Készült: 2024.05.18.05:21:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

168. ülésnap (2008.10.27.), 183. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:58


Felszólalások:  Előző  183  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A részletes vita során a 15. és a 35. ajánlási pontokhoz szeretnék szólni. Mind a kettő a vasúti tevékenység során végzendő közszolgáltatás fogalmi körével foglalkozik. Szeretném megjegyezni, hogy számos más ponthoz is nyújtottunk be módosító indítványokat, de ezt a témakört tartom olyan jelentőségűnek, amelynek itt a Ház színe előtt a részletes vita során hangot szeretnék adni.

Tisztelt Képviselőtársaim! A közszolgáltatási feladatok szabályozása szakmailag is számos kérdést vet fel. Vannak, akik leegyszerűsítik a közszolgáltatást arra, hogy a lakosság számára a közintézmények elérhetőségét kell biztosítani, illetve - mint ezt egy egy évvel ezelőtt készült tanulmány igen színesen és érdekesen kifejti - ahol ez nem lehetséges, ott a kistérségi központokba való eljutást tartják fontosnak. A magunk részéről a közszolgáltatás fogalmát ennél lényegesen bővebben szeretnénk meghatározni. Megítélésünk és meggyőződésünk szerint a közszolgáltatásnak mint társadalmi alapfeladatnak az elsődleges dolga az, hogy valamennyi állampolgár számára - tekintet nélkül arra, hogy vidéken vagy városban él - biztosítsa az esélyegyenlőséget. Biztosítsa az esélyegyenlőséget a munkavállalásra, az egészségügyi intézményekbe való eljutásra és természetesen az állampolgári jogok gyakorlására. De ebbe a körbe tartjuk besorolandónak a település- és térségfejlesztési feladatokat, a gazdaságfejlesztési feladatokat és nem utolsósorban - s gondolom, a vasútnál ezt külön hangsúlyozni kell - a környezetvédelmi feladatoknak a közszolgáltatás keretében való elősegítését.

(17.20)

Az esélyegyenlőségnél természetesen mind a területi tartalomra gondolunk, gondolok itt a vidék, város, központ vagy periféria meghatározásokra, mind a személyi érintettség, a személyi tartalom tekintetében gondolok itt akár a mozgáskorlátozottakra, az öregekre, fiatalokra, iskolába járókra és a többi.

A közszolgáltatás fogalmának meghatározásánál mindig előszeretettel hivatkozunk az uniós szabályokra. Ezek tulajdonképpen egy-másfél évtizedes uniós szabályok, az egyik 1969-es, a másik - emlékezetem szerint - 1991-es szabály. A lényeg az, hogy mind a kettő tágabb értelmezést tesz lehetővé, és tulajdonképpen mind a kettő az érintett állam belső szabályozására bízza a kérdés meghatározását. A dologhoz hozzátartozik, hogy emlékezetem szerint még 1991-ben, hasonló parlamenti vitát követően, az Alkotmánybíróság is állást foglalt ebben a kérdésben, és azt mondták, hogy a közszolgáltatásra való általános alkotmányos igényt részben a reális lehetőségek határai között - remélem, pontosan idézem fejből az Alkotmánybíróságot -, az állam teherbíró képességének függvényében kell meghatározni. Magyarán ez azt jelenti, hogy a közszolgáltatásra való igény nem lehet korlátlan és nem lehet parttalan.

Mindezzel együtt, amikor a vasúti törvény módosításának lehetőségét kihasználva kezdeményeztük, hogy a vasúti törvény határozza meg a vasúti közszolgáltatás definícióját és mértékének megállapítási módszerét, akkor egyrészt arra gondoltunk, hogy Magyarországon van ilyen szabály, hiszen a közúti közösségi közlekedésben vannak erre nézve szabályok. A másik pedig az az egyébként szakmailag általánosan ismert vélemény, amely szerint a vasúti törvény közszolgáltatása ma kizárólag a financiális maradványelvre utaló része, magyarán az a közszolgáltatás, amelyre a Pénzügyminisztérium azt mondja, hogy erre van pénze, ez alkotmányosan elégtelen. A szakma meglehetősen egyértelműen állást foglalt az elmúlt évek során abban, hogy ennek a törvényi meghatározása, tehát a vasútközlekedés területén a közszolgálatiság fogalma és számításának módja igenis törvényben szabályozandó. Azért hangsúlyozom ez utóbbit, mert a mai világban, a mai körülmények között - ez majd a költségvetés vitájában nyilvánvalóan ismét előkerül - most nem pénzről beszél a javaslatunk, hanem definícióról és eljárási metodikáról.

Ezért kérem, hogy az erre irányuló módosító javaslatunkat a Ház szíveskedjen támogatni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz és a KDNP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  183  Következő    Ülésnap adatai