Készült: 2024.09.19.03:06:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

129. ülésnap (2004.03.08.), 31. felszólalás
Felszólaló Püski András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:13


Felszólalások:  Előző  31  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PÜSKI ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A reálgazdaság botrányterületévé vált a gyorsforgalmi utak építésének megváltozott koncepciója és az M5-ös autópálya kivásárlására és továbbépítésére kidolgozott szerződés.

A március 12-i pártkongresszusra felajánlotta a kormányfő, hogy bevezeti a matricás rendszert az M5-ös autópályán is - kerül, amibe kerül -, és ezzel önmagában is nagyon előnyös tárgyalási pozícióba hozta a másik felet. Mindezek után megkötötték a Magyar Köztársaság talán legrosszabb, a szocializmus korszakát idéző üzletét az országban nem túl jó hírnévnek örvendő, de érthetetlenül kedvelt külföldi cégcsoporttal. A hírek szerint a cég 40 százalékát vették meg - ki tudja, miért éppen ennyit -, és további sok-sok milliárd forint kifizetésére vállaltak kötelezettséget 2030-ig; tehát ezt még unokáink is fizetni fogják. Hány kilométert is építettek ezekből a befektetők? Hetven-nyolcvan kilométert. (Dr. Magda Sándor: Ti mennyit építettetek?)

Az M5-ös továbbépítését koncesszióban, közbeszerzési pályáztatás nélkül - mennyi megrovást kapott önöktől ezért a polgári kormány! - a korábbi külföldi építőre bízták, kizárva ezzel az üzletből a magyar vállalkozókat, adófizetőket. Hogy mindezt mennyiért és milyen feltételek mellett, azt a közvélemény nem ismeri, de az eddigi tapasztalatok rosszak. Mindehhez a magyar állam vagy az azzal közel egyenértékű biztosítékot jelentő Magyar Fejlesztési Bank garanciát ad, tehát az építő kockázata nulla.

A kivásárlás kapcsán új információt is kaptunk időközben a kormányszóvivőtől, nevezetesen, hogy a Postabank eladásából származó több mint százmilliárd forint bevételt a kormány a hiány csökkentésére kívánja fordítani. Nem erről volt szó, ez vagyonfelélés. A tranzakció technikája és a modell ismert.

Három kérdés merül föl az M5-ös kivásárlásával kapcsolatosan: mi kényszeríti a kormányt ennek a rossz üzletnek a megkötésére? Hogyan bízhatja a magyar polgár jelen élete súlyos problémáinak, jövője Európai Unióban való képviseletét egy olyan kormányra, amely saját országán belül erős pozícióban ilyen silányan képviseli érdekeit a külföldiekkel szemben? Mit szól a közpénzügyi államtitkár úr a történtekhez, és mikor fog már megszólalni e tárgyban az Országgyűlésben?

A kormány azt ígérte, hogy szakít korábbi előnytelen gyakorlatával, és a pártprogramokban megígért 800 kilométert megépíti. Ez időközben 400-ra csökkent, és gyanítom, hogy ennek fele sem fog 2006-ig megépülni.

Várom miniszter úr válaszát. (Taps az ellenzéki padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  31  Következő    Ülésnap adatai