Készült: 2024.05.13.20:11:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

327. ülésnap (2013.11.20.), 152. felszólalás
Felszólaló Dr. Vitányi István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:32


Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VITÁNYI ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! 2013. január 1-jével kezdték meg működésüket a járási hivatalok. A hivatalok kialakítása során végzett társadalmi egyeztetések alkalmával a települések vezetői és nemcsak a vezetői, hanem a polgárok is fontos szempontnak tartották azt, hogy az új közigazgatási rendszer kialakítása következtében az ügyfeleknek ne kelljen sokat utazgatniuk, várakozniuk az ügyintézés igénybevétele során. Ez az igény a választókörzetemben annál is inkább felmerült, mert úgynevezett aprófalvas települések alkotják döntő részét, ezért fontos volt az, hogy minél közelebb kerüljön a hivatal a lakossághoz. Már ezen megbeszélések alkalmával is elmondtam, hogy a kormányablakok kialakításával ezen igényeknek a közigazgatási ügyintézés meg fog felelni.

Az előttünk fekvő T/12939. számú törvényjavaslat a kormányablakok kialakításával, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésével összefüggő egyes törvények módosításáról szól. A törvényjavaslat az elektronikus szolgáltatások kiterjesztését segítő szabályozások pontosítását tartalmazza, és ezen túlmenően a jó állam, a szolgáltató állam, a bürokráciamentes ügyintézés, valamint az ügyfélbarát közigazgatás kialakítását célozza. A Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program elsőrendű célja volt az ügyfelek igényeit és érdekeit figyelembe vevő, ügyfélközpontú szolgáltató működés kialakítása, az eljárások egyszerűsítése, az ügyfélterhek csökkentése és egységesen magas színvonalú, mindenki által hozzáférhető szolgáltatások kialakítása. A szolgáltatások színvonalának emelése érdekében többcsatornás, személyes, elektronikus és telefonos kormányzati ügyfélszolgálati rendszert hozunk létre, amely az ügyfelek számára lehetőséget teremt ügyeik egyablakos, azaz egy helyszínen történő elintézésére.

Az egyablakos ügyintézési pontok kialakítása azt a célt is szolgálja, hogy közelebb kerüljenek az állampolgárok lakó- vagy munkahelyéhez. A már említett Magyary-program a jó állam fogalmát az alábbiak szerint határozza meg: "Az állam attól tekinthető jónak, hogy az egyének, közösségek és vállalkozások igényeit a közjó érdekében és keretei között a legmegfelelőbb módon szolgálja." Ez a program egy hatékony, koordinált és ügyfélközpontú közigazgatás megvalósítását jelenti, és hangsúlyozza az ügyintézésben és a közigazgatás valamennyi szereplőjében a közigazgatás szolgáltató jellegét.

Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslatban 21 jogszabály kerül módosításra, illetőleg pontosításra. A szabályozás célja annak megteremtése, hogy a kormányablakok országos hálózatának kialakításához szükséges jogszabályi feltételek biztosítva legyenek. A legnagyobb terjedelemben a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény módosításával foglalkozik. Az utóbbi törvényben döntően az elektronikus szolgáltatások kiterjesztését segítő szabályozások kerülnek pontosításra.

A teljesség igénye nélkül a törvényjavaslatból néhány módosítást emelnék ki, amely egyrészt közelebb viszi az ügyintézést a lakossághoz, másrészt kidomborítja a közigazgatás ügyfélbarát jellegét, harmadrészt pedig egyszerűbbé teszi az ügyintézést.

Az államtitkár asszony is említette az illetéktörvény módosítását, melynek kapcsán lehetővé válik, hogy az eljárás elindításakor az illetéket, természetesen azokban az esetekben, ahol illetéket kell leróni, annak kézbesítése készpénz-átutalási megbízás útján, vagy az eljárás megindításával egyidejűleg elektronikus fizetési és elszámolási rendszeren keresztül, bankkártyával vagy házipénztárban készpénzzel kell megfizetni. Akik már valamikor is igénybe vették a közigazgatási eljárást, érzékelik, hogy az illeték lerovása jelentősen könnyebb lesz az új szabályozással, hiszen korábban az ügyféllel közölték, hogy vegye meg az illetékbélyeget, rója le a szolgáltatási díjat, menjen el a postára, majd hozza vissza és igazolja annak befizetését.

(16.30)

Mire az ügyfél ezt teljesítette, újból sorba kellett állni a további ügyintézéshez, és akár fél, akár egy napot is igénybe vett egy-egy ügyintézés, míg a mostani törvényjavaslat ezt az időtartamot jelentősen lerövidíti a különböző fizetési módok alkalmazásával.

Jelentős könnyebbséget jelent az ügyfeleknek, hogy a tulajdonilap-másolatot a kormányablakoknál is lehet kérni, ezen túlmenően a kormányablak papír alapú, hiteles térképmásolatokat is adhat ki. Arra tekintettel, hogy egy-egy járásban általában egy földhivatal van, ezért az állampolgárok döntő többsége mind a tulajdonilap-másolatot, mind a hiteles térképmásolatot csak ott szerezhette be, ami utazási többletet jelentett számára, és ez szintén meghosszabbította az ügyintézési határidőt. Nem beszélve továbbá a földhivataloknál történő esetleges sorban állásról, valamint arról, hogy általában csak déli 12 óráig lehetett a fenti okmányokat kikérni. A papír alapú tulajdonilap-másolat szolgáltatása esetén a most előttünk fekvő jogszabályban rögzítettek szerint személyes költségmentesség is engedélyezhető.

Tisztelt Ház! Változás a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény módosítása kapcsán az is, hogy a gyámhatóság a megelőlegezett gyermektartásdíj kötelezett által meg nem térített összegét a kötelezett kérelmére, a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén méltányosságból elengedheti, csökkentheti vagy részletfizetést engedélyezhet. Korábban ez a hatáskör a jegyző hatásköre volt, de tekintettel arra, hogy 2013. január 1-jétől a járási hivatal nyújt támogatást, evidens, hogy ne a jegyző hatásköre legyen a megtérítés elengedése, csökkentése vagy részletfizetés engedélyezése.

Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény módosítása kapcsán lehetővé válik a polgárok számára, hogy elektronikus úton igényeljenek anyakönyvi okiratot, és az elektronikus anyakönyvből kiállított anyakönyvi okiratot a választásuk szerint megjelölt anyakönyvvezetőnél vehessék át. Kényelmesebbé teszi az ügyfél számára az ügyintézést a javaslat azzal, hogy választást enged a személyes átvétel, illetve a postai kézbesítés között. És mint említettem, a személyes átvétel esetén az ügyfél választhatja meg az átvétel helyét.

Ügyintézést megkönnyítő megoldás az is, hogy a javaslat biztosítja a polgár számára, hogy bármelyik anyakönyvvezetőnél előterjesztheti a házassági névviselési forma módosítására irányuló kérelmét. Kedvező változás az is, hogy illetékmentes, erről is tett említést államtitkár asszony: a személyi azonosító igazolvány eltulajdonítása miatt új személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás, tovább a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány eltulajdonítása miatt új, a személyi azonosítót és a lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadására irányuló eljárás.

A javaslatban további olyan módosítások kerültek megfogalmazásra, például hogy elegendő a kérelmet egy példányban benyújtani, például hogy a határidők a benyújtást követő napon kezdenek el fogyni, nem pedig amikor az illetékes ügyintézőhöz vagy szervhez kerül. De sorolhatnánk ezeket az ügyfélbarát intézkedéseket, amelyek az irányba mutatnak, hogy közigazgatásunk egyre inkább ügyfélbarát és szolgáltató jellegű lesz. Mindezekre tekintettel a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség nevében jó szívvel ajánlom a törvényjavaslat megtárgyalását és annak elfogadását.

Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai