra, hogy az illetéket kifizessék, és ezért inkább fenntartanak egy teljesen bizonytalan, nem rendezett állapotot, és évekig tartó további, a közös tulajdonból eredő negatív hatások érik ezeket a volt házastársakat és a gyermekeiket. Tehát azt gondolom, hogy az, hogy a kormány gondolt nemcsak az egyenes ági leszármazottakra, hanem a házastársakra is, és az illetékkedvezményt biztosítja mind a házassági vagyonközösség megszüntetése, mind az egyéb visszterhes átadás esetén, egy nagyon jelentős lépés lehet arra, hogy stabilabb helyzet álljon elő.

Még egy nagyon fontos dolgot szeretnék kiemelni, ha már az illeték kérdéséhez értem a felszólalásomban, ez az első lakást vásárlóknak az illetékkedvezménye. Ez is nagyon fontos, hiszen amikor egy fiatal házas, egy fiatalember vagy egy fiatal hölgy az első lakás vásárlásában gondolkodik, akkor megnézi, hogy mennyiért tud lakást venni, és hogy ezt miből fedezi. Tudjuk, hogy a legrosszabbul eső tételek mindig a jogügylet végén felmerülő tételek, és ilyenkor legtöbbször már nem marad más, csak az illeték, és mivel erre pénzük nem maradt, ezért legtöbbször vagy nem fizették be, vagy amennyiben részletfizetést kértek, akkor az adóhatóság jelentős kamattal növelten tudta csak megadni ezt az illetékkedvezményt. Ezt most egyértelműen szabályozzuk, hogy innentől kezdve 12 havi pótlékmentes illeték-részletfizetési kedvezményt vehetnek majd igénybe életkortól függetlenül az első lakást vásárlók.

Köszönöm, hogy meghallgattak, és természetesen a költségvetés további előnyeit a szakpolitikusaink majd ki fogják fejteni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai