Készült: 2024.09.23.09:54:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

264. ülésnap (2013.03.25.),  161-164. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:54


Felszólalások:   151-160   161-164   165-168      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Áttérünk a kétperces kérdésekre.

Pál Tibor, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzetgazdasági miniszternek: "A nemzet főtere és az odavezető kátyús utak" címmel. A kérdésre a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter asszony helyett Völner Pál államtitkár úr fog majd válaszolni. Öné a szó, képviselő úr.

(16.20)

PÁL TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Lassan ugyan, de közeledik a tavasz, olvad a hó, és azt látjuk, hogy nagy építkezés zajlik a parlament körül, nagy ütemben, milliárdokért épül a nemzet főtere. Mindeközben az idő jobbra fordulásával pedig az autósok azt tapasztalják, hogy emelkedik a benzin ára, és egyre több a kátyú az utakon. Egyre veszélyesebb a közlekedés, nemcsak a fővárosban, nemcsak a két számjegyű utakon, hanem már lassan az autópályákon is.

A szocialista kormányzás idején úgy országszerte, mint a fővárosban tervszerű útfelújítások történtek. Ennek forrása az volt, hogy az akkori kormány az önkormányzatokkal együttműködve egy forint önkormányzati forráshoz egy forint állami támogatást adott. A rossz utakon nem a kátyúkat tömködték feleslegesen, hanem ennek a programnak a keretében az elhasználódott kopófelületeket cserélték, újraszőnyegezték az utakat. Ennek köszönhetően az országban számos helyen valósult meg útfelújítás vidéken is, de Budapesten is, akár ha a Határ utat nézzük, a Nagy Lajos király útját, az Etele utat vagy éppen a dunai alsó rakpartot. Önök ezt a programot leállították. Az elmúlt, mondhatjuk azt, hogy immáron három évben a fővárosban nem tapasztalhatunk jelentős útfelújítást, csak kátyújavítási akciókat láthatunk (Babák Mihály közbeszól.), és nem fordítottak jelentősebb forrást ezekre a feladatokra. Pedig naponta 500-600 új kátyú keletkezik a főváros túlterhelt útjain, az elhasznált közutakon. Sok esetben szinte meg kell állniuk az autósoknak, olyan veszélyes gödrökkel és repedésekkel találkoznak.

A megoldás önök szerint az, hogy mindenhová sebességkorlátozó vagy terelőtáblákat helyeznek ki ahelyett, hogy az aszfaltréteget javítanák meg. A pazarló látványberuházások helyett azonban hasznosabb helye is volna a milliárdoknak, azt gondolom, jobb lenne, ha az utak minőségének javítására fordítanának komoly összeget.

Kérdezem az államtitkár urat, hogyan juthatnak el az autósok tengelytörés nélkül majd a nemzet főterére, milyen forrásokat tervez a kormány az útfelújításokra a közeljövőben. Tisztelettel várom a válaszát.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megadom a szót Völner Pál államtitkár úrnak.

DR. VÖLNER PÁL nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Magyarország központi költségvetése idén is, tavaly is több tételben tartalmazott önkormányzati közutak karbantartására, felújítására felhasználható forrásokat. Ezen túl a közterületek és a közösségi közlekedés fejlesztésére is rendelkezésre állnak a források, amelyek fedezetet biztosítanak a beruházáshoz kapcsolódó közutak felújítására is. A kormány 2012-ben többek között adósságátvállalással és központosított előirányzatokkal támogatta a Fővárosi Önkormányzatot. 2013-ban és 2014-ben a felújítandó fővárosi utak tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges forrás a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében rendelkezésre áll.

A megvalósítandó beavatkozások listája közel 90 elemet tartalmaz, amely várhatóan bővülni fog. Magyarország '13. évi költségvetése egy és két számjegyű országos fő közlekedési utak fővárosi szakaszai karbantartásának támogatása című előirányzatban elkülönített forrást tartalmaz támogatási szerződésben meghatározott közutak és hidak karbantartására és felújítására. Külön előirányzatból finanszírozható burkolatlan utak szilárd burkolattal való ellátása és a csapadékvíz elvezetése. A Széll Kálmán tér felújításának, a térség tömegközlekedési kapcsolatai, Káposztásmegyer vasúti és egyéb fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésének támogatása című előirányzat pedig nemcsak a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjának, de a fővárosi közösségi közlekedésnek a fejlesztésére is fedezetet biztosít. A Ferihegyi út meghosszabbítása című előirányzat célja a rákoshegyi Baross utca tehermentesítése, mivel az út és a környék kertvárosi jellege miatt alkalmatlan a tranzitforgalom lebonyolítására. Az elmondottakból is kitűnik, hogy a kormány kiemelt figyelmet fordít a fővárosi utak központi költségvetésből történő finanszírozására.

Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a Fidesz padsoraiból.)




Felszólalások:   151-160   161-164   165-168      Ülésnap adatai