Készült: 2024.04.29.10:01:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

157. ülésnap (2011.12.20.), 250. felszólalás
Felszólaló Korondi Miklós (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A "Merjünk nagyok lenni" sorozatomban a mai napon Ganz Ábrahámra emlékezem.

Ganz Ábrahám 1814. november 6-án született Svájcban, 197 esztendővel ezelőtt, és 1867. december 15-én halt meg Magyarországon. Az öntőinasból lett gyáros többszörös feltaláló, a Ganz-gyár megalapítója. Ganz Ábrahám eredetileg ácsmesterséget tanult Svájcban, majd körbejárta Európa több országát, és különböző gyárakban dolgozott, így sok helyről sok szakmai titkot lesett el, majd végül 1841-ben kikötött Pesten. A Széchenyi István által kezdeményezett gőzmalom építésénél még szerelőként dolgozott, 1844-ben már önálló öntödét alakított ki Budán, amely a szorgalmas munka hatására jelentős üzemmé fejlődött.

Kidolgozta a vasúti kocsik kerekeinek kéregöntésű gyártását, amelynek tökéletesítésére több találmányt is benyújtott. Ganz kéregöntésű vasúti kerékpárjai a kemény kéreg miatt az akkori közönséges öntöttvas kerékpárok élettartamának többszörösét érték el. Ebből az üzemből alakult ki az a vállalategyüttes, amely a gépipar, a járműipar, a villamos ipar számos területén működve világhírű találmányokkal, műszaki megoldásokkal jelentkezett. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején a gyár hadiüzemmé alakult, és ágyúgolyókat, valamint ágyút öntött a honvédség részére.

A szabadságharc bukása után Ganz haditörvényszék elé került, és börtönbüntetésre ítélték, de nem kellett leülnie. A szabadságharc leverése után az angol Burn kéregöntési találmányát próbálta a vagonkerék gyártásánál továbbfejleszteni. Kísérleteket folytatott, és találmányát 1855-ben szabadalmaztatta. 1856-ban már a továbbfejlesztett eljárásra kapott szabadalmi oltalmat. Az eljárás lényege az volt, hogy az önfőforma falát antimontartalmú masszával kenték be, és ezáltal az öntés során az öntöttvas felületen 2-4 milliméter vastagságú, üvegkeménységű kérget hoztak létre.

Kiemelkedő termékei: az öntöttvas hídszerkezetek és a malomipari hengerek. A százezredik kéregöntésű vasúti kerék 1867. november 23-án készült el, a kiegyezés évében. Ennek megünneplésére Ganz Ábrahám vacsorát adott összes alkalmazottja és családtagjaik részére, és minden dolgozóját az ünnepi alkalomra veretett ezüst emlékéremmel ajándékozta meg. Ekkor még senki sem sejtette, hogy alig néhány hét múlva, sikerei csúcsán - talán az évtizedek óta tartó megfeszített munka következményeképpen -, 1867. december 15-én maga vet véget életének. Munkáját Mechwart András folytatta, aki a gyárhoz csábította a Déri-Bláthy-Zipernowsky hármast és Kandó Kálmánt is. Kandó pedig Jendrassik Györgyöt hívta a gyárhoz, újabb sikert megalapozva ezzel.

A Ganz - később a Ganz-MÁVAG - a legválságosabb időszakokban is olyan termékeket állított elő, amelyekkel mind a hazai, mind a világpiaci versenyben képes volt helytállni. A fejlődés az 1970-es években tört meg, és 1996-ban a világhírű járműgyártás végleg az enyészeté lett. Íme, egy újabb nemzeti tragédia, a járműgyártás Trianonja.

Hogy mit adott a magyar Ganz-MÁVAG gyár a hazai piacnak és a világnak? Íme:

Például az Árpád motorkocsit, amely típusból Egyiptom 1934-ben tíz darabot rendelt. A Ganz-gyárban egyaránt készültek dízel és villamos meghajtású mozdonyok és motorvonatok. Motorvonatot gyártottunk a hazai piacra, Tunéziába, Egyiptomba, Brazíliába, Uruguayba, a Szovjetunióba, Belgiumba és több KGST-országba. 3500 portáldaru vitte a világba a jó hírünket. Ma semmink sincs, csak visszadobott villamosajánlatok, hibás metrószerelvények és egyes magánvasutak által továbbított, ócskavasszámba menő teherkocsik, mozdonyok, amelyek sok balesetet okoznak, és sajnos még sokat is fognak.

Tisztelt Országgyűlés! Nem lenne egyszerűbb magyar munkaerőt magyar gyártelepen foglalkoztatni? Csak a terveket kellene elővenni, és ismételten értékteremtő, alkotó tevékenységet lehetne folytatni, amíg a magyar szakemberek megvannak. Jelenleg külföldről, EU-s országokból, EU-s pénzből és saját társfinanszírozásból szerezzük be a kötött pályás járműveket.

Tisztelt Országgyűlés! Voltak, akik a hazáért, és vannak, akik a hazából élnek. Vajon ma a leggazdagabb száz magyar milyen értéket teremt a hazának?

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Adjon az Isten szebb jövőt! (Taps a Jobbik, szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai