Felszólalás adatai
189. ülésnap (2004.11.23.), 24. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Nagy Kálmán (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Önkormányzati bizottság |
Felszólalás oka | Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése |
Videó/Felszólalás ideje | 4:08 |
Felszólalások: Előző 24 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
NAGY KÁLMÁN, az önkormányzati bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az önkormányzati bizottság november 22-én tárgyalta az egyes szociális törvények módosításáról szóló T/12642. számú törvényjavaslatot. A tervezet a jelenleg hatályos szociális törvény alapellátási tevékenységekre vonatkozó módosításával az intézményről át kíván térni a szolgáltatásra, s az intézmény fogalmát már csak a szakellátás területén használná. A hatályos szociális törvény 65. §-a szerint a települési önkormányzat a családsegítő szolgáltatás feladatait családsegítő szolgálat működtetésével vagy más, személyes gondoskodást nyújtó intézmény keretében látja el. A törvény módosításába a fenti paragrafus helyett új paragrafus kerül be, amiben már nincs szó intézmény működtetéséről.
Felmerül a kérdés, hogy mi lesz a sorsa azoknak az önkormányzati társulásoknak, amelyek a családsegítő és gyermekjóléti feladatokat ellátó intézmény fenntartására alakultak a hatályos szociális törvény 64. és 65. §-aiban meghatározott kötelező feladatok ellátására. Az intézményfenntartóknak - önkormányzati társulások, civil szervezetek - nem kis erőfeszítésébe telt, főként a kistelepüléses térségekben az intézmények létrehozása és működtetése. Különösen a gyermekvédelmi törvény megjelenése után napjainkig folyt az építkezés, mire kialakultak és állandósultak az intézmények és a szakemberekkel való ellátottság. Zala megyében 254 település van, de az aprófalvas szerkezet ellenére 99 százalékos a terület intézményi lefedettsége. A rendszer jelentős számú pályakezdőt, munkanélkülivé vált szociális szakembert, pedagógust, óvónőt, művelődésszervezőt szívott fel a kialakítás során, jelentős pénzek fordítódtak átképzésükre, alkalmassá tételükre, hiszen a költségvetési törvény kötelező létszámot írt elő ahhoz, hogy a normatívát igényelni tudják.
A tervezetben ellentmondásos, hogy csak a 2 ezer fő feletti településeken teszi kötelezővé a családsegítést, de azt minden települési önkormányzat köteles biztosítani, különös tekintettel a családsegítéshez való hozzáférést. Hogyan biztosítja a kistelepülésen az önkormányzat a családsegítéshez való hozzáférést, ha nem is lesz szolgálat? Ez azt is jelentheti, hogy a rendszerben dolgozó mintegy 1500 fő közalkalmazott kerülhet bizonytalan helyzetbe. Bünteti a tervezet azokat a kistelepüléseket, amelyek korszerű, szakszerű módon célra szervezett intézmények fenntartására társultak vagy szerződtek a feladat ellátására.
Az ülésen felszólalt képviselők szerint az előterjesztés hiányossága, hogy nincs hozzá költségelemzés, nem látható, milyen költségkihatása lesz az önkormányzatok gazdálkodására. Miközben az általános irányelv az, hogy a közszolgáltatásban le kellene építeni, ebben az ügyben apparátust építünk. A közigazgatási hivatalnál további státusokat kell létrehozni, a tervezet a szociális ellátást is hatóság módjára kezeli, holott a kistelepüléseken a képviselők ismerik legjobban a szociálisan rászorultakat. Ezek miatt várhatóan elég nehéz helyzetben lesznek a hivatali apparátusok.
Az új közigazgatási eljárásról szóló törvény bevezetése miatt egyébként is jelentős változások lesznek a hivatalok munkájában, s a hatályba léptetések ütemezésével szükséges ezeket a problémákat kezelni.
A többcélú kistérségi társulások esetében a törvény kötelezővé teszi a szociális ellátások közös megszervezését ahhoz, hogy a társulás érdemben tudjon pályázni. Egy hatvan-hetven településből álló társulásban, mint amilyenek Zala, Somogy vagy Baranya megyében vannak, akár egy önkormányzat is meg tudja akadályozni a rendszer kiépülését. Többek között emiatt is a kistérségeknek csak mintegy a fele tudott megfelelő szinten pályázni, pedig a cél nem lehet az, hogy minél kevesebb önkormányzat jusson többletforráshoz, hanem éppen fordítva.
Ebben a törvényben is megismétlünk egy másik jogszabályt; feleslegesnek tartjuk, hogy a most tárgyalt törvényben a kistérségi törvény paragrafusait ismételgessük.
Az elmondottak miatt a bizottság ellenzéki képviselői a tervezetet nem tartották általános vitára alkalmasnak.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki oldalon.)
Felszólalások: Előző 24 Következő Ülésnap adatai