Készült: 2024.09.23.16:39:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2011.11.09.), 44. felszólalás
Felszólaló Szedlák Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:53


Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZEDLÁK ATTILA (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A munka mint tevékenység egyidős az emberiséggel. Mindenkinek szüksége van olyan tevékenységre, amely személyiségének fejlődését segíti, motivált állapotát kielégíti, és az sem utolsó szempont, hogy ez erkölcsi és anyagi megelégedettséggel jár. Magyarul: az önmegvalósítás mellett a munka jelenti a kenyeret is.

A munka valójában tudatos cél- és eredményorientált tevékenység, amely hatást gyakorol a személyiségre, a társas és magánéletre egyaránt. A munka jellege, keretei és hatásfoka a történelem során folyamatosan változott, mivel az ember igyekszik kevesebb fáradsággal életben maradni, ezért leginkább olyan eszközök előállításán fáradozik, amelyek a munka testi, fárasztó jellegét csökkentik vagy megszüntetik. A munka jellegének megváltozása következtében a munka fogalmát is újra kell gondolni, mert egyszerre jelent alkotói tevékenységet, pénzkereseti eszközt, társadalmi kötelezettséget, más emberrel való együttműködést, jogot és a közösség javáért való fáradozást.

A munka társadalom-újratermelési folyamatokban játszott szerepe folyamatosan viták tárgya Magyarországon is. Ráadásul a munka sokféle tudományág számára lehet az elemzés tárgya. A filozófia, a szociológia, a pszichológia, a közgazdaságtan, az ergonómia vagy akár az orvostudomány különböző nézőpontokból veszi szemügyre azt az ugyanazt, amit a munkában felfedezni vélünk.

Az ember a munka segítségével tárja fel az őt körülvevő létezést, és ennek közvetítésével hozza létre azokat a javakat, amelyek életének alapfeltételeit jelentik. Ebben a filozófiai értelemben tehát életünk minden mozzanata létteremtő munka, és ha egy emberi közösség bajban van, akkor igen alaposan el kell gondolkodnia, hogy hol, hogyan és miért torzult el e létújrateremtő munkához való kapcsolata.

A mai magyar társadalom régóta nagy bajban van, és ennek egyik fő oka, hogy elég furcsa, ellentmondásokkal terhelt viszony köti a közvetlen értelemben vett munkához. Egyfelől társadalmunk látszólag túl keveset dolgozik, mert a hivatalos adatok szerint alacsony a foglalkoztatás és magas a munkanélküliség aránya. Másfelől viszont a nem hivatalos adatok arról tanúskodnak, hogy a magyar társadalom valójában önpusztítóan sokat dolgozik, csak e munka nagy részét képtelen regisztrálni a hivatalos számbavételi rendszer.

Tisztelt Képviselőtársaim! A most előttünk lévő törvénytervezet fő célja, hogy egy olyan szabályozási keretet teremtsen a munka világában, amely a lehető legtöbb ember legális foglalkoztatását teszi lehetővé országunkban. Önmagában a munka törvénykönyve nem alkalmas arra, hogy munkahelyeket létesítsen, de arra mindenképpen alkalmas egy rossz munkatörvénykönyv, hogy megakadályozza az ebbéli gondolkodást, illetve a válság egyértelműen bizonyította, hogy ahol az államok képesek voltak rugalmas foglalkoztatási módszerekkel a válság negatív hatásait kiküszöbölni vagy enyhíteni, ott rengeteg munkahely maradt meg, és ott, ahol erre nem voltak képesek, számos területen munkahelyek szűntek meg a válság kapcsán.

Fontos tehát az, hogy az előttünk lévő törvénytervezet ezeket a kritériumokat, ezeket a feltételeket tudja teljesíteni. A javaslat a nemzeti konzultáció eredményének megfelelően fejleszti a védett kor intézményére vonatkozó szabályozást. A védelmi időszak továbbra is az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt évre vonatkozik, a munkáltató azonban a nyugdíjasnak nem minősülő munkavállaló határozatlan időtartamú munkaviszonyát felmondással csak akkor szüntetheti meg, ha a munkavállaló a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, illetőleg egyébként olyan magatartást tanúsít, ami a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi.

A felmondási védelem az anyát abban az esetben is megilleti a gyermek 3 éves koráig, ha az anya szülés vagy a gyermek gondozása céljából nem vesz igénybe fizetés nélküli szabadságot. A javaslat megtartja a szakszervezeti tisztségviselők munkajogi védelmét. A javaslat úgy rendelkezik, hogy a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv egyetértése szükséges a kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezetnél választott tisztséget betöltő és a szakszervezet által megjelölt munkavállaló munkaviszonyának a munkáltató által felmondással történő megszüntetéséhez.

A bérpótlék tekintetében általános szabályként mondja ki a javaslat, hogy a bérpótlék a munkavállalót rendes munkabéren felül illeti meg. A vasárnapi munkavégzés pótlékfizetésének kötelezettségét a javaslat akkor írja elő, ha a munkavállaló vasárnapi munkavégzésére csak kivételként kerül sor. A javaslat a szokásostól eltérő időszakban a 18 és 22 óra között történő munkavégzés esetén műszakpótlék-fizetési kötelezettséget ír elő. További feltétele ennek, hogy a munkavállaló munkaidő-beosztása rendszeresen váltakozzon. A javaslat megengedi a bérpótlék fizetésének mellőzését, ha a munkavállaló alapbérét azokra a körülményekre tekintettel állapították meg, amelyekre figyelemmel egyébként bérpótlékra lenne jogosult. Így tehát ha a munkavállaló alapbérében elismerésre kerülnek a kivételes körülmények, a bérpótlék nem jár.

A munkaviszony a munkáltató és a munkavállaló között létrejött olyan viszony, amelynek keretében a munkavállaló egy meghatározott körbe tartozó feladatoknak a munkáltatónál irányadó munkarendhez igazodó és munkáltató utasításai szerinti ellátására köteles, a munkáltató pedig megfelelő munkafeltételek biztosítására, munkadíj fizetésére, valamint a munkaviszonyokra vonatkozó szabályokban előírt juttatások nyújtására vállal kötelezettséget. Ezt alapozhatja meg a kollektív szerződés.

A törvény szabályainak általános természete az, hogy azoktól a kollektív szerződés korlátozás nélkül eltérhet, tehát a törvény a kollektív szerződéssel szemben általában diszpozitív jellegű. Ez a szabályozási szemlélet jelentősen bővíti a munkáltató, a munkáltatói érdekképviseletek és a szakszervezetek munkaerő-piaci szerepét és befolyását, egyúttal növeli e körben a felelősségüket is, illetve csökkenti az állami szabályozás regulatív funkcióit.

A kollektív szerződés mellett a javaslat lehetővé teszi, hogy az üzemi tanács, üzemi megbízott, központi üzemi tanács és a munkáltató között létrejött úgynevezett üzemi megállapodás is tartalmazzon munkaviszonyra vonatkozó szabályokat. E lehetőség ugyanakkor csak korlátozottan érvényesül annak érdekében, hogy a javaslat kizárja a különböző munkavállalói érdekképviseletek konkurens tevékenységét.

(11.40)

A kollektív szerződésre vonatkozó szabályozás kialakításában a javaslat szemléletét az határozza meg, hogy a legkevésbé korlátozza a felek úgynevezett kollektív autonómiáját, azaz az egymáshoz fűződő viszonyuk rendezését és a munkaviszonyok szabályozását.

Ettől a javaslat azt reméli, hogy jelentősen növeli az érdekképviseletek aktivitását, és a munka világának alakításában egyúttal visszaszorítja az indokolatlan állami beavatkozást, illetve azt piackonform megoldások alkalmazásával korlátozza.

Tisztelt Ház! Az ország és a magyar emberek érdekeit az szolgálja, ha a hazai gazdaság, a magyar vállalkozások megerősödnek, képesek lesznek minőségi munkahelyeket teremteni, és az értékteremtő munka megbecsültebb lesz, mint a spekuláció. Így lehetne valódi versenyképesség-javulást elérni, ez kell hogy legyen a munkavállalók és a munkáltatók együttes érdeke. Ez Magyarország érdeke.

Ezen célok eléréséhez járul hozzá a T/4786. számú törvényjavaslat a munka törvénykönyvéről.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai