Készült: 2024.05.13.07:11:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

109. ülésnap (2007.11.13.), 249. felszólalás
Felszólaló Domokos László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:50


Felszólalások:  Előző  249  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az általános vitában elmondottak visszaigazolódnak. Most, hogy sorban meghallgatjuk az oktatásban érintett diákok, szülők, tanárok vagy éppen a kultúrában, a gyermekvédelemben érintettek szavát, az derül ki, hogy a kormány ezeken az ellátási területeken spórol, innen vesz el, és alapvetően a saját maga államigazgatási, szervezési feladataihoz biztosít aránytalanul többet abban az időszakban, amikor a költségvetésben általános takarékos kiadáscsökkentést és kiadáskorlátozást hajt végre. Akár a kormányoldalról, akár a függetlenek részéről vagy az ellenzéki oldalról elhangzottakból az derül ki, hogy mindenki azt szeretné, ha ehhez forrásokat tudna rendelni, és ehhez meg kell keresni a lehetőségeket. Néhány olyan módosító javaslatra szeretném felhívni a figyelmet, amely igazságtalanságot szül, és veszélyezteti az ellátás mindennapi feladatait.

Az egyik ilyen az árvaellátással kapcsolatos feladatellátás. A gyermekvédelem különleges és speciális ellátásának a normatíváját 950 ezer forint/fő költségben határozzák meg önök mint támogatási mértéket. Ezek azok az emberek, akikért a legkevésbé fogja bárki is verni az asztalt és a Parlament elé vonulni, ők az igazán kiszolgáltatottjai a mai magyar társadalomnak. Az állam ezt a kötelező feladatát az önkormányzati intézményekbe nyomja át, és az ehhez tartozó költségek 50-70 százalékkal meghaladják a tényleges ráfordítást Budapesttől Békés megyéig, Vas megyétől Szabolcs megyéig.

Ezért a javaslatunk 1 millió 400 ezer forint/főre való javítása lenne ennek az összegnek. Egyébként erre a Fidesz külön csomagja is javaslatot tesz, a Fidesz-frakció ezért a normatívaemelésért kiáll, másrészt pedig képviselőként külön kívántam benyújtani ehhez kapcsolódó módosító javaslatot, amely az intézmények számára több pénzt kíván biztosítani.

Egy másik ilyen, azt gondolom, igazán a társadalom szolidaritásának a hiányát erősítő kormányzati döntés, hogy a fogyatékkal élők, pszichiátriai szenvedélybetegek bentlakásos intézményi ellátásának a normatíváját 800 ezer forint/fő fajlagos összegben határozta meg a kormányzat. Itt 950 ezer forintra teszünk javaslatot, hiszen ezen a területen jellemző az, hogy az átlagos költségekhez képest 50-60 százalékkal többe kerülnek az egy-egy intézményben ellátott személyek, rászorulók éves költségei annál, mint amit önök kívánnak ehhez nyújtani.

Az átlagos ellátást, gondozást igénylő ellátási normatívára, amely otthont nyújt az ellátottaknak, szintén 820 ezer forintot javasolnak önök. Mi ezt szeretnénk 1 millió 200 ezer forint/főre javítani. Ez különösen azért fontos, mert annak idején a kilencvenes évek vége felé, 1997-ben a gyermekvédelemről szóló törvényben a nagy intézmények felszámolásával pont önök, szocialista képviselők javasolták ennek a korszerűsítését. Az elmúlt három évben folyamatosan csökkentették az erre fordított összegeket. A lakásotthonokkal egy otthonosabb elhelyezés rendszerét építette ki nagyon sok önkormányzat, és ennek eredményeképpen most, amikor az új rendszer létrejött és leépültek a nagy intézmények, önök cserbenhagyják ezeket a lakókat és intézményeket.

(17.40)

Ezért vagy korlátozni kell a további felvétel lehetőségét, vagy pedig fel kell számolni ezt a korszerűbb ellátási formát; ez az, amikor hiányoljuk a hosszabb távon kiszámítható fejlesztéseket. A kormányzat pedig nemcsak az Arany János tehetséggondozóban, hanem itt, a még elesettebbek körében, a fogyatékkal élők, árvák, illetve pszichiátriai és szenvedélybetegek bentlakásos intézményeiben lakókat kívánják nehéz helyzetbe hozni.

Sajnos, azt kell mondani, hogy a kulturális területet is jelentősen sértik. Hiszen ahol könyvtárak, múzeumok, levéltárak, színházak többnyire megyei vagy fővárosi önkormányzati hatáskörben vannak, az ehhez kapcsolódó normatívájuk a tényleges kiadások 40-50 százalékát éri el, azt tudniuk kell, én nem várom el önöktől, hogy ehhez több pénzt fognak adni, de ez azt jelenti, hogy nagymértékben elbocsátások, leépítések és bezárások fognak következni ezen a területen, művelődési házaktól a könyvtárakon át más kulturális intézményekig. Az önök döntése ezt vonja maga után, jelentős kultúrát felszámoló költségvetést terjesztettek be, ezért igyekszünk módosító javaslatokkal segíteni önöket.

Még egy területre szeretném felhívni a figyelmet. Azt mondták, hogy a központosítással a kormány majd jobban fogja tudni beszedni a jövedelmeket, az APEH-nak meg kell adni azt a lehetőséget, hogy az illetéket is beszedje. Ma a tények azt mutatják, hogy tavaly az önkormányzati szinten beszedett illetékbevételek és a ténylegesen beszedett illetékbevételek között az ez évre várható 10 és 20 százalék között átlagosan, megyénként, a fővárosban kisebb bevételt szed be az állam, mint amennyit önmagukban a forrásra jogosult önkormányzatok szedtek volna be.

Létrehoztak egy drágább, rosszabbul működő, hatékonytalanabb rendszert, amelynek ma pont a kulturális és az előbb említett területeit egészítették ki az önkormányzatok, és most ezt a forrást is elvonták. Ezért javaslatot teszünk arra, hogy a korábban be nem szedett, illetve késedelmesen beszedett illetékekkel kapcsolatosan is a bevételek 50 százalékát az önkormányzatok kapják meg, ahogy az eddigiekben is ez megtörtént.

További módosító javaslat, mivel a szakképzési, a kiemelt kórházakat érintő és a fogyatékosokat ellátó rendszerekből önök a megyei önkormányzatokat teljes mértékben kihagyták, miközben a kiemelt kórházak nagy része ezeken a területeken lett kiemelve, ezért javasoljuk, hogy továbbra is hagyják meg legalább a pályázati lehetőség esélyét. Ma az 5. számú mellékletből ezt kihagyják, nem teremtenek ennek lehetőséget.

Utolsó gondolatként pedig, ami alkotmányos aggályt is felvet, hogy bizony önök az iskolák integrációját, összevonását támogatják, miközben azokat az önkormányzatokat, amelyek saját intézményeiket vonták össze, ezáltal több település, két-három-négy település ezeket együttesen működteti, például a buszközlekedéshez, a buszbeszerzéshez, a közösségi buszhoz nem járulnak hozzá, miközben más társulások esetében hozzájárulnak. Ez teljesen méltánytalan. Hogy melyik gyerek hová jár, rajta kívülálló, attól függ, hogy egy adott térségben mire van lehetőség. Ezzel, azt gondolom, túllőttek a célon. Kérem, fontolják meg ezt.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  249  Következő    Ülésnap adatai