Készült: 2024.04.28.19:38:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2009.11.16.), 191. felszólalás
Felszólaló Gazda László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági és informatikai bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:17


Felszólalások:  Előző  191  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAZDA LÁSZLÓ, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága 2009. november 11-ei ülésén tárgyalta az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/11068. számú törvényjavaslatot, és azt 15 igen szavazattal, 12 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül általános vitára alkalmasnak tartotta.

A bizottság ülésén intenzív szakmai és politikai vita bontakozott ki mind a törvényjavaslattal, mind pedig a tágabb értelemben vett helyközi közösségi közlekedési rendszer átalakításával kapcsolatos kormányzati tervekkel és intézkedésekkel kapcsolatban. Ami miatt a gazdasági és informatikai bizottság többsége általános vitára alkalmasnak tartotta a törvényjavaslatot, az a helyközi közösségi közlekedési rendszer átalakítási szükségességének felismerése volt, amelynek egy eleme lesz az előttünk fekvő törvényjavaslat elfogadása. A bizottság többségének véleménye egyértelmű abban a tekintetben, hogy a helyközi közösségi közlekedés fenntartható finanszírozását meg kell teremteni, mert aki az elmúlt évek ráfordításait figyelemmel kísérte, az valami olyasmit tapasztalt, hogy elszabadultak ezek a költségek, a szolgáltatás minősége folyamatosan romlik, és ez fenntarthatatlan.

A benyújtott törvényjavaslat tehát nem szolgál mást célt, mint azt, hogy a kormány felismerte: nem fenntartható ebben a formában a közösségi közlekedési finanszírozás, és ezért meg kell teremteni egy hatékonyan működő integrált regionális közlekedési rendszer alapjait. Ennek keretében a bizottság többsége egyetértett azzal, hogy a közúti és vasúti ágazat hatékonyabb együttműködésével kevesebb pénzből magasabb ellátási színvonalat lehet biztosítani. Ehhez szükségesek azok a menetrendkészítéshez kapcsolódó módosítások, a vasúti pályahálózathoz kapcsolódó forgalmi rendszer átalakítását tartalmazó módosítások, amelyekkel megvalósítható az integrált közszolgáltatási kötelezettség teljesítése.

A bizottság többsége természetesen tisztában van azzal, hogy a törvénymódosításban szereplő javaslatok elfogadásával nem minden fog azonnal megváltozni. A módosítások inkább közép-, illetve hosszabb távon fogják éreztetni pozitív hatásaikat, de ahhoz, hogy addig is fenntartható módon finanszírozható legyen a közösségi közlekedés - különös tekintettel a MÁV-ra -, el kell kezdeni az átalakításokat, és szükséges végrehajtani a változtatásokat. Ebben nagy felelőssége lesz a következő kormányoknak is, mint ahogy nagy a felelőssége a '70-es évek vége óta hatalmon levő valamennyi kormánynak.

A bizottság többsége tehát egyetértett a törvényjavaslat alapvető tartalmának általános vita keretében történő megvitatásával, tekintettel arra, hogy a törvényjavaslat új fogalmakat vezet be, átalakítja a vasúti törvény fogalmi rendszerét, módosítja az eljáró kormányzati szervek feladat- és hatáskörét, megteremti a közszolgáltatások eltérő szinten történő megrendelésének lehetőségét, és biztosítja az Eurofima általi, állami kezességvállalás mellett történő hitelfelvétel lehetőségét, amely a vasúti gördülőállomány korszerűsítését biztosíthatja számunkra. A bizottság többségének véleménye szerint tehát szinte az utolsó utáni pillanatban vagyunk, hogy megtehessük a helyközi közösségi közlekedés fenntartható finanszírozásának és idővel magasabb szolgáltatási színvonalat biztosító átalakításának első lépéseit. Ehhez egy szükséges lépés a T/11068. számú törvényjavaslat.

Mindezek alapján a gazdasági és informatikai bizottság tisztelettel ajánlja a törvényjavaslatot az Országgyűlés plenáris ülésén történő megvitatásra.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  191  Következő    Ülésnap adatai