Készült: 2024.09.22.23:11:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

170. ülésnap (2012.03.12.),  1-6. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:03


Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megkezdjük munkánkat. Köszöntöm a jelen lévő képviselőket és mindenkit, aki figyelemmel kíséri a munkánkat.

Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának 9. ülésnapját megnyitom. Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Tiba István és Hegedűs Lorántné jegyzők lesznek a segítségemre.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Karácsony Gergely képviselő úr, az LMP részéről: "Rabul ejtve" címmel. A képviselő úré a szó.

KARÁCSONY GERGELY (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A múlt héten jelent meg a Transparency International Magyarországgal foglalkozó nemzeti integritástanulmánya, az elemzés megdöbbentő konklúziókkal zárul. Eszerint a jogszabály-előkészítés annyira átláthatatlan, az üzleti és a politikai összefonódás olyan erős, a kontrollintézmények függetlensége pedig annyira gyenge, hogy kijelenthető: Magyarországon a korrupció egy új, magasabb rendű formája alakult ki. Nem arról van szó, hogy vannak korrupciós ügyek, amelyek vagy napvilágra kerülnek, vagy sem, hanem arról, hogy a kormányzás hétköznapjai olyan üzemmódra álltak át, hogy bizonyos üzleti körök érdekeit szolgálják: befolyásos érdekcsoportok rabul ejtették és irányítják a magyar államot.

Bő másfél évvel azután, hogy a miniszterelnök a választások éjszakáján azt mondta, hogy a fülkeforradalom elsöpörte az oligarchák korszakát, bő másfél évvel azután, hogy önök a kormányprogramban leszögezték, végre a közérdek fog uralkodni a magánérdek felett, szerencsére akadnak már a kormánypárti képviselők között is, akik tisztában vannak ezzel a helyzettel: Ángyán József vidékfejlesztési államtitkár lemondását azzal indokolta, hogy a kormány politikáját maffiacsaládok, nagytőkés oligarchák koalíciója határozza meg.

A kormánypárti képviselők többsége azonban a jelek szerint úgy csinál, mint ha nem tudná, hogy miről van szó. Legalábbis a múlt héten, amikor az indexvideo azt kérdezte önöktől, hogy láttak-e már oligarchát, akkor csak kínos félrebeszélésekkel próbálkoztak. Kétségtelen, az oligarchák rejtőzködő életmódot folytatnak, kerülik a nyilvánosságot, leszámítva persze azokat az eseteket, amikor újságokat, rádiófrekvenciákat vagy óriásplakáthelyeket kell megszerezni.

Szeretnék önöknek segíteni abban, hogy tisztábban lássanak, kik azok az oligarchák, akiknek a magánérdeke meghatározza a kormányzást. Egyrészt nézzük, hogy kiknek a munkatársai voltak azok, akik a kormányváltás után a magánszférából érkeztek a közszférába, és úgy tűnik, hogy a közszférában továbbra is szolgálják a magánérdekeket. Megmondom önöknek, tisztelt képviselőtársaim: Simicska Lajos és Nyerges Zsolt közvetlen munkatársa vagy cégtársa volt többek között a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke, a Közbeszerzési Tanács elnöke, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, a kiemelt beszerzések támogatását vizsgáló államtitkár, a Magyar Villamos Művek elnök-vezérigazgatója. Az előző fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás miniszterré válása előtt Nyerges Zsoltnak adta át a médiacégét, és az új miniszter is a Nyerges-Simicska-akolból érkezett, de biztos, ami biztos, azért kapott egy főtanácsadót is, Nyerges Attila, Nyerges Zsolt testvérének a személyében.

Ezek után nincs mit csodálkozni azon, hogy a Simicska-Nyerges-cégháló minden fronton és minden piacon halálra keresi magát. Zászlóshajójuk a Közgép. Ez az a cég, amely azt a konzorciumot vezette, amiről még a kormányváltás előtt egy fideszes többségű vizsgálóbizottság állapította meg, hogy milliárdokkal számlázta túl a Margit híd felújítását. A kormányváltás óta a Közgép és az általa vezetett konzorciumok több mint 200 milliárd forint értékben nyertek el közbeszerzéseket, legyen szó országos vagy önkormányzati megbízásról, vasútfelújításról vagy szennyvízcsatorna-fektetésről. Alvállalkozóként a Közgép részt vett a kolontári helyreállításban is, és a mai napig nem cáfolta senki azt az értesülést, hogy a helyreállítás során felhasznált murvát Simicska Lajos rokonainak a bányájából hozták.

A legnagyobb falat a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítása volt, amelyre a cég a harmadik legrosszabb ajánlattal kapott megbízást. Szintén a riválisok kigolyózásával nyert el - a többieknél jóval drágábban - egy napenergia-tendert a Közgéphez tartozó E-OS, amelynek korábbi vezetője jelenleg az MVM-et vezeti. Mindezt úgy, hogy a Közgéphez elvileg egy fillér állami pénz sem juthatna, hiszen önök az alaptörvénybe írták, hogy csak olyan cég kaphat állami megrendelést, amelynek a tulajdonosi háttere átlátható. A Közgép törvényellenesen titkolja, hogy kik a tulajdonosai, az azonban tudható, hogy az igazgatóság vezetője Nyerges Zsolt, és senki által nem cáfolt információk szerint áttételesen a tulajdonosai között van Simicska Lajos és a felesége is.

Tisztelt Kormánypárti Képviselőtársaim! Önök szerint ez így rendben van? Önök szerint csak Simicska Lajos és Nyerges Zsolt volt kollégái képesek dönteni a fejlesztési pénzekről? Csak Simicska Lajos és Nyerges Zsolt cégei képesek Magyarországon utakat felújítani, csatornát fektetni, napenergiát hasznosítani?

Tisztelt Kormánypárti Képviselőtársaim! A Transparency International által felvetett veszély nem új keletű. Bő másfél ezer évvel ezelőtt Szent Ágoston írta azt, hogy a rablóbandát egy különbözteti meg az államtól: hogy az emberektől elvett pénzeket jó célokra fordítja. Önök szerint ez a feltétel igaz az önök kormányára is? (Taps az LMP és az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Frakcióvezető-helyettes Úr! Tisztelt Ház! Ön itt bizonyos vádakat elmondott, csak az önök pártja, az önök frakciója egy ügyben tett eddig - a teljes nyilvánosság által is ismert - feljelentést korrupciós ügy kapcsán, ez pedig a sukorói ügy. Önök a szocialista időszakra tettek feljelentést korrupció kapcsán, a Fidesz-KDNP-kormány időszakára nem. Nagy szeretettel várjuk önöket az igazság felderítésében. Mi a magunk részéről például milliárdos támogatással az ügyészségnek adtunk fedezetet arra, hogy 55 fős korrupcióellenes stábot állítson fel direkt korrupció elleni bűncselekmények felderítésére. Ha önök bárhol szabálytalanságot látnak, korrupciót látnak, akkor bírósághoz kellene fordulniuk.

Önök ezeket a mondatokat nem most mondják először, több más fórumon is megtették ezt, de önök nem jogi fórumok előtt - úgymint a bíróság, az ügyészség vagy a rendőrség - teszik meg ezt, hanem különböző politikai fórumokon. Ha ezek a vádak megállnának, ha ezek törvénytelenek lennének, akkor önök nyilvánvalóan bírósághoz fordulnának, pontosabban az ügyészséghez és a rendőrséghez, és ott keresnének igazat maguknak, és ott próbálnák ezeket a vádakat bebizonyítani.

(13.10)

Az, hogy önök ezeket már hosszú-hosszú hónapok óta mondják, és egyetlenegyszer sem fordulnak az ügyészséghez, nem tesznek feljelentést, azt jelenti, hogy önök ezt nem tartják megalapozottnak; önök olvasnak cikkeket az interneten egyik-másik honlapon, és az alapján összeollóznak különböző felszólalásokat, de különösebb bizonyítékuk nincsen. Ha lenne bizonyítékuk, tennének feljelentéseket.

Amiket önök mondtak bármilyen építkezés kapcsán: nekem feltűnt azért, hogy ön magyar cégeket korholt, és külföldi, nemzetközi cégeket pedig mintha hiányolt volna ezekből a beruházásokból. Csak nem onnan fúj a szél, hogy az LMP szívesebben látna külföldi cégeket magyar beruházások élén, mintsem magyar tulajdonú, magyar ügykörű cégeket? (Moraj a kormánypárti padsorokból.) Kinek szeretne itt ön akkor munkahelyeket teremteni? Magyar vagy külföldi cégeknek?

Ugyanezt a retorikát hallottuk önöknél a dohánykereskedelem kapcsán, amikor önök az angol és az amerikai dohánykereskedő cégek érdekében vagy akarva, vagy akaratlanul beszéltek, és azt kifogásolták, hogy miért magyar családi vállalkozások fognak trafikokat üzemeltetni, és ott magyar embereknek munkahelyeket teremteni. Tudja, tisztelt képviselő úr, volt már a történelemben példa hasonlóra - mi már szerencsére nem emlékszünk rá, de talán a szüleink vagy a nagyszüleink emlékeznek rá -, amikor a háborúk után a hadirokkantaknak teremtettek mesterségesen munkahelyet azáltal, hogy ilyen trafikokban árulhattak cigarettát. Most ugyanígy, mesterségesen teremthetünk sokszor megváltozott munkaképességű embereknek munkahelyet azáltal, hogy itt a pályáztatásban az ön által ismert törvényben is lehetősége van, hogy kedvezményesebben jussanak ezekhez a különböző lehetőségekhez és a dohány árulásához. Bizony, van a kormánynak érdekérvényesítő képessége, kétharmados érdekérvényesítő képessége, de ezt a közjó javára igyekszik fordítani, nem különböző külföldi cégek érdekében szólal fel, hanem igyekszik minél inkább magyar emberek és a közjó érdekében meghozni a döntéseket.

Ami pedig ezt a jelentést illeti: ez, ugye, 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozik, mint azt a képviselő úr is tudja, csak elfelejtette véletlenül említeni az elején, hogy ennek nagy része a szocialista kormányok időszakára vonatkozik, és csak az utolsó egynegyede vonatkozik erre.

Amikor a közbeszerzések rendszerét kritizálta a képviselő úr, bizonyára véletlenül felejtette el azt mondani, hogy a közbeszerzési törvény paragrafusszáma pontosan azért csökkent a felére az elmúlt évben, hogy átláthatóbb és tisztább legyen a közbeszerzések rendszere (Moraj az LMP és az MSZP soraiban.), hiszen még mindig nem tartunk ott, mint a svédek, akiknek még feleennyi is sok, tehát ott azért talán nagyobb a közbizalom, és átláthatóbbak ezek a viszonyok, de azért mégis haladtunk valamerre, és úgy gondolom, a jó irányba azáltal, hogy ilyen törvényeket tudtunk elfogadni.

Azt is elfelejtette a képviselő úr említeni - bizonyára az idejébe nem fért bele -, hogy a kormány korrupcióellenes stratégiát hozott nyilvánosságra, és több hétig lehetett ezt véleményezni, a múlt héten zárult le ennek a véleményezése; és többek között szakmai szervezetek, így a Transparency International véleményét is vártuk, jártak is a tárcánknál, egyeztettek is arról, hogy ők milyen irányokat látnának helyesnek. Ezeket a tényeket valahogy a képviselő úr pont elfelejtette elmondani.

Ahogy azt is elfelejtette elmondani ennek kapcsán, hogy mondjuk, az LMP gazdálkodásáról mit mondott az Állami Számvevőszék. Hadd idézzem önnek: a nyilvánosságra hozott beszámolók szerint a törvényben meghatározott teljesség, valódiság és következetesség számviteli alapelveinek megsértése következtében egyik évben sem mutattak megbízható és valós képet a párt gazdálkodásáról ezek a beszámolók.

Tehát én úgy gondolom, képviselő úr, hogy nagyon sok munkánk van. Egyrészről ugyanazokat a feltételeket kell magyar és külföldi vállalkozóknak megteremteni, de ha valahol erre lehetőségünk van az európai jog alapján, akkor magyar vállalkozóknak még kedvezőbbeket kell teremteni, nemcsak a mezőgazdaság, hanem más területen is. Ezen túlmenően pedig a Fidesz-KDNP-nek azt a javaslatát, amely ötpárti egyeztetést hívott össze a párfinanszírozással kapcsolatban, ami a korrupciónak alapvető és mindenképpen orvosolandó része, azon pedig, remélem, önök is részt vesznek, az önök javaslata lesz az egyik alapvető irat, amit azon meg fogunk vitatni, illetőleg a szocialistáké. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Utána pedig, remélem, ön is látja, hogy a kormány nemcsak beszél, hiszen itt azért milliárdokat fordított már a korrupcióellenes küzdelemre, és együttműködési olyan megállapodást írt alá tavaly novemberben az Állami Számvevőszékkel...

ELNÖK: Államtitkár úr, lejárt az ideje!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: ...a Legfőbb Ügyészséggel és a Legfelsőbb Bírósággal.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok és az LMP soraiból.)




Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai