Készült: 2024.09.21.00:27:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

72. ülésnap (2011.03.07.),  200-206. felszólalás
Felszólalás oka Záróvita
Felszólalás ideje 13:34


Felszólalások:   200   200-206   206      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok, ezért az általános vitát lezárom.

Tisztelt Országgyűlés! Mivel az előterjesztéshez nem érkezett módosító javaslat, részletes vitára nem kerül sor. Most a határozathozatal következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/2423. sorszámú törvényjavaslatot.

Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 359 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül a törvényjavaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egészségügyben működő szakmai kamarákról szóló 2006. évi XCVII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat záróvitája és zárószavazása. Az előterjesztést T/2099. sorszámon, az egységes javaslatokat pedig T/2099/45. sorszámon kapták kézhez a képviselők.

Mivel az egységes javaslathoz módosító javaslatok érkeztek, záróvitára is sor kerül. Kezdeményezem, hogy a záróvitában a benyújtott javaslatokat, azok jellegére figyelemmel, összevontan tárgyalja meg az Országgyűlés. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás. - Látható többség.) Köszönöm szépen.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés az összevont tárgyalásra tett javaslatot elfogadta.

(18.00)

Megnyitom tehát a záróvitát a T/2099/47. számú ajánlás 1-4. pontjaira. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Jelzésre:) Igen, megadom a szót Gyenes Géza jobbikos képviselő úrnak.

DR. GYENES GÉZA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. A módosító javaslat 2. pontjához szeretnék hozzászólni, ha lehet. Ennek az egész módosító javaslatnak az volt a története, hogy amikor a bizottságban már a kapcsolódó módosításokon is túlhaladtunk, akkor támadt egy olyan technikai probléma - szervezési probléma -, miszerint nem döntött a jogszabály, és nem volt a jogszabály egyértelmű abban, hogy aki a jelzett határidőn belül, azon a két hónapon belül belép az orvosi kamarába - ugyanis tudni kell, hogy április 1-jétől Magyarországon minden orvosnak, aki orvosi tevékenységet végez, kötelező kamarai tagsága van -, a jogszabály adott két hónap lehetőséget a belépésre, és mi megkérdeztük, hogy aki ezen a két hónapon belül belép, melyik dátumtól datálódik a kamarai tagsága, április 1-jétől, amit a törvény mond ki, vagy a belépés napjától.

A minisztérium, amely ezt az anyagot elkészítette, azt válaszolta ebben a jogszabályban, hogy természetesen, aki ebben a két hónapban belép, mondjuk, május 31-én, mint utolsó napon, akkor a tagsága május 31-étől kelt. Az rendben van, hogy ebben a két hónapban úgymond az április 1-jétől május 31-éig történő orvosi munkavégzés ezáltal, hogy nem datáltuk ugyan vissza, de van ez a két hónap türelmi idő, nem működik az az orvos jogellenesen a rendszerben. De a kérdésünk, amire nem kaptunk választ, és ez a jogszabály-módosítás sem oldja meg, hogy mi van azzal, aki ezt a két hónapot nem tartja be, és mondjuk, decemberben fog jelentkezni az orvosi kamarában. Annak mikortól szól a tagsági dátuma? Nyilván, aki azt mondja, hogy december 1-jétől, ha akkor lép be, akkor a kérdésem az, hogy az április 1-je és december 1-je között jogellenesen működő orvossal mi fog történni.

Ezért azt javasoltuk, hogy erre az időszakra vonatkozóan is mindenképpen április 1-jéig visszamenőleges legyen a felvétel hatálya, azaz a tagsági kötelezettséget akkor teljesítse, tagdíjat is fizessen, mert ezzel mentesítjük attól, hogy az orvos december 1-jéig való munkavégzése jogellenesen történt. Kevés az orvos, és nem szeretnénk azt, hogy a jogellenes munkavégzés miatt esetleg büntetőjogi vagy bármilyen más felelősségre vonás legyen, elég büntetés lenne az orvos számára, hogy a kamarai tagságát 2011. április 1-jére datáljuk vissza, attól köteles tagdíjat fizetni, és ezzel az ügy el van rendezve. Erre ez a jogszabálytervezet nem ad választ, mert ez a mostani módosítás csak azt mondja, hogy aki május 31-éig belép, annak a belépési napján, amikor beadja a belépési kérelmét, onnan kell számolni az időt, de nem ad választ - még egyszer mondom - arra, aki szánt szándékkal nem lép be.

És mi a következménye ennek? Aki mondjuk, szánt szándékkal nem fog belépni, és csak egy hatósági ellenőrzés kapcsán bukik le, az fogja dörzsölni a tenyerét, és azt mondja, hogy megúszom a kamarai tagságot, addig sem kellett tagdíjat fizetni, és gyakorlatilag jogellenesen fog a rendszerben dolgozni. Erre ez a módosítás sem ad választ. Kénytelen leszek majd a kamarai törvényt - miután elfogadja a parlament és hatályba lép - utólag bemódosítani, mert ezzel, még egyszer mondom, nem lehet ezekkel az ügyekkel mit tenni.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megadom a szót Kovács Tibor MSZP-s képviselő úrnak.

KOVÁCS TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány által, az előterjesztő által beadott módosító indítványok nagyobbik része némileg javítja a törvényjavaslatot, de mint látjuk, az előttem szóló képviselő úr is felhívta a figyelmet arra, hogy milyen problémákkal nézünk szembe.

Mindezekre tekintettel és összességében mi nem tudjuk támogatni a törvényjavaslatot, mert nem tartjuk indokoltnak a kötelező kamarai tagság visszavezetését. Nem látjuk annak az okát, hogy erre miért most kell sort keríteni. Most, amikor egyébként az egészségügyi ágazatban dolgozók jelentős hátrányokat szenvedtek el a kormány által benyújtott és a parlament által elfogadott adótörvénycsomag miatt, jelentősen csökkent a fizetésük, most még ráadásul itt van a nyakukban a kötelező kamarai tagság és az ezzel járó kötelező tagdíjfizetési kötelezettség. Sajnálatosnak tartjuk, hogy egyébként az MSZP képviselőinek a tagdíj mérséklésére vonatkozó javaslatát nem fogadta el a Ház többsége.

Egyébként nem látjuk indokoltnak a kötelező kamarai tagság visszaállítását azért sem, mert egyébként azok a kamarai jogosítványok, amelyek korábban léteztek, és amelyeket úgymond az egészségügyben dolgozók vártak volna, hogy az érdekképviselet jelentősebben és markánsabban megjelenjen, az "természetesen" a Fidesz-kormány előterjesztése alapján nem került be a törvényjavaslatba.

Nem látjuk azt, hogy milyen ellenszolgáltatást kapnának a kamarai tagok ezért a jelentős tagdíjért, amit a későbbiekben fizetniük kell; különösen érvényes ez a gyógyszerészekre, akik kiemelten magas kamarai tagdíjat lesznek kénytelenek a következőkben fizetni. Nyilvánvalóan a korábbi kamarából sem léptek volna ki annyian, hogyha megfelelő ellenszolgáltatást kaptak volna az egészségügyben dolgozók a kamaráktól. Ez figyelmeztetés is egyben az újonnan megalakuló kamaráknak, figyeljenek oda, hogy ez az ellenszolgáltatás arányban álljon a fizetett tagdíjjal, mint ahogy - tudjuk nagyon jól - számos önkéntes érdek-képviseleti szervezet van, ahol az orvosok a megfizetett tagdíj ellenében megfelelő szolgáltatást kapnak, általában helyben, és nem kell máshová utazniuk, hogy mindezt megkapják.

Úgy gondolom, mindezekre tekintettel nem támogatjuk a törvényjavaslat elfogadását, még akkor sem, ha ezek az indítványok, amelyeket most az előterjesztő előterjesztett, némileg pontosítják a törvényjavaslatot, de összességében nem tartjuk elfogadhatónak.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom.

Az egészségügyi kormányzat nevében Halász János államtitkár úrnak adom meg a szót.

HALÁSZ JÁNOS nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az egészségügyben dolgozók megbecsülése, hivatásuk elismerése nemcsak az egészségügy szereplőinek, hanem az egész társadalomnak kötelessége. A nemzeti együttműködés programjában a kormányzat egészségüggyel kapcsolatos célkitűzései között önálló pontként szerepel az egészségügyi kamarák működésének helyreállítása.

Magyarországon 2007. január 1-jén a szocialista kormányzat eltörölte az egészségügyben a kötelező kamarai tagságot, ezzel jelentősen meggyengítve a Magyar Orvosi Kamarát, a Magyar Gyógyszerészi Kamarát és Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamarát. A szocialista-szabad demokrata kormány célja a szakma tagjainak "oszd meg és uralkodj" elve alapján történő szembeállítása volt, annak érdekében, hogy a szervezetek ne tudják felemelni szavukat a reformnak nevezett átgondolatlan, kapkodó átalakítások során. Az előző kormányzat a kötelező kamarai tagság eltörlésével együtt az egészségügyi kamarák közfeladatainak körét is jelentősen leszűkítette.

A benyújtott törvényjavaslatunk ezen a helyzeten gyökeresen változtatni kíván. A nemzeti együttműködés rendszerében az Országgyűlés és a kormány elismeri a hivatásrend képviselőinek szakmai önkormányzathoz való jogát, és újra partnernek tekinti őket az egészségügy működtetésében. Sajnálom, hogy a szocialisták ezt még most sem értik.

Nagyon köszönjük azt, hogy konstruktív viták zajlottak a bizottságban és a Házban egyaránt. A jogszabályban voltak olyan pontok, amelyeket képviselői kezdeményezésre módosítottunk. Ezek között kormánypárti és ellenzéki javaslatok egyaránt voltak. Általánosságban elmondható, hogy minden harmadik módosítást, köztük ellenzéki javaslatokat is elfogadtunk és támogattunk.

Külön köszönöm Gyenes Géza képviselő úr segítő aktivitását. Szeretném jelezni neki, hogy a felvetett kérdései megnyugtatóan rendeződnek majd. Meggyőződésünk, hogy az új kamarai törvény az egészségügyben helyreállítja a korábban mások által meggyengített hivatásrendi köztestületek megbecsülését és erejét, és ez az ágazatban dolgozók és a betegek érdekének egyaránt segíteni fog.

Kérem, támogassák a javaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a módosító javaslatokról határozunk.

(18.10)

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e az előterjesztő módosító javaslatait az ajánlás 1-4. pontjai alapján. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatokat 310 igen szavazattal, 46 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most a zárószavazás következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést elfogadja-e a T/2099. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat imént módosított szövege szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 310 igen szavazattal, 48 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. évi szeptember 30-i OGY-határozat módosításáról szóló országgyűlési határozati javaslat módosító javaslatainak határozathozatala és lehetőség szerint a zárószavazás. Balczó Zoltán és Farkas Gergely képviselők önálló indítványát H/1661. számon, az alkotmányügyi bizottság ajánlását pedig H/1661/5. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Balczó Zoltán képviselő úrnak, aki válaszolni kíván a vitában elhangzottakra. Öné a szó, képviselő úr.




Felszólalások:   200   200-206   206      Ülésnap adatai