Készült: 2024.09.22.21:25:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

222. ülésnap (2005.05.09.),  229-245. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita folytatása és lezárása
Felszólalás ideje 33:07


Felszólalások:   223-229   229-245   245-267      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem, hogy kíván-e még valaki felszólalni a vitában. Kérem, gombnyomással jelezze! (Nincs jelzés.) Úgy látom, hogy nincs ilyen képviselő.

Megkérdezem Göndör István képviselő urat, aki az előterjesztő, hogy kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Göndör István nemet int.) Nem kíván válaszolni. Köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára jövő héten kerül majd sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájának folytatása és annak lezárása. Tállai András, Fidesz, és Vidorné Szabó Györgyi, MSZP, képviselők önálló indítványát T/15691. számon, a szociális bizottság ajánlását pedig T/15691/1. számon kapták kézhez.

Most megadom a szót Tállai András képviselő úrnak, a napirendi pont előadójának, 10 perces időkeretben. Öné a szó, parancsoljon, képviselő úr!

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Rendhagyó módon egy levéllel kezdem az előterjesztést, amelyet én magam kaptam mint országgyűlési képviselő.

“Tisztelt Képviselő Úr! Alulírottö - valaki, aki Kisgyőr, Kossuth út 40. szám alatt lakik - “azzal a kéréssel fordulok önhöz, hogy az ügyemben intézkedni és utánajárni szíveskedjen. 2003. augusztus 4-én férjem hirtelen elhalálozott, s mivel egy gyermeket nevelek, csak egy évig kaptam az özvegyi nyugdíjat, annak ellenére, hogy gyermekem tartós beteg - tüdőasztma és asztma-allergia -, és a kiemelt családi pótlékban is részesült. Sajnos, csak négyórás állásom van, jövedelmünk csak minimálisan haladja meg a nyugdíjminimumot, így gyermekvédelmi támogatásban nem részesülök. Iskolakezdés előtt egyszeri segélykérelemmel kerestem meg a minisztériumot, de elutasítottak. Találkozásunk alkalmával ígéretet tett, hogy utánanéz a törvényeknek és a rendeleteknek, milyen lehetőségek lehetnek, amelyekről én nem tudok. Munkáját, segítségét és fáradozását előre is köszönöm. Várom válaszát. Kisgyőr, 2005. március 8.ö

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat így kezdődött. Úgy kezdődött, hogy a fogadóórámon egy hölgy mindezt természetesen meghatóan és nagyon szomorúan adta elő. S ahogy végighallgatjuk a hölgyet, bizony egész biztos, hogy megértjük őt. Megértjük, hiszen nem elég, hogy férjét elvesztette, még mellé plusz anyagi juttatásban sem részesül, legalábbis, ami az özvegyi nyugdíjat illeti. Megnézve a törvényt, kiderült, hogy való igaz, a jelenleg hatályos törvény, a társadalombiztosításról szóló 1997. évi LXXXI. törvény nem teszi lehetővé számára azt, hogy ebben a többletjuttatásban részesüljön.

Ezért határoztam e javaslat mellett, amihez később csatlakozott dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi szocialista képviselő asszony, akit nagyon sajnálok egyébként, hogy nem tud részt venni a vitában, mert tudom, hogy kórházi kezelésen van, így én magam kell hogy előterjesszem ezt a javaslatot, amelynek a lényege a következő. Ez egy rövid javaslat, két paragrafusból áll. Az 1. §-ban a 47. § (2) bekezdésének c) pontját kiegészítjük. A c) pont azt mondja, hogy a jövőben az ideiglenes özvegyi nyugdíj megszűnését követően özvegyi nyugdíjra az jogosult, aki házastársa halálakor házastársa jogán - és most jön az új szöveg - árvaellátásra jogosult, fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg, vagy - ez már a régi szöveg - legalább két, árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodik. Tehát a dolog lényege az, hogy ha a parlament elfogadja a törvényjavaslatot, akkor a jövőben többletjuttatásként az a házastárs is részesül az állandó özvegyi nyugdíjban, aki egy gyermeket nevel, az egy gyermek vagy tartósan beteg, vagy fogyatékkal élő gyermek. Eddig csak kétgyermekes házastárs részesülhetett ebben a juttatásban. Ez a módosítás lehetővé teszi, hogy az egygyermekes is, de csak abban az esetben, ha fogyatékos gyermeket vagy tartósan beteg gyermeket nevel. A 2. § lényegében a hatálybalépést intézi el és egy technikai módosítást a törvényszövegben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Rövid törvény, de mégis egy igazságtalan dolgot tenne helyre, fog helyretenni reményeink szerint, hiszen gondoljuk el azt, aki elveszti házastársát, és még ráadásul a törvény hiányossága kapcsán további nehézségek elé áll, hiszen egy tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek nevelése egészen bizonyosan kerül annyi költségbe - minden egyéb más, lelki megterhelésen túl -, mint mondjuk, ahol két gyermeket nevelnek.

Úgy tűnhet sokaknak, hogy ez mindössze egy csöpp a tengerben, de olyan csöpp, amely nem tudom pontosan, hogy több száz vagy több ezer személyt érinthet, mindenesetre a költségvetésre nem ró jelentős terhet, és biztos vagyok abban, hogy azok, akiket ez érint, ezt nagyon méltányosnak és igazságosnak tartanák. Én a tekintetben is példaértékűnek mondanám a törvényjavaslatot, hogy függetlenül attól, hogy a politika, illetve a parlamenti patkó melyik oldalán dolgozunk, alkotunk véleményt vagy döntünk, ebben a kérdésben teljesen egyformán gondolkodtunk a szocialista képviselőtársammal.

(22.20)

Bízom abban, hogy ezt a rövid, de igazságos és nagyon méltányos törvényjavaslatot - amely azok számára, akiket ez érint, tehát az egy gyermeket, de sajnos beteg vagy fogyatékos gyermeket nevelő házastársnak, édesanyának vagy édesapának jelent többlettámogatást - a parlament jóváhagyja.

Itt be is fejezem, köszönöm szépen, hogy meghallgattak. Bízom a bizottságok, illetve a későbbiek során a kormány és a parlament támogatásában. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány jelezte, hogy ötperces időkeretben kíván felszólalni. Megadom a szót Korózs Lajos államtitkár úrnak. Parancsoljon!

KORÓZS LAJOS ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Nem szeretném megismételni azokat a joghelyeket, amelyeket ön pontosan idézett. Mondandómnak az a lényege, hogy a képviselői indítványt a kormány támogatja, hiszen a tartósan beteg, illetve fogyatékkal élő gyermekeket nevelő megözvegyült szülő nehéz élethelyzetében a fokozottabb támogatás minden szempontból indokolt, ahogy arra a képviselő úr is rávilágított.

A társadalmi szolidaritás elve alapján egyébként a jelenlegi nyugdíjszabályok is tartalmaznak a beteg gyermeket nevelő özvegyek részére kiemelt kedvezményt oly módon, hogy az úgynevezett ideiglenes özvegyi nyugdíj részükre nem tizenkét, hanem harminchat hónapig, tehát a gyermek hároméves koráig jár. A képviselői indítvány tehát az özvegyi nyugdíjrendszerünkben már meglévő preferenciát fejleszti tovább, ily módon a tartalmi és jogszabályi koherencia is biztosított.

A törvénymódosítás hatálybalépésekor becsléseink szerint közel hatszáz tartósan beteg, illetve fogyatékkal élő gyermeket nevelő, korábban megözvegyült személy jut átlagosan közel 20 ezer forintos nagyságrendű özvegyi nyugdíjhoz. A kormány a központi tartalék terhére az ehhez szükséges mintegy 120 millió forint kiadási többletet finanszírozza. Az özvegyi nyugdíjat az érintett jogosultaknak igényelniük kell. Szeretném felhívni a képviselő úr és a tisztelt Ház figyelmét arra, hogy abban az esetben, ha az illető személy aktív korú volt, a kérelmet a megyei nyugdíj-igazgatóságokhoz, ha viszont már nyugdíjban volt, a nyugdíjfolyósítóhoz kell benyújtani. Tehát a hátramaradottnak kell indítványozni a kérelmet.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, hogy az emberi jogi bizottság nevében kívánja-e valaki ismertetni a bizottságban elhangzott álláspontot. (Nincs jelentkező.) Úgy látom, hogy nem. Akkor megadom a szót Varga Lászlónak, a költségvetési bizottság előadójának, a napirendi ajánlás szerint ötperces időkeretben. Öné a szó, parancsoljon!

VARGA LÁSZLÓ, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Államtitkár úr szavai után még inkább módom van a költségvetési bizottság tárgyalásának a tapasztalatait nagyon röviden összefoglalni, hiszen a mi alapvető feladatunkat a kezdeményezés költségvetési kihatásainak a mérlegelése és a forrás megjelölése képezte.

Mégis szóba került az, hogy a költségvetés teherbíró képességétől függően, arra tekintettel kötelességünk méltányosságból olyanfajta aránytalanságokat, igazságtalanságokat, változásra érett kérdéseket mérlegelni és azok megoldását támogatni, mint amire a jelen kezdeményezés is vonatkozik. A rövid kalkuláció a költségvetési bizottság ülésén arról szólt, hogy 200 millió forintot bizonyosan nem halad meg az összegszerűség, és ahogy államtitkár úr is jelezte, ennek a forrását a központi költségvetés tartalékában jelöltük meg. Ez egy jó kezdeményezés, amit az is kifejez, hogy a költségvetési bizottság ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el és ajánlja a parlamentnek is elfogadásra.

Köszönöm, elnök úr. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem, hogy a szociális bizottság nevében kíván-e valaki felszólalni, ha igen, kérem, hogy gombnyomással jelezze. Nyul István képviselő úrnak adom meg a szót. Parancsoljon, öné a szó, képviselő úr.

DR. NYUL ISTVÁN, a szociális és családügyi bizottság előadója: Elnök Úr! Képviselőtársak! Tisztelt Ház! A T/15691. számon benyújtott önálló képviselői indítványt, amely a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosítását javasolja, a szociális és családügyi bizottság 2005. április 25-én megtárgyalta.

A törvénymódosítás az özvegyi nyugdíj kiterjesztését javasolja, nemcsak a legalább két árvaellátásra jogosult gyermek esetén, hanem a tartósan beteg, illetve fogyatékkal élő gyermeket nevelő szülők esetére is. A bizottsági ülésen jelen lévő szaktárca képviselője támogatásáról biztosította a bizottságot. S miután tudjuk, hogy kormánypárti és ellenzéki képviselők együtt adták be ezt a törvénymódosító javaslatot, érdekes módon a bizottságban vita nem bontakozott ki erről a kérdésről. Nemcsak azért nem volt vita, mert mindkét oldal támogatásával jött létre ez a törvényjavaslat, hanem azért sem, mert ennek a törvényjavaslatnak a tartalmi részével mindenki mélyen egyetértett.

A vita nélküli egységes szavazat azt bizonyítja, hogy a bizottság mind a tárgysorozatba-vételt, mind az általános vitára való alkalmasságot javasolja, és javaslom, hogy a tisztelt Ház ezt vegye tudomásul.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most az egyes képviselői felszólalásokra kerül sor, 8-8 perces időkeretben. Először az írásban jelentkezett képviselőnek adom meg a szót, Béki Gabriellának, a Szabad Demokraták Szövetsége képviselő asszonyának. Parancsoljon, öné a szó, képviselő asszony.

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A Tállai András és dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi képviselők által benyújtott önálló képviselői indítvány tartalmával a Szabad Demokraták Szövetsége képviseletében százszázalékosan egyet tudok érteni. Ez a szakasz - ahogy már szó volt róla - az állandó özvegyi nyugdíjra való jogosultságot nyitja ki, ezt próbálja módosítani egy ponton, egészen pontosan arra a helyzetre való tekintettel, amikor fogyatékos gyermekkel marad egy házaspár egyik tagja egyedül, egy fogyatékos gyermeket kell ellátnia és gondoznia özvegyen.

Való igaz, hogy az ideiglenes özvegyinyugdíj-jogosultság az ő esetükben némiképp hosszabb, egészen pontosan három év, ahogy államtitkár úr az előbb erre utalt. Van egy előnyös megkülönböztetés a törvényben, ezt fejleszti tovább a javaslat úgy, hogy az állandó nyugdíj esetében is élvezzenek valamilyen megkülönböztetett előnyt ezek az özvegyek. Tehát egy ponton a jelenlegi hatályos törvényben megbúvó igazságtalanságokat - ha tetszik - korrigálja a javaslat.

Az a baj, hogy a hatályos szabályozásban nemcsak ez az egyetlen pont van, ahol a szabályozás igazságtalan, hanem jó néhány más ilyen pont is van a nyugdíjtörvényünkben, amit 1997-ben a reformcsomag részeként korszerűsítettünk és fogadtunk el. Az özvegyi nyugdíj szabályozásával kapcsolatban jó néhány olyan levelet őrzök, zömmel idős asszonyoktól, akik azt panaszolják, hogy jóllehet özvegyek, gyermeket is neveltek, egyedül tették - és hosszú évtizedeken keresztül, mert sajnos korán vesztették el a férjüket -, a nyugdíjrendszer szerint ők nem számítanak özvegynek. Ezt a problémát már többször a Ház elé hoztam kérdés formájában is, interpelláció formájában is, és próbáltam a figyelmet ráirányítani erre a problémára, mondván, ez körülbelül olyan, mintha lennének teljes értékű özvegyek és másodlagos értékű özvegyek.

 

(22.30)

Azt gondolom, hogy bizonyos értelemben alkotmányossági dilemmát is fölvethet az, hogy az özvegyi jogosultság egy úgynevezett feléledési időhöz van kapcsolva. Az én felfogásom szerint a perdöntő ebben a kérdésben csak az lehet, hogy az elhunyt házastárs szerzett-e nyugellátásra való jogosultságot vagy nem. Ha szerzett ilyen jogosultságot, mert megvan a szükséges és elégséges szolgálati ideje ahhoz, hogy a nyugdíjfeltételeket teljesítse, akkor azt gondolom, hogy ehhez kapcsolódik az a jogosultság is, hogy az özvegye is élvezzen özvegyi nyugdíjjárandóságot. Nos, ez a szakasz - ami ugyanennek a paragrafusnak a harmadik bekezdése, a 47. § (3) bekezdése, amely arról szól, hogy az özvegyi nyugdíj jár akkor is, ha a különböző jogosító feltételek valamelyike a házastárs halálától számított tíz éven belül bekövetkezik -, azt gondolom, legalábbis vitára ingerlő szakasz, aminek a helytállóságát a magam részéről erőteljesen vitatom.

Szeretném képviselőtársaimat emlékeztetni arra is, hogy a nyugdíjreform előtti társadalombiztosítási törvényben nem 10 év szerepelt. Akkor is szó esett feléledésről a törvényi szabályozásban, de legalább 15 év volt ez az intervallum. Hiszen ha valaki korán veszti el a házastársát, akkor lehet mondani - és nyilvánvaló, hogy a törvényalkotó annak idején ezt a szempontot tartotta szem előtt -, hogy minél korábban kerül sor erre a tragédiára, annál nagyobb lehetősége van még arra az életben maradott házastársnak, hogy változtasson még a családi viszonyain, változtasson még az életén. De, tisztelt képviselőtársaim, számomra valahol nagyon-nagyon érthetetlen, hogy ha valaki korán megözvegyül, és úgy dönt, hogy nem megy újra férjhez - azért használom ezt a kifejezést, mert általában a nőkkel fordul elő, hogy korábban elvesztik az élettársukat -, és vállalja azt a nehézséget, hogy egyedül, egy jövedelemből, munka mellett fölneveli a gyerekeit, akkor miért kell őt az élete alkonyán azzal büntetni, hogy még özvegynek sem ismeri el a nyugdíjtörvény.

Nos, én beadtam egy módosító indítványt arra való tekintettel, hogy ha az özvegyi nyugdíj kérdését kinyitottuk a Tállai-Vidorné-javaslat kapcsán, akkor reményem van arra, hogy bizottsági vitában érdemi vitát tudunk folytatni erről az általam felvetett problémáról is. Bízom benne, hogy a szaktárca megértő lesz ezzel a javaslattal kapcsolatban.

Szeretnék még egy gondolattal az anyagi hátterére is utalni a kérdésnek, hiszen már többször próbáltam nekifutni ennek a kérdésnek, és mindig az anyagiakra való hivatkozással utasított el a szaktárca. Azt gondolom, hogy ha valaki nagyon fiatalon hal meg, viszonylag rövid a szolgálati ideje, ami nyugdíjszerző jogosultság, akkor abból meglehetősen kis összegű nyugdíj számítható ki. Ennek a kis összegű feltételezett nyugdíjnak a 30 százalékára szerez jogosultságot az, aki özvegyen ezt igényli. Következésképp, még ha ezek az összegek valorizálva is vannak, hiszen általában a napi értékének megfelelően valorizált összegekben számol a nyugdíjfolyósító intézet, akkor is meglehetősen kis teher ez a kasszában, mert csak pár ezer forinttal egészítené ki a nyugdíjat. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Ez a kérdés ezeknek az érintett asszonyok szemében inkább elvi jelentőségű, mint anyagi. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Felszólalásra jelentkezett, és megadom a szót Lezsák Sándor független képviselőnek. Parancsoljon!

LEZSÁK SÁNDOR (független): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! A fogyatékossággal élők napi gondjainak megértése területén egy újabb előrelépés történik ennek a törvényjavaslatnak az elfogadása révén. Óriási teher hárul a fogyatékossággal élő gyermeket gondozó szülőkre, és ha az egyikük meghal, akkor kell hogy legyen bennünk annyi társadalmi együttérzés, hogy segítsünk ezeken a családokon.

Nem kívánom kisebbíteni ennek az előterjesztésnek az erényeit, de egy kicsit elgondolkodtatott az előterjesztés szövege. Idézem: “Az ideiglenes özvegyi nyugdíj megszűnését követően özvegyi nyugdíjra az jogosult, aki házastársa halálakor házastársa jogán árvaellátásra jogosult, fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg gyermek ellátásáról gondoskodik.ö Az előterjesztés megvalósulása mindenképpen előrelépés a fogyatékossággal élő gyermekek helyzetének a megsegítése területén, de semmivel sem könnyebb annak a szülőnek a helyzete, aki 19 éves, fogyatékossággal élő gyermeke ellátása során özvegyül meg. Ők kimaradnak ebből a lehetőségből. Miért maradnak ki? Csupán azért, mert két-három évvel idősebb a gyermekük, mint a sors által szintén mostohán kezelt özvegyi sorstársaik gyermeke?

Ha belegondolunk ezeknek a fiatal félárva felnőtteket gondozó özvegyek helyzetébe, akkor rá kellene arra döbbennünk, hogy nem szabadna az özvegyi nyugdíjra történő jogosultság ügyét összekötni az árvaellátásra történő jogosultság tényével, legalábbis a fogyatékossággal élő gyermekek ügyében nem szabadna. Bárki persze mondhatja, hogy 15-20 év alatt megoldódik ez a gond, hiszen aki most 14 éves, fogyatékossággal élő gyermeke jogán válhat özvegyi nyugdíjassá, az 10 év múlva is nyugdíjas lesz, és tudja majd ápolni a gyermekét. A kárvallottak azok, akik most éppen túlhaladták az árvaellátáshoz való jogosultság korhatárát, és azok tartósan meg lesznek fosztva ettől a lehetőségtől.

Sajnos, a felnőtt korú, fogyatékossággal élők helyzetén ma kevésbé segít a társadalom, mint a gyermekkorúakén. Kezemben van egy Pest környéki fiatal autista felnőtt kálváriájáról szóló bírósági jegyzőkönyv. A bíróság nem volt abban a helyzetben, hogy a fiatal beteg gyógykezelésére kijelöljön egy intézetet, csupán arra szorítkozhatott, hogy a kezelés szükségességét a határozat rendelkező részében megállapítsa. A gyermekkorúaknak van megfelelő intézete, de a fiatal felnőtteknek, az igényjogosultaknak kellő számban nincsen. Nem szabadna megengedni, hogy ilyen mértékű méltánytalanságok kialakuljanak pusztán a véletlen játéka miatt, nemcsak az egészségügyi ellátás, hanem már a nyugellátás területén is. Módosító indítvány révén próbálom meg orvosolni a segítő célú törvényjavaslatból kimaradt érdekeltek gondjait.

Szembe kell néznünk azzal a problémával is, hogy ez a javaslat erősíteni fogja-e a társadalombiztosítás szolidaritási oldalát, vagy ennek az előterjesztésnek nincs köze a szolidaritás elvéhez, és valójában állami, szociálpolitikai feladatokat old meg a biztosítottak pénzén. A gyanú azért érthető, mert a nyugdíjkassza területén az elmúlt években folyamatosan gyengítették a szolidaritás elvét, és erősítették a piaci jelleget. Gondoljunk csak arra, hogy az elmúlt években az inflációt többszörösen meghaladó mértékben növekedett a járulékfizetői plafon, ami azt jelenti, hogy a jövőbeni kisnyugdíjak rovására erősítette a magas nyugdíjúak pozícióit, azaz évről évre gyengült a társadalombiztosítás szolidaritási elve.

Nos, nyugodt lélekkel állíthatom, hogy az özvegyekről és árvákról történő gondoskodás hagyományosan a társadalombiztosításnak a piaci elveken túlmutató és az emberek közötti szolidaritást erősítő jellegéből fakad. A szolidaritási elv erősítése valóban tehermentesíti az állami költségvetés szociális kiadásait, amennyiben kellően szociális érzetű a kormányzat, és áldozna ilyen célokra összegeket, de nem tehermentesíti a központi költségvetést akkor, ha gyenge a kormányzatnak a szociális gondok megoldása iránti elkötelezettsége, és nem is áldozna pénzt ilyen problémák megoldására.

 

(22.40)

A Nemzeti Fórum úgy vélekedik - és a szakkollégium véleményét tolmácsolom -, hogy meg kell állítani a társadalombiztosítás eltolódását a profitorientált magánbiztosítás irányába. Az előterjesztés is ezt a célt szolgálja a szolidaritás elvének megerősítése révén, és ezért támogatjuk a törvényjavaslatot, és a módosító indítványunkra hívom fel szíves figyelmüket.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Felszólalásra jelentkezett, és megadom a szót Csáky Andrásnak, a Magyar Demokrata Fórum képviselőjének. Parancsoljon!

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Ezen a késői órán ilyen rövid törvényjavaslat kapcsán nehéz megszólalni, mert világos a képlet, világos az, hogy itt tulajdonképpen, ha csak egy szűk kört érintően is, de talán sikerült előrelépni. De akár a költségvetési bizottság nevében felszólaló képviselő, vagy Béki Gabriella, vagy Lezsák Sándor megszólalásában különböző igazságtalanságok kerültek felszínre ennek kapcsán. És mindig ahhoz a '97-es nyugdíjtörvényhez érünk vissza, és nemcsak a feléledési idő, ami csorbát szenvedett annak a törvénynek az oltárán, ami valóban a közösségi szolidaritást az egyéni érdek rovására csorbította lényegében, hanem azt se felejtsük el, hogy akkor az addigi állapotok szerint az elhunyt jogosultságának az 50 százalékát kapta az özvegy, és ezt ezzel a bizonyos nyugdíjreformmal csökkentették 20 százalékra, amit most megtoldottak utóbb 5 százalékkal. Tehát nagyon sok probléma van az egész kérdéskörrel.

A legújabb kimutatások szerint 175 ezer özvegyi nyugdíjban részesülő honfitársunk él az országban. Az sajátságos, hogy ebből 170 ezren hölgyek, tehát a férfi honfitársaink sajnos halandóbbak.

Természetesen ezt a törvényjavaslatot csak támogatni lehet. És lehet, hogy jobb lett volna, ha, mondjuk, holnap délelőtt vagy napközben tárgyalja a parlament, hogy azért arra is tudunk példát mutatni, ha elég szűk szegmensben is, de egyet tudunk érteni bizonyos törvénymódosító javaslatokban.

Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem, hogy kíván-e még valaki felszólalni ebben a vitában. Kérem, hogy gombnyomással jelezze! (Nem érkezik jelzés.) Nem látok ilyen képviselőt.

Megkérdezem Tállai András képviselőt, hogy kíván-e most reagálni a vitában elhangzottakra. Úgy látom, hogy igen. Parancsoljon, öné a szó.

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Csak szeretném köszönetemet kifejezni képviselőtársam, a képviselő asszony nevében is, hiszen alapvetően a benyújtott törvényjavaslat tartalmának jogosságát és igazságosságát senki nem vitatta. Azt gondolom, miután a parlamentben azok vannak többségben, akik az emberek mindennapi gondjaival szociális értelemben foglalkoznak, az is természetes, hogy ezen törvényjavaslat kapcsán teljesen más kérdéseket is felvetnek. Úgyhogy teljes mértékben egyetértek Béki Gabriella képviselő asszonnyal vagy Lezsák Sándor képviselő úrral is.

Azonban azt tudni és látni kell, hogy egy problémának a kezelését csak úgy lehet megoldani, ha az adott törvény szelleméhez igazítjuk azt a problémát. Tehát itt nem generális változásokról és nem újabb és újabb problémák kezeléséről van szó, ez egy lépés, egy jelentős lépés egyébként annak a 600 embernek - ahogy államtitkár úrtól hallhattuk - az életében; és örülök annak, hogy legalább ebben a kis lépésben valóban példaértékűen mind a négy párt - vagy nem is tudom mennyi pontosan a függetlenekkel együtt - kifejezte azt, hogy alapvetően a törvényjavaslatot támogatják.

Még egyszer köszönöm a támogató hozzászólásokat. Úgy hallottam, hogy lesz részletes vita, akkor folytatni fogjuk. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára jövő héten kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény és egyéb, az egészségüggyel összefüggő törvények módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/15641. számon, a bizottságok együttes ajánlását pedig T/15641/41. számon kapták kézhez.

Indítványozom, hogy a részletes vitát - a módosító javaslatok közötti összefüggésekre figyelemmel - egy szakaszban folytassa le az Országgyűlés. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e ezzel. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Úgy látom, hogy egyhangú volt. Megállapítom, hogy az Országgyűlés az indítványomat elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt megnyitnám a részletes vitát, felhívom a figyelmüket, hogy az ajánlás 16. és 20. pontját előterjesztője visszavonta, a 31. pont pedig nem felel meg a Házszabály rendelkezéseinek, így ezek nem szerepelnek a vitában. Kérem a felszólalni kívánó képviselőket, hogy jelezzék, melyik ajánlásponthoz kívánnak hozzászólni.

Ezennel megnyitom a részletes vitát az ajánlás 1-44. pontjaira. Megadom a szót Csáky Andrásnak, a Magyar Demokrata Fórum képviselőjének. Parancsoljon, öné a szó, képviselő úr, tízperces időkeretben.




Felszólalások:   223-229   229-245   245-267      Ülésnap adatai