Készült: 2024.09.20.10:03:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

122. ülésnap (2000.02.29.),  118-123. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:21


Felszólalások:   110-117   118-123   124-133      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Herényi Károly úr, az MDF képviselője kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "Ismét az M7-es sorsáról" címmel. A képviselő urat illeti a szó.

 

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Tisztelt Miniszter Úr! Két esztendővel ezelőtt sokat beszéltünk az M7-es továbbépítéséről, fejlesztéséről, és tettük ezt azért, mert átéreztük az ottélők nehéz helyzetét, mert ismertük a 70-es út túlterheltségét és az ebből adódó fokozott balesetveszélyt.

Mindnyájan tudjuk, hogy milyen nehéz a helyzet, tudjuk, hogy nyáron ezen az úton átkelni a száguldozó kamionok között, egy túlélési verseny megpróbáltatásival egyenértékű. A megyei baleseti statisztikák szerint messze a 70-es út, a Balaton-parti út a legveszélyesebb, itt történik a legtöbb baleset.

A múlt héten egy súlyok kamionbaleset következtében idézőjelben hála istennek nem emberek pusztultak el, csak lovak. De az csak isteni szerencse, hogy veszélyes anyagokat szállító kamionok nem okoztak idáig olyan környezeti katasztrófát és olyan elháríthatatlan bajt, aminek ki vagyunk téve.

A múlt héten a gazdasági bizottsági meghallgatáson arról értesültünk, hogy 2002-ig az eddigi tervekkel ellentétben legfeljebb arról lehet szó, hogy az Aliga-Zamárdi közötti szakasz másik oldala megépül, és egy teljes autópálya lesz az M0-ástól Zamárdiig. Na most, ha ez így lesz, akkor ez a Balaton-parton élők helyzetét egy jottányit sem fogja javítani, legfeljebb annyi történik, hogy a régi rossz úton nem zötykölődve fogunk Zamárdiig menni, de Zamárditól végig a Balaton-parton ugyanolyan balesetveszélyes és ugyanolyan nehéz lesz a közlekedés.

Én tisztelettel azt kérdezem a miniszter úrtól, hogy tekintettel a késésre, a tervezési és kivitelezési késésekre, lát-e lehetőséget arra, hogy ne az Aliga és Zamárdi közötti másik két sáv épüljön meg a következő két-három esztendőben, hanem megtartva a mostani két sávot Aliga és Zamárdi között, mintegy 30 kilométerrel hosszabbítsuk meg a Balaton-parton a gyorsforgalmi utat, mert igazából ez tehermentesítené a Balaton-partot.

Kedvező válaszát várom. (Taps.)

 

ELNÖK: Katona Kálmán, közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter úr válaszol.

 

KATONA KÁLMÁN, közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselő Úr! A gyorsforgalmi program, a kormány tízéves gyorsforgalmiút-programja valóban azt tűzi ki, amit a képviselő úr elmondott, tehát Zamárdiig lenne meg az autópálya. Itt nem tervezési, hanem finanszírozási problémák voltak tavaly, ezt azt gondolom, hogy most már az egész Ház tudja.

A továbbépítés májusban kezdődik vagy folytatódik, az M7-es hat szakasza elindul, 12 szakaszra van pillanatnyilag bontva ez a munka.

Amit a képviselő úr felvetett annak érdekében, hogy gyorsabban tudjunk építeni, ma a kormány úgy döntött, hogy az NA Rt., illetve a MFB alaptőkéjét megemeli, és azt a feladatot adta a társaságnak, hogy gyorsabban és lehetőleg olcsóbban építse tovább az autópályát, illetve gyorsforgalmi utat.

Az a kérdés, amit felvetett, az egyik oldalról nagyon logikusnak tűnik, és mint rendszeresen arra közlekedő, én ezt messzemenően támogatom. Ugyanakkor azt el kell mondanom, hogy a Balatonaliga-Zamárdi közötti szakasz felújítását is el kell végezni, ami azt gondolom, hogy úgy lenne praktikus, ha közben már megépülne a másik sáv, és utána fel tudnánk építeni.

A továbbépítést ezzel együtt én meggondolom, és a javaslatát tovább viszem a Nemzeti Autópálya Rt.-nek, mert mint közlekedő messzemenően jónak tartom ezt a gondolatot, tehát ezt én átbeszélem a szakértő kollégákkal, és majd fogok a képviselő úrnak személyesen válaszolni.

 

ELNÖK: Viszontválasz illeti meg a képviselő urat.

 

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Nagyon szépen köszönöm a miniszter úr válaszát, és nagyon kedvezőnek gondolom, hogy ezen a javaslaton el fognak gondolkodni.

Éppen most 29 esztendeje, hogy először kaptak ígéretet 1971-ben az ottélők, hogy tovább fogják építeni az M7-est. Én nagyon bízom abban és remélem, hogy most végre ez az ígéret valóra is válik, hiszen az ottélőknek nemcsak baleseti és nemcsak közlekedési szempontokból fontos a továbbépítés, hanem a megélhetésük szempontjából, hiszen az idegenforgalom fejlesztése, fejlődése elképzelhetetlen az úthálózat javítása nélkül.

Úgyhogy köszönöm ezt a biztató választ, és az ottani lakosokkal együtt várjuk a kedvező fejleményeket.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   110-117   118-123   124-133      Ülésnap adatai