Készült: 2024.09.19.09:13:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

297. ülésnap (2013.08.26.), 210. felszólalás
Felszólaló Endrésik Zsolt (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:45


Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ENDRÉSIK ZSOLT (független): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Pedagógusként azt mondhatom, hogy az egyik szemem sír, a másik nevet. Igaz, nagyon sok ígéretet hallottunk az elmúlt évtizedekben, hát azt lehet mondani, hogy pedagógusként ezt megszoktuk, és nem ér váratlanul ez a dolog minket.

Másrészt viszont minden forint, ami a magyar családok, a magyar pedagóguscsaládok zsebében marad vagy zsebébe kerül, mind megbecsülendő. Hozzáteszem, hogy a legtöbb magyar pedagóguscsalád anyagilag már a tönkremenetel szélén áll, és ez az emelés nagyon kell nekik.

De ne csak a béremelésről beszéljünk, én azt mondom, hogy ha a magyar oktatás, nevelés olyan hatékony szintre akar érni, ami, mondjuk, évtizedekkel ezelőtt jellemezte, ez csak egy része, egy pillére ennek a folyamatnak, a megbecsült, jól fizetett pedagógus. Másrészt kell egy nagyon szigorú felvételi követelmény, amivel a pedagógusjelölteket majd a nagybetűs életbe bocsátjuk, valamint a továbbképzéseknek, a folyamatos tanulásnak és a hatékony ellenőrzésnek is meg kell jelennie. Itt az MSZP részéről, ha jól emlékszem, felmerült az, hogy a gyakornokok, igaz, az első két évben kikerülnek a közalkalmazotti státusból, én ezt nem tartom ördögtől való dolognak, mivel nagyon-nagyon fontos az, hogy ebben az első két évben, úgymond próbaidőben meg lehet azt látni, hogy a pedagógusjelölt alkalmas-e arra, hogy pedagógus legyen.

Nagyon fontos az, hogy bevonták a pedagógiai szakszolgálatokban, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi intézményekben dolgozó pedagógusokat is ebbe a körbe.

És ha a fizetésemelésre gondolunk, én végigéltem ezt a folyamatot, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében megyei fenntartású középiskolában, 2002-ben megkaptuk azt az 50 százalékos béremelést, ami akkor nagyon jól jött, de tudjuk azt, hogy ennek milyen hátrányai, kárai lettek. Végigéltük azt, hogy szépen elvették a 13. havi fizetésünket, utána szépen eltűnt a szakkönyvvásárlásra fordítható összeg, az úgynevezett köpenypénz, leépítették a kafetéria-rendszert, és többéves bérbefagyasztás következett. Erre nagyon jól emlékszem. Vagy arra is, hogy bejöttek az új tantervek, új pedagógiai reformok, amik mindig növekvő adminisztrációval jártak, néhány évente kapkodással, emelkedő óraszámmal és pedagóguselbocsátással.

És van még egy dolog, amit szintén nem értek, a 32 óra kérdését, hogy bent kell tölteni az iskolában ezt az időt. Több felmérés készült, és el kell mondanom, hogy a pedagógusok nagy többsége, aki a munkáját tényleg hivatásként végzi, jóval több mint 40 órát teljesít egy héten. Most az lesz a különbség, hogy a dolgozatjavítás vagy a következő órai felkészülés lehet, hogy nem otthon fog megtörténni, hanem az iskolai irodában vagy a termekben. Tehát összességében pedagógusként azt mondhatom, hogy ezt támogatnunk kell.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai