Készült: 2024.04.26.11:10:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

287. ülésnap (2013.06.10.),  49-55. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:03


Felszólalások:   43-48   49-55   55-61      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Ház! Burány Sándor, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Mi jöhet a földmutyi és a trafikmutyi után?" címmel.

A képviselő úré a szó.

BURÁNY SÁNDOR (MSZP): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Az önök kormánya tavaly nyáron pályázatot hirdetett felszámolói jogosultság megszerzésére. A pályázatok benyújtásának határideje december 1-je, a pályázatok kiértékelésének és az eredményhirdetésnek 2013. május 1-je volt a határideje.

A pályázaton kiválasztott felszámolók a következő hét évben kizárólagos joggal végezhetik a felszámolói tevékenységet. Bármiféle előzetes egyeztetés nélkül, két héttel az eredményhirdetés előtt a kormány gyökeresen átírta a pályázati eljárás szabályait. Csak nem azért, hogy a fideszes haverok kerüljenek be? Mi mással magyarázható, hogy míg az eredeti pályázatban az objektív szakmai szempontok súlya 75 százalék volt, addig az új kiírásban már a szubjektív szempontok váltak döntő tényezővé. A pályázatok elbírálásából teljesen kizárták a Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesületét. A felszámolói szakma kipaterolása után a pályázatok elbírálásában kizárólag a kormány delegáltjai vehetnek részt. (Dr. Rétvári Bence: Nem igaz!) Nehogy maradjanak tanúk és szakmai szempontok.

Az új pályázatban önök előírták, hogy a pályázók egy szakmai tervet is nyújtsanak be, ennek elvárt tartalmára, követelményeire azonban semmilyen érdemi előírás nem szerepel a kiírásban. Csak az bizonyos, hogy a szubjektív értékelésnek nagyobb súlya lesz a kiválasztásban, mint az objektív kritériumok teljesítésének. Az pedig egyértelműen árulkodik az alappal sejthető hátsó szándékokról, hogy egyes pályázati szempontok kifejezetten a frissen alakult társaságoknak kedveznek.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mindezek alapján kérdezem tehát a következőket. A felszámolók kiválasztása során a kormány kívánja-e garantálni a szakmai szempontok érvényesítését? Ki és hol készítette elő az új kiírást? Hogyan kívánja biztosítani, hogy az elbírálásból kiszorult szakmai érdekképviselet szerepét a trafik- vagy a földpályázatokhoz hasonlóan ne a Fidesz-pártiroda vegye át? Hogyan kívánják távol tartani az újabb koncra éhes fideszes háttérembereket? Hogyan fogják biztosítani a pályázatok értékelésének utólagos ellenőrizhetőségét és átláthatóságát?

Tisztelettel várom válaszát. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiból.)

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A kormány megfelelő szakmai és jogi érvek alapján döntött úgy a pályázati értékelő bizottság szakmai észrevételeinek figyelembevételével ez év tavaszán, hogy a 2012. évi pályázati felhívást visszavonja és helyette újat ír ki. Itt szeretném a képviselő úr első csúsztatását elmondani: nem időközben változtak meg a feltételek, hanem új pályázat kiírására került sor.

A kormányrendelet 2013. évi módosítása és az új pályázati felhívás minden pályázó tekintetében érvényesíti mind a szakmai felkészültséget, mind a jogszabályoknak megfelelő működést, és ezeket előtérbe is helyezi. Tévedés tehát, hogy alapvetően megváltoztak volna a pályázás szabályai. Itt a második csúsztatás.

A jogszabály és a pályázati felhívás tételesen felsorolja a bírálati szempontokat, valamint a döntéshozatal szabályait. Nincs tehát szó arról, hogy a pályázatok elbírálásakor szabadon mérlegelhetne a döntéshozó. Itt a harmadik csúsztatás.

A kormányrendelet-módosításban és a pályázati felhívásban új elem a pályázó szakmai, gazdasági tevékenységének részeként elbírálandó szakmai program. Erre azért volt szükség, mert a korábbi pályázati felhívás nem volt alkalmas a pályázók tényleges szakmai színvonalának, szakmai tudásának felmérésére, az ügyfelekkel, a hatóságokkal és a bíróságokkal történő kapcsolattartás minőségi jegyeinek megismerésére, tehát a nagyszámú pályázók közötti tényleges, szakmai alapú differenciálásra. Lényegében a pályázók többsége ugyanazt a pontszámot kaphatta volna, és nem lehetett volna valódi különbséget közöttük kialakítani.

A 2013. évi új pályázati felhívás nem tartalmaz alapvető változásokat a pályázati követelményrendszerben, megtartja például a 130-as keretszámot, mint a korábbi, és nagyjából ugyanolyan előnyben és hátrányban részesíti azokat a körülményeket, amelyeket a korábbi jogszabály, illetve a pályázati felhívás. Ezek közül különös jelentőséggel bírnak a közérdek érvényesítése szempontjából releváns szakmai, illetve gazdasági körülmények. Az új pályázat célja, hogy a bírósági fizetésképtelenségi szakértői szakma művelőinek kiválasztásakor a közérdek és az igazságszolgáltatásba vetett közbizalom növelését célzó elvek érvényesüljenek.

A jogszabály-módosítás eredményeként valóban nem vesz részt a felszámolók érdekképviseleti szervezete, a FOE a pályázatokat értékelő bizottság munkájában. Ennek oka, hogy lényegében így önmagukat kellene hogy minősítsék a felszámolók, hiszen ők maguk ülnének ott, a saját magukról szóló pályázatok döntéshozatala során és olyan látszat keltődne, mintha az a száz szervezet, amely ennek az érdekképviseletnek tagja, nagyobb előnyökkel rendelkezik, mint mások, nem csupán a szakmai szempontok, hanem a szervezetben való tagság részesítené előnyben az egyes pályázókat. Éppen ezért a befolyásmentesség érdekében történt meg ez a változás. Itt hívnám fel a figyelmet a negyedik csúsztatásra.

Ugyanakkor arra is felhívom a figyelmet, hogy igenis külső szakértők is részt vesznek a munkában, hiszen a civil kontroll a Kereskedelmi és Iparkamara által delegált taggal valósul meg, ez is egy csúsztatás volt a képviselő úr interpellációjából. Ezen túlmenően persze minisztériumok, az állami adóhatóság, a PSZÁF és az OBH képviselője is, tehát kormányzaton kívüli szervek is részt vesznek a munkában.

(14.30)

A pályázat egyáltalán nem zártkörű, hanem teljes mértékben nyilvános. Minden szervezet jelentkezhet, aki megfelel a jogszabályi feltételeknek, ugyanakkor a pályázati feltételek a jelenlegi felszámolók és az új pályázók tekintetében egyaránt a szakmai és törvényességi szempontokat érvényesíti, ami úgy érzem, hogy társadalmi elvárás a felszámolókkal szemben. Ha ön vállalkozók, állampolgárok között mozog, tudja nagyon jól.

A legfontosabb szempontok a bizottság értékeléseiben a szakmai szempontok, a jogszabálykövető magatartás és működés, tehát a jogszabálysértések elkerülése, a szakember-ellátottság, a szakmai minősítések, a bírósági ügyek arányos elosztása, továbbá az ellátásszervezési szempontok. Ezen túlmenően az eljárás során a közigazgatási eljárási törvény szabályai és eljárásjogi garanciái (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) teljes mértékben érvényesülnek, és elsősorban az a szempont, hogy nem csupán üzleti vállalkozásról van szó, hanem reorganizációról, hogy ezeket a cégeket megmentsék, és ezáltal munkahelyeket mentsenek meg felszámolók. Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Kérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e a választ.

BURÁNY SÁNDOR (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Ezt a választ egyszerűen nem lehet elfogadni. Az államtitkár úr azt mondta, hogy nem írták át a pályázatokat. Persze, az egészet, úgy, ahogy van, megsemmisítették, és írtak egy gyökeresen újat. Ezt ön korrektnek tartja? Azt mondja, hogy "megmentsék" a munkahelyeket. Önök azt mondták, hogy meg fogják menteni és meg fogják védeni a nyugdíjvagyont. Mit csináltak? Lenyúlták és az utolsó fillérig elköltötték. Azt mondták, hogy a családoknak adják a földeket. Nem tették hozzá, hogy az oligarchák családjainak, akiket önök választanak ki, és nem azoknak, akik most művelik meg a földeket. Önök azt mondták, hogy a kismamáknak és a rokkantnyugdíjasoknak adják oda a trafikpályázatokat. Ezzel szemben a saját haverjaiknak és rokonaiknak adták oda. Mit nem nyúltak még le ebben az országban? Ez az egyetlen kérdés maradt még hátra. Úgy látszik, gőzerővel dolgoznak a maradék lenyúlásán is.

Elfogadhatatlan a válasza. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el a választ. Kérem, szavazzanak, elfogadják-e. (Szavazás.)

A Ház a választ 205 igen szavazattal, 35 nem ellenében, 33 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Sneider Tamás, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be az emberi erőforrások miniszteréhez: "A szociális szféra a süllyesztő felé halad. Ugye nem csak ígéret, hogy még idén pótolják az elmaradt béremelést?" címmel. A képviselő úré a szó.




Felszólalások:   43-48   49-55   55-61      Ülésnap adatai