Készült: 2024.09.20.21:35:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

205. ülésnap (2005.03.08.), 320. felszólalás
Felszólaló Dr. Kékesi Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:04


Felszólalások:  Előző  320  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÉKESI TIBOR, a költségvetési és pénzügyi bizottság alelnöke, a bizottság előadója: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! A szokásos őszi adómódosító csomagnál került sor arra a módosításra - egy kicsit bővítve, elsősorban az ilyen területen tapasztalható adóelkerülő magatartások, de természetesen a városi tömegközlekedés, illetve a városi agglomeráció tömegközlekedésének a fejlődése, fejlesztése érdekében -, pontosításra a jogszabályban, hogy csak számla ellenében lehet a tömegközlekedési, tehát vasúti közlekedés esetén a bérlet- vagy jegyár 80 százalékát, autóbusz-közlekedés esetén a bérlet- vagy jegyár 86 százalékát elszámolni.

Végül is homokszem került a gépezetbe, mert ez a módosítás figyelmen kívül hagyta azt a tényleges állapotot, hogy vannak olyan települések, amelyek nem rendelkeznek vagy nem tudják biztosítani a munkába járás azon feltételeit, amit az arról a településről más településre járó emberek foglalkoztatásához biztosítani szükséges. Tehát hiánypótló az a megoldás, ami jelen pillanatban a javaslatban foglalt, de a javaslat tekintetében éppen ez az indok az, ami megvilágítja, hogy itt esetleg egy további szűkítésre szükség lehet. Ha tehát a munkába járás az elsődleges indoka ennek az emelt összegű, '95 óta változatlan formában, gyakorlatilag lassan-lassan elinflálódó gépjármű-kilométer alapján meghatározott költségtérítésnek, akkor természetesen az emelt díj meghatározásának is ilyen indoka kell hogy legyen. A jelenlegi javaslat ugyan köti a munkába járás idejéhez, a különféle megtett kilométerek elszámolásához a 9 forintos díjazást, azonban nem szűkíti azoknak a körét, akik ezt igénybe vehetik.

Úgy gondolta a költségvetési bizottság, amikor a vitában a többségi álláspont megfogalmazódott, hogy meg lehet fontolni azt, hogy valóban csak ott legyen alkalmazható ez az emeltdíjas költségtérítés - ami nagyjából természetesen megfelel a számítások szerint a korábban alkalmazott tömegközlekedési összegnek -, ahol valóban hiányzik a tömegközlekedés lehetősége, megvan, de nem teszi elérhetővé a foglalkoztatás körében a munkavállaló részére a munkába jutást vagy a hazajutást. Illetve a vitában hallottuk egy ellenzéki képviselő részéről azt a felvetést is, hogy vannak olyan foglalkoztatottak, akik esetében még akár településen belül is felmerül a tömegközlekedés igénybevételének a lehetetlensége - tehát a mozgáskorlátozottak és a fogyatékosok esetében -, úgyhogy adott esetben még ebben a körben merülhetnek fel azok a szempontok, amik ezt az emeltdíjas költségelszámolást indokolják.

Természetesen ezen szempontok csak megfontolásra szólnak, ezeket csak módosító indítvánnyal képviselőtársaim tudják keresztülvezetni az indítványon, viszont az indítvány indokoltsága megalapozott, ezért a költségvetési bizottság többségi szavazattal általános vitára alkalmasnak találta, támogatta az indítványt.

Köszönöm szépen a szót, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  320  Következő    Ülésnap adatai