Készült: 2024.04.26.03:39:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

16. ülésnap (2010.06.21.), 48. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:27


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Számunkra a nemzeti együttműködés sok egyéb mellett jelenti a vidéken élő és a napi közlekedési lehetőségektől függő sok százezer ember, a munkahelyüket megbecsülő vasutasok és az állam együttműködését is.

Az elmúlt években a vidéki emberek tízezreivel, a községi és városi polgármesterek százaival, a vasútért kiálló szakszervezetekkel közösen tiltakoztunk a vasúti mellékvonalak kezelési módja ellen, a kormányzati intézkedésekkel szemben. Világosan kijelentettük, hogy ahol ez műszakilag lehetséges, ott a személyszállítást kormányra kerülésünk esetén újra fogjuk indítani.

Ígéretét a kormány beváltja, kifejezve, hogy a vasúti személyszállítást nem vállalati ügynek, hanem olyan társadalompolitikai jelentőségű közszolgáltatásnak tartja, amely alapvetően fontos az egész ország és a mellékvonalak tekintetében, elsősorban a vidéken élő emberek számára. Az elmúlt hónapokban az is bebizonyosodott, hogy a megtakarítási lehetőségeket jelentősen túlértékelték, a bezárási intézkedések érzékelhető megtakarítást nem hoztak.

Tisztelt Képviselő Úr! Kérdésére válaszul bejelentem, július 4-étől újra lehet vasúton közlekedni a Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét, valamint a képviselő úr által kérdezett Pápa-Csorna közötti vasútvonalon. (Taps a kormánypártok soraiban.) Szándékunk a turisztikai igényeket is kiszolgáló Szilvásvárad-Putnok és az Abaújszántó-Hidasnémeti vonalakon is a személyforgalmat azonnal elindítani, ám az elmúlt időszak rendkívüli időjárása és árvizei miatt ez jelenleg nem lehetséges. Feltett szándékunk, hogy a vízkárok elhárítása után ezt követően ezeket a vasútvonalakat is haladéktalanul visszaadjuk az utasoknak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

A Magyar Államvasutak az újraindítás pályavasúti feltételeit, valamint a szükséges járműkapacitást jelentősebb ráfordítás nélkül biztosítani tudja. A forgalom újraindítása nem veszélyezteti a kormány által kijelölt költségvetési célokat. Szeretném jelezni, hogy a megnyitáskor bevezetendő menetrend kialakításakor nem automatikusan a régi menetrendet állítjuk vissza, hanem figyelünk a szakmai és civil közvélemény, valamint az önkormányzatok javaslataira is. Számítunk minden érintett önkormányzat aktív közreműködésére abban is, hogy az állomásépületek, illetve az azt körülvevő önkormányzati közterületek karbantartásával támogassák a mindnyájunk érdekében hozott és hozandó döntéseket. A menetrendekről minél előbb tájékoztatást fogunk adni.

Tisztelt Ház! A képviselő úr érdeklődött a Győr-Pápa-Celldömölk-Boba vasútvonal fejlesztéséről is. Kérdésére tájékoztatom, hogy e vonal villamosítása szerepel a közlekedési operatív program projektjei között. A beruházás két ütemben valósul meg, elsőként a villamosítás, ezt követően pedig az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer kiépítése, és a vonal teljes átépítése.

(14.50)

Jelenleg az Európai Unió által előírt megvalósíthatósági tanulmány készítésénél tartunk, ez után következhetnek a tervezési folyamatok, engedélyek beszerzése és a támogatási kérelem dokumentációjának összeállítása.

Tisztelt Képviselő Úr! (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Mindketten jelen voltunk 2007 tavaszán a Pápa-Csorna vasútvonal búcsúztatásán; remélem, az újraindításán is együtt leszünk jelen. (Dr. Lamperth Mónika: Hát hogyne! - Az elnök ismét csenget.)

Kérem, hogy válaszomat fogadja el. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai