Felszólalás adatai
207. ülésnap (2001.05.10.), 364. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Kékkői Zoltán József (FKGP) |
Beosztás | földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 4:31 |
Felszólalások: Előző 364 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
KÉKKŐI ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Magyarország területének több mint 80 százaléka termőterület. A termőföldnek mint mással nem pótolható természeti erőforrásnak mennyiségi és minőségi megóvása az agráriumban dolgozók számára kiemelten fontos feladat.
Ezt a célt szolgálják a termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény azon előírásai, melyek értelmében a termőföld más célú hasznosításához, például a beruházások elhelyezéséhez a föld fekvése szerint illetékes földhivatal előzetes engedélye szükséges. Az engedély megadásáról rendelkező határozatban a földhivatal, néhány kivételes esettől eltekintve, a földvédelmi járulék megfizetésére kötelezi az igénybe vevőt. A földvédelmi járulék megfizetésének kötelezettsége széles körű földvédelmi célok megvalósítását szolgálja.
Azokat a kivételes eseteket, amikor a termőföld más célú hasznosításáért nem kell földvédelmi járulékot fizetni, a termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény 52. § (3) bekezdése tételesen felsorolja.
(20.30)
Ezek kiterjesztésére csak rendkívül szükséges esetekben kerülhet sor. A települési önkormányzatok széles körű egészségügyi és szociális feladatai megvalósításának támogatása azonban olyan fontos feladat, amely a járulékmentességet élvező beruházások körének bővítését indokolttá teszi. Figyelembe véve a népesség egyre romló egészségügyi állapotát, alapvető össztársadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy minél több, a lakosság egészségét szolgáló létesítmény épüljön. A törvényjavaslat ezt kívánja elősegíteni azzal, hogy a kifejezetten szociális, egészségügyi és sportcélokat szolgáló települési vagy megyei beruházásokat támogatja a földvédelmijárulék-fizetési kötelezettség alóli mentesség biztosításával.
A termőfölddel való ésszerű gazdálkodás érdekében azonban a járulékmentesség még az ilyen beruházások esetében is legfeljebb két hektár területig illeti meg a kérelmezőt. Ezzel a széles lakossági igényeket kielégítő és tömegsportcélokat szolgáló létesítmények megvalósítását kívánja elősegíteni és támogatni az előterjesztő.
A törvénymódosítási javaslat értelmében az engedély jogosultjának írásban kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy az építményt a használatba vétel időpontjától számított 15 évig rendeltetésszerűen csak az engedélyben meghatározott célra használja. Garancia beépítésére a közhiteles ingatlan-nyilvántartás révén van lehetőség, így egy esetleges tulajdonváltás bekövetkezése esetén is biztosítható, hogy a hasznosítás jellege ne változzon. A jogkövető magatartás hiánya esetére kilátásba helyezett szankció kellő visszatartó erővel bír a kötelezettség esetleges megszegőire.
A törvényjavaslat fontos része a földvédelmi járulék összegének differenciált emelésére vonatkozó előírás, amely az átlagosnál értékesebb termőföldek védelme érdekében feltétlenül indokolt. A földvédelmi járulék mértéke az 1992. év óta nem emelkedett, ezért az elmúlt évek ismert pénzügyi folyamatai következtében a földvédelmi járulékok reálértéke jelentős értékcsökkenést szenvedett, és egyre kevésbé szolgálja a földvédelmi szempontok megvalósítását. A közérdekből nyújtott kedvezmények növelésével egyidejűleg szükséges a járulékok összegének korrekciója, figyelemmel arra is, hogy a befolyt összeg földvédelmi jellegű agrártámogatások forrását képezi.
Az előzőekben röviden kifejtettek miatt a törvénymódosító javaslat időszerű és indokolt.
Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 364 Következő Ülésnap adatai