Készült: 2024.09.26.18:56:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

233. ülésnap (2001.10.18.), 310. felszólalás
Felszólaló Dr. Kis Zoltán (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:44


Felszólalások:  Előző  310  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök asszony. Szeretettel üdvözlöm a Ház még ébren lévő és jelen lévő képviselőit, (Rockenbauer Zoltánnak:) a miniszter urat, aki a következő napirendre vár - nem is fogjuk húzni az időt, nehogy itt éjszakázzon -, (Kékkői Zoltánnak:) s az államtitkár urat, aki reggel óta kitartóan közöttünk tartózkodik.

Valóban úgy van ez a törvény, ahogy a bizottsági előadó és a vezérszónokok előttem elmondták, hogy ha szakmai ügyről van szó, akkor úgy tűnik, a politikai nézetkülönbségek másodlagosak, és ez így helyes. Valóban egy olyan törvényt tárgyalunk, amelynek az eredeti változata már az előző ciklusban is 96 százalékos többséggel ment át az Országgyűlésen, csakúgy egyébként, mint az állat-egészségügyi törvény, az élelmiszerekről szóló törvény.

Sokan szokták kérdezgetni, hogy a takarmányozásról miért kell törvényt alkotni, miért nem lehet ezt alacsonyabb jogszabályi szinten rendezni. Ez olyan megállapítása a laikusoknak, ami csak akkor jelenik meg kellő hangsúllyal a társadalomban, hogyha valami probléma van. Az utóbbi évek BSE-fertőzései bizony rámutattak arra, hogy a humán fogyasztásban bekövetkező problémák eredendője az a takarmány, ami kapcsán aztán, abba a táplálkozási láncba kerülve, a folyamat egészen a végső fogyasztóig követhető, ellenőrizhető kell legyen, és megfelelő garanciákat kell nyújtson, elsősorban a fogyasztóknak.

Az európai uniós szabályozás a fogyasztóvédelemből indul ki, mint ahogy azt a német takarmányozási törvény, a Futtermittelgesetz is előírja. Javasolni fogjuk egyébként, hogy ennek a törvénynek az idevonatkozó előírásait a garanciák vonatkozásában még pótlólag, módosításként emeljük be ebbe a törvénybe. Egyebekben az a szabályozási rendszer, amely itt megjelenik ebben a módosításban, nemcsak az európai uniós jogharmonizációt - azt hiszem, nem is ez az elsődlegesen fontos -, hanem a magyar fogyasztóvédelmet és mindnyájunk egészségét szolgálja, természetesen biztosítva azokat a garanciákat is, amelyek a takarmány előállítójának és a takarmány feldolgozójának a munkájához feltétlenül szükségesek.

A bizottsági előadó teljesen korrekten ismertette a bizottsági ülésen elhangzottakat, és azokat a kifogásokat is, amelyek nem érdemi jelleggel, de a törvény jobbá tétele érdekében megjelentek, nevezetesen: a törvény céljának a beemelése akár külön a bevezető, preambulum részbe, akár, mondjuk, külön 1. §-ként megjelenítve - erre nézve benyújtottunk módosító indítványt. Ez többletgarancia, többletutalás arra, hogy a törvény gyakorlatilag milyen társadalmi, gazdasági célt kíván elérni, és milyen eszközökkel.

Egységes a bizottság álláspontja abban - azt gondolom, itt különösebb vita nincs -, hogy a szabályozást és az ellenőrzést végző szervezeteknél ha lehet, kerüljük el a párhuzamosságokat, próbáljuk meg minél kisebb állami költséggel, minél kisebb bürokráciával, de úgy végrehajtani ezt a törvényt, hogy a jogi és törvényi garanciák, és még egyszer hangsúlyozom, a humán- és állat-egészségügyi garanciák is megfelelően biztosítottak legyenek a szabályozásban.

(21.20)

 

Nos, ennek a törvénynek az egész előkészítése, módosítása, az a folyamat, amely megelőzte az előterjesztést, nem volt vitamentes, nemcsak hazai, hanem bizony nemzetközi szempontból sem. Tudunk erről, és megköszönöm itt is, a nagy nyilvánosság előtt a minisztérium apparátusának és az országos főállatorvos úrnak személyesen is azt a munkát, amelyet az előkészítés során végzett.

Ezt komolyan mondom, nemcsak a jegyzőkönyv kedvéért - örülök, hogy itt van személyesen is -, hanem mert bizony ennek a törvénynek az előkészítése folyamán egyes olyan garanciákat, amelyek a jelenlegi hatályos törvényünkben és ebben a módosításban is megjelennek, bizonyos nemzetközi körök szívesen látták volna enyhülni. Magyarán: a magyar szabályozás szigorúbb, és nagyobb garanciákat biztosít, mint az európai uniós. Ebben az előterjesztésben ez megmaradt, és ez így helyes. Így helyes bizony, és nekünk az egyéni, az országos és a nemzetközi piacon az áruink eredetvédelme szempontjából sem közömbös védelmet az jelenti, ha ez a törvény ezt a szigorú szabályozást fenntartja, és természetesen ehhez az ellenőrző mechanizmus - személyi összetételét illetően és nem utolsósorban a működtetés és az irányítás-felügyelet vonatkozásában - mindenféleképpen megfelelő garanciával és célzatos eszközökkel dolgozik.

Összegezve - hogy ne raboljuk itt egymás idejét, és ne beszéljünk itt tíz perceket -, a Szabad Demokraták Szövetsége üdvözli ezt a módosítást, ezt el fogja fogadni, még akkor is, ha azok a módosító indítványok, amelyeket előterjesztettünk, nem is mennek át; mert nagyjából ilyen módosító indítványokat fognak a kormánypárti oldalról is benyújtani. Ha az megy át, az sem probléma, ha a miénk... - tehát ebből ne csináljunk presztízskérdést.

Az a lényeg, hogy ez a törvénymódosítás jó. Módosító indítványokkal precízebbé lehet tenni, tehát az SZDSZ is ennek a törvénynek az elfogadását javasolja a tisztelt Háznak. És reméljük, hogy több hasonló szakmai törvénnyel is találkozunk még a hátralévő nem hosszú időszakban, amely nem politikai indulatokat, hanem szakmai konszenzust indukál.

Köszönöm szépen. (Taps. - Rockenbauer Zoltán: Látod Zoli, ha nem ülnek melletted a képviselőtársaid, mennyire másként beszélsz!)

 




Felszólalások:  Előző  310  Következő    Ülésnap adatai