Felszólalás adatai
117. ülésnap (2007.12.04.), 32. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Józsa István (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 5:19 |
Felszólalások: Előző 32 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. A költségvetés részletes vitájában, ahhoz hasonlóan, amit már korábban az általános vitában meg lehetett fogalmazni, a költségvetés és a versenyképesség összefüggéséről szeretnék szólni néhány szót. Azt hiszem, jogos az a felismerés, ahogy valaki az általános vitában megfogalmazta, hogy a költségvetés legnagyobb értéke, hogy azon a nyomon halad, ami 2006-ban a konvergenciaprogram keretében ki lett dolgozva, és már az első, nem egészen teljes évben is eredményeket hozott a stabilitás és a magyar költségvetés megítélése számára. Azt hiszem, hogy az elsőkörös módosító javaslatok elfogadása során ez a tendencia tovább erősödött. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, jó példát mutatva a költségvetés egyensúlyából és talán összhangban azzal a megállapítással, amit egy OECD-tanulmány fogalmazott meg, nemrégiben lett ez közzétéve - összehasonlítva más, hasonlóan fejlett országokkal -, Magyarországon az államigazgatásra fordított költségek relatíve magasabbak, mint az igazából indokolt lenne.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezete az eredetileg tervezett 604,9 milliárd forintról az előbb említett takarékossági tételek keretében 2,3 milliárd forinttal csökkent, és így összesen 602,5 milliárd forintban került a fejezeti főösszeg megállapításra. Ebből 201,6 milliárd forint a saját bevétel, 327 milliárd forint a költségvetési támogatás. Úgy gondolom, ha figyelembe vesszük, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezetébe kerülnek betervezésre azok a jelentős infrastrukturális fejlesztések, amelyek a közlekedést érintik alapvetően, ez egy biztató fedezet, hogy ezek meg is tudnak valósulni. A megtakarítás olyan területeken történt az elsőkörös módosítások alapján, mint a minisztérium igazgatási költségeinek csökkentése, a minisztérium irányítása alá tartozó hivatalok és intézetek, hatóságok fejezeti csökkentése, hasonlóképpen a külgazdasági kapcsolattartásra fordított központi ráfordítások; gondolva emellé azt is, hogy talán a cégek, tehát az érintettek nagyobb hozzájárulásával eredményt lehet elérni ezen a területen.
Azt hiszem, azt az elvi jelentőségű tételt, hogy a költségvetés stabilitása, egy javuló tendencia konvergenciapályán mit jelent, önmagában nehéz kifejezni.
(9.50)
Azt viszont, hogy a költségvetés hiánya, növekedése, illetve a stabilitás romlása mennyi kárt jelentene, mindenki tudja. Tehát úgy gondolom, hogy a módosító indítványok, amelyek nem kerültek elfogadásra, azok végül is egy nagyobb, átfogó célt szolgálnak ebben a formában, hogy a versenyképességünk javuljon.
Talán érthető, hogy a legtöbb ellenzéki képviselő a GKM fejezetéhez igyekezett olyan módosító indítványokat benyújtani, amelyek a saját települése körül az elkerülőútra - sőt néhányan még a főtéri fejlesztéseket is közlekedésnek fölfogva - forrást biztosítanának, de a GKM-fejezet nemcsak helyi célokat, hanem általános nemzetgazdasági célokat is kell hogy szolgáljon. Ilyen tekintetben jó szívvel láttam, hogy a másodikkörös módosítókban ezektől az igényektől az ellenzéki képviselők is elálltak, belátva talán azt, hogy a költségvetés főösszegei nagyobb, általánosabb infrastruktúra-fejlesztési és versenyképesség-javítási célokat kell hogy szolgáljanak.
Ilyen értelemben azt hiszem, hogy jó irányba halad a költségvetés elfogadása. Kérem képviselőtársaimat, hogy a zárószavazataikkal is támogassák majd. Köszönöm a figyelmet.
Felszólalások: Előző 32 Következő Ülésnap adatai