Készült: 2024.04.29.20:30:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

39. ülésnap (2018.11.13.), 192. felszólalás
Felszólaló Dr. Vadai Ágnes (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:10


Felszólalások:  Előző  192  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VADAI ÁGNES, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Amikor elkezdtük a vitát a Magyar Honvédség jövőjéről, a magyar katonákat érintő törvényjavaslatról és a magyar állampolgárokat érintő igen fontos törvényjavaslatról, akkor két dologban biztos voltam, először is, hogy el fog hangzani a kormánypárti képviselők részéről, és el is hangzott, hogy a magyar honvédelem és a hadsereg ügye nemzeti ügy, és jó lenne, ha az ellenzékiek ehhez így viszonyulnának és ennek megfelelően viselkednének. Másrészt egészen biztos voltam abban, hogy előkerül a migráció ügye. Amikor elhangzott az, hogy a honvédelem ügye nemzeti ügy, akkor meg kell mondjam, képviselőtársaim, hogy meglehetősen üresnek hangzott ez a kifejezés az államtitkár szájából, és egész szomorú is lettem. Mégpedig azért, mert este fél 9-kor kezdtük egy ilyen nagyon fontos törvénynek a vitáját úgy, hogy az egykori katona, jelenlegi miniszter, Benkő úr nem tisztelte meg az Országgyűlést, hogy bejöjjön ide, és elmondja nekünk, hogy ha már hosszú idő óta ezzel a törvénnyel foglalkoztak, amelyet nem osztottak meg a Honvédelmi bizottság tagjaival korábban, holott megtehették volna, lehetett volna beszélgetni arról, hogy hogyan alakítsuk át a Magyar Honvédséget, hogy az hatékony legyen, legalább itt megtehette volna. De úgy tűnik, hogy a miniszter valamiért menekül a képviselőktől, és természetesen beküldi az államtitkárát, amihez ugyan joga van, csak éppen nem elegáns, hiszen a Magyar Honvédség jövőjéről beszélünk. A miniszternek előbb-utóbb meg kell jelennie, ha máshol nem, a Honvédelmi bizottság előtt, és Benkő úrnak be kell majd arról számolnia, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban mi mindent műveltek titokban vagy éppen nyíltan, a magyar adófizetők pénzét elherdálva, ellopva, a Magyar Honvédség fejlődésének kerekét visszafordítva. Nagyjából ez látszik ebből a törvényjavaslatból.

Kunhalmi Ágnes képviselőtársam már beszélt az irányításról (Németh Szilárd István telefonja megszólalt.), lehet, hogy a miniszter úr üzen éppen (Derültség az ellenzéki oldalon.), az irányításvezetés kérdéséről. Annak idején, és akkor pontosítani szeretnék, a 2183/1999. kormányhatározat rendelte el az integrációt, és ebből lett egy országgyűlési határozat 2000-ben. Mindez nem pusztán azért, mert változásra volt szükség, mert érezték az akkori döntéshozók, egyébként nagyon helyesen, hogy a Magyar Honvédség akkori irányítása és a Honvédelmi Minisztérium akkori működése nem megfelelő, hanem azért is, mert arra hivatkoztak akkor, hogy ez a NATO-hoz való csatlakozás miatt fontos. Érdeklődni szeretnék, hogy akkor most mi történik. Már nem annyira fontos a NATO, már nem annyira fontos az, hogy civil és katona együtt dolgozzon, hogy megértsék, mi is történik a Magyar Honvédségben, már nem annyira fontos az erősebb civil kontroll, és már nem annyira fontos a vízfej leépítése.

Azt azért szeretném megjegyezni, tisztelt képviselőtársaim, hogy a Honvéd Vezérkarnak akármilyen néven Székesfehérvárra történő költöztetése a problémát, amivel a Magyar Honvédség küzd, nem oldja meg, legfeljebb Székesfehérvárra elviszi, mert ettől több katona nem lesz.

Ugyan titkosak az adatok, mert azt a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjai még zárt ülés keretében sem ismerhetik meg, ha a vezérkari főnök erre nem ad engedélyt, ami egyszerűen értelmezhetetlen  talán hamarosan lesz módon megismerni ezeket az adatokat, nem biztos, lehet, hogy megismerhetem a feltöltöttségi adatokat , de a Magyar Honvédségnek nem a tetejéből, tehát nem az irányítás rendszeréből, hanem a valós harcoló katonákból, amiről Varga-Damm Andrea képviselőtársam is beszélt, szóval, katonákból becsléseink szerint 5-8 ezer fő hiányzik. Ugyan most bájosan megemelték a létszámot egy országgyűlési határozattal, de ettől nem lesz több katona, és ettől nem fog jobban működni a Magyar Honvédség.

Abban szerintem nincs közöttünk vita, hogy a legfőbb érték az ember, legyen ő katona vagy rendőr, ez tény és való. De azt gondolom, hogy már csak az irántuk való tisztelet miatt is érdemes lenne ezekben a kérdésekben az igazat megmondani. Azt értem, hogy most nagy megvilágosodás történt, hogy másfajta vezetésre van szükség, az önök szíve-lelke, nyilván minden kétharmados törvényt meg fognak szavazni, és egy ellenzéki módosító javaslatot se fogjanak befogadni, efelől nincs kétségem. Csak azok az érvek, amiket elmondanak, hogy eltelt x év és micsoda biztonságpolitikai változások vannak, azok egyáltalán nem igénylik, és pontosan hogy nem igénylik azt, hogy különválasszák az eddigi integrált vezetést.

Megjegyzem, Benkő úr míg összhaderőnemi parancsnok volt, nekem soha nem jelezte, hogy problémája van az integrált vezetéssel, egyetlenegyszer sem. Az elmúlt nyolc évben, amióta önök vannak kormányon, egyetlenegyszer sem hangzott el a Honvédelmi bizottság ülésén, hogy a vezérkar és a Honvédelmi Minisztérium integrált vezetése óriási problémákat okozna  mert nem okozott.

Nyilvánvalóan ez egy jó téma, lehet megint ott majd pénzt költeni, mert építkezni kell, lehet megint majd lopni, ahogy önök szoktak, mert oda pénzre lesz szükség, hogy a Honvéd Vezérkarnak vagy a katonai parancsnokságnak egy részét vagy az egészét elköltöztessék Székesfehérvárra.

Én azt gondolom, hogy az integrált irányításvezetési problémán túl azért van itt néhány olyan kérdés, amivel nagyon részletesen muszáj foglalkozni. Ellenzéki képviselőtársam, de Kósa Lajos, a bizottság elnöke is először honvédelmi vészhelyzetről beszélt, de aztán javította, hogy honvédelmi veszélyhelyzetről van szó. Az indoklás, amit a törvény mond, arról szól, hogy azért van szükség erre a tulajdonképpeni rendkívüli jogrendszerű rész bevezetésére, merthogy a hibrid hadviselés olyan kihívások elé állítja a világot, ami miatt szükséges az, hogy legyen egy ilyen honvédelmi veszélyhelyzet.

Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár úrnak abban igaza van, hogy nincs nemzetközileg elfogadott definíciója a hibrid hadviselésnek. Természetesen az üléspont határozza meg az álláspontot, ha az oroszok beszélnek a hibrid hadviselésről, akkor nagyon mást mondanak, mint ha a nyugati szövetségeseink beszélnek a hibrid hadviselésről.

Mindazonáltal engedjék meg, hogy figyelmükbe ajánljam Simicskó István képviselőtársunknak, volt honvédelmi miniszternek a hibrid hadviselésről szóló tanulmányait, mert érdemesek, hiszen ő nagyon sok definíciót összegyűjtött. Már önmagában a kifejezés sem olyan nehéz, a hibrid szerint vegyes, sokféle hadviselésről van szó, de államtitkár úr is kifejezetten a kibervédelmet említette, hogy ezért van szükség a honvédelmi veszélyhelyzet bevezetésére.

Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt kormánypárti Képviselőtársaim! A kibertérből jövő támadások esetén nem arra van szükség, hogy honvédelmi veszélyhelyzetet hirdessenek, hanem arra van szükség, hogy azokat, akik megtámadják a honvédelmi tárca honlapját, akik megtámadják a katasztrófavédelem honlapját, akik megtámadják különböző állami szervek honlapjait, megpróbálják kiszűrni. Ehhez nem másra van szükség, mint olyan szakemberekre, akik ezt a feladatot képesek ellátni, no meg persze politikai akaratra. Nagyon sokszor elmondtuk önöknek, hogy Szentpétervárról, Észak-Koreából és Kínából érkeznek azok a trollok, akik előszeretettel hekkelik meg állami intézmények honlapjait, vagy próbálnak beavatkozni például választási rendszerekbe.

Nem nagyon örültek annak, amikor ebben az Országgyűlésben arról beszéltem, hogy például a Kaspersky Lab vírusirtóját el kellene távolítani az országgyűlési képviselők laptopjairól, meg az állami szervek laptopjairól. Elbagatellizálták az egész ügyet. Aztán kiderült, hogy mégiscsak igazam volt, és legalább ebben lépés született. Magyarul, azt szeretném önöknek mondani, hogy ha önök izgulnak a hibrid hadviselés miatt, és ezt jól teszik, akkor az lenne a feladat, hogy tesznek is ellene valamit. Az önök kezében van az összes lehetséges eszköz, amivel a kibertérbe jövő támadások esetén föl tudnak lépni. No persze, úgy azért nehéz, hogy azt látjuk, hogy a fideszes trollhadsereg, kiegészülve néhány kormányzati trollkatonával, indul maga neki és gyárt bizonyos hamis híreket, és végzi a hibrid hadviselés tipikus formáját.

(21.30)

Olyan információkat terjesztenek az interneten, amelyeket aztán átvesz a közpénzből finanszírozott közmédia, természetesen ezek mind hamis hírek, amelyek aztán szépen átterjednek az önök által, a kormány vagy éppen a pártjuk által finanszírozott újságokba, és ezt harsogják. Végignéztük ezt a dolgot, képviselőtársaim! Tehát én egyetértek azzal, és nagyon támogatom, hogy végre csináljunk valamit a kibertérből jövő támadásokkal, a különböző álhírterjesztésekkel  egyébként bent van egy Bkt.-módosítási javaslatunk ezzel kapcsolatosan, nagyra értékelném, hogyha a kormánypárti képviselőtársaink támogatnák , de emiatt nem kell egy különleges jogrendet bevezetni, amely a honvédelmi veszélyhelyzetről szól, és amelyet a kormány 6 hónapra rendelhet el.

Ahogy említettem a felszólalásom elején, biztos voltam benne, hogy szólnak a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetről is, és erre is hivatkozott az államtitkár úr. Na most, ha annyira izgatja önöket a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet és a Magyarországra illegálisan belépő menekültek bűnözői mivolta, akkor hadd kérdezzem már meg, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, hogy hogy a viharba’ lehetséges, hogy az útlevéllel nem rendelkező  jogerős bírósági döntés alapján börtönben kellene hogy tartózkodjon  macedón volt miniszterelnök, Orbán Viktor barátja, Nikola Gruevszki itt van Magyarországon. Tessenek már nekem megmondani! És szabadon lófrál valahol itt Budapesten, vagy ki tudja, hogy hol van. Önök a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzettel állítják párhuzamba a honvédelmi veszélyhelyzet bevezetését, közben pedig azt látjuk, hogy egy érvényes úti okmánnyal nem rendelkező, korrupció miatt elítélt, volt miniszterelnök, ki tudja, milyen útvonalon  lehet, hogy a balkánin, államtitkár úr , megérkezik Magyarországra, és a magyar hatóságok nem azzal vannak elfoglalva, hogy elkapják ezt az embert, és oda vigyék, ahová kell. Hát érvénytelen úti okmánnyal érkezett, vagy nem is volt nála úti okmány, hát nem lehetett, hiszen Macedóniában a bíróság egy másik ügy miatt bevonta az útlevelét  de nem, itt van valahol Budapesten. A külügyminiszter nem tudja, se nem erősíti meg, se nem cáfolja ezt a hírt, majd aztán a macedón rendőrség közli, hogy valóban nagy valószínűséggel Budapesten tartózkodhat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök az elmúlt években bevezetett összes veszélyhelyzetet és az összes, egyébként határvédelemmel, rendvédelemmel, honvédelemmel kapcsolatos ügyet a következőkre használták föl: beengedtek ide bűnözőket, beengedtek ide terroristákat, emberiesség elleni bűncselekmény miatt üldözött személyeket, beengedtek maffiózókat, beengedtek jogerősen elítélt volt miniszterelnököt érvénytelen úti okmánnyal, loptak a közbeszerzés alóli mentesítésnek köszönhetően, hiszen erre használják fel a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetet. A honvédelmi veszélyhelyzet ilyenformán történő leírása, ami ebben a törvényjavaslatban szerepel, ez egy olyan gumiszabály, például a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat számára, hogy csinálnak majd valamit a kibertérben, és ott növelik az ő erőfeszítéseiket, vagy gyorsított döntéshozatali eljárás bevezetését fogják elrendelni honvédelmi veszélyhelyzet esetén.

Most megmondom, ugyanaz fog folytatódni, ami a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetnél. Önök lopni fognak. Lopni. Mert ez nem egy tévedése a rendszernek, ez alapeleme a működésnek, és őszintén szólva, szégyelljék magukat, hogy éppen nemzeti ügyre hivatkoznak itt a haza házában, és nem csinálnak semmi mást ezekkel a törvényjavaslatokkal, mint törvényesítik a saját lopásukat.

Végül a hadkötelezettség dolga. 850 ezer ember kell, mondja az indoklás, és az államtitkár úr is azt jelzi, hogy elfogynak az emberek, kellenek a férfiak a hadkötelezettség esetén. Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy bár Varga-Damm képviselő asszony arról beszélt, hogy itt megnőtt a létszám, hiszen vannak kettős állampolgárok, a jelenlegi szabályozás értelmében ma hadkötelezettsége csak a magyarországi állandó lakóhellyel rendelkező, most már majd 40 éves férfiaknak lesz. (Kósa Lajos: 50!) 50, elnézést, most még 40, de majd valószínűleg 50 lesz, de hátha meg tudunk ebben állapodni. Azoknak a magyar állampolgároknak, akik magyarországi állandó lakóhellyel nem rendelkeznek, azoknak nem kell megvédeniük a hazát.

Tisztelt Képviselőtársaim! Hogy van ez? Szavazni lehet, a hazát védeni nem? Szeretném önöknek elmondani, hogy levélben nem lehet a hazát megvédeni. Ha baj van, akkor itt kell lenni, és akkor egyébként teljesen mindegy, államtitkár úr meg képviselő urak, hogy valaki 40 éves, 20 éves vagy 30 éves. Higgyék el, hogy meg fogjuk védeni a hazát, merthogy nekünk nem kell mindennap elmondani, hogy a magyar honvédelem ügye meg a haza védelme nemzeti ügy. Ez az önök frusztrációja, hogy azt gondolják, hogy attól lesznek turbómagyarok, ha állandóan erre figyelmeztetnek mindenkit, minden magyar állampolgárt. Higgyék már el képviselőtársaim, hogy a magyarok szeretik a hazájukat! (Az elnök csenget.)

Ami pedig az 50 évet illeti, szerintem egy teljes tévedés ebbe az irányba elmenni, de hát majd akkor ezt egy következő felszólalásban folytatom. Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzék soraiból.)




Felszólalások:  Előző  192  Következő    Ülésnap adatai