Készült: 2024.09.23.03:34:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

340. ülésnap (2014.02.04.), 2. felszólalás
Felszólaló Osztolykán Ágnes (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! A közoktatással kapcsolatos hozzászólásaimat sajnos még mindig azzal kell kezdenem, hogy a magyar oktatási rendszer rendkívül igazságtalan. Az iskolák az otthonról hozott hátrányokat felerősítik, egy kisgyermek sorsát gyakorlatilag eldönti, hogy milyen családból jön és hol kezdi meg a tanulmányait. Ezekkel az egyenlőtlenségekkel és igazságtalanságokkal önök is egyetértettek, ezzel indokolták az iskolarendszer központosítását, államosítását.

Ez az államosítás azonban csúfosan megbukott. A tavalyi év botránysorozata egyértelműen bizonyította ezt: a görcsös, mindenre kiterjedő központosítás már elméletben is egy rossz koncepciót takart, azonban a sajtóban valaki által kiszivárogtatott kormányzati jelentés kimondja, hogy a gyakorlati megvalósítást is elhibázták - ezt nem én mondom, ezt nem az LMP mondja, ezt a kormány által megbízott miniszteri biztos mondja. Az erőltetett államosítás mellett az oktatáspolitikai főbűnök is tovább fokozzák ezen igazságtalanságot: 16 évre szállították le a tankötelezettséget, három évre csökkentették a szakképzési időt, elindították a szegregáló Híd-programokat, bevezették a túlterjeszkedő új Nemzeti alaptantervet és bedarálták a tankönyvpiacot. Ha ez nem lenne elég, a forrásokat is elvonták, amit még a féloldalas pedagógusbér-emelés sem kompenzál: négy év alatt az oktatás forrásai a GDP 5,8 százalékáról 5,5 százalékra csökkentek.

Az ámokfutás helyett a magyar oktatási rendszer megerősítésére és megújítására lenne szükség, hiszen ez nemcsak az egyéni mobilitás, hanem a magyar foglalkoztatottság és a gazdasági fellendülés kulcsa is. Ez a négy év bizonyította, tisztelt államtitkár asszony, hogy tudás nélkül nincs foglalkoztatásbővülés, négy év alatt legfeljebb csak a közmunkások számát sikerült növelni.

Mit is képvisel az LMP 2014-ben, a választások előtt? Először is radikális forrásbővítést tervezünk: minden költségvetési 100 forintból 15-20-at az oktatásra kell fordítanunk néhány éven belül. Az LMP a teljes oktatási ágazat finanszírozását másfél-kétszeresére emelné a jelenlegihez képest; nincs minőségi oktatás pénz és források nélkül. Görcsös államosítás és központosítás helyett a helyi közösségek intézményfenntartó szerepét erősítenénk, a települések igenis szólhassanak bele az iskolák életébe, ne az oktatási államtitkár dolgozószobájában dőljön el, hogy kiből lesz ebben az országban iskolaigazgató. Vissza kívánjuk állítani a 18 éves korig tartó tankötelezettséget. Nem löknénk ki a különböző Híd-programokba a diákokat, hanem differenciált és személyre szabott oktatási módszerek bevezetésével sikeressé tennénk őket. Az LMP olyan közoktatást szeretne, ahol nem mondanak le az átlagtól eltérő vagy a több figyelmet igénylő diákról sem.

Le kívánjuk cserélni a túlterjeszkedő, pedagógusok kezét megkötő Nemzeti alaptantervet. Mi megbízunk a tanárokban, és több teret engednénk a diákok készségfejlesztésének. Ne akarjunk annyi mindent a fejükbe verni! A XXI. században nemcsak a konkrét tudáselemekre, hanem készségekre, képességekre is szükség van. A diákokat önálló gondolkodásra kell nevelni.

Meg akarjuk erősíteni az iskolák demokráciára nevelő szerepét is. A demokrácia elsajátítása az iskolában kezdődik, ez garantálja az ország jövőbeni demokratikus kultúrájának minőségét is.

Egy tollvonással meg kívánjuk szüntetni a Nemzeti Pedagóguskart, az LMP a szakmai konzultatív testületekkel és a pedagógus-szakszervezetekkel való együttműködés modelljét képviseli. Azt akarjuk, hogy minden fiatal számára legyen ugródeszka a szakképzés rendszere: vissza kívánjuk állítani a négyéves képzési időt, meg kívánjuk erősíteni az elméleti képzést. Az alapvető civilizációs ismeretek nélkül, csupán a gyakorlati képzés erőltetésével senki sem lesz sikeres a XXI. században.

Az egész országban elérhető korai fejlesztő szolgálatokat és gyógypedagógusi hálózatot kívánunk kiépíteni. Az LMP szerint a gyermekek nem hároméves korukban születnek, minél hamarabb el kell kezdeni őket fejleszteni, felkészíteni a közoktatás rendszerére; elsősorban itt a hátrányos helyzetű gyerekekről beszélek.

Ez az LMP ajánlata a választások előtt. Az LMP alternatívája a humán tőke fejlesztésén keresztül valósítja meg a társadalmi felemelkedést és a társadalmi összetartozást. Ehhez egy minden elemében részvételiségre és partnerségre építő kormányzati modellt kívánunk képviselni, amely nem egy központi akaratot diktál (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), hanem a helyi közösségek bevonásával keresi meg a megfelelő válaszokat az oktatáspolitika területén is.

Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai