Készült: 2024.09.20.03:08:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

323. ülésnap (2013.11.12.), 120. felszólalás
Felszólaló Osztolykán Ágnes (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:38


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Én is elmondanám, hogy mely ajánlási pontokról beszélnék: 1079., 1094., 1100., 1102., 1103., 1104., 1105., 1106.

Az LMP számára az oktatási ágazat az egyik legfontosabb prioritások egyike. Az egyik módosítónkban jelentős tételt csoportosítanánk át a köznevelési intézmények felé, hiszen a jövő évi költségvetési tervezetben rendelkezésre álló pluszforrások egyrészt csak a korábbi elvonásokat pótolják valamelyest, illetve a jelentős növekmény a pedagógusok béremelésére szánt forrásokra való fedezet.

Mindezek mellett mi azt gondoljuk, és szót is emeltünk ezért, hogy természetesen fontos és nagyon komoly lépés a pedagógusok bérfejlesztése, de a pedagógusok nem egyedül dolgoznak az iskolákban, az ő munkájukat segítő munkatársak megbecsülését ugyanúgy ki kellene fejezni. Mi erre elkülönítettünk egy jelentős összeget bérfejlesztés gyanánt, hiszen ők azok, akik fontos feladatokat látnak el, mégis a pedagógus-életpályamodellből kimaradtak. A javaslatnak konkrétan az a célja, hogy az elmaradt béremelésüket pótolja.

A közoktatásnál maradva még nagyon fontos az, hogy az LMP a környezettudatos nevelés érdekében forrást szánna és elindítaná az úgynevezett nemzeti erdeiiskola-programot, ami a jelenlegi finanszírozást változtatná meg. Erre egy országgyűlési határozattervezetet is készítettünk, amit beadtam, de sajnos nem szavazták meg a kormánypártok.

Tulajdonképpen ennek a javaslatnak az lenne a lényege, hogy próbáljuk meg kiküszöbölni azt, hogy igazából csak azok a gyerekek jutnak el az erdeiiskola-program kapcsán bizonyos helyekre, ahol a tanulás egy másfajta mikéntjével ismerkedhetnek meg, akiknek a szüleik megengedhetik maguknak azt, hogy kifizessék a pluszköltséget. Mi tulajdonképpen egy pályázati rendszert alakítanánk ki, és azt mondanánk, hogy mindenki fizessen valamennyit, aki pedig nem tudja ezt a költséget előteremteni, annak az állam állja ezeket a költségeket, és ha megfelelő igazolások útján ezt bizonyítja, akkor az állam ezt finanszírozná.

Hosszú évek óta, tulajdonképpen amióta képviselő vagyok ebben az Országgyűlésben, azóta fontos dolognak tartom, minden évben elmondom, és próbálom meggyőzni a képviselőtársaimat arról, hogy a leghátrányosabb helyzetű térségekben fontos lenne elindítanunk azt a bizonyos "kiemelt oktatási körzetek" programot, amit nem én találtam ki, hanem Pokorni Zoltán és a Fidesz.

(11.50)

Azt gondolom, hogy az eddigi integrációs törekvések hoztak bizonyos eredményeket, de elengedhetetlen az, hogy az oktatási kormányzat az egész kistérségre kiterjedő komplex beavatkozási tervet készítsen. Amikor erről beszélek, akkor a korai fejlesztésre gondolok, az iskolai segítő-fejlesztő munkahelyek létrehozására, mentorálásra, a szülői részvétel erősítésére, szociális és egészségügyi szereplők bevonására. Az iskola tágabb társadalmi környezetét is figyelembe kellene venni, s egyúttal biztosítani kellene a megfelelő anyagi és humán erőforrásokat, valamint a hatékony koordinációt, ezt célozza a kiemelt oktatási körzetek létrehozására irányuló módosító javaslatom. Ez nagyon kevés pénz, amiből tulajdonképpen ezt meg lehetne tervezni, és elő lehetne készíteni. Ezt a szerény összeget már három éve kérem, eddig még nem sikerült, hátha most nyitott fülekre talál a javaslatom. A közoktatás területén igazából ezeken a pontokon kívántuk a költségvetést módosítani.

A felsőoktatásra vonatkozóan is vannak módosító javaslataink, hiszen a felsőoktatásban mi a tudásalapú társadalom jövőjét látjuk, és a struktúraváltás mellett azt gondoljuk, hogy tovább kell vinnünk azt a gondolatot, amit az LMP elkezdett a köztudatban, mégpedig a vidéki főiskolák segítését és a vidéki főiskolák nem magukra hagyását. Nekünk az a célunk, hogy ne leépítsük a vidéki felsőoktatást, hanem ellenkezőleg, azt megerősíteni és minőségileg fejleszteni kell. Ha valóban igaz lesz, amit ma reggel Klinghammer államtitkár úr nekem mondott, akkor ezek a vidéki főiskolák nemcsak elsorvadhatnak, hanem valamifajta minőségbéli előrelépést is mutatnak; ezt az LMP ezen módosítójával csak erősíteni kívánná. És azt is gondoljuk, hogy szükség van a felsőoktatásban oktatók bérfejlesztésére is, hogy az egyetemi oktató pálya is versenyképes legyen a piaci szférával szemben, ne szívja el teljesen a legjobb tanárokat és kutatókat. Az LMP erre is adott be egy módosítási javaslatot, amivel a felsőoktatásban dolgozók bérfejlesztését tűztük ki célul.

Még egy módosító javaslatunk van, miszerint elindítanánk egy úgynevezett országos felnőttképzési programot, ami a szakképzés, felnőttképzés megerősítésével mindenki számára ingyenes lehetőséget biztosítana az első szakmaváltásra - tehát nem az első szakma megtanulására, hanem a szakmaváltásra -, és ezt nem kötnénk korhoz.

Ezeken a pontokon kívántuk a költségvetést módosítani. Remélem, látják, hogy ezek nem szemrehányások, nem az egymás ledegradálása és számonkérése, hanem olyan javaslatok, amelyek a konstruktivitás irányába hatnak.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai