Készült: 2024.09.19.11:03:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

115. ülésnap (2011.10.03.),  45-50. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:20


Felszólalások:   39-44   45-50   51-57      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most Spaller Endre, a KDNP képviselője következik, aki interpellációt nyújtott be a nemzetgazdasági miniszterhez: "Mit lehet tenni a felesleges vásárlásokba hajszolt nyugdíjas fogyasztók érdekében?" címmel. Megadom a képviselő úrnak a szót.

SPALLER ENDRE (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság évek óta vizsgálatokat folytat olyan vállalkozásokkal szemben, amelyek termékbemutatókkal egybekötött kirándulásokat szerveznek. Az ellenőrzések alapjául az a sok-sok panasz szolgál, amelyekben idős emberek kérik a hatóság segítségét egy olyan helyzetben, amelybe akaratuk ellenére sodródtak bele.

A koreográfia a legtöbb esetben nagyon hasonló. Egy olcsó utazás során az emberek egy termékbemutatón is részt vesznek. Az előadók rendkívül kedvező vásárlás látszatát keltik, sokszor az idős emberek testi adottságait, tüneteit, esetleges betegségeit kihasználva beszélik rá őket egy nagy értékű termék megvásárlására. Ilyen lehet például több millió forintba kerülő karib-szigeteki üdülési jog vagy több százezres edénykészlet, esetleg csodagyógyszerként hirdetett lámpa. Azt, hogy pontosan mit mondanak, csak az eladók tudják, a vevők egyedül vannak, később nem fogják tudni igazolni, hogy valóban az hangzott el, amire emlékeznek. Írásba a legritkábban adnak bármit is.

A nyugdíjasok sokszor aláírják valami megvásárlását, amire nincs is szükségük, csak azért, hogy az agresszív, otthoni terepen magabiztosan mozgó eladóktól megszabaduljanak, vagy éppen azért, mert bedőlnek a kedveskedésnek. Vállalják, hogy sokkal többet fizetnek, mint amire anyagi fedezetük van. Ám az eladók erre is találtak számukra kedvező megoldást. A helyszínen természetesen - idézőjelben mondva - van lehetőség hitelszerződés aláírására is. A vásárlók sok esetben csak hazaérve otthonaikba szembesülnek azzal, hogy a fizetendő részletek meghaladják a háztartás teljesítőképességét, hogy a megvásárolttal azonos vagy ahhoz hasonló termék a hagyományos kereskedelemben sokkal olcsóbban is megkapható, valamint azzal, hogy az áru egyáltalán nem rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, mint amivel a rendezvényen meghirdették, továbbá sokszor szükségük sincsen rá.

Az ilyen típusú vásárlások az üzleten kívül kötött szerződésekről szóló jogszabály hatálya alá tartoznak. Van lehetőség a szerződéstől való 8 napon belüli, indoklás nélkül történő elállásra. Abban az esetben viszont, ha a fogyasztó csak ezen határidő után szembesül azzal, hogy rossz üzletet kötött, a szerződéstől való elállásra nincs vagy csak nagyon komoly anyagi veszteség árán van lehetőség. Nem is beszélve arról, amikor a vevő telefonon jelzi, hogy el akar állni a vásárlástól, meg is nyugtatják, ám az eladók ezt később letagadják. A probléma súlyát mutatja, hogy az NFH vizsgálatai szerint a kifogásolási arány 80 százalék fölött van.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mit kíván tenni a kormány a megtévesztett nyugdíjas vásárlók védelme érdekében?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót Szatmáry Kristóf államtitkár úrnak.

SZATMÁRY KRISTÓF nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselőtársam! Azt gondolom, hogy egy nagyon fontos és napjainkban is kezelendő kérdéssel állunk szemben. Azt gondolom, hogy a fogyasztóvédelmi politikának - ahogy ez bizottsági ülésen is elhangzott - az egyik kiemelt területe azon fogyasztói csoportok védelme, amelyek bizonyos sérülékenységet mutatnak, ilyenek akár a gyermekek, akár az időskorúak. Azt gondolom, hogy ez a fajta probléma alapvetően az időskorúaknál jelentkezik.

Tehát összességében: a kormánynak tudomása van a problémáról, a téma egyébként, ahogy említettem, szerepelt a fogyasztóvédelmi bizottság ülésén is, és erre való tekintettel Magyarország IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikájában is esik róla szó. Figyelemmel arra, ahogy ön is elmondta, ez egy sokrétű probléma, a lehetséges válaszokat és a megoldást is több irányban kell keresni. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság éves ellenőrzési és vizsgálati programjában kijelölt célterületek meghatározásakor számos szempontot vesz figyelembe. A kiemelt területek között szerepelnek azok a témakörök, amelyek vonatkozásában a panaszok száma, valamint a kifogásolási arány nem csökken vagy legalábbis olyan magas, mint ahogy ön említette.

A termékbemutatókkal egybekötött kirándulások során lefolytatott ellenőrzések ebbe a kategóriába tartoznak. A hatóság a tavalyi és az idei évben is kiemelten szerepeltette a vizsgálati programjában az ideirányuló ellenőrzéseket. Az ellenőrzések során a hatóság munkatársai nem csupán a vállalkozás által kiadott tájékoztató anyagokat, szerződésmintákat vagy az általános szerződési feltételek jogszabályi megfelelőségét vizsgálják, hanem próbavásárlóként is részt vesznek ilyen rendezvényeken. A felvett jegyzőkönyvek alapján pedig a szóban elhangzott, rossz értelemben vett marketingmódszerek kifogásolására és szankcionálásra is természetesen lehetőség van.

A folyamatos és következetes ellenőrzések mellett rendkívül fontos, azt gondolom, a prevenció. Ebben mindig kiemelt szerepe van a fogyasztók minél szélesebb körben való tájékoztatásának az esetleges veszélyekről, kockázatokról vagy egy jogvita esetén a rendelkezésre álló fórumokról és lehetőségekről.

A harmadik pedig - talán ez a leglényegesebb, és ezért is hangzott el ma ez a kérdés -, ezekkel párhuzamosan a jogszabályi környezet folyamatos felülvizsgálata is napirenden van. Az előírások és tilalmak erőteljesebb megfogalmazására találunk egyébként olyan külföldi példákat, amelyeket esetleg érdemes átvenni, érdemes megnézni ezek magyar jogrendbe való beillesztését. Azt gondolom, hogy ez a munka folyik, képviselő úr is tudja, hogy elméletileg az idei évben, tehát az őszi jogalkotási programban, illetve a jövő tavaszi programban szerepel a fogyasztóvédelmi törvény felülvizsgálata. Azt gondolom, hogy a fogyasztóvédelmi hivatal által lefolytatott vizsgálatok eredményeit, az ezekből következő jogszabályi módosításokat alapvetően az időskorúak fogyasztóvédelmi védelmének megerősítése szempontjából ebbe a törvénybe kell beletenni, és valóban ezeket az ügyeket, ha nincs más, az ellenőrzés mellett jogszabályi módon is kezelni kell.

Tehát a kormány nyomon követi, ismeri, a Fogyasztóvédelmi Hatóságon keresztül pedig mindennap találkozik ezekkel az ügyekkel, és amennyiben erre érkezik javaslat, és úgy látjuk szükségesnek, akkor ezt jogszabályi módon is kezelni fogjuk.

Köszönöm szépen a kérdését, és kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(14.30)

ELNÖK: Kérdezem képviselő urat, elfogadja-e a választ.

SPALLER ENDRE (KDNP): Köszönöm szépen, a választ elfogadom. Úgy érzem, hogy a nyugdíj reálértékének a megőrzése, az uzsorásokra való lecsapás mellett fontos az is, hogy azokat a kereskedőket, akik üzletet látnak a legkiszolgáltatottabbakban, azokat is valahogy tisztességes versenyre bírjuk.

Köszönöm szépen a válaszát, államtitkár úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   39-44   45-50   51-57      Ülésnap adatai