Készült: 2024.04.27.13:20:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

197. ülésnap (2004.12.20.),  246-249. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 7:17


Felszólalások:   242-245   246-249   250-253      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Balogh József képviselő úr, a Fidesz képviselőcsoportjából: “Hogyan menekülhet meg a fülöpházi általános iskola és óvoda?ö címmel. A képviselő urat illeti a szó.

BALOGH JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm, elnök asszony, a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Különleges tájegységünk az Alföldön a homokhátság, amely történelmi viharaink során mindig állta a próbát, és ha kellett, a puszta szerepét töltötte be. Kedvezőbb időkben mezőgazdasági paradicsommá vált. Nemcsak gazdasági értelemben vált ez a táj aranyhomokká, kultúrtörténetileg is kiemelkedő jelentőséggel bír. Társadalmi tekintetben pedig minden modernizációt mellőzve magán viselte a kor jegyeit. Kiválót alkotott önszerveződéssel a talpon maradás küzdelmében.

Különösen igaz ez a mozgó homokbuckák vonulata mellett elhelyezkedő Fülöpházára is, amely 1948 óta önálló település. Sajnos azonban a község önkormányzata évek óta önhibáján kívül hátrányos helyzetű. Ebből adódóan a költségvetés összeállításakor az alapfeladatok működtetéséhez szükséges költségvetési fedezet sincs meg. Minden évben külön pályázatot nyújt be Fülöpháza önkormányzata, és így részesül önhikis támogatásban.

A településen a közoktatási intézményekből egy-egy működik, egy általános iskola és egy óvoda. Az intézményenkénti 50 százalékos kihasználtságot a 2004. évi költségvetési évben is nehezen, csak külön intézkedéssel tudták biztosítani, így váltak jogosulttá az önhiki teljes összegére. Az említett külön intézkedés osztályösszevonást jelentett, két osztályt kellett összevonni a fülöpházi iskolában.

A 2005. évi költségvetési törvényjavaslat 6. számú mellékletében, ami a helyi önkormányzatok működőképességének megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásokról szól, a közoktatási célú normatív hozzájárulások mutatószámainak kimunkálására szolgáló útmutatóban szereplő átlaglétszám-követelményeknek azonban már nem tudnak az intézményeik megfelelni.

Az átlaglétszám-követelmények: a 2004/2005-ös tanévben a közoktatási törvény 3. számú mellékletében meghatározott átlaglétszámok 50 százaléka. A 2005/2006-os tanévben az első és ötödik évfolyamon, valamint az óvoda első évfolyamán - a 3-4 éves korosztályt jelenti - az 50 százalék 70 százalékra kerül emelésre. Fülöpházán jelenleg 44 alsós és 32 felsős tanuló van az iskolában. A következő tanévben a várható létszám: 45 alsós és 34 felsős. Közülük az első osztályosok várható száma 9 fő, ami a 2005/2006-os tanévben 16 fő kellene hogy legyen.

Az óvodában egy csoport működik: a 3-4-5 éves korosztályban jelenleg összesen 22 fő. A várható létszám a 2005/2006-os tanévben 17 fő. Közülük a 3-4 évesek, akik az első nevelési évbe tartoznak, 8 fő. Ezzel szemben a 2005/2006-os tanévben ez 15 fő kellene hogy legyen.

Az iskolába, óvodába több kilométerről, a távoli tanyavilágból, a dűlőutakról a tanyagondnoki gépkocsi hordja be a gyerekek egy részét. Így a fülöpházi gyerekek számára még egy további utazás nagyon megterhelő lenne. Az teljességgel elképzelhetetlen, hogy egyetlen közoktatási intézmény se működjön Fülöpházán.

Államtitkár úr, az oktatással kapcsolatos szigorú intézkedéseik kedvezőtlenül hatnak a vidéken, a szétszórt tanyavilágban, a kistelepülésen élő családok számára.

 

(18.10)

Az iskola, óvoda megszűnése, nem megfelelő színvonalon történő működtetése a település elhagyására motiválja az ott élni szándékozókat. A nagy kiterjedésű tanyavilággal rendelkező települések esetében az intézményfinanszírozás lenne célszerű, és nem a létszámnormatívára alapozott finanszírozás.

Államtitkár Úr! Fülöpháza szorgalmas polgárai, családanyák, családapák azt várják önöktől, hogy gyermekeik iskolája, óvodája megfelelő színvonalon továbbra is működhessen. Kérem, ne lehetetlenítsék el hibás intézkedéseikkel Fülöpházát és a hozzá hasonló gondokkal küszködő kistelepüléseket!

Várom megnyugtató válaszát, és köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Arató Gergely államtitkár úrnak.

ARATÓ GERGELY oktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Bizonyára nem bántódik meg, hogyha nem adok részletes választ, csak felhívom a figyelmét arra, hogy az imént már idézett költségvetési törvénymódosítás az ön által említett paragrafushelyeket a költségvetési törvényben hatályon kívül helyezte, tehát azt a fajta javaslatot egy jobb javaslattal helyettesítette, amelyik alap- és kiegészítő normatívára választotta volna szét az iskolák és óvodák normatív támogatását, és ezt az ön által említett 50, illetve 75 százalékos létszámhatárhoz kötötte volna.

Ugyanakkor el kell mondanom, hogy az önhibájukon kívüli, tehát az önhikis támogatáshoz az eddigi szigorúbb létszámkövetelményeket kellett teljesíteniük a településeknek, tehát nehezen értem az a paradoxont, ami a képviselő úr hozzászólásában szerepelt, mert ha azt tudták teljesíteni, akkor ez a másik létszámhatár sem okozhatna gondot.

De, képviselő úr, azt hiszem, hogy nem ez az ön hozzászólásának lényege, hanem az, hogy a fülöpháziaknak és minden embernek, aki ilyen kistelepülésen él, ahol ilyen kisiskolába jár a gyerek, milyen jövőt tudunk kínálni, mi az a lehetőség, amit kínálunk. És, képviselő úr, azt tudjuk csak mondani, hogy a fülöpháziaknak is az az érdeke, hogy minden egyes gyerek egyenlő, jó minőségű oktatást kaphasson. Az az érdekük, hogy ne vigyék el az erre tehetősségük, anyagi lehetőségeik vagy szándékaik szerint képes szülők a gyerekeket más településekre, mint ahogy ez nagyon sok kistelepülésen történik, hanem ott, a településen maradhasson meg az oktatás és maradhasson meg az iskola, de olyan színvonalon, hogy érdemes legyen ott tartani a gyerekeket azon a településen, mert ez jelent továbbélést a településnek.

Erre pedig a megoldás, képviselő úr, alapvetően az összefogás, a közös lehetőségek kihasználása és az oktatás olyan megszervezése, hogy a rendelkezésre álló forrásokból megfelelő minőségű oktatás lehessen minden kistelepülésen. Mi ezt támogatjuk, képviselő úr, és ehhez kérjük az ön támogatását is. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   242-245   246-249   250-253      Ülésnap adatai